Cand l-am cunoscut pe Mihai, unul dintre oamenii din spatele Marlin Motion, mi-au placut mult energia, increderea si profesionalismul care il caracterizeaza. Ne-am intalnit si am povestit la o cafea despre cum isi administreaza afacerea, cum s-au decis sa se lanseze in antreprenoriat si ce sfaturi ar avea pentru cei la inceput de drum.
Inceputul
Ideea acestui business a venit odata cu lansarea in 2014 pe App Store a unei functionalitati care permitea sa adaugi un video la orice aplicatie din Store.
Scopul acesteia era de a-i ajuta pe potentialii utilizatori sa inteleaga rapid si usor cum functioneaza o aplicatie pe care s-ar gandi sa o achizitioneze. Pentru a evita ca toate companiile sa transforme aceasta noua functionalitate intr-un mod de a-si face reclama, continutul a fost conditionat printr-o serie de reguli menite sa garanteze ca orice video urcat pe app store este un adevarat tutorial, si nu publicitate.
Si eu, si partenerul meu eram in acel moment pe cont propriu: eu lucram in programare, iar Cezar pe realizare/editare video.
Am inceput prin a crea un landing page de care nu am fost foarte multumiti, apoi am mai creat unul si ne-am gandit ca poate ar fi bine sa incepem sa-l promovam. Acest landing page avea un dublu rol: de a educa oamenii in legatura cu ce inseamna un app preview video pe App Store si de a ne promova serviciile de creatie.
Cu acest landing page am pornit direct international, dar intamplarea face ca primul client a venit direct din Romania. Majoritatea clientilor au venit in continuare de peste tot din SUA si Europa, desi am avut si surprize, cum ar fi China.
Noi stiam foarte bine ca nu eram un studio de creatie video cu abilitati crescute sau experienta pe partea de animatie, dar am identificat aceasta nevoie pe piata, aceasta oportunitate, mai bine zis, iar expertiza puternica pe partea de dezvoltare de aplicatii ne-a permis sa devenim o competitie redutabila pe acest tip de produs pentru orice studio de animatie. Din punct de vedere tehnic, acele video-uri pe care urma sa le realizam nu erau foarte complicate. Am conturat user experience-ul urmarit si l-am tradus cumva in viewer experience.
Cred ca ne doream foarte mult sa fim antreprenori, citisem foarte mult despre ce pasi ar trebui urmati si chiar daca nu ne-am miscat suficient de repede, ne-am miscat intotdeauna in directia dorita si despre care discutaseram si asupra careia ne puseseram de acord. In perioada respectiva era destul de clar ce aveam de facut: un landing page, il promovam si testam ideea.
Promovare
Am incercat de la bun inceput sa ne ascultam clientii si nu am avut decat de castigat, ei recomandandu-ne mai departe si ajungand chiar sa descoperim piete noi datorita lor.
Ne-am promovat prin Google AdWords, din acest punct de vedere ajutandu-ne mult experienta mea profesionala din zona de advertising de acum multa vreme, cea tehnica de a intelege algoritmii de bidding de pe Google AdWords, care ne-a permis sa mentinem costurile destul de jos. Cred ca este important pentru un antreprenor cunoasca si sa inteleaga foarte bine cum functioneaza astfel de instrumente de promovare online, pentru a le putea folosi cat mai eficient.
In ceea ce priveste promovarea pe blog, noi avem nevoie de articole foarte tehnice, iar creatorii de continut tehnic sunt foarte greu de gasit. Am ajuns la concluzia ca in loc sa ne folosim de finantari, mai bine ne folosim de partenerii apropiati, cu care interactionam aproape zilnic, pentru ca, fiind atat de tehnici, nu putem depinde de fluctuatia freelancer-ilor specializati. Incercam sa ne ghidam dupa o zicala care ne place mult: Scrie ca si cum te-ar asculta 1 000 000 de oameni, chiar daca audienta noastra este mai mica de atat.
Provocari
Ne-am asumat de la bun inceput ca va fi complicat, dar am avut avantajul de a putea fiecare dintre noi sa dezvoltam cate ceva in paralel, ceea ce s-a dovedit a fi foarte util in momentele in care nu prea aveam clienti, pentru ca au fost, desigur, si astfel de momente.
Avem un business model putin mai ciudat: prin natura produsului, clientii nostri vin si pleaca. Fie aplicatiile mor si clientii nu revin, fie raman cu acelasi video mai multi ani. Oricum, focusul clientilor nu este inca pe aceasta comunicare constanta prin video. Numarul clientilor fluctueaza, dar avem proiecte programate in avans si pe care ne propunem sa le demaram cat mai repede. Incercam sa ne optimizam operatiunile cat mai mult, ceea ce presupune anumite riscuri, dar pe care cu siguranta trebuie sa ni le asumam. Nu am observat inca o sezonalitate anume in ceea ce priveste clientii. Nu pare sa avem un trend foarte clar. Dar avem campanii care ruleaza constant si clienti repetitivi.
Suntem pe piata de 4-5 ani si foarte serios de vreo 2 ani. Am facut si noi greseli, desigur, una dintre ele fiind ca ne-a fost teama, atunci cand a trebuit sa comunicam ceva public, printr-un landing page sau printr-un site nou sau printr-un brand nou. Ne-a fost putin teama de cum va fi primit, in loc sa comunicam imediat si sa ajustam ulterior. De asemenea, noi lucram 100% de la distanta, nu dintr-un birou si desi de-a lungul timpului am ajuns sa comunicam mai bine impreuna, am trecut printr-un proces de invatare si adaptare.
Invataminte
Cel mai important lucru pe care l-am invatat a fost sa ne setam obiective, atat de crestere, dar si pe partea de exit: cand ne oprim? Daca ne asumam un anumit risc, care este stop joc-ul nostru? Poate fi o problema de timp sau o alta valoare, dar intotdeauna mi s-a parut important sa existe un moment in care sa te gandesti daca are sens ce am facut pana acum si continuam sau nu. Acest lucru va prelua putin din acel stres de a nu sti daca este bine ce faci, daca va merge. Nu. Risc si fac, dedic 100% pe o perioada determinata de timp si in acel check point voi determina daca a fost bine ce am facut sau nu si voi decide ce fac in continuare.
Desigur, nu este foarte simplu sa stii cat de realiste sunt obiectivele setate. Dar nu trebuie ca acest check point sa fie peste 5 ani. Apoi, depinde de fiecare pe ce criterii va analiza. Nu doar banii conteaza si nu asta ar trebui sa fie o motivatie determinanta. Flexibilitatea este un factor important, asa cum sunt satisfactia de a face ce-ti place, de a trage pentru tine.
De ce SmartBill?
Din punct de vedere tehnic, pentru noi era o solutie simplu de folosit si implementat. Am deschis 5-6 conturi gratuite pe diverse softuri de facturare, iar SmartBill a fost singura care, din punctul meu de vedere, arata ca o aplicatie matura, arata bine, parea ca indeplineste in mod corect functiile de baza, iar cand am gasit un bug si l-am semnalat, a doua zi se reparase. Era vorba despre integrarea cu mobilPay in limba engleza si chiar aveam nevoie.
Acesta a fost un alt lucru important pentru care am ales SmartBill, la fel si faptul ca putem factura si in engleza. Iar noi, facturand destul de mult in afara tarii, am pus mare pret si pe aceasta functionalitate.
La final
Exista o mare diferenta intre optica pe care o ai tu despre ce se intampla in piata si ce se intampla in realitate. Si acesta este un alt lucru important de care un antreprenor trebuie sa tina cont.
Noi am invatat mult din mers, am ajuns sa ne dezvoltam si in alte arii pe partea de video. Ne dorim sa ne marim putin echipa, pentru a livra cat mai repede proiectele si sa ne consolidam pozitia de companie video pentru zona de tech.
Incercam sa dezvoltam parteneriate pentru zona de marketing, pentru ca ne-am dat seama ca mergem mana in mana, de multe ori in aceeasi directie.
Ne dorim sa continuam de asemenea pe partea de educatie in promovarea video, dar nu doar din punct de vedere al continutului, ci si tehnic si legat de orientarea spre rezultate.
Pe cei de la Marlin Motion ii gasiti aici:
Website: https://marlinmotion.com/
Facebook: https://www.facebook.com/marlinmotion/