Situatia de criza generata de epidemia de coronavirus a impactat activitatea firmelor prin diminuarea pana la anulare a veniturilor si a concentrat activitatea antreprenorilor pe masuri de sustinere a personalului fie prin gasirea de activitati alternative, de surse noi de finantare sau prin apelul la ajutor din partea statului sub forma de somaj tehnic. La nivel contabil exista 4 aspecte importante care necesita atentie, ca urmare a situatiei de criza, astfel:
Provizioanele
Datorita situatiei dezastruoase in care se pot afla unele companii din punct de vedere al cash-flow-ului, vom intalni adesea situatii in care partenerii nu isi vor putea onora obligatiile contractuale. Daca o firma are un contract cu titlu oneros, obligatia contractuala actuala prevazuta in contract trebuie recunoscuta si evaluata ca provizion. Un contract cu titlu oneros reprezinta un contract in care costurile inevitabile aferente indeplinirii obligatiilor contractuale depasesc beneficiile economice preconizate a fi obtinute din contractul in cauza. Costurile inevitabile ale unui contract reflecta costul net de iesire din contract, adica valoarea cea mai mica dintre costul indeplinirii contractului si eventualele compensatii sau penalitati generate de neindeplinirea contractului. Inainte de a constitui un provizion separat pentru un contract cu titlu oneros, o firma va trebui sa recunoasca orice pierdere din deprecierea activelor alocate contractului in cauza.
Pentru creantele incerte se constituie ajustari pentru pierdere de valoare. Ca element de noutate in reglementarile contabile, in anul 2020 a intrat in vigoare un ordin (O 3781/2019) care prevede ca inregistrarea ajustarilor pentru deprecierea creantelor si inregistrarea provizioanelor se pot aplica si cu ocazia raportarilor periodice intocmite potrivit legii, nu numai la data bilantului. Asadar, pentru a reflecta situatia reala a companiei, mai ales datorita contextului, inregistrarea provizioanelor este bine sa fie facuta periodic.
[xyz-ips snippet=”Related-posts”]
Stocurile
Exista multe firme care au ramas cu stocuri importante in gestiune si care acum se afla in situatia de nu le putea valorifica datorita contextului. In aceasta situatie, este importanta analiza periodica a stocurilor si constituirea de ajustari pentru depreciere acolo unde este cazul. Ajustarile sunt cu atat mai important de efectuat cu cat vorbim de produse perisabile, cu termen de valabilitate scurt, de exemplu stocurile de materie prima ale restaurantelor. O regula de baza in contabilitate este ca activele si veniturile nu trebuie sa fie supraevaluate, iar datoriile si cheltuielile subevaluate.
Active imobilizate
In situatia inchiderii unitatilor de productie se pune intrebarea: ce se intampla cu utilajele?
In ceea ce priveste activele imobilizate, exista posibilitatea de a fi trecute in conservare, lucru ce da posibilitatea firmelor in functie de politicile contabile proprii sa inregistreze in contabilitate fie o cheltuiala cu amortizarea, fie o cheltuiala corespunzatoare ajustarii pentru deprecierea constatata.
Ce se intampla fiscal cu amortizarea acestor imobilizari trecute in conservare?
Conform prevederilor codului fiscal, in situatia in care mijloacele fixe amortizabile sunt trecute in regim de conservare, in functie de politica contabila adoptata, valoarea fiscala ramasa neamortizata la momentul trecerii in conservare se recupereaza pe durata normala de utilizare ramasa, incepand cu luna urmatoare iesirii din conservare a acestora, prin recalcularea cotei de amortizare fiscala.
Pe de alta parte, utilajele nefiind utilizate si prin limitarea cheltuielor de intretinere si service, este posibil sa necesite ajustari suplimentare pentru depreciere.
Prezentarea in evenimente ulterioare datei bilantului
Se pune intrebarea daca societatile comerciale au sau nu obligatia de a ajusta situatiile financiare pe 2019 cu efectele crizei actuale. Din punct de vedere al reglementarilor contabile, evenimentele care apar dupa data bilantului pot furniza informatii suplimentare referitoare la perioada raportata fata de cele cunoscute la data bilantului. Daca situatiile financiare anuale nu au fost aprobate, acestea trebuie ajustate pentru a reflecta si informatiile suplimentare, daca informatiile respective se refera la conditii (evenimente, operatiuni etc.) care au existat la data bilantului. Fiindca criza generata de noul coronavirus nu reprezenta o conditie care a existat la data bilantului, societatile nu au obligatia sa isi ajusteze situatiile financiare pe 2019.
Evenimentele ulterioare datei bilantului sunt acele evenimente, favorabile sau nefavorabile, care au loc intre data bilantului si data la care situatiile financiare anuale sunt autorizate pentru emitere. Pot fi identificate doua tipuri de evenimente ulterioare datei bilantului:
- cele care fac dovada conditiilor care au existat la data bilantului. Aceste evenimente ulterioare datei bilantului conduc la ajustarea situatiilor financiare anuale;
- cele care ofera indicatii despre conditii aparute ulterior datei bilantului. Aceste evenimente ulterioare datei bilantului nu conduc la ajustarea situatiilor financiare anuale. In aceasta situatie ne incadram acum, datorita crizei.
Atunci cand evenimentele ulterioare datei bilantului care nu conduc la ajustarea situatiilor financiare anuale sunt semnificative, neprezentarea lor ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor. Asadar, firmele vor trebui sa prezinte in note acest lucru.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.