In practica antreprenoriala si contabila, in vederea diminuarii riscului de aparitie a unor blocaje in relatia cu partenerii de afaceri dar si pentru a obtine informatii fiscale importante despre acestia, se pot consulta cateva surse publice de informatii. Este vorba despre 5 registre publice de verificare a partenerilor de afaceri in functie de anumite criterii, puse la dispozitia entitatilor de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA
Are furnizorul RO in fata CUI-ului sau nu are? Un registru extrem de important atunci cand vine vorba de facturare si nu numai. Ne putem folosi de acest registru atunci cand dorim sa ne alegem furnizorii cu care dorim sa colaboram, daca si noi la randul nostru suntem platitori de TVA, atunci am prefera sa achizitionam produse tot de la un platitor de TVA pentru a putea deduce TVA-ul. De asemenea, se poate consulta in vederea emiterii corecte a facturii.
Registrul se gaseste aici si este nevoie doar de introducerea CUI-ului partenerului de afaceri si un cod de validare. Acesta ne va oferi urmatoarele informatii:
- data inregistrarii in scopuri de TVA anterioara
- data anularii inregistrarii in scopuri de TVA
- anularea inregistrarii in scopuri de TVA si data in care a fost operata
- temeiul legal al anularii inregistrarii in scopuri de TVA
Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare
Este relevant sa cunoastem acest aspect atat pentru calculul corect al TVA-ului, completarea decontului de TVA (declaratia 300) cat si pentru completarea declaratiei informative 394.
Registrul se gaseste aici si este nevoie doar de introducerea CUI-ului partenerului de afaceri si un cod de validare. Acesta ne va oferi urmatoarele informatii:
- data de la care aplica sistemul TVA la incasare
- data pana la care aplica sistemul TVA la incasare
- data actualizarii
- data publicarii
- tip actualizare
Registrul contribuabililor inactivi/reactivati
ANAF organizeaza o evidenta a firmelor declarate inactive/reactivate in cadrul Registrului contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati, care contine:
- datele de identificare a contribuabilului
- data declararii ca inactiv a contribuabilului/platitorului
- data reactivarii
- denumirea organului fiscal central care a emis decizia de declarare in inactivitate/reactivare
- alte mentiuni
Aceste registru este public si se poate consulta aici. Inscrierea in registru se face de catre organul fiscal, dupa comunicarea deciziei de declarare in inactivitate/reactivare, in termen de cel mult 5 zile de la data comunicarii.
Decizia de declarare in inactivitate/reactivare produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati.
Persoana juridica sau orice entitate fara personalitate juridica este declarata inactiva daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
- nu isi indeplineste nici o obligatie declarativa pe parcursul unui semestru calendaristic
- se sustrage controalelor fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia
- organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat
- inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului
- durata de functionare a societatii este expirata
- societatea nu mai are organe statutare
- durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata
Inactivitatea fiscala, cu exceptia inactivitatii fiscale declarate ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, se inscrie atât in cazierul fiscal al persoanei juridice sau entitatii fara personalitate juridica declarata inactiva, cat si al reprezentantilor legali sau reprezentantilor desemnati ai acestora, existenti in perioada in care au intervenit situatiile de declarare a inactivitatii fiscale.
Registrul entitatilor/unitatilor de cult
Atunci cand dorim sa facem o sponsorizare, pentru a putea beneficia de deduceri fiscale (impozit micro sau pe profit redus) in legatura cu acea sponsorizare, trebuie sa ne asiguram mai intai ca entitatea care primeste sponsorizarea este inregistrata in registrul entitatilor/unitatilor de cult.
Registrul se gaseste la link-ul de aici, fiind nevoie doar de introducerea CUI-ului partenerului de afaceri si un cod de validare.
Aceste registru este public si se afiseaza pe site-ul ANAF. Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca la data depunerii cererii sunt indeplinite cumulative mai multe conditii.
- desfasoara activitate in domeniul pentru care a fost constituita, pe baza declaratiei pe propria raspundere
- si-a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege
- nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile
- a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege
- nu a fost declarata inactive
Lista datornicilor la ANAF
Atunci cand ai un partener nou de afaceri este bine sa verifici si situatia datoriilor catre ANAF. Pe site-ul ANAF este disponibila o lista cu firmele care au obligatii fiscale restante. In aceasta lista sunt publicate firmele care au obligatii fiscale care depasesc urmatoarele plafoane:
- 500.000 lei pentru debitorii care au calitatea de mare contribuabil
- 250.000 lei, pentru debitorii care au calitatea de contribuabil mijlociu
- 100.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori, inclusiv in cazul persoanelor fizice care inregistreaza obligatii fiscale restante si din desfasurarea de activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
Lista ofera urmatoarele informatii:
- denumirea/numele si prenumele debitorilor
- codul de identificare fiscala, cu exceptia persoanelor fizice, caz in care nu se va mentiona codul numeric personal, ci localitatea domiciliului fiscal
- cuantumul total al obligatiilor fiscale restante
Inainte de publicarea listei, obligatiile fiscale restante se notifica debitorilor. Obligatiile fiscale ale sediilor secundare platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor se notifica persoanei in structura careia acestea functioneaza.
In termen de 15 zile de la achitarea integrala a obligatiilor fiscale datorate, fiscul opereaza modificarile pentru fiecare debitor care si-a achitat aceste obligatii.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.