In practica, din punct de vedere al TVA, exista doua categorii de societati:
- societati neplatitoare de TVA (regim de scutire)
- societati platitoare de TVA
Firmele care sunt inregistrate ca platitoare de TVA au efectuat aceasta trecere fie prin optiune (direct la infiintare sau pe parcursul derularii activitatii), fie pentru ca au depasit plafonul de 300.000 lei a cifrei de afaceri prevazut la art. 310 alin. (1) din Codul Fiscal:
„Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b) ”.
Astfel, avem doua situatii pe care urmeaza sa le analizam.
Firma devine platitoare de TVA prin depasire plafon
Daca o firma neplatitoare de TVA a depasit plafonul de 300.000 lei privind cifra de afaceri in cursul unui an calendaristic, atunci in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA.
In vederea inregistrarii in scop de TVA, entitatea trebuie sa depuna la organul fiscal competent declaratia de mentiuni, avand completata rubrica „Date privind vectorul fiscal“, sectiunea „Taxa pe valoarea adaugata“.
Declaratia prin care se solicita inregistrarea in scopuri de TVA se depune la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire, ori prin intermediul internetului, pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa caz.
Dupa primirea cererii/declaratiei, compartimentul de specialitate analizeaza informatiile cuprinse in declaratie si, dupa caz, in documentatia prezentata si verifica atat caracterul complet, cat si corectitudinea acestora. Compartimentul de specialitate întocmeste Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrise data inregistrarii si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit.
Inregistrarea in scopuri de TVA se va efectua incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care firma a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA (de exemplu: daca s-a depasit plafonul in 11 octombrie 2021 atunci trebuie pregatita documentatia pentru inregistrarea in scopuri de TVA pana in 10 noiembrie 2021 iar inregistrarea in scop de TVA se va face incepand cu 1 decembrie 2021).
Pe de alta parte, la inregistrarea in scopuri de TVA se poate alege aplicarea sistemului TVA la incasare. Acest sistem se poate aplica pana cand se va depasi plafonul de 4.500.000 lei a cifrei de afaceri.
Firme platitoare de TVA prin optiune
Atat la infiintare cat si pe parcursul derularii activitatii, o firma neplatitoare de TVA poate opta sa se inregistreze ca platitoare de TVA – prin optiune, chiar daca aceasta nu a depasit plafonul de 300.000 lei.
Pe de alta parte, si la aceasta forma de inregistrare in scopuri de TVA – prin optiune, entitatea poate decide daca doreste sa fie platitoare de TVA cu TVA la incasare sau urmeaza regimul normal.
- Inregistrare in scopuri de TVA prin optiune la infiintare
Pentru inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune la infiintare, este nevoie de intocmirea unor documente:
- cererea de inregistrare in scopuri de TVA (formular 098), in cazul persoanelor impozabile care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului. In aceasta situatie, cererea de inregistrare in scopuri de TVA se va depune la organul fiscal competent in aceeasi zi cu depunerea la ORC a cererii de inmatriculare in registrul comertului;
- declaratia de inregistrare fiscala, in cazul persoanelor impozabile care nu sunt supuse inmatricularii la registrul comertului. In aceasta situatie, declaratia de inregistrare fiscala se va depune cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii, iar solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA se face prin completarea rubricii „Date privind vectorul fiscal”, sectiunea „Taxa pe valoarea adaugata” din declaratie.
Pentru firmele care au depus formularul 098, verificarea informatiilor din cerere se va realiza dupa primirea informatiilor privind inregistrarea in registrul comertului.
Inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune, la infiintarea societatii se considera valabila incepand cu data comunicarii certificatului de inregistrare in scopuri de TVA.
- Inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune pe parcursul activitatii
Pentru inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune pe parcursul activitatii, se vor urmari pasii mentionati mai sus pentru inregistrarea in scopuri de TVA prin depasire plafon si anume: entitatea va depune la organul fiscal competent declaratia de mentiuni, avand completata rubrica „Date privind vectorul fiscal”, sectiunea „Taxa pe valoarea adaugata”.
Cererea/Declaratia prin care se solicita inregistrarea in scopuri de TVA se depune la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire, ori prin intermediul internetului, pe site-ul ANAF, dupa caz.
Dupa primirea cererii/declaratiei, ANAF analizeaza informatiile cuprinse in cerere/declaratie si, dupa caz, in documentatia prezentata si verifica caracterul complet si corectitudinea acestora. ANAF intocmeste Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrise data inregistrarii si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit.
Inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune pe parcursul se considera valabila incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea.
Indiferent care este modalitatea de inregistrare in scopuri de TVA (prin optiune sau prin depasire plafon), ulterior inregistrarii, firma va trebui sa depuna cateva declaratii fiscale in plus fata de aceea ce se depunea anterior inregistrarii si anume:
- declaratia 300 – decontul de TVA (lunar/trimestrial, dupa caz)
- declaratia 390 – tranzactii intracomunitare (lunar, daca exista tranzactii)
- declaratia 394 – tranzactii desfasurate pe teritoriul national (lunar/trimestrial, dupa caz)
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Buna ziua,
as avea nevoie de ajutor cu cateva informatii.
Detin un SRL si ma apropii vertiginos de plafonul de trecere la TVA. Intrebarea este : daca nu reusesc nicicum sa il tin sub in anul acesta si trec la TVA, exista vreo posibilitate de a trece inapoi la neplatitor de tva la inceputul anului viitor?
Cat de complicata si costisitoare ar fi procedura, daca este posibila.
2. Aveti vreo idee cum as putea evita situatia asta?
Multumesc anticipat de ajutor
Buna ziua Emilia,
Daca depasiti in anul 2022 plafonul, veti deveni platitor de TVA – regim care se va mentine pentru 2023. Daca in 2023 nu depasiti plafonul, veti putea reveni la neplatitor de TVA in 2024.
Art 310 alin.(7) din Codul fiscal arata ca:
Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire prevazut la alin. (1) poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs.
Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila, in conformitate cu prevederile art. 322. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere a persoanelor impozabile din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea. Pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile îi revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316.
Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu. Cu alte cuvinte, daca in 2023 nu depasiti 300.000 lei, in 2024 puteti reveni la calitatea de neplatitor de TVA.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Sarbatori fericite!
Buna ziua. Pornind de la exemplul dvs:
”Inregistrarea in scopuri de TVA se va efectua incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care firma a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA (de exemplu: daca s-a depasit plafonul in 11 octombrie 2021 atunci trebuie pregatita documentatia pentru inregistrarea in scopuri de TVA pana in 10 noiembrie 2021 iar inregistrarea in scop de TVA se va face incepand cu 1 decembrie 2021).”
VĂ ROG SA IMI SPUNETI DACA: in luna noiembrie (deci intre momentul depunerii cererii de inregistrare in scop de tva si emiterea certificatului de inregistrare in scopuri de tva) firma poate emite facturi? daca da – acest efacturi vor fi cu tva sau fara tva?
Multumesc
Buna ziua Andreea,
In luna noiembrie se pot emite facturi, iar acestea vor fi fara TVA, deoarece calitatea de platitor de TVA o dobanditi numai incepand cu luna decembrie.
Sarbatori fericite!