In articolul anterior inspirat din cartea lui Marius Ghenea, am vazut care sunt principalele stereotipuri despre antreprenori, iar astazi vom incerca sa aflam daca miturile despre antreprenori sunt adevarate sau false.
“Exista in toata lumea diverse mituri, stereotipuri sau clisee despre antreprenori. Am inceput prin a vorbi despre patru stereotipuri care sunt mai prezente in „folclorul” legat de antreprenorii romani, dar acestea sunt, in esenta, lucruri (consider eu gresite) care se spun despre antreprenorii de pretutindeni. Iata acum cele mai importante zece mituri despre antreprenorii de oriunde, in opinia mea, urmate bineinteles de o necesara „demistificare”
1. Antreprenorii se nasc, nu se fac!
Este unul dintre cele mai importante mituri antreprenoriale, unul despre care eu sunt convins ca este fals. Cu siguranta, exista un anumit set de trasaturi de comportament care favorizeaza o atitudine antreprenoriala corecta, dar la fel de adevarat este ca o mare parte din atributele antreprenoriale nu sunt innascute, ci se pot educa, dezvolta, invata. De fapt, daca nu as crede cu fermitate acest lucru, nu as fi lansat, impreuna cu FPP si Doug Richard, prima scoala antreprenoriala din Romania, Schoolforstartups.
Dovezi suplimentare pentru faptul ca antreprenorii se fac si nu se nasc sunt toate exemplele de mari antreprenori care nu aveau, prin nastere, caracteristicile necesare pentru a deveni antreprenori valorosi, dar au reusit, in principal prin autoeducare si autodezvoltare, sa realizeze succese antreprenoriale remarcabile. Simplul fapt ca un antreprenor de succes trebuie sa intruneasca o serie de abilitati, experiente, know-how si o retea de contacte, ceea ce se realizeaza numai intr-o perioada mai lunga de timp, cu efort si prin invatare, e o dovada a faptului ca acea componenta innascuta, daca exista, nu este cea determinanta in formarea unui antreprenor de succes.
2. Antreprenorii sunt propriii stapani si sunt complet independenti!
Si acesta este un mit care se prabuseste imediat, la o analiza lucida: daca sunteti un antreprenor care lucreaza intr-o echipa antreprenoriala, deja din start nu mai sunteti independent, ci trebuie sa raspundeti in fata colegilor vostri; iar acest lucru este un lucru foarte bun, pentru ca cine nu raspunde in fata nimanui, risca sa faca multe greseli si oricum, sa nu gaseasca cele mai bune solutii in afaceri.
Chiar daca sunteti un antreprenor solitar, stiti bine ca trebuie oricum sa raspundeti in fata clientilor, a furnizorilor care va dau termene de plata, a bancilor care va finanteaza, a angajatilor care isi pun sperantele in voi, a familiei care are si ea un alt set de cerinte in afara businessului, in fata organelor de control de toate felurile, ca si in fata multor alti membri ai comunitatii din care faceti parte, in diverse ocazii.
3. Antreprenorii sunt „jucatori”!
Ca si in cursul de antreprenoriat pe care il sustin, si pe parcursul acestei carti am facut unele asemanari intre afacerile antreprenoriale si un joc de poker Texas Hold’em. Ceea ce nu inseamna ca eu cred ca antreprenorii sunt, sau ar trebui sa fie, asemenea celor care joaca jocuri de noroc, dimpotriva: ceea ce apreciez eu la antreprenori (ca si la marii jucatori de Texas Hold'em), este ca pot sa isi calculeze foarte rapid oportunitatile, sansele de reusita si vor juca o mana (sau vor face o afacere) numai daca probabilitatile sau oportunitatile sunt suficient de mult in favoarea lor. Marii antreprenori nu sunt cei care isi asuma riscuri complet necalculate, ci doar cei care iau riscuri bine calculate.
In afaceri, ca si in alte domenii, exista numeroase metode de a limita sau de a minimiza riscurile, iar antreprenorii inteligenti le folosesc in mod eficient: de exemplu, prin anumite diversificari ale afacerii (ceea ce in general rezulta intr-o diminuare a riscului pe ansamblu), sau prin cooptarea unor co-investitori care sa imparta cu antreprenorul o parte din risc, sau prin identificarea diverselor elemente de risc si izolarea acestora de nucleul afacerii. Trebuie spus insa ca antreprenorii adevarati nu fug de riscuri, nu se ascund de acestea, ci incearca sa le infrunte in mod eficient, sa isi atraga o probabilitate cat mai mare de castig de partea lor, pe baza informatiilor pe care le au, pe baza parteneriatelor pe care le fac, pe baza oamenilor cu care lucreaza si, nu in ultimul rand, pe baza acelui fler antreprenorial sau gut-feeling pe care l-am vazut la antreprenorii valorosi.
4. Antreprenorii lucreaza mai mult decat managerii.
Fara sa spun ca acesta ar fi un mit complet lipsit de merit, cred ca este o comparatie dificila, pentru ca nu este o comparatie mere-cu-mere. Exista aceasta idee ca antreprenorii muncesc foarte mult, ceea ce este adevarat, insa nu trebuie uitat ca si managerii, in companiile serioase, bazate pe eficienta, trebuie sa depuna efort semnificativ pentru a ramane in pozitiile de raspundere pe care le au sau chiar pentru a promova in continuare, pe scara ierarhica a companiei. Asa ca, la acest mit, eu as spune ca e neadevarat tocmai pentru ca unii muncesc mai mult, altii mai putin, altii la fel. Si nu trebuie sa uitam un alt amanunt foarte important: nu conteaza cat de mult muncesti, in realitate ceea ce conteaza sunt rezultatele.
De multe ori, cand vad un antreprenor muncind enorm (de dimineata pana noaptea si de luni pana duminica), mai ales intr-o companie care are cativa ani de activitate in spate, vad de fapt un antreprenor care nu a reusit sa realizeze o delegare eficienta a sarcinilor, care nu poate sa lucreze bine in echipa, care are un management al timpului defectuos. Intr-o mare masura, acelasi lucru se intampla si intr-o corporatie, cu multi dintre managerii care acuza un program extensiv de lucru (mai putin situatia corporatiilor de tip „feudal” in care oamenii sunt eventual obligati sa stea la munca de dimineata pana seara, sau chiar si in weekend).
5. Banii sunt cel mai important lucru intr-un start-up antreprenorial.
Aceasta idee este una cu care lupt, zi de zi, in toate discutiile mele cu oameni care vor sa devina antreprenori si sunt convinsi ca „daca ar avea o suma de bani pentru start” totul ar fi minunat si ar putea dezvolta un business de succes. In realitate, lucrurile stau putin invers: inainte de a te gandi la bani, trebuie sa te gandesti la orice altceva care priveste proiectul tau de afaceri: la pregatirea si competentele tale pentru a construi o asemenea afacere, la ce alte resurse umane poti sa implici in echipa de start, la cat de mare si de oportuna este piata de adresare, care sunt concurentii, cat esti tu de diferit fata de ei, cu ce esti mai bun decat ei, care sunt avantajele tale competitive, s.a.m.d.
Abia dupa ce ai lamurit in mod pozitiv toate aceste chestiuni, poti spune in sfarsit ca ai nevoie de bani. Iar pentru orice proiect care intruneste toate calitatile necesare, banii nu sunt atat de greu de gasit, vor fi intotdeauna persoane sau institutii dispuse sa investeasca in proiecte de business excelente!
6. Oricine poate sa inceapa un business!
Desigur, aceasta afirmatie are la final, subinteleasa foarte clar, ideea ca oricine poate incepe un business de succes, nu orice fel de business! Sigur ca aceasta este o afirmatie care suna bine si poate sa dea sperante multor oameni care doresc sa inceapa o afacere sau cred ca pot deveni antreprenori. Cu toate acestea, am vazut prea multi antreprenori care au renuntat poate la job-uri valoroase, au ipotecat casa si alte proprietati ale familiei, au facut multe alte sacrificii pentru a incepe un business si au esuat pentru ca nu au intrunit toate elementele necesare construirii unui business de succes.
Din pacate, antreprenor poate intr-adevar deveni oricine in sensul infiintarii unei companii, pentru ca nu iti trebuie o diploma, un examen sau o scoala speciala pentru a fonda o companie, teoretic oricine o poate face. Dar de aici si pana la un business de succes, este o distanta foarte mare si un ordin de marime diferenta intre cei care incep si cei care au cu adevarat succes. Asa ca sfatul meu este ca oricat de tentante ar putea parea niste idei de afaceri, sa nu incepeti un business daca nu credeti ca intruniti, in mod rezonabil, calitatile si atributele necesare.
Cititi macar aceasta carte pana la capat si, in functie de concluziile pe care le veti trage, reanalizati ideea de a deveni antreprenor si din aceasta perspectiva. Iar daca decideti sa faceti acest pas dupa o analiza atenta, eu nu pot decat sa va felicit si sa va doresc succes!
7. Un antreprenor valoros ajunge la succes in maxim 1-2 ani!
Mi-ar placea sa va spun ca acest mit este adevarat, insa v-as minti. E adevarat ca, dupa primii doi ani de activitate antreprenoriala in prima companie pe care am infiintat-o in anii ’90, ajunsesem la o cifra de afaceri de cca. 10 milioane de dolari anual, iar compania era in crestere rapida, dar succesul inseamna totusi mai mult decat atat, inseamna o anumita certificare a valorii companiei tale, care poate veni in diverse moduri, fie pur si simplu prin rezultatele de profit sau prin cifre de afaceri, fie in alte moduri.
8. Antreprenorii valorosi sunt tineri!
Este o discutie destul de interesanta, pentru ca pe de-o parte sunt multe exemple de tineri antreprenori care au reusit sa realizeze afaceri de mare succes, mai ales in domeniul IT, insa este la fel de adevarat ca o afacere de succes se bazeaza totusi, in primul rand, pe experienta si pe cunostintele antreprenorului, ceea ce sugereaza un antreprenor mai putin tanar sau, in orice caz, cu o experienta mai indelungata. Ceea ce pot spune eu este ca, pastrand niste limite rezonabile (si in sus, si in jos), varsta NU constituie un criteriu de diferentiere pentru antreprenori.
9. Daca un antreprenor are suficient capital de start, nu are cum sa rateze!
Acesta este un mit care nu are mare relevanta pentru mediul antreprenorial din Romania, unde in general, sumele de start sunt mici si niciun antreprenor la inceput de drum nu dispune de sume foarte mari de bani pentru proiectul lui de afaceri. Dar aceasta este o problema in alte tari, unde banii mosteniti din generatie in generatie ii fac pe multi tineri (in special) de bani gata sa inceapa afaceri doar pentru ca au suficienti bani de investit si sunt convinsi ca, avand un astfel de avantaj la start, vor reusi sa realizeze afaceri de succes. In realitate, o suma disproportionat de mare de bani pentru un start-up poate fi o capcana destul de urata, pentru ca daca sunt suficienti bani, ei vor fi, foarte probabil, cheltuiti fara prea multa analiza sau masura.
Iata de ce, multe afaceri pornite cu prea multi bani, nu realizeaza succes de business, ci sunt mai curand afaceri care esueaza destul de rapid (atunci cand antreprenorul sau sursa primara a banilor, care poate fi cineva din familie, constata ca sumele cheltuite au fost nechibzuite si decide sa elimine pierderile care se pot inregistra in viitor, prin inchiderea sau falimentul businessului). Dimpotriva, un business care incepe prin bootstrapping, va invata, din start, sa fie mult mai atent cu costurile, deci sa fie mai eficient, deci in final sa fie mai competitiv!
10. Antreprenorii sunt „lupi singuratici” si nu pot lucra in echipa!
Cu siguranta, multi antreprenori mediocri au probleme in a lucra in echipa, deci sunt de acord cu o parte a afirmatiei. Insa daca vorbim de antreprenori exceptionali, de antreprenori valorosi si care au facut o diferenta, indiferent cat de „singuratici” au fost considerati, ei au incercat si au reusit sa lucreze bine in echipa, altfel nu ar fi atins succesul pe care l-au realizat. Cei mai buni antreprenori sunt de fapt niste leaderi in adevaratul sens al cuvantului, iar leaderii creeaza echipe si relatii eficiente intre membri acestor echipe, atat intre cei cu pozitii asemanatoare, cat si in sus sau in jos pe ierarhia companiei, pentru succesul de ansamblu al organizatiei, al companiei. “
Ce alte mituri despre antreprenori mai cunoasteti? Va invitam sa le impartasiti cu noi prin comentarii la acest articol.
Pe 13 si 14 februarie 2018 aveti ocazia de a participa la a 4-a editie a Cursului intensiv de antreprenoriat conceput si sustinut de Marius Ghenea ce va avea loc la Ramada North Bucuresti. Veti putea afla care sunt componentele cheie ale unei afaceri inca din etapa startup dar si pe parcursul acesteia si intelege modul in care ele se intrepatrund pentru a cladi un business durabil, profitabil, solid si de succes. Programul este in egala masura util antreprenorilor aflati la inceput de drum, dar si managerilor din companii de profil antreprenorial.
Acest tip de curs se diferentiaza prin combinarea aspectelor teoretice de business cu exemple si provocari concrete intalnite de Marius Ghenea de-a lungul celor 25 de ani de experienta.
Inscrieti-va aici pentru a va ocupa locul!