In cadrul unei SRL, asociatii si administratorii au roluri specifice, reglementate prin Legea 31/1990 numita si Legea societatilor comerciale.
Asociatii
In primul rand trebuia sa mentionam ca intr-o societate cu raspundere limitata, numarul asociatilor poate fi cuprins intre 1 si 50. Daca asociatul unic este administrator, ii revin si obligatiile prevazute de lege pentru aceasta calitate, prezentate mai jos.
Asociatii iau toate hotararile privind societatea in adunarea generala. In cazul in care asociatul este unic, atunci el va avea desigur drepturile si obligatiile care revin adunarii generale ale asociatilor, astfel:
- sa aprobe situatia financiara anuala si sa stabileasca repartizarea profitului net
- sa desemneze administratorii si cenzorii, sa ii revoce/demita si sa le dea descarcare de activitate, precum si sa decida contractarea auditului financiar, atunci cand acesta nu are caracter obligatoriu, potrivit legii
- sa decida urmarirea administratorilor si cenzorilor pentru daunele pricinuite societatii, desemnand si persoana insarcinata sa o exercite
- sa modifice actul constitutiv
Adunarea generala poate decide prin votul reprezentand majoritatea absoluta a asociatilor si a partilor sociale, in afara de cazul cand in actul constitutiv se prevede altfel. Legat de aceasta prevedere legislativa, in anul 2021 s-a emis o propunere legislativa prin care adunarea generala sa poata decide numai prin votul reprezentand majoritatea absoluta a partilor sociale. Propunerea a venit ca urmare a faptului ca in cazul SRL-urilor cu doi asociati apare frecvent imposibilitatea adoptarii unei hotarari cu majoritatea absoluta. Practic la aceste societati, orice decizie in societate trebuie sa fie adoptata doar cu unanimitate, ceea ce poate duce la blocaje in desfasurarea activitatii in cazul ivirii unor divergente, chiar si minore, intre cei doi asociati. Propunerea legislativa se afla in dezbatere .
Pentru hotararile avand ca obiect modificarea actului constitutiv, este necesar votul tuturor asociatilor, in afara de cazul cand legea sau actul constitutiv prevede altfel. Un asociat sau un numar de asociati, ce reprezinta cel putin o patrime din capitalul social, va putea cere convocarea adunarii generale, aratand scopul acestei convocari.
In cazul SRL-urilor cu asociat unic, asociatul unic va exercita atributiile adunarii generale a asociatilor societatii. Acesta va consemna de indata, in scris, orice decizie adoptata. Asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic este.
Administratori
Societatea poate fi administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala. Administratorii pot face toate operatiunile cerute pentru aducerea la indeplinire a obiectului de activitate al societatii, in afara de restrictiile aratate in actul constitutiv.
Asadar, ei pot desfasura activitati operative in cadrul societatii fara sa fie salariati ai respectivei societati. Aceasta este una din cele mai frecvente intrebari in randul antreprenorilor: daca pot sa isi desfasoare activitatea in cadrul firmei fara a fi angajati, iar raspunsul este tocmai in paragraful precedent – administratorii pot face toate operatiunile cerute pentru aducerea la indeplinire a obiectului de activitate.
Notam aici ca aceste prevederi nu sunt prevazute si pentru asociatii firmei care nu au calitatea de administrator.
Pe de alta parte, daca administratorul doreste, poate sa detina si calitatea de salariat in cadrul firmei. Printre obligatiile administratorilor mentionam:
- sa ia parte la toate adunarile societatii, la consiliile de administratie si la organele de conducere similare acestora.
- ei sunt solidar raspunzatori fata de societate pentru:
- realitatea varsamintelor efectuate de asociati
- existenta reala a dividendelor platite
- existenta registrelor cerute de lege si corecta lor tinere
- exacta indeplinire a hotararilor adunarilor generale
- stricta indeplinire a indatoririlor pe care legea, actul constitutiv le impun
Administratorii care au dreptul de a reprezenta societatea nu il pot transmite decat daca aceasta facultate li s-a acordat in mod expres. In cazul incalcarii acestei prevederi, societatea poate pretinde de la cel substituit beneficiile rezultate din operatiune. Administratorul care, fara drept, isi substituie alta persoana raspunde solidar cu aceasta pentru eventualele pagube produse societatii.
- sa convoace adunarea asociatilor la sediul social, cel putin o data pe an sau de cate ori este necesar
- sa tina un registru al asociatilor, in care se vor inscrie, dupa caz, numele si prenumele, denumirea, domiciliul sau sediul fiecarui asociat, partea acestuia din capitalul social, transferul partilor sociale sau orice alta modificare privitoare la acestea
In plus fata de aceste obligatii mentionate in legislatia societatilor comerciale, administratorii mai au si obligatii legate de tinerea contabilitatii firmei asfel:
- responsabilitatea organizarii si conducerii contabilitatii aceasta nu trebuie confundata cu responsabilitatea modului in care sunt aplicate reglementarile contabile, care revine directorului economic sau contabilului extern
- sa aprobe politicile contabile proprii: potrivit Ordinului 1802/2014 privind reglementarile contabile, fiecare entitate trebuie sa dezvolte politici contabile proprii care se aproba de catre administratori
- organizarea lucrarilor de inventariere anuala a patrimoniului
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
In calitate de asociat unic/administrator pot sa desfasor activitatea de dezvoltare software (activitatea SRL-ului)?
Este nevoie ceva stipulat special in actul constitutiv? sau este nevoie sa ma angajez pe SRL?
Buna ziua Bogdan,
Nu este nevoie sa va angajati pe SRL. In calitate de administrator puteti sa faceti orice activitati necesare derularii activitatii firmei, fara sa fie nevoie sa incheiati contract de munca.
Zi frumoasa!
Buna ziua
Eu si sotia avem infiintata o firma din anul 1993. In acest moment suntem pensionari sieu sunt administrator la firma. Sotia se ocupa de plati si contabilitate primara. Eu de relatia cu furnizorii si cu cumparatorii cu volum mai mare …. In prezent incercam sa lasam activitatea de urmarire a gestiunii fiului nostru care nu este angajat la firma ( firma are gestionar si contabil ..). Noi ca si asociati putem sa ne desfasuram activitatea fara sa fim angajati cu carte de munca ?
Putem sa hotaram ca firma sa aibe trei administratori
– adm. economic sotia
-administrator gestiune fiul
– administrator aprovizionare sotul
Buna ziua Ioan,
Va recomandam sa modificati actul constitutiv si sa va treceti ca administratori, fiindca administratorii pot sa desfasoare orice activitate necesara indeplinirii obiectivului societatii.
Acest lucru nu este valabil si pentru asociati. Societatea comerciala poate avea unul sau mai multi administratori deci puteti numi 3 persoane cu drept de administrare.
Mult succes!
Buna ziua! Pentru o firma cu un singur asociat si administrator,se mai poate integistra un alt administrator dinafara societatii?
Admnistratorul care nu este si asociat trebuie angajat sau poate sa desfasoare activitatea firmei fara a se angaja?
Buna ziua Florin,
Se mai poate inregistra un administrator nou, care sa nu fie asociat sau angajat. Asadar, angajarea nu este obligatorie.
Zi frumoasa!
Bună as dori sa știu ce drepturi am ca a sociat cu 80 la suta din firma și administratorul 20% ?
Buna ziua Adrian,
Drepturile generale ale asociatilor si administratorilor sunt reglementate de catre legea societatilor comerciale iar in mod particular, informatiile privind societatea dumneavoastra pot fi regasite in actul constitutiv al societatii.
Mult succes!
Pentru cazul de la Dinamo, pot fi acuzați penal acționarii care în mod vădit duc societatea în faliment? Mai mult unul face șantaj, în interes personal, cu acțiunile deținute.
Vă mulțumesc?
Buna ziua Mircea,
Aceste fapte descrise sunt de natura juridica, ar fi bine sa discutati cu un avocat in acest sens. Din pacate, din punct de vedere contabil/fiscal nu va putem ajuta in acest sens.
Mult succes!
Bună ziua am un magazine alimentare sint administrare aceste srl pot desfășoară activitatea de vânzător fără să fiu angajat
Buna ziua,
Daca sunteti administrator puteti sa desfasurati activitate la magazin fara sa fiti angajat.
Mult succes!