Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – obligativitatea utilizarii SPV din 1 martie 2022, stabilirea din oficiu a CAS si CASS

Cronica antreprenoriala

Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Intr-un comunicat din 02.10.2021, Ministerul Muncii a anuntat ca in scurt timp se vor publica in Monitorul Oficial actele normative privind reintroducerea somajului tehnic si a zilelor libere platite pentru parinti.

Somajul tehnic presupune acordarea indemnizatiei de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut si se va aplica pana la 31 decembrie 2021, pentru:

  • salariatii angajatorilor care intrerup pe perioada determinata activitatea total sau partial, ca urmare a aplicarii masurilor de prevenire si control ale infectiilor cu SARS-CoV-2, prevazute in actele normative emise de administratia publica centrala si/sau a hotararilor CNSU sau a comitetului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta, stabilite in functie de incidenta cumulata la 14 zile in judet/localitate
  • salariatii angajatorilor a caror activitate a fost suspendata ca urmare a anchetei epidemiologice, cu exceptia salariatilor aflati in concediu medical si care primesc indemnizatia de asigurari sociale aferenta
  • profesionisti precum comerciantii, intreprinzatorii, operatorii economici precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza legii privind organizarea si functionarea cooperatiei, persoane implicate in activitati sportive precum sportivi, antrenori, medici, asistenti medicali, maseuri, kinetoterapeuti etc

Zilele libere pentru parinti se refera la acordarea unei indemnizatii de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut, pentru fiecare zi libera acordata, in cazul suspendarii cursurilor cu prezenta fizica, pana la sfarsitul anului scolar 2021 – 2022. Beneficiaza de aceasta masura parintii care au copii in varsta de pana la 12 ani sau 26 de ani in cazul copilului sau adultului cu handicap, inscrisi la unitati de invatamant, inclusiv anteprescolar.

2. Incepand cu data de 1 martie 2022, toate documentele se vor transmite la ANAF doar prin Spatiul Privat Virtual (O.G. 11/31.08.2021).

Mai precis, incepand cu aceasta data intervine obligativitatea transmiterii la organul fiscal central a cererilor, inscrisurilor sau altor documente prin intermediul Spatiului Privat Virtual (SPV), de catre persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent ca persoane fizice autorizate (PFA), intreprinderi individuale (II) si intreprinderi familiale (IF).
Daca aceste documente vor fi depuse la ANAF in format letric, nu vor fi luate in considerare, urmand ca fiscul sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.

Persoanele fizice sau juridice, care detin certificat digital calificat, pot solicita inregistrarea ca utilizator SPV in baza certificatului digital calificat, iar persoanele fizice, care nu detin un astfel de certificat, pot solicita inregistrarea pe baza de nume de utilizator si parola.

3. Ministerul de Finante a publicat in 1 octombrie 2021 un proiect de ordin  pentru actualizarea procedurii de indrumare si asistenta a contribuabililor acordate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si de coordonare metodologica a activitatii de aplicare unitara a legislatiei fiscale si procedural fiscale desfasurate de structurile de asistenta contribuabili, precum si in domeniul tehnologiei informatiei. Indrumarea si asistenta contribuabililor se refera la problematici din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, precum si cea in domeniul tehnologiei informatiei, atat la cererea contribuabililor cat si din oficiu.

Potrivit acestui ordin, contribuabilul trebuie sa se adreseze, initial, structurilor de indrumare si asistenta a contribuabililor din cadrul organului fiscal care ii administreaza creantele fiscale datorate bugetului de stat si nu structurilor ierarhice superioare acestora, in caz contrar cererile fiind redirectionate, contribuabilul fiind informat despre aceasta actiune.

Totodata, ordinul prevede posibilitatea de consultare graduala a structurilor de indrumare si asistenta a contribuabililor, in cazul in care contribuabilii nu sunt multumiti de raspunsurile primite.

In prezent functioneaza doua proceduri in paralel – una pentru MF si una pentru ANAF ceea ce poate conduce la suprapuneri de atributii .

4. In 28.09.2021 ANAF a publicat proiectul procedurii privind stabilizes din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice.

Asa cum se stie, in baza OUG nr.30/2020 si OUG nr.132/2020 s-au acordat indemnizatii lunare pentru profesionistii, avocatii si persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, in cazul intreruperii sau reducerii activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2. Pentru aceste venituri contribuabilii datoreaza impozit, CAS si CASS si trebuiau sa depuna declaratia unica. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a creantelor fiscale prin decizie de impunere. Pentru categoriile de contribuabili care nu si-au indeplinit obligatiile declarative privind contributia de asigurari sociale si/sau contributia de asigurari sociale de sanatate, prin acest proiect de ordin se propune actualizarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, prin includerea unui capitol distinct care reglementeaza procedura de stabilire din oficiu a contributiilor sociale pentru indemnizatiile prevazute la art.XV alin.(1) 1), (1^ si (4) din OUG nr.30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare si la art.3 din OUG nr.132/2020, cu modificarile si completarile ulterioare si aprobarea unor formulare prin care se notifica aceste informatii catre contribuabil.

5. Contribuabilii mici si mijlocii  care utilizeaza case de marcat electronice fiscale au obligatia sa faca toate demersurile pentru conectarea aparatelor la MF-ANAF, daca nu au facut-o pana acum, pana cel tarziu la data de 30.11.2021.

7. Sambata 02.10.2021 s-au publicat in MOF noi masuri aplicabile in starea de alerta, prin Hotararea 1050/2021. Hotararea va permite desfasurarea unor activitati doar pentru persoanele care sunt vaccinate impotriva virusului SARS-CoV-2 si pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se afla in perioada cuprinsa intre a 15-a si a 180-a zi ulteriora confirmarii infectarii cu virusul.

Printre masuri amintim:

  • organizarea evenimentelor private – nunti, botezuri – va fi permisa cu participarea acestor doua categorii de persoane, pana la 50% din capacitatea maxima, dar nu mai mult de 200 de persoane, daca incidenta este peste 6 la mie.
  • in spatiile inchise sau deschise, competitiile sportive se pot desfasura pe teritoriul Romaniei cu participarea spectatorilor pana la 50% in capacitatea maxima a spatiului, din cele doua categorii de persoane, cu asigurarea unei distante de minim 1 metru intre persoane si purtarea mastii de protectie.
  • organizarea de cursuri de instruire si workshop-uri pentru adulti, inclusiv cele organizate pentru implementarea proiectelor finantate din fonduri europene este permisa cu participarea persoanelor pana la 50% din capacitatea maxima a spatiului din interior sau exterior, cu suprafata minim 2 metri patrati pe persoana si cu purtarea mastii de protectie si cu respectarea normelor de sanatate publica.
  • activitatea cu public a operatorilor economici care desfasoara activitati de preparare, comercializare si consum al produselor alimentare si/sau bauturilor alcoolice si nealcoolice, de tipul restaurantelor si cafenelelor, in interiorul cladirilor, precum si la terase, este permisa pana la 50% din capacitatea maxima, intre ora 5:00 si 24:00.

8. Ministerul muncii a publicat proiectul Hotararii pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata incepand cu anul 2022. Noua valoarea propusa este de 2.550 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 15,239 lei/ora.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *