Pierderile la stocuri sunt aproape inevitabile in orice gestiune. Ele pot fi constatate in decursul firesc al derularii activitatii sau cu ocazia inventarului. Inventarierea patrimoniului trebuie sa fie realizata obligatoriu anual, dar si anumite situatii specifice. Conform O 2861/2004, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:
- la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege
- ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere
- ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune
- cu prilejul reorganizarii gestiunilor
- ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora
- in alte cazuri prevazute de lege
Asadar, atunci cand exista indicii ca exista lipsuri in gestiune care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere, trebuie facuta aceasta operatiune.
Pot exista mai multe situatii in care pot sa apara lipsuri, care se incadreaza diferit din punct de vedere contabil in functie de modul in care apar:
- perisabilitati
- pierderi normale care se includ in norma de consum
- pierderi la inventar din diferite motive furt, bunuri distruse, degradate
Perisabilitatile sunt pierderile sau reducerile care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica).
Nu constituie perisabilitati pierderile incluse in normele de consum tehnologic, precum si cele produse prin neglijenta, sustrageri si cele produse din alte cauze imputabile persoanelor vinovate sau cele determinate de cauze de forta majora.
Limitele maxime de perisabilitate care pot fi acordate marfurilor potrivit prevederilor sunt prevazute la art.13 din Hotararea nr. 831 din 27 mai 2004. Perisabilitatile produse se aproba de managerul, directorul sau administratorul persoanei juridice, dupa caz, la nivelul cantitatilor efectiv constatate ca pierderi naturale cu ocazia receptionarii marfurilor transportate, a inventarierii sau a predarii gestiunii, pana la limitele prevazute la art. 13 din hotararea mentionata.
In ce priveste lipsurile la inventar, legislatia da posibilitatea compensarii plusurilor cu minusurile, pentru cantitati egale, in anumite conditii :
- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluia?i bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente
- diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.
Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorata vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.
Ce trebuie sa stii din punct de vedere fiscal referitor la deductibilitatea cheltuielilor cu astfel de produse?
Perisabilitati
Art. 25 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal precizeaza ca au deductibilitate limitata scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legii. Asadar, perisabilitatile sunt deductibile din punct de vedere fiscal doar daca se incadreaza in norma prevazuta in Hotararea 831/2004. Partea care depaseste aceasta norma este nedeductibila.
Pierderi tehnologice
Art. 25 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal precizeaza ca au deductibilitate limitata pierderile tehnologice care sunt cuprinse in norma de consum proprie necesara pentru fabricarea unui produs sau prestarea unui serviciu. Asadar, pierderile tehnologice sunt deductibile in limita cuprinsa in norma de consum necesara fabricarii produsului. Partea care depaseste norma este nedeductibila fiscal.
Lipsuri la inventar
Art. 25 alin. (4) arata ca nu sunt cheltuieli deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
- bunuri distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora. Cauzele de forta majora pot fi: epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi
- bunuri pentru care au fost incheiate contracte de asigurare
- bunuri degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii: conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sunt predate catre unitati specializate
- alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 si 2, daca transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare
- subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 – 3, daca eliminarea acestora este efectuata potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare
- produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare
- alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 – 6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii
Aceasta inseamna ca pentru lipsurile la inventar trebuie verificata intai existenta conditiilor de la punctele 1-7 pentru a putea stabili daca sunt deductibile sau nu.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.