Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Declaratia unica 2024, noul plafon microintreprindere 2025 si impozitul pe constructii – Cronica Antreprenoriala

declaratia unica

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. ANAF a actualizat in 13.01.2025 formatul electronic al declaratiei unice, astfel ca persoanele fizice pot depune aceasta declaratie pentru anul 2024. Declaratia se depune si de catre persoanele fizice care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cursul anului 2025.

Formatul acestei declaratii a fost reglementat prin OpANAF nr. 7015/18.12.2024. Formatul PDF se poate descarca aici:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/declaratie_unica.html

Ca element de noutate, incepand cu anul 2025 a fost eliminat capitolul II, adica partea de estimare a taxelor.

2. Data de 2 mai 2025 a fost declarata zi libera in sistemul bugetar. Pentru recuperarea zilei de munca stabilite ca zi libera, institutiile si autoritatile publice isi vor prelungi corespunzator timpul de lucru pana la data de 31 mai 2025, potrivit planificarilor stabilite prin acte administrative emise la nivelul fiecarei autoritati si institutii publice

Acordarea acestei zile vine in contextul in care data de 1 mai (zi libera oficiala) este intr-o zi de joi.

3. ITM Salaj reaminteste intr-un comunicat publicat pe data de 10 ianuarie 2025 ca, de la 1 ianuarie 2025, salariul minim brut pe tara se majoreaza de la 3.700 la 4.050 de lei, conform HG 1.506/2024. In plus, prin OUG nr. 156/2024 (ordonanta „trenulet”), Guvernul a decis ca angajatii din sectorul agricol si industria alimentara nu vor mai avea salariu minim diferentiat. Ca urmare, de la 1 ianuarie 2025, salariul minim in agricultura si industria alimentara va fi majorat la 4.050 de lei, reprezentand in medie 24,496 lei/ora.

Salariul minim in domeniul constructiilor ramane la nivelul de 4.582 lei.

Cresterea salariului minim brut pe tara determina o crestere a tarifului minim orar si pentru zilieri la 24,496 lei/ora. Astfel, pentru o zi de lucru de 8 ore, munca unui zilier trebuie platita cu minimum 196 lei.

4. Prin Legea nr. 317 publicata in MOF 1308 din 23 decembrie 2024 si aplicabila din 26 decembrie 2024 se introduce prevederea ca, pentru incasarile realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, utilizatorii nu au obligatia sa imprime/sa inmaneze bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale clientilor.

La solicitarea clientilor, utilizatorii pot imprima si inmana acestora bonul fiscal. Lipsa bonului fiscal tiparit nu afecteaza drepturile consumatorilor prevazute de Ordonanta nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, extrasul de cont bancar tinand locul bonului fiscal drept mijloc de proba al achizitiei.

5. Ca urmare a schimbarii criteriilor de incadrare ca microintreprindere la finalul anului 2025, o mare parte din societatile care erau incadrate ca microintreprinderi vor trebui sa treaca la impozit pe profit.
Cea mai importanta schimbare este reducerea plafonului de incadrare ca microintreprindere la 250.000 euro. Incadrarea in acest plafon se verifica pe baza datelor la 31 decembrie 2024.
Microintreprinderile care devin platitoare de impozit pe profit ca urmare a neindeplinirii conditiilor prevazute in definitie sau ca urmare a exercitarii optiunii, comunica organului fiscal iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator (art. 55 alin.(5) Codul fiscal).

6. Incepand cu anul 2025, facturile emise in relatia B2C vor fi transmise prin sistemul e-Factura. Livrarile de bunuri sau prestarile de servicii catre o persoana fizica care nu se identifica in relatia cu furnizorul/prestatorul printr-un cod de identificare fiscala sau care alege sa se identifice prin codul numeric personal sunt considerate tranzactii in cadrul relatiei B2C.
Este important de mentionat ca inscrierea CNP-ului pentru persoanele fizice este optionala. Daca persoana fizica nu furnizeaza un cod de identificare fiscala, facturile vor fi emise utilizand un cod format din 13 cifre „0” in locul codului de identificare fiscala al beneficiarului.

7. Prin Ordonanta de Urgenta nr. 138/2024 publicata in MOF nr. 960 din 7 octombrie 2024 s-au adus cateva noutati in ce priveste RO e-TVA. Mai precis, se amana pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a rezultatelor verificarilor la RO e-TVA, precum si sanctiunile aferente. Notificarea de conformare RO e-TVA nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, pana la data de 1 iulie 2025.

8. Reamintim ca, potrivit legii 70/2015, sumele aflate in casieria unitatii nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei.
In cazul magazinelor de tipul cash and carry, supermagazinelor si hipermagazinelor care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 500.000 lei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.
Ca exceptie, se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.
Amenda este de 25% din suma detinuta in casierie care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.

9. Un element de noutate in materie fiscala introdus prin OUG 156/2023 este reintroducerea impozitului pe constructii, care se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea cladirilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri.

Intra sub incidenta acestor prevederi si valoarea cladirilor din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice, care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri. In situatia constructiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *