In fiecare an la 25 martie, contribuabilii mari care au anul financiar echivalent cu anul calendaristic au obligatia de a pregati dosarul preturilor de transfer pentru anul anterior.
Unde este prevazuta aceasta obligatie?
Obligatiile de intocmire a dosarului de preturi de transfer sunt prevazute in Ordinul 442 / 2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare / estimare a preturilor de transfer.
Astfel, contribuabilii mari (identificati prin Ordin al ANAF) care depasesc pragurile mentionate in Ordinul 442 / 2016 mai sus amintit, respectiv care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate peste:
- 200.000 EUR in cazul dobanzilor incasate / platite
- 250.000 EUR in cazul serviciilor primite / prestate
- 350.000 EUR in cazul achizitiilor / vanzarilor de bunuri
au obligatia pregatirii anuale a dosarului de preturi de transfer pentru tranzactiile care depasesc aceste praguri pana la data limita de depunere a declaratiei de impozit pe profit.
Contribuabilii mari care desfasoara tranzactii intra-grup sub aceste praguri (chiar daca nu au obligatia pregatirii anuale a dosarului) au obligatia de a demonstra ca preturile aferente acestor tranzactii sunt la nivel de piata, la solicitarea ANAF.
Atentie! Aceste praguri se determina prin insumarea tuturor rulajelor atat privind achizitiile cat si privind livrarile per tip de tranzactie.
Exemplu:
Societatea Firma A (contribuabil mare) a inregistrat servicii suport primite in anul 2020 in valoare de 30.000 EUR de la Afiliatul 1 si 50.000 EUR de la Afiliatul 2. De asemenea, Firma A a prestat in anul 2020 servicii de transport catre Afiliatul 3 in valoare de 200.000 EUR.
Insumand valorile serviciilor primite de la afliati cu cele ale serviciilor prestate catre afiliati se depaseste pragrul de 250.000 EURO, ceea ce inseamna ca dosarul de preturi de transfer va include in mod obligatoriu analiza tuturor serviciilor primite (de la Afiliatul 1 si 2) si furnizate (catre Afiliatul 3).
Pragurile se determina in mod similar pentru dobanzi si bunuri.
Restul contribuabililor (mici si mijlocii) pregatesc dosarul preturilor de transfer doar la cererea fiscului si doar in cadrul unei inspectii fiscale.
Pragurile mentionate de Ordinul 442 / 2016 pentru contribuabilii mici si mijlocii difera fata de cele pentru contribuabilii mari, astfel doar contribuabilii mici si mijlocii care depasesc pragurile mentionate de mai jos au obligatia pregatirii dosarului de preturi de transfer:
- 50.000 EUR in cazul dobanzilor incasate / platite
- 50.000 EUR in cazul serviciilor primite / prestate
- 100.000 EUR in cazul achizitiilor / vanzarilor de bunuri
Ce risc daca nu pregatesc dosarul de preturi de transfer?
Amenzile pentru neprezentarea dosarului de preturi de transfer sunt prevazute de Codul de procedura fiscala, astfel:
- Pentru contribuabilii mari si mijlocii amenda maxima este de 12.000 14.000 Lei, dar poate ajunge pana la 27.000 Lei pentru refuzul de a pune la dispozitia inspectorilor registre, evidente, documente privind tranzactiile i/c.
- Pentru contribuabilii mici amenda maxima este de 2.000 – 3.500 Lei, dar poate ajunge pana la 8.000 Lei pentru refuzul de a pune la dispozitia inspectorilor registre, evidente, documente privind tranzactiile i/c.
In plus, inspectorii fiscali pot realiza ajustari, in cazul in care preturile aferente tranzactiilor intra-grup nu sunt la nivel de piata, pe baza studiilor de comparabilitate realizate de departamentele specializate ale ANAF.
Cum documentez preturile de transfer in 2020?
Este stiut faptul ca inspectorii fiscali solicita dosarul preturilor de transfer in special in cazul companiilor care desfasoara tranzactii cu afiliati si care au inregistrat pierderi din exploatare.
In anul 2020, pe fondul pandemiei COVID-19, majoritatea societatilor au inregistrat scaderi ale volumului de activitate sau cheltuieli extraordinare pe care nu le-ar fi inregistrat in perioade normale.
Toate aceste evenimente cauzate de COVID-19 trebuie documentate in dosarul preturilor de transfer pentru anul 2020, respectiv in dosar trebuie aratat cum au fost influentate lanturile de aprovizionare, productie si distributie si ce costuri suplimentare a inregistrat societatea, precum si ce venituri nerealizate a avut acea societate.
O documentare riguroasa a preturilor de transfer in dosarul pregatit va poate diminua riscurile fiscale de ajustare in caz de control fiscal.
Despre Cabot Transfer Pricing
De zece ani, Cabot Transfer Pricing este una dintre firmele de consultanta fiscala specializata in preturile de transfer cu o crestere rapida pe piata din Romania. Cu o echipa alcatuita din 5 profesionisti competenti, compania deserveste un portofoliu de mai mult de 300 de societati filiale ale unor grupuri locale sau multinationale. Afla mai multe pe www.cabot-tp.ro.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.