Actul normativ care reglementeaza aspectele importante cu privire la casele de marcat este Ordonanta de Urgenta nr. 28 din 1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
Casele de marcat sunt niste dispozitive electronice care au rolul de a calcula si inregistra numeroase tranzactii de vanzare. Acestea joaca un rol destul de important in viata antreprenorilor, in gestionarea tuturor operatiunilor de vanzare ale unei societati.
Notiunea de casa de marcat este cea mai cunoscuta antreprenorilor si probabil asa va ramane inca o buna perioada, desi in termeni mai cuprinzatori se utilizeaza notiunea de aparate de marcat electronice fiscale.
Ca sa detaliem definitia data de lege, aparatele de marcat electronice fiscale cuprind:
- casele de marcat si alte sisteme ce includ dispozitive cu functii de case de marcat, care inglobeaza constructiv: un modul fiscal, prin intermediul caruia controleaza memoria fiscala; dispozitivul de imprimare si afisajul client.
- casele de marcat electronice fiscale si alte sisteme ce includ dispozitive cu functii de case de marcat, echipate cu dispozitiv de memorare a jurnalului electronic, care inglobeaza constructiv un modul fiscal, prin intermediul caruia controleaza memoria fiscala, dispozitivul de imprimare, dispozitivul de memorare, afisajul client, dispozitivul de salvare externa si dispozitivul de comunicatie externa care permite integrarea intr-un sistem informatic.
De unde poti achizitiona un aparat de marcat electronic fiscal?
Aparatele de marcat electronice fiscale, inclusiv produsele complementare acestora, sunt livrate doar prin distribuitori autorizati, astfel ca trebuie sa ai in vedere aceste aspecte cand decizi sa achizitionezi un astfel de aparat. Acestia trebuie sa dispuna de o autorizatie de distributie .
Distribuitorul are obligatia sa asigure si service-ul, direct sau prin unitati acreditate pentru service.
Ce se intampla cand se defecteaza aparatul?
In cazul defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale, pana la repunerea in functiune a acestora, trebuie:
- sa inregistrezi intr-un registru special toate operatiunile efectuate (esti exceptat de la aceasta obligatie daca desfasori activitatea de transport in regim de taxi)
- sa emiti chitante pentru respectivele operatiuni si facturi, la cererea clientului.
- sa notifici imediat distribuitorul autorizat sau unitatea de service acreditata, astfel incat sa poti sa faci dovada comunicarii notificarii la distribuitorul autorizat sau unitatea de service acreditata, in fata organelor de control.
Atentie! Atunci cand achizitionezi aparatul de marcat trebuie stabilit in contract modul de notificare, fiindca daca notificarea este efectuata in alt mod decat cel stabilit de partile contractante, nu este valabila.
Cand esti obligat sa utilizezi un aparat de marcat ?
Daca prin activitatea ta incasezi, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie esti obligat sa utilizezi aparate de marcat electronice fiscale cu scopul de a elibera bonul fiscal.
Trebuie sa mai stii ca daca te incadrezi in categoria persoanelor obligate sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, este interzis sa inmanezi clientilor documente care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, altele decat bonurile fiscale, cu exceptia situatiei in care casa se defecteaza si se aplica prevederea pe care am mentionat-o mai sus.
Deci regula generala este ca daca vinzi bunuri sau prestezi servicii direct catre populatie ai obligatia de a detine aparat de marcat.
Exceptii:
- comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie;
- vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
- transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
- activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite;
- activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora;
- activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
- vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
- comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
- serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
- vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism;
- incasarea contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei si canalizarii, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;
- efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
- serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, pe baza de bilete sau abonamente;
- activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
- serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
- livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic;
- comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile.
Un alt aspect important este subliniat de art 4 al H479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 care prevede ca prin livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie se intelege acele activitati desfasurate cu caracter permanent.
Nu intra in aceasta categorie eventualele livrari de bunuri si prestari de servicii direct catre persoane fizice efectuate intamplator de catre agentii economici, altii decat comerciantii cu amanuntul.
Asadar, daca doar ocazional vinzi catre persoane fizice, nu este necesar sa detii un aparat de marcat.
Atentie! In cazul in care clientii solicita factura pe langa bonul fiscal, esti obligat sa o emiti.
Ca utilizator al aparatului de marcat esti obligat sa afisezi la loc vizibil un anunt prin care sa atentionezi clientii cu privire la obligatia respectarii urmatoarelor dispozitii:
- ca este interzis sa inmanezi clientilor alte documente, decat bonurile fiscale, care sa ateste plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, cu exceptia cazului in care acestea sunt defecte;
- daca refuzi sa emiti si sa inmanezi bonul fiscal clientului, atunci acesta are dreptul sa beneficieze de bunul achizitionat sau serviciul prestat fara sa plateasca contravaloarea acestuia.
Trecerea la casele de marcat cu jurnal electronic din 2018
Incepand cu data de 01 iunie 2018, potrivit unui act normativ publicat in Monitorul Oficial (Ordonanta Guvernului nr. 20/2017), firmele mijlocii si mari vor fi obligate sa utilizeze case de marcat cu jurnal electronic.
Astfel ca, entitatile juridice trebuie sa renunte la casele de marcat cu jurnal pe suport de hartie si sa achizitioneze case de marcat care sa memoreze tranzactiile intr-un jurnal electronic.
Incepand cu data de 1 aprilie 2018 se autorizeaza numai distribuitori pentru aparatele de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic.
Incepand cu data de 1 august 2018 se interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal.
Termenele pentru trecerea la aceste aparate sunt diferite in functie de categoria de marime:
- 1 iunie 2018 – contribuabili mari si mijlocii
- 1 august 2018 – contribuabilii mici.
Documentele emise de casa de marcat
- bonul fiscal – care se inmaneaza clientilor;
- in functie de tipul de aparat:
Rola-jurnal – documentul pe care se inscriu toate datele din bonurile fiscale si trebuie sa il pastrezi in arhiva timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmit sau
Jurnalul electronic – setul de fisiere electronice securizate, existente in dispozitivul de memorare, care contine toate datele din bonurile fiscale, precum si toate operatiunile din regimul de inregistrare- se pastreaza in dispozitivul de memorare, in arhiva operatorilor economici, timp de 5 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmit.
- Raportul fiscal de inchidere zilnica – contine date de sinteza cu caracter fiscal: denumirea si codul de identificare fiscala ale operatorului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul si seria fiscala ale aparatului; numarul de ordine numerotat progresiv; data si ora emiterii; numarul bonurilor emise in ziua respectiva; valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul taxei pe valoarea adaugata, cu precizarea nivelului cotei, valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata, precum si valoarea taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
- Registrul special – care se utilizeaa atunci cand se defecteaza aparatul de marcat.
Buna seara, daca vinzi produse pe un magazin online si plata o primesti prin OP nu este obigatoriu sa detii o casa de marcat fiscala, corect? Daca ocazional vinzi la persoane fizice direct, nu prin intermediul magazinului online nu esti obligat sa ai casa de marcat fiscala?
Buna Alina,
Un magazin online care incasaseaza prin banca nu are obligatia detinerii de casa de marcat. In OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice, cu modificarile ulterioare se prevede la art. 1 alin. (1), ca si exceptie, ca in comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda, nu exista obligatia de a elibera bon fiscal.
In ce priveste a doua intrebare, art. 4 al HG. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999, prevede ca in sensul ordonan?ei de urgenta, prin livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie se intelege acele activitati desfasurate cu caracter permanent. Nu intra in aceasta categorie eventualele livrari de bunuri si prestari de servicii direct catre persoane fizice efectuate intamplator de catre agentii economici, altii decat comerciantii cu amanuntul. Asadar, daca vanzarea are loc cu caracter intamplator, ocazional, catre persoane fizice direct, nu trebuie sa detii casa de marcat.
Speram ca ti-a fost de ajutor raspunsul nostru!
Buna ziua, in cazul de mai sus, in care se fac prestari servicii ocazional persoanelor fizice, ce act se emite? Factura si chitanta pe persoana fizica?
Buna Daniela,
In cazul in care nu este obligatorie detinerea de casa de marcat datorita faptului ca prestarea catre persoane fizice are loc ocazional, pentru a inregistra si deconta tranzactia se va utiliza factura si chitanta.
O zi frumoasa!
Participa la discutie …
Buba ziua. Am un prieten care se ocupa cu aranjamente nunti botezuri fruitbar este necesar sa detina casa de marcat cu jurnal electronic?
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
Consideram ca este necesara dotarea cu casa de marcat si emiterea bonului conform OUG 28/1999.
Puteti consulta Ordonanta aici: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/17431
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna ziua. Fac comert cu bunuri, insa incasez de la clientii persoane fizice ramburs in cont colector prin curier, sau direct prin transfer bancar de la client. Nu incasez cash de la persoane fizice. Nu am un magazin „la strada” in care sa intre oricine sa cumpere ce vind eu.
Trebuie sa imi iau aceasta casa electronica?
Multumesc
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
Potrivit OUG nr. 28/1999 – Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligate sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
Astfel ca, in situatia expusa de dvs, daca nu incasati cash de la clienti, ci incasati prin ramburs in cont colector sau prin transfer bancar si nu detineti un magazin fizic de unde clientii sa achizitioneze in mod direct, consideram ca nu este nevoie de utilizarea unei case de marcat, incasarile intr-un final regasindu-se in extrasul de cont.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Multumesc.
Buna ziua,
Reprezint o firma care lucreaza doar cu persoane juridice dintre care doar doua firme imi platesc cu bani cash, pt care le fac o chitanta, iar restul platesc prin transfer bancar. In aceste conditii sunt obligat sa achizitionez o casa de marcat?
Va multumesc anticipat!
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea adresata,
Obligativitatea utilizarii caselor de marcat electronice le revine doar operatorilor economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
Astfel ca, in situatia dumneavoastra dat fiind faptul ca nu lucrati cu persoane fizice (direct catre populatie), nu trebuie sa utilizati casa de marcat.
Asa cum ati mentionat si dumneavoastra chiar daca incasati de la persoanele juridice contravaloarea in numerar, la baza acestor incasari stau chitantele emise.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna seara! Va rog sa ma ajutati cu o informatie! Am noua casa de marcat cu jurnal electronic si intr-o zi am scos raportul z din gresala, ulterior am mai scos un bon fiscal si seara am scos al doilea raport z. Imi puteti spune daca este ok sa scoti doua raporturi z sau ce trebuie sa fac pentru a fi totul in regula?
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
In practica se utilizeaza procedura emiterii unui raport z zilnic, la inchidere.
Daca ati emis doua rapoarte Z, le veti inregistra pe ambele in contabilitate.
Consideram ca puteti intocmi un document justificativ- ex. un proces verbal in care sa mentionati acest lucru, la care sa anexati cele doua rapoarte si sa le centralizati.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna Ziua, in cazul unui bistro unde avem o rezervare pe o persoana juridica si acesta achita contravaloarea avansului prin ordin de plata si apoi diferenta tot prin Ordin de plata in banca, cum procedez? : se emite bon fiscal pentru avans sau doar factura pe avans si apoi factura pe diferenta de suma ? Nu se incaseaza cu numerar sau cu card.Multumesc.
Buna ziua,
Va multumim pentru intrebare,
Puteti emite factura pentru avans.
Pentru diferenta de plata se va mai emite o factura care va contine doua aspecte:
1. o linie cu suma totala pe care clientul o are de plata
2. o linie cu avansul stornat, iar diferenta dintre punctele 1 si 2 va fi reprezentat de restul de plata pe care clientul mai trebuie sa il achite.
Speram ca informatiile de mai sus sa va fie de folos.
O zi frumoasa!
Buna ziua! Detin un mic magazin imprimari obiecte personalizate. 20% din clientii nostri sunt persoane fizice. Pentru ei am inlocuit casa de marcat veche cu modelul nou. 80% din clienti sunt persoane juridice, care ne achita cu numerar sau plata cu OP. Pana in acest moment personelor juridice care achita cu numerar le-am emis factura si chitanta. Nu stiu daca persoanelor juridice ce achita cu numerar pot sa le emit factura cu chitanta ca pana acum sau TREBUIE sa le emit factura cu bonul de la casa de marcat. (Cei de la care am achizitionat casa de marcat ne-au emis factura si chitanta, nicidecum bon de la o casa de marcat). Va multumesc anticipat.
Buna ziua Mihai,
Multumim pentru intrebarea adresata.
Pentru persoanele juridice puteti emite in continuare factura si daca achita cu numerar si chitanta, este in regula cum procedati. Daca achita cu OP, atunci dovada platii se va regasi in extrasul de cont.
Speram ca aceste informatii va sunt de folos.
Zi frumoasa!
Mul?umesc pentru r?spuns. Firma care ne asigura serviciul de contabilitate, mi-a atras aten?ie ca ?n urma particip?rii la un instructaj organizat de c?tre ANAF cu privire la utilizarea caselor de marcat, ?n normele de aplicare a legii, li s-a comunicat ca orice suma de bani ?ncasat? ?n numerar, indiferent de la cine o primesc (persoana fizica sau juridica) trebuie trecuta prin casa de marcat. Acest lucru ?nseamna ca pentru numerarul ?ncasat de la o persoana juridica a?i fi obligat sa eliberez bonul casei de marcat, nu chitan??. Ave?i acces la aceast? informa?ie? Pute?i s? ?mi da?i un link unde a?i putea citi norme de aplicare ?
O zi bun?!
Buna ziua Mihai,
Baza legala este OUG nr. 28 din 25 martie 1999 republicata ? o gasiti aici: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/17431
Art. 1 alin. 1 al acestei legi prevede ca operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
Aici obligatia se refera la prestarile catre populatie, nu sunt incluse si firmele. Desigur, puteti sa eliberati bon catre firme, si de cele mai multe ori este chiar comod sa faceti acest lucru, insa alternativ puteti sa eliberati chitanta.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Mul?umesc frumos pentru r?spuns.
Dac? v?nd produse religioase iconi?e., t?m?ie, metaniere,mir etc primite pe factura de la firma mam?,?nchiriez un metru p?trat de la prim?rie am delega?ia de la firma mam? ?i banii pe care ?i iau dup? produse ?i trimit c?tre m?n?stirile din Grecia pentru ajutorarea acestora am nevoie de cas? de marcat?
Buna ziua,
Daca prin activitatea dumneavoastra incasati integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie, atunci sunteti obligat sa utilizati aparate de marcat electronice fiscale cu scopul de a elibera bonul fiscal.
Exista o exceptie cu privire la vanzarea de produse religioare: ?vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult?, insa consideram ca nu sunteti institutie de cult si nu puteti tine cont de aceasta exceptie.
Va recomandam sa studiati si legislatia cu privire la utilizarea caselor de marcat publicata de MFP la urmatorul link:
http://www.mfinante.ro/pagina.html?categoriebunuri=legislatie-aparate-de-marcat,documente-aparate-de-marcat,lista-cu-operatori-economici-aparate-de-marcat,program-implementare-aparate-de-marcat-cu-jurnal-electronic&pagina=domenii&menu=accize&tab=1
De asemenea, ar fi indicat sa va consultati si cu contabilul dumneavoastra in acest sens.
O zi placuta!
Buna ziua!
Daca o asociatie printre diferite activitati nonprofit, are si o activitatea de formare profesionala al adultilor si organizeaza ocazional 1-2 cursuri anual are obligatia sa detina casa de marcat si sa emite bonuri catre persoane fizice?
Buna ziua,
Potrivit Hotararii Nr. 804/2017 din 8 noiembrie 2017 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG nr. 479/2003, ART. 4 mentioneaza: „In sensul art. 1 alin. (1) din ordonanta de urgenta, prin livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie se intelege acele activitati desfasurate cu caracter permanent sau sezonier. Nu intra in aceasta categorie livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate ocazional, direct catre populatie, de catre operatorii economici, altii decat comerciantii cu amanuntul. Prin comert ocazional se intelege actele de comert cu caracter intamplator, efectuate pe durata limitata de timp cu ocazia unor targuri, saloane, sarbatori cu character laic, expozitii cu vanzare, precum si livrarile de bunuri catre proprii angajati pentru uzul propriu.”
Din cele expuse mai sus, consideram ca pentru prestarile de servicii direct catre persoane fizice efectuate in mod ocazional, nu aveti obligatia de a detine casa de marcat.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
O zi placuta!
Buna ziua! Pentru o trupa de ursitoare ?i dansuri la nunti ?i botezuri, este necesar? o casa de marcat?
Buna ziua Aida,
Trebuie sa analizati foarte bine care sunt clientii dumneavoastra, daca sunt persoane fizice sau juridice, fiindca obligativitatea utilizarii caselor de marcat intervine atunci cand se incaseaza integral/partial cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
Daca serviciile prestate se efectueaza direct catre populatie (persoane fizice), atunci consideram ca aveti obligatia de a utiliza casa de marcat. Exista si cateva exceptii de la utilizarea caselor de marcat pe care le-am mentionat in articol, insa consideram ca nu va incadrati la niciuna dintre ele.
Va recomandam totusi sa va consultati si cu un contabil in acest sens.
O zi placuta!
Bun? seara ! Casa de amanet este obligat? s? de?in? cas? de marcat?
Buna ziua,
Este obligatorie utilizarea casei de marcat daca prin activitatea desfasurata se incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
In situatia dumneavoastra consideram ca este nevoie de utilizarea unei case de marcat, fiindca in activitatea unei case de amanet se incaseaza integral/partial cu numerar direct de la populatie.
Exista cateva exceptii prevazute de lege de la utilizarea caselor de marcat, insa consideram ca nu va incadrati in niciuna dintre acestea.
O zi placuta!
Buna ziua, Am o formatie cu care merg la evenimente. Am infiintat o intreprindere individuala. Daca plata serviciilor se face direct in contul intreprinderii individuale sunt obligat sa detin casa de marcat ?
Buna ziua,
In cazul in care incasarile sunt in contul firmei, atunci nu aveti obligatia de a emite bon si astfel nici de a detine casa de marcat.
Zi frumoasa!
Buna ziua, daca un CMI stomatologic care emitea chitante persoanelor fizice isi schimba statutul in SRL are obligatia utilizarii casei de marcat sau poate folosi in continuare chitanta? Multumesc!
Buna ziua,
Este obligatorie utilizarea casei de marcat daca prin activitatea desfasurata se incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
In situatia dumneavoastra, consideram ca este nevoie de utilizarea unei case de marcat, fiindca in activitatea unui cabinet stomatologic se incaseaza plati (integral/partial) cu numerar direct de la populatie.
Exista cateva exceptii prevazute de lege de la utilizarea caselor de marcat, insa consideram ca nu va incadrati in niciuna dintre acestea.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua, in cazul persoanelor fizice care inchiriaza o locuinta proprietate personala in regim hotelier (sub 5 camere) si depune declaratia unica pentru impozitare pe norma de venit/camera este necesara utilizarea casei de marcat? Poate o persoana fizica sa aiba casa de marcat fiscalizata pe CNP si facturier? Speta ar fi urmatoarea: un angajat al unei societati calatoreste in interes de serviciu, se cazeaza intr-o locuinta inchiriata de o persoana fizica in regim hotelier, societatea achita contravaloarea pretului sederii prin transfer bancar direct in contul persoanei fizice (intermediar Booking) sau angajatul societatii achita in numerar la finalul sederii si ar avea nevoie de factura, respectiv de bon fiscal insotit de factura.
Buna ziua Kurt,
Este important de determinat daca este vorba despre o persoana fizica neautorizata sau despre o persoana fizica autorizata.
Daca este vorba despre o persoana fizica neautorizata, nu cunoastem sa existe posibilitatea fiscalizarii unei case de marcat pe CNP.
Daca este vorba despre o persoana fizica autorizata atunci, potrivit art. 2 litera f) din OUG nr. 28/1999, ?sunt exceptate de la utilizarea caselor de marcat activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele.”
O zi placuta!
Buna ziua! Intreprindere individuala in sistem real produce diferite haine pe care ulterior le comercializeaza la targuri, dar ocazinal si altor persoane juridice. Casa de marcat este fiscalizata pe comert ambulant, nu are punct de lucru. Intrebarea mea este urmatoarea: in cazul in care vinde produse catre o persoana juridica(se livreaza si incaseaza la sediul/punctul de lucru al societatii) plata facandu-se in numerar ce ar trebui atasat facturii bon fiscal sau chitanta?! Dar in cazul in care se emite factura iar plata urmand a se face de ex. In 30zile?
Multumesc anticipat!
Buna ziua Andreea,
Daca dumneavoastra detineti casa de marcat, atunci in relatia cu persoanele juridice fie folositi casa de marcat si eliberati bonul fiscal, fie ca alternativa emiteti factura si eliberati chitanta. Ambele variante sunt legale. In cazul in care emiteti factura si incasarea o faceti pestre 30 de zile, la data incasarii fie emiteti bon, fie eliberati chitanta. Aceste cazuri sunt pentru situatia in care clientul plateste in numerar sau cu cardul. Daca plateste prin banca, atunci nu mai eliberati bon/chitanta.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna seara!
Tocmai am înființat un pfa cu scopul de a face meditatii. Dacă părinții îmi pun plata in contul bancar, mai am nevoie de casa de marcat?
Buna ziua Letitia,
In situatia descrisa, in care incasati prin banca sumele cuvenite, nu este necesara existenta unei case de marcat.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am o intrebare despre angajatii unui srl. Cei care lucreaza la receptie, cu casa de marcat ( care emit fizic bonurile in timpul programului de lucru) trebuie sa fie angajati cu carte de munca sau pot fi si angajati care lucreaza pe baza unui contract de colaborare/parteneriat? Multumesc.
Buna ziua,
Ca firma, puteti contracta diverse servicii – de exemplu cel de curatenie: nu aveti personal angajat insa aveti contract de colaborare cu o firma de curatenie. La fel se poate intampla si cu alte tipuri de servicii: de exemplu, puteti contracta serviciile unei firme care sa va puna la dispozitie personalul de la receptie. Dumneavoastra ii platiti factura firmei respective, iar firma respectiva isi gestioneaza angajatii.
Exista si contracte de punere la dispozitie de personal prin care un agent de munca temporara pune la dispozitie utilizatorului un salariat angajat prin contract de munca temporara, in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa.
Zi frumoasa!