Contabilitatea de gestiune este o materie care poate pune in dificultate un antreprenor neavizat. De aceea, SmartBill si Contzilla si-au unit fortele si au realizat un ghid complex menit sa raspunda diverselor intrebari din domeniu.
Ce este gestiunea si cine are nevoie de ea?
Gestiunea se poate defini, in cel mai simplu mod, ca fiind organizarea interna a activitatii entitatii.
In timp ce contabilitatea financiara este destinata in principal obtinerii de raportari catre organisme externe – de exemplu ANAF (in vederea impozitarii companiei), actionarilor, bursei, bancilor etc., gestiunea este destinata in principal sprijinirii si furnizarii de informatii catre interiorul organizatiei si in special catre managementul companiei in vederea fundamentarii deciziilor de business.
Gestiunea ofera informatii mult mai detaliate decat poate oferi contabilitatea, esentiale pentru cei care conduc o afacere, indiferent de marimea ei.
In cadrul gestiunii, un loc important il ocupa gestiunea stocurilor, prin care se intelege organizarea activitatilor cu stocuri la nivelul entitatii. Mai concret:
- cumpararea stocurilor in cantitatile necesare, la momentul potrivit;
- inventarierea periodica;
- evidentierea facturilor de vanzare;
- urmarirea stocurilor si a miscarilor lor pe coduri de produse, pe furnizori/clienti si pe locatii.
Pentru cine este obligatorie gestiunea? Este obligatoriu sa numesti un gestionar?
Reglementarile legale (Ordinul 1826 /2003 si Legea contabilitatii) prevad ca este obligatorie contabilitatea de gestiune pentru urmatoarele tipuri de entitati:
- societati comerciale
- societati/companii nationale
- regii autonome
- institute nationale de cercetare-dezvoltare;
- societatile cooperatiste
- celelalte persoane juridice
Punctul 2 alin. 4 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii (O 2861/2009) prevede ca toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.
Asadar, daca nu este numit un gestionar, activele vor trebui date in folosinta salariatilor ori administratorilor entitatii.
Care este legislatia care trebuie cunoscuta in ce priveste contabilitatea de gestiune?
Actele normative care reglementeaza aceasta latura a contabilitatii sunt:
- Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, care iti explica:
- entitatile care au obligatia de a tine contabilitatea financiara
- obligatia de a efectua inventarierea
- raspunderea administratorului in conducerea contabilitatii
- cateva reguli contabile de baza privind inregistrarea diferitelor elemente patrimoniale.
- Registrele de contabilitate si situatiile financiare. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, publicat in Monitorul Oficial nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, care contine informatii mai tehnice destinate in principal contabililor cu privire la:
- metodele de evaluare a stocurilor la intrare si la iesire
- schimbarea metodelor de evaluare in cursul anului
- conturile contabile folosite
- Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, publicat in Monitorul Oficial nr. 704 din 20 octombrie 2009, care iti explica detaliat regulile dupa care se efectueaza inventarierea.
- Ordinul ministrului finantelor publice nr.2634 din 05 noiembrie 2015 privind documentele financiar contabile, publicat in Monitorul Oficial nr.910 din 9 decembrie 2015, care contine regulile si recomandarile privind formatul si continutul documentelor utilizate in contabilitatea entitatii.
- Legea nr 227 / 2015 articolul 91 lit.e), 94 alin.(11), 97 alin.(5) sau pe scurt Codul fiscal, care iti explica ce taxe trebuie sa platesti ca urmare a derularii activitatiii tale.
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.826/2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune, publicat in Monitorul Oficial nr. 23 din 12 ianuarie 2004 care contine recomandari cu privire la:
- obligativitatea tinerii contabilitatii de gestiune pentru anumite entitati
- informatiile care se obtin din contabilitatea de gestiune
- calculatia costurilor
- Ordonan?a nr. 99/2000 privind comercializarea produselor ?i serviciilor de pia?? care contine prevederi importante referitoare la derularea activit??ii de comert, printre care:
- cerintele necesare desfasurarii activitatii comerciale
- practici comerciale: regulile privind vanzarile cu pret redus
- orarele de functionare
- reguli privind ambalarea si etichetarea
- reguli privind afisarea pretului, etc
Ca gestionar cate gestiuni poti tine?
Potrivit Legii nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, nu se precizeaza o limita cu privire la numarul de gestiuni pe care le poate conduce un gestionar. Asadar, in cadrul unei entitati se pot aloca unui gestionar mai multe gestiuni.
De exemplu, in SmartBill, in etapa de definire a gestiunilor, se poate atribui fiecarei gestiuni un gestionar, asa cum se poate observa mai jos:
Trebuie sa i se retina gestionarului o garantie gestionara?
Potrivit articolului 1 din Legea 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice cu modificarile ulterioare, gestionarul este un angajat al unei persoane juridice prevazute la art. 176 din Codul penal care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a acesteia.
Art. 176 din Codul penal defineste autoritatile publice, institutiile publice sau alte persoane juridice care administreaza sau exploateaza bunurile proprietate publica. Asadar, prevederile legii sunt incidente gestionarilor entitatilor publice.
Articolul 10 al Legii 22/1969 prevede obligatia gestionarului unei astfel de entitati de a depune o garantie in numerar.
In concluzie, in cazul institutiilor publice gestionarul trebuie sa depuna o garantie gestionara. In cazul entitatilor private nu exista aceasta obligatie.
Mai multe raspunsuri gasiti in sectiunea 100 intrebari din gestiune.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.