Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:
1. Ministerul Muncii a publicat proiectul legislativ pentru majorarea salariului minim brut pe tara la 4.050 lei, in crestere cu 350 de lei fata de varianta valabila in 2024.
Mai precis, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna, reprezentand 24,496 lei/ora. Potrivit statisticilor oficiale, 1.823.520 de persoane salariate vor fi afectate de aceasta majorare.
Pe de alta parte, cresterea salariului minim afecteaza si alti indicatori, precum contributia pentru persoanele cu handicap neincadrate, valoarea punctului de amendă sau plafoanele la contributia la sanatate si pensii pentru persoanele fizice, care sunt corelate cu salariul minim.
2. ITM Salaj reaminteste intr-un comunicat ca angajatorul este obligat sa elibereze salariatilor adeverinte de vechime in urmatoarele conditii:
– la incetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa elibereze o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate;
– la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezultă din registru si din dosarul de personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
– Daca angajatorul se afla, la momentul solicitarii, in procedura de insolventa, faliment sau lichidare, conform prevederilor legale in vigoare, obligatia eliberarii adeverintei revine administratorului judiciar sau, dupa caz, lichidatorului judiciar, in termen de maximum 60 de zile calendaristice.
3. Cele mai mari amenzi prevazute de legea contabilitatii se refera la nerespectarea obligatiei privind auditarea, conform legii, a situatiilor financiare anuale, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a situatiilor financiare interimare. Sanctiunea pentru aceasta contraventie este cuprinsa intre 30.000 lei si 40.000 lei.
Pe locul urmator se afla contraventia pentru nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiei privind sponsorizarile primite. Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in exercițiul financiar de raportare, au primit sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora, trebuie sa intocmeasca o declaratie care insoteste situatiile financiare anuale si evidentiaza sumele astfel primite si utilizate.
Sanctiunea pentru nerespectarea acestei obligatii este amenda cuprinsa intre 20.000 lei si 30.000 lei.
4. Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va organiza in luna noiembrie 2024, 93 de programe de formare profesionala pentru un numar de 1.424 de persoane care beneficiaza, conform legii, de servicii de formare profesionala gratuite, organizate de agentiile județene pentru ocuparea fortei de munca si a municipiului Bucuresti.
5. Ministerul Finantelor a publicat, pe 18 noiembrie 2024, un proiect de lege care propune modificarea articolului 2 si suspendarea aplicarii anumitor prevederi ale OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a folosi aparate de marcat.
Proiectul propune exceptarea incasarilor din serviciile de incarcare a vehiculelor electrice de la obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, daca plata se face exclusiv prin automate comerciale, folosind carduri de credit/debit si/sau aplicatii de tip portofel electronic.
In ceea ce priveste obligatia operatorilor de a respecta dispozitiile referitoare la continutul bonurilor fiscale, cum ar fi includerea codului de identificare fiscala in locul codului de TVA al beneficiarului si imprimarea unor informatii sub forma de cod QR, sanctiunile pentru nerespectarea acestor reguli vor fi suspendate pana la 1 septembrie 2025.
6. Societatile pot solicita la ONRC corectarea urmatoarelor erori din inregistrarile la Registrul comertului:
– erori materiale in cuprinsul cererilor de inregistrare ori al actelor depuse la ORCT;
– erori materiale constatate in cuprinsul certificatelor de inregistrare sau certificatelor constatatoare de autorizare ori in certificatele de inscriere de mentiuni;
– erori existente in incheierile judecatorului delegat/rezolutiile directorului ORCT/persoanelor desemnate;
– erori din baza de date.
In acest sens, se depune la ONRC o cerere de indreptare a erorilor materiale pentru persoanele fizice sau pentru persoane juridice, care va fi insotita de documentele justificative.
7. Societatile pot compensa lipsurile descoperite la inventar in anumite situatii:
– daca exista riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
– diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.
Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective, datorita vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.
Compensarea se face pentru cantitati egale intre plusurile si lipsurile constatate.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.