Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

8 masuri fiscale noi: amanare termen pentru popriri, esalonari si amanari la plata taxelor

Masuri fiscale

O noua OUG care aduce modificari cu impact fiscal a fost publicata in 26.10.2020 in Monitorul Oficial. Este vorba de OUG nr. 181 din 22 octombrie 2020 care aduce urmatoarele noutati:

Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare datorate dupa data declararii starii de urgenta

Pentru obligatiile fiscale principale si accesorii a caror scadenta sau termen de plata s-a implinit dupa data declararii starii de urgenta si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, administrate de organul fiscal central, s-a aprobat esalonarea la plata pe o perioada de cel mult 12 luni. Esalonarea la plata se acorda pentru toate obligatiile fiscale inscrise in certificatul de atestare fiscala, daca sunt indeplinite anumite conditii.

Esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile mai mici de 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.

Conditiile care trebuie indeplinite cumulativ de catre debitor pentru a putea beneficia de esalonare sunt:

  • sa depuna o cerere la organul fiscal pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, la care poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;
  • sa nu se afle in procedura falimentului,
  • sa nu se afle in dizolvare;
  • sa nu inregistreze obligatii fiscale restante la data declararii starii de urgenta si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
  • sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26 din Codul de procedura fiscala.

In plus, debitorul trebuie sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.

Scutirea de la plata impozitului specific

Operatorii din HORECA, obligati la plata impozitului specific unor activitati, in anul 2020, nu datoreaza impozit specific pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si 31 decembrie 2020 inclusiv.

Impozitul pe cladiri

In anul 2020, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe cladiri/taxa pe cladiri, consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor putea adopta hotarari pana la data de 2 decembrie 2020 privind:

a) reducerea impozitului anual pe cladiri cu o cota de pana la 50%, pentru cladirile nerezidentiale, aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economica proprie a acestora sau date in folosinta printr-un contract de inchiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfasurarea unor activitati economice catre alte persoane fizice sau juridice, dupa caz, daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica sau detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de MEEMA prin care se certifica intreruperea partiala a activitatii economice;

b) scutirea de la plata taxei lunare pe cladiri datorate de catre concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinta a unei cladiri proprietatea publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica.

In cazul proprietarilor care detin cladiri nerezidentiale date in folosinta pentru desfasurarea unor activitati economice catre alte persoane fizice sau juridice, pe perioada in care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta, din declaratia pe propria raspundere trebuie sa reiasa ca acestia se regasesc concomitent in urmatoarele situatii:

a) au renuntat la cel putin 50% din dreptul de a incasa contravaloarea chiriei, redeventei sau alta forma de utilizare a cladirii, stabilita conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta;

b) cel putin 50% din suprafetele totale detinute si afectate ale activitatilor economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului ca titularii dreptului de folosinta a cladirilor respective au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total si/sau partial activitatea economica.

Modificarea OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale

OG 6/2019 (care introducea amnistia fiscala) se modifica in sensul introducerii prevederii ca debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare, are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa in perioada 8 august-31 octombrie 2019 si in perioada 1 februarie-30 septembrie 2020, precum si in perioada 1 noiembrie 2020- 31 martie 2021, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, si se adreseaza unui expert independent in vederea intocmirii unui plan de restructurare si a testului creditorului privat prudent.

Solicitarea de restructurare se poate depune pana la data de 30 iunie 2021, sub sanctiunea decaderii.

Tratamentul fiscal al testelor COVID la nivelul PFA-urilor si al firmelor

In cazul PFA in sistem real, sunt cheltuieli deductibile contravaloarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19 efectuate pentru contribuabil, cu scopul depistarii si prevenirii raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfasurarii activitatii, individual sau intr-o forma de asociere, pe perioada instituirii starii de urgenta sau de alerta, potrivit legii.

In cazul firmelor, in privinta impozitarii la salariat, nu sunt impozabile contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/platitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19, din initiativa acestuia, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, in scopul depistarii si prevenirii raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfasurarii activitatii in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada instituirii starii de urgenta sau de alerta, potrivit legii. De asemenea, acestea nu se cuprind nici in baza contributiilor sociale obligatorii.

Aceste prevederi se aplica incepand cu data intrarii in vigoare a acestei ordonante, adica cu data de 26.10.2020.

Prorogare termen popriri

Termenul pana la care se suspenda popririle se proroga pana la data de 25 decembrie 2020 inclusiv. Termenul anterior de suspendare expirase la  25 octombrie 2020.

Prorogare termen calcul dobanzi si accesorii

Se proroga termenul pana la care obligatiile fiscale neachitate nu se considera restante  si astfel nu se calculeaza dobanzi si penalitati, tot pana la 25 decembrie 2020.

Rambursare TVA cu control ulterior

Se prelungeste pana la 25 ianuarie 2021 termenul pana la care taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale.

Asadar, in momentul de fata, firmele cu datorii restante au optiuni pentru a-si imbunatati lichiditatea: esalonarea, amnistia fiscala (aplicarea OUG 6/2019) si rambursarile de TVA cu control ulterior pana la 25 ianuarie 2021. Sunt cateva masuri benefice pe care firmele le pot analiza si implementa in functie de situatia specifica a acestora.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *