Sursele de finantare ale afacerii pot fi multiple, dupa cum s-a vazut in articolele anterioare: bootstrapping, surse personale, cei 3P. O alta sursa de finantare mentionata de Marius Ghenea in cartea lui “Antreprenoriat, Drumul de la Idei catre Oportunitati si Succes in Afaceri” se refera la business-angels.
“Un inger-investitor sau inger (cunoscut si ca business-angel sau investitor informal) este un individ cu posibilitati financiare mari care ofera capital pentru businessuri aflate in stadiul de start-up, de obicei in schimbul participarii ca actionar in companie sau ca imprumut convertibil. Un numar mic, dar in crestere de business-angels se organizeaza in grupuri sau retele de business-angels pentru a pune in comun studiile lor si pentru a sindicaliza capitalul investit.”
De fapt, ca sa punem punctul pe „i”, un business-angel este cel care pune, de multe ori, „samanta” de finantare care este necesara la inceput pentru a incepe afacerea si pentru a reusi atragerea unor alte tipuri de finantare, mai mari, ulterior. Iata de ce acest tip de finantare este numit de cele mai multe ori seed-financing sau pur si simplu seed.
Am fost intrebat in nenumarate randuri, ce iti trebuie ca sa fii un business-angel. Cred ca inger-investitor poate fi orice persoana care, dispunand de resurse financiare personale semnificative (tipic un „milionar”, nu doar pe hartie, dar si „in contul bancar”), preferabil dublate de o experienta de business semnificativa (si de un background serios bazat pe succese anterioare in activitatea de om de afaceri), investeste propriii bani in afaceri de tip start-up alaturi de diversi antreprenori la inceput de drum. Gama investitiei depinde de la tara la tara si de la proiect la proiect, pentru Romania eu cred ca o medie a participarilor individuale de tip business-angel ar fi in jurul cifrei de 100.000 euro per proiect.
Principalul rol al unui business-angel este sa ofere suport financiar unui proiect mic de afaceri care nu ar putea accesa usor un alt tip de finantare (credit bancar, finantare tip private-equity, bursa etc.). Acest tip de investitor face in general echipa si investeste alaturi de antreprenorii care incep de exemplu proiecte mici, chiar inainte de lansarea pe piata, sau care fac deja mici afaceri, dar acestea se afla inca in stadiul initial de dezvoltare si au nevoie de finantare la acel stadiu, in care banii personali ai micului intreprinzator nu mai sunt suficienti, iar banca sau investitorii institutionali (fonduri de investitii) nu sunt inca dispusi sa investeasca, din cauza profilului de risc ridicat si a lipsei de stabilitate si istorie a afacerii.
Domeniile de activitate pot fi relativ diversificate, insa gama investitiilor este totusi limitata de valoarea maxima relativ mica ce poate fi investita intr-un astfel de proiect (valoarea se limiteaza implicit, pentru ca la nivele mai mari de finantare trebuie sa intervina o structura de investitii mai solida, o banca, un fond de investitii sau un investitor strategic). De asemenea, tipul de afaceri pretabile acestui tip de investitie/investitor este determinat si de randamentul propus (de obicei mare, pentru a acoperi cu un „premium” rata mare de risc) si profilul tipic al antreprenorului care apeleaza la business-angels pentru dezvoltarea afacerii sale (de cele mai multe ori tanar, ambitios, inteligent si motivat, dar fara foarte multa experienta). In aceste conditii, nu pot fi demarate nici mari proiecte industriale sau de productie, nici alte afaceri care necesita investitii mari de capital. Dimpotriva, profilul tipic al afacerii potrivite pentru asa ceva este unul cu necesitati mici de capital (cum ar fi serviciile) si care eventual au si o componenta tehnologica (cu precadere legate de IT, comunicatii), pentru a putea oferi un orizont bun de exit.
Avantajul principal al unui antreprenor care apeleaza la un business-angel si reuseste sa castige un asemenea partener este ca nu are nevoie de vreo garantie pentru aceasta finantare venita de la ingerul-investitor (la banca sau in alte tipuri de finantare, riscurile bancherilor sau ale investitorilor sunt partial sau total acoperite cu diverse tipuri de garantii). In plus, rolul unui business-angel este in general mai activ decat cel al investitorilor financiari institutionali, pentru ca acesta poate oferi sprijin direct si personal in elaborarea sau rafinarea strategiei, stabilirea si urmarirea obiectivelor, un audit informal permanent asupra organizatiei, structurarea departamentelor companiei, aducerea si motivarea unor resurse umane valoroase in companie (care vor veni sa lucreze acolo pe baza reputatiei acelui business-angel), furnizarea de contacte utile de afaceri. Nu in ultimul rand, un business-angel cu experienta poate gasi rute de a duce afacerea la urmatorul nivel (avand acces la fonduri de investitii si banci, poate refinanta afacerea sau, de ce nu, poate gasi rute de exit prin vanzarea catre un alt investitor a companiei, cu un randament foarte bun nu doar pentru el personal, cat si pentru antreprenorul care a beneficiat de acest parteneriat).
Decizia de a investi sau nu intr-o afacere tine de un set de conditii pe care mi le impun pentru a face o asemenea investitie, ele sunt simple si clare:
• trebuie sa pot intelege afacerea propusa ca industrie, indicatori de afaceri si piata;
• trebuie sa se incadreze intr-un anumit palier de investitie (tipic 100.000 euro pentru o investitie);
• trebuie sa aiba un randament rezonabil (minimum 30% pe an) intr-un scenariu conservativ de business;
• la final, dar nu in cele din urma, participatia mea ar trebui sa fie semnificativa, desi nu ma uit neaparat la o participatie majoritara in proiectele in care investesc (de fapt, aici exista o schema simpla de corectie, care poate porni de la o participatie majoritara a investitorului business-angel, mai ales daca proiectul este la inceput si rezultatele nu sunt inca vizibile, iar daca planul de afaceri se materializeaza an de an, antreprenorul primeste, cu titlu gratuit, pachete de actiuni pana la nivelul la care reia controlul companiei, situatie in care ambii parteneri sunt multumiti, ingerul-investitor pentru ca minimalizeaza riscul, iar antreprenorul pentru ca, daca isi face bine planul, reduce „sacrificiul” de actiuni cu aceasta finantare).
Legat de acest concept (Business-Angel) este cert faptul ca in prezent aceasta „specie” este inca „rara avis in terris”, in mediul de afaceri din Romania. Explicatiile sunt destul de simple si logice: pentru a putea fi un business-angel, trebuie in primul rand sa ai experienta de afaceri, dar si sa dispui de sume substantiale de bani, preferabil din afaceri corecte si lichizi (in cont sau in instrumente si plasamente foarte lichide). Insist asupra lichiditatii si legalitatii banilor, pentru ca sunt probabil multe averi „dubioase” in Romania, probabil ca si acei oameni pot face investitii private, dar vor fi mai curand de tip „business-demon”, pentru ca vor fi menite sa „spele” bani mai curand decat sa realizeze randamente semnificative pe bani curati. Din acest punct de vedere, primul moment de aparitie a unor business-angels reali in orice piata este momentul primelor exit-uri din afaceri private, ceea ce in Romania s-a intamplat foarte tarziu, numai la sfarsitul anilor ’90 si inceputul noului mileniu. Am realizat primul exit in 2001, atunci a fost si momentul cand am inceput sa fac investitii ca business-angel.
Sunt foarte putini asemenea investitori si din doua motive, care tin de „cerere” si „oferta”. Cei care cer bani de la business-angel nu sunt inca pregatiti: educatia de business in Romania este inca destul de redusa, motiv pentru care multi „wannabe-entrepreneurs” vin cu o idee banala, fara niciun fel de plan sau structura de afaceri, si asteapta sute de mii de euro doar pentru acea idee. Iar cei care ofera bani ca business-angels nu sunt nici ei mult mai experimentati, asa ca fie nu vad oportunitatile reale, fie investesc in false oportunitati, pentru ca nu studiaza problemele suficient de atent si isi inchipuie ca, daca au avut succes in trecut cu o afacere, va fi la fel de simplu si cu urmatoarea (nu este!).
Antreprenorii care chiar vor sa aiba succes in afaceri si care sunt suficient de inteligenti, motivati si determinati vor gasi probabil calea de a apela la business-angel, daca aceasta este solutia de finantare potrivita pentru ei. Trebuie spus foarte clar ca un business-angel nu este o persoana care are o „eticheta” vizibila pe care scrie „business-angel”. Directorul financiar al companiei la care lucrezi, care a facut tranzactii foarte bune pe bursa in ultimii 5 ani castigand milioane cu inteligenta si putin noroc, ar putea fi (sau ar putea juca rolul) unui business-angel. Patronul supermarket-ului din cartier, care tocmai a fost cumparat de o retea internationala, primind 3 milioane in tranzactie, este si el un posibil business-angel („stie” business, are bani si probabil vrea sa investeasca din nou in afaceri noi). La limita, chiar si vecinul care a castigat 3 milioane la loterie ar putea fi si el un business-angel, chiar daca nu a facut vreodata afaceri, pana acum.
Pentru un antreprenor este important, in masura in care se gandeste la obtinerea unei finantari de la un business-angel, sa inteleaga ce asteapta acest business-angel de la antreprenor si ce anume va aprecia acesta, atunci cand va lua decizia de a finanta (sau nu) proiectul propus de un antreprenor:
- Primul lucru care conteaza pentru un investitor business-angel, desi nu intotdeauna suficient de clar precizat, este experienta antreprenorului in domeniul in care se incadreaza proiectul de afaceri propus.
- Continuand putin ideea de la punctul anterior, nu doar experienta in domeniu a antreprenorului este analizata de business-angel, dar si realizarile concrete pana in prezent ale acestuia in domeniul respectiv
- Foarte importanta pentru un business-angel este reputatia antreprenorului, ca si etica acestuia, atat in afaceri, cat si in viata privata; INCREDEREA este liantul esential care face posibila colaborarea intre un business-angel si un antreprenor;
- Commitment sau asumarea neconditionata de catre antreprenor a unui risc alaturi de business-angel, in respectivul proiect.
- Pasiunea cu care antreprenorul abordeaza afacerea. Sunt unii antreprenori care chiar te captiveaza cu pasiunea pe care o pun nu doar in modul cum isi prezinta sau sustin proiectul de afaceri, ci si cu pasiunea extraordinara pe care o pun acolo, in afacerea reala, zi de zi
- Chimia intre antreprenor si investitor este si ea foarte importanta! Asa cum am mai precizat in aceasta carte, o investitie facuta din bani personali, intr-o structura informala, este o investitie in care te implici mai mult decat ar face-o un fond de investitii sau o banca, ori, in aceasta situatie vei avea, chiar daca nu pe o baza zilnica, o relatie destul de intensa cu antreprenorul sau antreprenorii care detin si conduc acea afacere. Iar o astfel de investitie, pe langa calculele de risc vs. randament si toate celelalte consideratii teoretice, va fi totusi o parte din viata ta, cel putin in urmatorii ani, pana la un exit sau la trecerea companiei intr-o alta etapa de dezvoltare. Si, ca business-angel, te intrebi daca vrei sa petreci fie si o fractiune a acelor ani urmatori cu o persoana cu care nu ai deloc chimie buna.
Ce ar trebui sa analizeze ei, cum anume ar trebui sa aleaga investitorul potrivit? Asta evident in cazul, care pare oarecum privilegiat, ca un astfel de antreprenor la start-up ar avea chiar posibilitatea sa aleaga dintre mai multi business-angels pe cel mai potrivit. Suna putin exagerat, dar in realitate, nu vom sti niciodata, nici in viata personala si nici in cea de business sau sociala, „cine alege pe cine”. Iata aici cateva criterii de baza pentru ca antreprenorii sa poata face alegerea cea mai buna, daca au posibilitatea:
- Alegeti un investitor business-angel care sa aiba gradul potrivit sau dorit de voi in ceea ce priveste implicarea in afacere: sunt antreprenori care, mai ales la inceput de drum, prefera un business-angel extrem de activ, chiar hands-on in afacere, care sa il ajute, sa il ghideze pe partea de strategie, dar uneori chiar si in zona de operatiuni; dimpotriva, sunt antreprenori care prefera un business-angel mai putin implicat in activitatea operationala, care sa participe doar la deciziile importante.
- Incercati sa gasiti un business-angel care a investit deja cu succes si in alte proiecte similare (ca industrie, tip de activitate etc.) cu cel pe care il dezvoltati voi acum.
- Alegeti investitorul potrivit ca valoare a finantarii.
- Cautati business-angels „cat mai aproape de casa”. De fapt, si ei vor cauta acelasi lucru. Pentru un business-angel, sa investeasca la mare distanta inseamna cresterea semnificativa a costurilor (deplasari, sedinte de board, discutii cu echipa) dar si a riscurilor (mai departe inseamna mai putin sub control).
- Si pentru ca vorbim despre cum va poate ajuta un business-angel, ultimul si cel mai important criteriu de alegere a celui mai potrivit business-angel este „ce poate aduce in afara de bani?”
Ce parere ai despre aceasta sursa de finantare? Ai luat-o in considerare pana in prezent pentru dezvoltarea afacerii tale?