Cine are obligatia depunerii declaratiei unice?
Obligatia depunerii declaratiei unice revine persoanelor fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri sau pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii.
Pe langa aceasta categorie, mai au obligatia depunerii declaratiei unice profesionistii (reglementati de Codul civil) si persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe ce au beneficiat de diverse tipuri de indemnizatii ca urmare a pandemiei, conform OUG nr. 132/2020, OUG nr. 111/2021 sau OUG nr. 2/2022.
Optional, declaratia unica se completeaza si se depune si de catre persoanele fizice care nu realizeaza venituri si care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Termenul de depunere a declaratiei unice
Declaratia se depune:
- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui in care s-au realizat veniturile in vederea declararii venitului realizat si definitivarii impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale. In 25 mai 2023 se depune declaratia finala (capitolul I) pentru veniturile anului 2022.
- pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, pentru stabilirea si declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza in fiecare an fiscal, precum si pentru declararea si stabilirea contributiilor sociale datorate. In 25 mai 2023 se depune declaratia estimativa (capitolul II din declaratie) pentru veniturile anului 2023.
- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in cazul exercitarii optiunii privind destinatia unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/castigul net anual impozabil pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.
- In termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului/incheierii contractului intre parti, in cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pana la acea data, obligatia depunerii declaratiei unice.
Cum se poate depune declaratia?
Exista mai multe posibilitati de depunere a declaratiei:
- in format tiparit, la registratura ANAF sau prin posta, cu confirmare de primire. Data depunerii declaratiei in format hartie este data inregistrarii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la posta, dupa caz.
- prin mijloace electronice de transmitere la distanta, respectiv:
- prin intermediul serviciului „Spatiul privat virtual“ (SPV)
- pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnatura electronica calificata
Baza legala: Ordinul presedintelui ANAF nr. 2541 din 19 decembrie 2022 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice” (Monitorul Oficial nr. 1246 din 23 decembrie 2022).
Important!
Prin OG 16/2022 s-au introdus noi modificari fiscale astfel:
- la venitul din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu 1 ianuarie 2023, venitul brut reprezinta venit anual impozabil (a fost eliminata cota forfetara de 40%)
- modificarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale (CAS), in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuala, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara. Astfel, baza anuala de calcul al CAS o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
- nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute, inclusiv si 24 salarii minime brute pe tara
- nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate mai mari sau egale cu 24 salarii minime
- modificarea bazei anuale de calcul al CASS, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocieri, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri din investitii si venituri din alte surse, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara.
Baza anuala de calcul al CASS o reprezinta:
- nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara
- nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 salarii minime brute pe tara
- nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate mai mari sau egale cu 24 salarii minime
Modificari fata de formularul aferent anului 2022
Modificarile fata de formularul valabil in 2022 sunt:
- introducerea la Capitolul I, sectiunea 2 din formular a unei subsectiuni noi, subsectiunea 3, care se completeaza de persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii pentru care se datoreaza CASS
- eliminarea de la Capitolul I a sectiunii referitoare la stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de O.U.G. nr. 30/2020
- introducerea la Capitolul I a unei sectiuni distincte pentru stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de O.U.G. nr. 2/2022
- introducerea la Capitolul II, sectiunea 1, subsectiunea 1, lit.B, la rd.3 a indicatorului “Venit anual impozabil” care se completeaza de contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor
- introducerea la Capitolul II, sectiunea 2 din formular la subsectiunea 1 si la subsectiunea 2 a unor campuri pentru stabilirea si declararea CAS, respectiv CASS datorate de contribuabili, in functie de incadrarea in plafonul minim anual, potrivit legii
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Buna ziua,
Nu am inteles urmatoarele:
1. Cei care in 2022 au incasat venituri din dividende peste limita a 6 salarii minime pe economie- in 2022 trebuie sa depuna declaratia in 2023? Sau numai peste incasari in 2022 care depasesc 12 salarii minime pe economie in 2022?
2.Cei care in 2023 incaseaza pana la 25.05.2023 dividende peste 6 salarii minime pe economie (deci peste 18000 lei) trebuie sa depuna in 30 zile declaratia sau abia cand depasesc 36000 lei?
Multumesc anticipat pentru raspunsuri concise.
Buna ziua Marilena,
1. Cei care in 2022 au incasat venituri din dividende peste limita a 6 salarii minime pe economie- in 2022 trebuie sa depuna declaratia in 2023? Sau numai peste incasari in 2022 care depasesc 12 salarii, minime pe economie in 2022?
Pentru anul 2022 se aplica plafonul de 12 salarii minime. Daca in cursul anului 2022 s-a depasit plafonul de 12 salarii doar atunci in 2023 se datoreaza CASS – care se plateste pana in 25 mai 2023.
2.Cei care in 2023 incaseaza pana la 25.05.2023 dividende peste 6 salarii minime pe economie (deci peste 18000 lei) trebuie sa depuna in 30 zile declaratia sau abia cand depasesc 36000 lei?
Da, in anul 2023, daca suma incasata a dividendelor depaseste 6 salarii minime se depune declaratia unica, capitolul II estimat, in care se declara depasirea plafonului si astfel se datoreaza CASS 10%* 6 * 3.000 lei = 1.800 lei. Deci se depune odata cu depasirea primului plafon, care in 2023 este de 6 salarii minime.
Mult succes!
Bună, în acest an doresc sa îmi scot profitul din criptomonede prin intermediul băncii.. suma retrasă depășește cu mult 6 salarii minime pe economie. Trebuie sa îmi fac declarartia unica la anaf sau voi fi înștiințat pentru plata impozitului ? Specific ca nu am mai avut de aface cu asta
Buna ziua Adelin,
Dumneavoastra va trebui sa intocmiti declaratia unica si sa efectuati plata in baza acesteia. Nu se trimite de la ANAF o decizie de impunere. Aveti un ghid util pe site-ul ANAF tocmai pe aceasta tema.
Il puteti regasi aici: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Brosusa_Criptomonede_2023.pdf.
Mult succes!
Este frustrant ca in toate informatiile de pe internet nu se zice nimic despre modalitatea simplificata de a depune declaratia pentru persoanele care nu realizeaza venituri. Aceste persoane, pentru a beneficia de asiguare medicala trebuie sa depuna aceasta nenorocita de declaratie, si nicaieri nu se mentioneaza suma de platit, ci doar modalitatea de calcul, o formula care e destul de greu de inteles pentru cineva fara cunostinte. Formularul se valideaza si cu o suma gresita, ANAF nu verifica, si te trezesti ca nu beneficiezi de asigurare medicala, apoi tot ei sunt foarte indignati cand pui intrebari la ghiseu. Raspunsul lor este: „Ati gresit!”, atat, ANAF nu poate concepe ca poate exista cinva fara a realiza venituri…
Buna ziua Lucian,
ANAF a elaborat un ghid in anul 2021 care exemplifica modul de depunere a declaratiei de catre persoanele care opteaza pentru plata CASS.
Acesta este disponibil aici: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_optiune_2021.pdf.
Aici puteti gasi modul de completare a declaratiei. Plafoanele din exemple nu mai sunt insa valabile si in prezent.
Mult succes!
Buna ziua,va rog frumos sa ma ajutati cu o problema:asociatul unic a ridicat in 2022 dividende nete in suma de 381800 lei.care este suma de CASS datorata?va multumesc
Buna ziua Voica,
Daca dividendele au fost incasate in 2022, CASS se datoreaza la plafonul de 12 salarii minime, respectiv suma de plata datorata este 3.060 lei.
Mult succes!
Buna seara,
Am un copil care nu realizeaza venituri.Acesta are incheiat un contract de asigurare sociala cu casa judeteana de pensii.
Cuantumul contributiei de asigurari sociale o achit lunar din pensia mea.
Avind in vedere ultimile modificari la codul fiscal copilul meu este obligat sa depuna la ANAF declaratia unica ?
Multumesc anticipat pentru raspuns.
Buna ziua Robert,
In aceasta situatie consideram ca nu trebuie sa depuneti declaratia unica, se incheie doar contractul cu casa de pensii si se fac platile lunar in baza acestui contract.
Mult succes!
Buna ziua,
Am avut la o banca niste actiuni pe care le-am rascumparat in anul 2022 in pierdere. Am primit de la banca fisa de potofoliu in care este specificata suma pierduta. Am depus la ANAF sector 4, formularul 212 insotit de fisa de potofoliu de la banca. Astazi am primit de la ANAF somatie pentru ca nu am platit 10% impozit pe suma din fisa. Chiar daca nu am avut profit, ci pierdere la aceste actiuni trebuie sa platesc impozit pe o suma pe care am pierdut-o si nu am incasat-o?
In formularul 212 am completat suma pierduta la rubrica 4. Pierdere fiscala anuala/Pierdere neta anuala.
Am primit pe langa somatie si titlu executoriu.
Buna ziua Camelia,
Daca pe fisa de portofoliu s-a inregistrat pierdere, atunci nu datorati niciun impozit. Va trebui sa depuneti o rectificativa la declaratie – probabil ceva a fost declarat incorect. Puteti sa solicitati din SPV o adeverinta de venit (acolo vedeti daca s-a declarat ceva de catre intermediar) si pe de alta parte sa obtineti un duplicat dupa declaratia unica pentru a verifica daca nu s-a completat gresit.
Mult succes!
Buna ziua
Am un portofoliu de actiuni pe BVB cu firme strict din Romania. Ne referim la anul fiscal 2023, unde impozitul de 1% sau 3% se retine la vanzarea actiunii.
Daca am primit dividende (din detinere actiuni pe bursa bvb) de 30000 lei si am pierdere din vanzari actiuni de 28000 lei, mai platesc CASS?
Profit: 30000 – 28000 = 2000 lei
Teoretic sunt sub plafon de 6 salarii CASS daca se ia venitul per total si nu pe categorii separat (de exemplu pt dividende separat de tranzactii actiuni).
Daca puteti va rog sa ma lamuresti, se plateste CASS in situatia data?
Multumesc!
Buna ziua,
Art. 170 din Codul fiscal prevede ca in baza de calcul a cass se iau in calcul :…”venitul si/sau castigul net din investitii, stabilit conform art. 94 – 97. in cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele incasate, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele incasate, distribuite incepand cu anul 2018″. Art. 94 din Codul fiscal defineste :”Castigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare, altele decat instrumentele financiare derivate si cele reglementate la alin. (2) – (6), reprezinta diferența pozitiva/negativa realizata intre valoarea de instrainare/pretul de vanzare și valoarea lor fiscala, dupa caz, pe tipuri de titluri de valori, care include costurile aferente tranzacției si costuri legate de transferul de proprietate aferente imprumutului de valori mobiliare, dovedite cu documente justificative.”
Asadar, in baza de calcul se ia doar castigul din transferul titlurilor. In aceasta situatie, pentru incadrarea ion plafoane sa iau in calcul doar dividendele incasate, fara a ajusta cu pierderea pe titluri.
Mult succes!
Bună seara
Doresc sa când câteva hăinuțe pe netce ar trebui sa plătesc la anaf și pot sa o fac online ?
Mulțumesc
Buna ziua Ramona,
Trebuie in primul rand sa va inregistrati sub o forma juridica, taxele difera in functie de forma juridica si de venitul obtinut, de existenta sau nu a salariatilor pe firma. Va recomandam inainte de inregistrare sa discutati cu un contabil pentru a evalua cea mai buna optiune.
Mult succes!