Antreprenorii sunt de cele mai multe ori nedumeriti in ceea ce priveste diferenta dintre obiecte de inventar si un mijloc fix. Aceste doua elemente pot fi destul de usor confundate daca nu sunt luate in considerare cateva aspecte, care totusi le diferentiaza contabil si fiscal.
Pentru a lamuri aceasta problema, vom face o mica analiza comparativa intre cele doua tipuri de bunuri.
Obiectele de inventar sunt bunuri (active circulante) care au o durata de functionare mai mica de un an . Acestea sunt recunoscute in contabilitate drept o cheltuiala totala in momentul achizitiei si darii in functiune si nu este nevoie sa se calculeze amortizare.
Mijloacele fixe sunt bunuri (imobilizari corporale) generatoare de beneficii economice viitoare si care sunt detinute de o entitate pentru o perioada mai mare de un an. Acestea sunt utilizate in productia de bunuri, prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scop administrativ.
Codul fiscal prevede si o limitaa sumei (valorii de intrare) in vederea incadrarii in categoria de mijloc fix. Astfel, potrivit regulilor fiscale valoarea individuala a unui mijloc fix trebuie sa fie superioara limitei prevazuta de lege de 2.500 lei.
Cu toate ca in codul fiscal se prevede acest plafon, este posibil totusi ca, in cazul unei imobilizari corporale care la data intrarii in patrimoniu are o valoare fiscala mai mica decat aceasta limita, sa se poata recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare. Acest plafon este asadar o optiune.
Pentru mijloacele fixe, spre deosebire de obiectele de inventar, in fiecare luna secalculeaza si se inregistreaza amortizarea bunului respectiv.
Ce inseamna acest lucru ?
Inseamna ca pe durata de viata a acelui bun (exemplu un laptop in valoare de 2.700 lei cu durata de viata de 3 ani), se recunoaste liniar in fiecare luna o cota parte din valoarea de intrare pe cheltuiala, pana cand intreaga valoare a bunului este trecuta pe cheltuiala.
Asadar, se imparte valoarea laptopului (2.700 lei) la 3 ani*12 luni = 36 luni si se obtine o amortizarea lunara de 75 lei.
Lunar, timp de 3 ani, se va inregistra aceasta cheltuiala in contabilitate, astfel ca profitul lunar va fi mai mic cu 75 de lei/luna in urmatorii 3 ani.
Data de la care se calculeaza este luna urmatoare punerii in functiune.
De exemplu, un laptop care este achizitionat si pus in functiune in 11.10.2017 va incepe sa fie amortizat incepand cu luna noiembrie 2017.
Atentie! Nu orice mijloc fix se amortizeaza. Exceptie fac acele mijloace fixe care nu isi pierd valoarea in timp datorita folosirii, asa cum sunt terenurile, operele de arta sau locuintele de protocol.
In schimb, reprezinta active amortizabile:
- amenajarile de terenuri;
- investitiile efectuate la mijloacele fixe cu chirie;
- investitiile efectuate la mijloace fixe existente cu scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali.
Cum se calculeaza valoarea de intrare la un platitor de TVA vs. neplatitor ?
O firma platitoare de TVA poate incadra un bun achizitionat in categoria mijloacelor fixe, daca baza (valoarea fara TVA) de pe factura primita de la furnizor este superioara limitei de 2.500 lei, prevazuta de lege.
O firma neplatitoare de TVA va incadra un bun achizitionat in categoria mijloacelor fixe, daca valoarea totala (baza + TVA) de pe factura primita de la furnizor este superioara limitei de 2.500 lei, prevazute de lege.
Avantaje si dezavantaje
Un dezavantaj al obiectelor de inventar ar putea fi faptul ca, de regula, in momentul achizitiei are loc si darea in functiune, mai exact, trebuie reflectata o cheltuiala totala, imediata, in contabilitate, ceea ce va conduce la o crestere brusca a cheltuielilor si o diminuare a profitului.
Un avantaj al mijloacelor fixe ar putea fi faptul ca, in momentul achizitiei acestea se vor pune in conturi dedicate imobilizarilor, cheltuiala fiind reflectata treptat (lunar) in contabilitate, mai exact se va tine un registru separat in care se va calcula amortizarea bunurilor, nefiind afectat decat partial profitul societatii.
Potrivit Ordinului nr. 1802/2017 un mijloc fix trebuie amortizat pe o durata estimata de viata, mai exact pe o perioada in care respectivul bun functioneaza in parametrii optimi pentru a putea fi utilizat de catre societate.
Pentru a se putea stabili care este durata de viata al unui mijloc fix exista un catalog de clasificare a mijloacelor fixe, in care sunt mentionate sub forma unor intervale de ani duratele normale de functionare a acestora.
Astfel ca, entitatea poate sa aleaga in functie de mijlocul fix pe care il detine, un anumit numar de ani de amortizare din intervalul stabilit in respectivul catalog.
Aspecte pe care trebuie sa le retii:
- obiectele de inventar sunt utilizate pentru o perioada mai mica de un an;
- mijloacele fixe sunt utilizate pentru o perioada mai mare de un an;
- obiectele de inventar au o valoare individuala mai mica de 2.500 lei;
- mijloacele fixe au o valoare individuala mai mare de 2.500 lei;
- obiectele de inventar nu se amortizeaza;
- mijloacele fixe se amortizeaza;
- cheltuielile cu obiectele de inventar afecteaza direct profitul societatii;
- chetuielile cu mijloacele fixe sunt inregistrate esalonat in contabilitate, ceea ce nu afecteaza direct si imediat profitul socitatii;
- amortizarea mijloacelor fixe se va inregistra in contabilitate in luna urmatoare celei in care s-a realizat achizitia;
- pentru mijloacele fixe trebuie intocmit un registru de amortizare in care sa se mentioneze durata de amortizare si valoare amortizabila lunara.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Ce facem cu obiectele de inventar care sunt folosite o perioada mai mare de 1 an(un birou,o imprimanta…) ? Se tin in registrul inventar pana la data la care se caseaza sau dupa ce a trecut termenul de 1 an trebuie sa le scoatem din inventar?
Buna Gabriela,
Obiectele de inventar date in folosinta (trecute pe cheltuiala) nu mai exista practic in bilantul entitatii. Ele se reflecta doar in conturile din afara bilantului si se inventariaza pe liste separate. Acestea vor figura in lista respectiva atat timp cat sunt utilizate de entitate (nu conteaza ca este vorba de un an, mai putin de un an sau mai mult), urmand sa fie eliminate din conturile extrabilantiere si de pe listele de inventar in momentul casarii, vanzarii, sau altei forme de iesire din gestiune.
O zi frumoasa!
Buna ziua,
Rolul inventarului este acela de a corecta stocul, mai ales ca manusile prin natura lor se uzeaza. Acestea se pot constata la inventariere uzate, lipsa, distruse si se trece cantitatea ramasa pe stoc efectiv, in stare buna si utilizabila.
Prin salvarea inventarului, gestiunea obiectelor de inventar se ajusteaza automat, ramanand in stoc doar cantitatea constata fizic de comisia de inventariere.
Buna ! In 2017 a fost infintat ministerul pentru mediul de afaceri comert si antreprenoriat si functioneaza in aceiasi cladire cu ministerul economiei, la momentul infintarii ministerului a fost semnat un protocol si un contract de comodat intre MMACA si ME iar prin act aditional au fost preluate misloace fixe (mobilier si IT) fara a fi inventariate la acel moment…acum se doreste inventarierea acestor misloace fixe…cum se poate face inventarierea acestor misloace fixe avand in vedere ca ele au fost predate catre ministerul pentru mediul de afaceri comert si antreprenoriat pe o lista fara numar de inventar si fara documente de achizitie.
multumesc !
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
In aceasta situatie, fiind vorba de mijloace fixe predate in baza unui contract de comodat, deci cu titlu gratuit, ele trebuie inventariate pe liste separate.
Puteti sa intocmiti o lista de inventariere care sa aiba ca baza anexa de la contractul de comodat in care sa verificati existenta bunurilor.
Fiind predate cu titlu gratuit si neavand acces la datele cu privire la valoarea de inventar din contabilitatea ME, consideram ca este suficient ca pe lista sa fie trecuta denumirea fara valoare.
In ce priveste numarul de inventar, puteti sa le alocati niste numere proprii conform sistemului dumneavoastra de numerotare, cu recomandarea ca acestea sa aiba in numerotare un indiciu care sa le deosebeasca de cele aflate in proprietatea dumneavoastra.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna ziua, care este durata de functionare a unui telefon fix de birou? multumesc
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
Telefonul fix se incadreaza in clasa 3.2.2.
Aparate de telecomunica?ii pentru birou: aparate telefonice, aparate telefax, aparate telex, instala?ii de comand? prin radio, aparate de c?utat persoane etc. cu durata de amortizare intre 3 si 5 ani.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Bun? seara ,
Care este perioada de amortizare a unui compresor folosit ?n stomatologie?
Mul?umesc.
Buna ziua Anca,
Daca acest compresor are o valoare de intrare mai mare de 2.500 lei, atunci este considerat mijloc fix si se va supune amortizarii.
Potrivit Ordinului nr. 1802/2017, un mijloc fix trebuie amortizat pe o durata estimata de viata, mai exact pe o perioada in care respectivul bun functioneaza in parametri optimi pentru a putea fi utilizat de catre societate.
Pentru a se putea stabili care este durata de viata a unui mijloc fix, exista un catalog de clasificare a mijloacelor fixe, in care sunt mentionate sub forma unor intervale de ani duratele normale de functionare a acestora. Catalogul il puteti gasi la urmatorul link:
https://lege5.ro/Gratuit/gu3temjt/catalogul-privind-clasificarea-si-duratele-normale-de-functionare-a-mijloacelor-fixe-catalog?dp=geztkmztgm4di
Astfel, va trebui sa incadrati compresorul in una dintre categoriile din catalog si sa alegeti un numar de ani de amortizare din intervalul stabilit pentru respectiva categorie in care se incadreaza bunul.
Cautand in catalog dupa cuvantul cheie ?compresoare?, veti gasi mai multe tipuri; trebuie sa il alegeti pe cel potrivit cu specificatiile tehnice ale bunului dumneavoastra.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
O zi placuta!
Buna seara,
Pentru un mijloc fix amortizat, care inca se utilizeaza, pentru care se achizitioneaza piese de schimb, valoarea pieselor de schimb modifica valoarea mijlocului fix ?
Mijlocul fix a devenit, la o perioada dupa amortizare, obiect de inventar de natura mijoacelor fixe.
Piesele de schimb pentru un mijloc fix se achizitioneaza sau se pot achizitiona prin fondurile pentru investitii ?
Buna ziua,
Redam mai jos prevederile contabile, care raspund acestei intrebari:
Piesele de schimb si echipamentul de service sunt, in general, contabilizate ca stocuri si recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand sunt consumate. Totusi, piesele de schimb importante si echipamentele de securitate sunt considerate imobilizari corporale atunci cand o entitate preconizeaza ca le va utiliza pe parcursul unei perioade ce depaseste un an.
Speram ca aceste informatii va sunt de folos.
Zi frumoasa!
Buna ziua. Va rog frumos sa ma lamuriti si pe mine: am un PFA prestari serviciii in partida simpla cu venit real ce tip de registru inventar trebuie sa folosesc? Si ce trec in el hartia si CD si cartusele la imprimanta se trec in registru sau numai imprimanta?
Va multumesc
Buna ziua,
Multumim pentru aceasta intrebare.
Pentru PFA-urile care isi tin contabilitatea in partida simpla, exista un model de registru inventar 14-1-2/b in anexa de la Ordinul nr. 170/2015 actualizat – pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla.
Consideram ca hartia, CD-urile si cartusele sunt materiale consumabile, doar imprimanta (daca pretul de achizitie a acesteia este sub 2.500 lei) este considerata obiect de inventar si trebuie trecuta in registru.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Bună ziua! Dacă un utilaj este trecut ca fiind în stoc și nu se vinde, iar administratorul dorește să îl folosească, se poate trece ca mijloc fix?
Buna ziua Georgiana,
Da, se poate face o reclasificare de la stocuri la imobilizari si apoi puteti amortiza imobilizarea.
Mult succes!
Buna ziua,
As dori sa stiu daca in registrul inventar al unui PFA cu contabilitate in partida simpla obiectele de inventar si mijloacele fixe se trec o singura data, la data achizitiei sau trebuie facut un inventar al acestora la inceputul fiecarui an?
Va multumesc.
Buna ziua Peter,
Potrivit Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla (Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla), persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa efectueze inventarierea la inceputul activitatii, cel putin o data pe an, precum si la incetarea activitatii.
?Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b).
Registrul-inventar se completeaza la inceputul activitatii, la sfarsitul exercitiului financiar, precum si cu ocazia incetarii activitatii.
Registrul-inventar se completeaza prin inscrierea tuturor elementelor inventariate, element cu element, sau prin preluarea totalurilor din listele de inventariere a elementelor grupate dupa natura lor, potrivit optiunii persoanei respective. In acest caz, listele de inventariere se anexeaza la Registrul-inventar.
In cazul incetarii activitatii, Registrul-inventar se completeaza cu valoarea elementelor inventariate faptic la acea data.?
Potrivit celor prezentate mai sus, consideram ca trebuie sa efectuati inventarul (se trec toate elementele inventariate) in fiecare an, la sfarsitul exercitiului financiar.
O zi placuta!
Daca piese de schimb au fost inregistrate ca obiecte de inventar, cum se poate remedia situatia?
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea dumneavoastra.
In situatia mentionata, dumneavoastra ati inregistrat bunurile ca obiecte de inventar reflectandu-le la achizitie pe contul 303 si apoi pe cheltuiala pe contul 603. Puteti inregistra 3024 Piese de schimb = 303 Obiecte de inventar si apoi 6024 =3024.
Speram ca aceste informatii sa va fie de folos.
Zi frumoasa!
mesele si scaunele unei terase( din lemn), acaror valoarfe individuala nu se tidic? la 2500lei, unde la introduc?
Buna ziua,
In cazul in care bunurile (luate in mod individual) nu se ridica la valoarea de 2.500 lei, se vor incadra in categoria obiectelor de inventar.
Zi frumoasa!
Este obligatoriu ca obiectele de inventar sa primeasca numere intr-un registru al numerelor de inventar? Nu stiu cum se poate inscriptiona un nr de inventar pe o pensa, foarfeca chirurgicala sau maner bisturiu.
Buna ziua,
Nu este obligatoriu numarul de inventar, mai ales in situatia dumneavoastra. Chiar daca ar exista obligativitate, aceasta nu s-ar putea materializa. Dar trebuie sa tineti evidenta lor intr-o lista cu obiecte de inventar.
Zi frumoasa!
Buna seara
As avea o intrebare.
La societatea noastr? s-au inlocuit dalele existente in curte cu altele noi.Pe l?ng? ele s-au achizi?ionat si materiale de constructii necesare mont?rii lor.
Cum ?nregistrez aceste facturi si ce documenta?ie mai trebuie sa fac in contabilitate.
Multumesc mult.
Buna ziua Adriana,
In functie de valoarea investitiei, daca este peste 2.500 lei, puteti sa o inregistrati pe 2112 Amenajari de terenuri – atat datele, cat si cheltuielile cu montajul.
Pana la finalizarea lucrarii, puteti inregistra toate aceste facturi aferente lucrarii pe contul 231 – imobilizari corporale in curs de executie.
In momentul in care lucrarea este finalizata, faceti procesul verbal de receptie cu valoarea intreaga a lucrarii, pe baza caruia treceti suma din contul 231 in 2112. Urmeaza sa o amortizati pe durata de viata specifica.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Un panou de pluta (avizier) in valoare de 200 lei e obiect de inventar? (Pt scoala) Din ce cont se poate plati? Multumesc!
Buna Corina,
Panoul de la avizier se poate considera obiect de inventar. Nu va putem recomanda un cont, noi neavand expertiza pe institutii publice.
Zi frumoasa!
Bun? seara, un sistem solar pentru producerea de ap? cald? ce con?ine colector, boiler 300l, grup de pompare, accesorii ?n ce clasa de imobilizare s-ar ?ncadra. Mul?umesc.
Buna ziua,
Fiind vorba de un ansamblu de bunuri mai complexe, pentru incadrarea corecta puteti consulta in acest sens catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
La o prima vedere consideram ca ar merge incadrat la grupa 1.8. Constructii pentru alimentare cu apa, canalizare
si imbunatatiri funciare:
1.8.13. Constructii si instalatii tehnologice pentru alimentare cu apa si canalizare 32 ? 48
sau
1.8.15. Alte constructii pentru alimentare cu apa, canalizare si imbunatatiri funciare neregasite in cadrul subgrupei 1.8. 24 ? 36
Insa, trebuie sa tineti cont de toate detaliile necesare cu privire la ansamblul de bunuri pentru a lua decizia corecta de incadrare.
O zi placuta!
As opta mai de graba pentru grupele:
2.1.16.5. – ECHIPAMENTE PENTRU CENTRALE TERMICE, – 6ani
sau
2.1.17.3. – MICROCENTRALE TERMICE MURALE SAU DE PARDOSELI,
Mu?umesc
Buna ziua,
Am o factura de 7000 cu 5 camere supraveghere video, un calculator destinat supravegherii video, cabluri, antena… individual, nici un bun nu depaseste 2500 lei. Cum inregistrez? Obiecte de inventar? sau consider totul o investitie-sistem de supraveghere- si o trec pe imobilizari? Multumesc
Buna ziua Alexandra,
Ambele variante sunt posibile: daca ansamblul functioneaza numai impreuna (partile nu pot functiona independent unele de altele), atunci se poate inregistra ca sistem de supraveghere – mijloc fix. Pe de alta parte, daca ulterior aveti in vedere sa refolositi partile individual, de exemplul calculatorul pentru alte activitati, idem camerele, atunci este ok si varianta cu obiecte de inventar.
Zi frumoasa!
Un telefon mobil cu valoare de 2585 lei cumparat de un PFI este mijloc fix? Ce durata de utilizare are? In catalog am gasit doar telefon fix cu durata de utilizare de 3-5 ani.
Buna ziua,
Telefonul mobil poate fi considerat mijloc fix daca valoarea depaseste 2500 lei (atentie, daca sunteti platitor de TVA va trebui sa comparati baza (valoarea fara TVA) cu acest plafon de 2.500 lei). Puteti utiliza codul 3.2.2. Aparate de telecomunicatii pentru birou: aparate telefonice, aparate telefax, aparate telex, instalatii de comanda prin radio, aparate de cautat persoane, etc. 3 – 5 ani
Zi frumoasa!
Buna ziua
Tot legat de un telefon mobil achizi?ionat pe firma, cu o valoare de 2300 lei, il pot amortiza in 2 ani, de exemplu, cat as preconiza folosirea lui? Sau ar fi mai bine sa folosesc contul 471 pt cheltuieli in avans?
Multumesc
Buna ziua,
Nu se poate folosi 471. Puteti sa il inregistrati fie ca obiect de inventar si sa il dati in folosinta in luna achizitiei, fie ca mijloc fix, chiar daca este sub plafonul de 2.500 de lei si sa il amortizati pe durata de viata cuprinsa in intervalul din HG 2.139/2004. Pentru telefoane mobile este cod 2.1.22.6.4. – receptoare telefonie mobila 2 – 4. Deci puteti amortiza pe orice durata intre 2-4 ani.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Cu ocazia renov?rii unei pensiuni, s-a achizi?ionat mobilier in valoare totala de 110 000 lei (fiecare piesa luat? separat nu dep??e?te 2500lei). Cum a?i sugera sa se ?nregistreze aceste bunuri? Ob inv sau mijloc fix-mobilier?
Buna ziua Amalia,
Avand in vedere ca datorita specificului domeniului dumneavoastra gradul de uzura a pieselor de mobilier poate fi mai mare, daca constituiti un singur mijloc fix – Mobilier, atunci cand veti avea casari partiale sau inlocuiri, va fi mai greu de operat in gestiune si de calculat amortizarea ulterior.
De aceea, noi recomandam sa le inregistrati ca obiecte de inventar. Pe de alta parte, daca tinem cont de prevederile codului fiscal, si bunurile sub 2.500 lei se pot amortiza, daca aceasta este optiunea entitatii. Art. 28 alin. 21 din Codul fiscal mentioneaza ca (21) In cazul unei imobilizari corporale care la data intrarii in patrimoniu are o valoare fiscala mai mica decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, contribuabilul poate recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua, legat de diferen?a mijloc fix vs inventar, ?n ce categorie se ?nscrie un telefon mobil a c?rui valoare dep??e?te 2500 de lei ?ns? a intrat ?n unitate cu titlu gratuit?
Buna ziua Cristian,
Avand in vedere suma, il puteti inregistra ca imobilizare si sa il amortizati pe durata de viata utila. Reglementarile contabile stipuleaza astfel: ?Daca reducerile comerciale inscrise pe factura de achizitie acopera in totalitate contravaloarea bunurilor achizitionate, acestea se inregistreaza in contabilitate la valoarea justa, pe seama veniturilor curente (contul 758 ?Alte venituri din exploatare?) in cazul stocurilor, respectiv a veniturilor in avans (contul 475 ?Subventii pentru investitii?), in cazul imobilizarilor corporale si necorporale. Veniturile in avans aferente acestor imobilizari se reiau in coltul de profit si pierdere pe durata de viata a imobilizarilor respective?.
La inregistrarea pe cont de imobilizare veti avea in contrapartida contul 475 Subventii pentru investitii. Pe masura ce inregistrati amortizarea, 6811 = 281x se va face si reluarea la venit 475 = 7588 cu valoarea amortizarii lunare.
Zi frumoasa!
Buna ziua! La achizitionarea de catre un Pfa a unor ob de inventar(valoare mai mic? de 2500 ron) uzate-folosite,gen boxe audio, microfoane second hand,de la alte persoane fizice pe baza de borderou de achizitii sau contract v-c ,obiecte de inv.necesare ptr desf??urarea activitatii pe cod caen 9001,ce procent din valoarea de achixitie a acestora va fi ?nregistrat? in contabilitate ca si cheltuial?-achizitie(pl??i)? 100% chiar daca sunt second -hand sau un alt procent? Va multumesc!
Buna ziua,
Daca obiectele respective sunt destinate derularii activitatii firmei, sunt utilizate in procesul curent al activitatii, sunt deductibile 100 %, indiferent ca sunt noi sau second hand.
Zi frumoasa!
Buna ziua, liceul nostru a primit sponsorizare 3 buc tun decontaminare , in valoare de 4000 lei /buc . Au fost inregistrate
ca mijloc fix(2.1.25.1.) .Avand in vedere ca durata de functionare este mai mica de 8 _12 ani(conform catalogului de clasificatie) , pot sa le incadrez la obiecte de inventar? Aceste tunele nu au fost folosite niciodata si nici nu cred ca vor fi folosite vreodata.Vor sta timp de 8 ani intr-o magazie depozitate ?
Multumesc!
Buna ziua,
In Codul fiscal, definitia mijlocului fix amortizabil arata ca acesta este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
Asadar, trebuie analizate toate cele 3 conditii pentru a se putea incadra ca mijloc fix. In situatia in care nu sunt indeplinite cumulativ conditiile, chiar daca valoarea bunurilor luate individual depaseste 4.000 lei, atunci ele nu reprezinta mijloc fix amortizabil.
Speram ca aceste informații sa va fie de ajutor.
Zi frumoasa!
Ce valoare se trece in inventar la mijloacele fixe? Mentionez ca nu s-a facut o reevaluare de un evaluator autorizat. Se trece valoarea de achizitie? Multumesc
Buna ziua,
La efectuarea inventarierii, in situatia in care nu s-a efectuat reevaluarea imobilizarilor, se trece costul istoric, adica valoarea de achizitie a respectivului bun.
Zi frumoasa!
buna seara!
va rog sa ma ajutati cu un raspuns…
un cabinet medical se va închide/radia și activitatea se va transfera pe societate comercială. cum se procedează cu obiectele de inventar, aparatura medicală, mobilier, etc, și mijloacele fixe, în special cu sediul cabinetului care acum este al SC (menționez că este complet amortizat, iar la ultimul raport de evaluare pentru stabilire impozit primărie avea valoare de aprox 50000 lei). doar prin vânzare, la ce sumă? sau donație se poate?
obiectele de inventar se pot transfera pur si simplu, la valoarea de achizitie, printr-o decizie de transfer?
vă mulțumesc!
Buna ziua Daniela,
Pentru transferul activelor intre cele doua entitati se poate face factura de vanzare, la pretul de piata al respectivelor echipamente. Daca sunt complet amortizate dar inca functionale, li se poate atribui o valoare, la care s-ar putea comercializa in prezent si nu este necesar ca acest lucru sa fie facut de un evaluator autorizat. Donatie nu se poate face fiindca beneficiar al donatiei pot fi doar persoane fizice sau persoane juridice fără scop lucrativ.
Referitor la sediu, o posibila solutie ar fi ca la inchiderea cabinetului sa ramana in proprietatea persoanei fizice care a detinut cabinetul si apoi sa il puneti la dispozitia societatii comerciale printr-un contract de comodat sau inchiriere. Mai exista cateva prevederi in Codul fiscal referitoare la transferul de active ca ansamblu, prevazut alt.270 alin (7) din Codul fiscal, insa va recomandam sa discutati cu un contabil despre acest lucru.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Vroiam sa aflu in calitate de PFA in sistem real (cabinet psihologic) ce/cum anume inregistrez in Registrul Inventar, tinand cont ca obiectele pe care le folosesc in cabinet nu au fost achizitionate pe entitatea juridica ci au fost cumparate anterior pe persoana fizica. Nu stiu cum sa completez registrul inventar (este practic vorba despre o camera dotata cu mobilier, decoratiuni, laptop, tel etc). Banuiesc ca aceste cheltuieli cu dotarea camerei nu sunt deductibile nefiind achizitionate pe cabinet si nu-mi este clar cum anume trebuie inregistrate (sau daca trebuie intrucat nu au fost achizitionate pe cabinet).
Multumesc de clarificari,
Buna ziua Oana,
In registrul inventar se trec doar bunurile aflate in gestiunea PFA-ului (au fost achizitionate pe PFA).
Puteti regasi accesand linkul de mai jos instructiunile de completare a Registrului inventar:
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/165937
Mult succes!
Buna ziua,
Va rog daca ma puteti ajuta cu cateva informatii.
Pentru un PFA cu mai multe coduri CAEN printre care se regaseste si activitatea in domeniul turismului (ghid de turism), dar si activitati tehnice, stiintifice etc., m-ar interesa daca pentru contabilitatea in partida simpla trebuie trecute in Registrul Inventar anumite echipamente de tip imbracaminte si incaltaminte folosite in cadrul activitatii de ghid de turism.
Stiu ca trebuie trecute in Registrul Inventar obiectele si echipamente tehnice precum laptop, aparat foto, GPS etc,, dar m-ar interesa daca trebuie trecute si produsele precum echipamente de drumetie, incaltaminte si imbracaminte achizitionate pe PFA.
Spre exemplu trebuie trecute in Registrul Inventar elemente precum bocanci de munte, pantaloni de drumetie, sac de dormit etc.? Tot la fel, cartile achizitionate pentru perfectionarea profesionala in domeniile de activitate ale PFA-ului pot fi deduse daca sunt achizitionate pe CIF si trebuie trecute la obiecte de inventar? Sau datorita specificului activitatii nu este nevoie?
Multumesc anticipat pentru raspuns.
Buna ziua Laurentiu,
Asa cum ati mentionat, in registrul inventar se trec bunurile care sunt achizitionate pe PFA – de exemplu: laptop, telefon, diferite echipamente, cu valoarea lor de intrare. Insa consideram ca imbracamintea si incaltamintea utilizata in desfasurarea profesiei nu se incadreaza in aceasta categorie. Sacul de dormit se poate inregistra ca obiect de inventar.
In ceea ce priveste achizitia de carti, daca acestea sunt destinate dezvoltarii profesionale in domeniul in care activati, se pot considera cheltuieli deductibile. Si cartile reprezinta obiecte de inventar. Obiectele de inventar sunt bunuri cu valoare mai mica de 2.500 lei, tot ceea ce depaseste 2.500 lei sunt mijloace fixe (imobilizari corporale).
Zi frumoasa!