1. ANAF a actualizat in 27.05.2021 pe site-ul propriu versiunea electronica a Codului de procedura fiscala. Ultima actualizare este conform Legii nr.127/2021. Versiunea actualizata se gaseste aici.
2. Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene a publicat in 02.06.2021 Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) care prevede ca este urmeaza o reforma a modului de stabilire a salariului minim in plata la nivelul economiei, incepand cu anul 2023. Formula de stabilire va urma linia viitoarei Directive/Regulament/Recomandare comunitara pentru stabilirea salariului minim la nivelul Statelor Membre. Partenerii sociali vor avea un rol pregnant, in procesul tripartit de consultare pentru actualizarea periodica a salariului minim. Aceasta formula de calcul va fi bazata pe bunele practici de la nivel european, raportandu-se la indicatori precum salariul mediu si median din economie si rata inflatiei.
3. Pe calendarul zilelor libere legale, urmatoarele zile sunt Rusaliile, in 20 si 21 iunie 2021 (duminica, luni). Urmeaza 15 august – Adormirea Maicii Domnului (duminica).
Angajatilor care lucreaza in zilele libere oficiale li se va asigura compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile. In cazul in care, din motive justificate, nu se acorda zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru.
4. In MOF nr. 561/31.05.2021, s-a publicat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2021 pentru prelungirea termenului de depunere a declaratiei anuale privind beneficiarul real al persoanei juridice, prevazut la art. 56 alin. (4) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, care a intrat in vigoare la data de 31.05.2021.
Modificarile, sintetizate de ONRC intr-un comunicat publicat pe site-ul propriu, prevad ca:
- in anul 2021, declaratia privind beneficiarul real al persoanei juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului se depune la oficiul registrului comertului in care este inmatriculata persoana juridica pana la data de 01 octombrie 2021.
- declaratia anuala privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi transmisa la oficiul registrului comertului prin mijloace electronice, cu semnatura electronica, sau prin servicii de posta si curier.
- declaratia anuala privind beneficiarul real poate fi data si in fata reprezentantului oficiului registrului comertului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, avand data certa, data de notarul public ori atestata de avocat.
5. Ministerul Muncii a publicat pe site un Proiect de Ordin privind efectuarea operatiunilor de evaluare a pensiilor din sistemul public stabilite pana la data de 1 septembrie 2023. Proiectul este in dezbatere pana in data de 13 iulie 2021.
Acesta prevede ca CNPP, prin casele teritoriale de pensii va derula o procedura de evaluare a pensiilor din sistemul public de pensii. Pensiile din sistemul public de pensii cuvenite sau aflate in plata sau care urmeaza a fi stabilite in conditiile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice pana la data de 01 septembrie 2023, sunt evaluate in baza art. 157 alin. (2) din Legeanr.127/2019 privind sistemul public de pensii,cu modificarile si completarile ulterioare.
6. Situatia aplicantilor la granturi masurile 1 si 2 data de 04 iunie 2021 arata astfel:
- microgranturi – din 29.250 aplicatii in suma de 283.110.750 lei au fost platite 17,329 in suma totala de 167,727,391 lei. Au fost respinse sau reziliate 11,876 aplicatii in valoare de 114,947,804 lei.
- granturi masura 2 – din 22,226 solicitari in valoare de 5,226,377,799 lei, au fost platite 8,195 cereri in suma de 2,540,356,920 lei. Un numar de 16,823 cereri in suma de 4,332,567,172 lei se afla in faza de admise sau admise in faza de asteptare.
7. CJUE a emis in 03.06.2021 o hotarare intr-o speta care vizeaza TVA, in baza unei situatii care are in vedere un litigiu intre o intreprindere aflata in faliment, si asociatul si administratorul acestei intreprinderi, pe de o parte, si AJFP Suceava, precum si Accer Ipurl Suceava, in calitate de lichidator judiciar al firmei si administratorului, pe de alta parte, in legatura cu decizia autoritatilor fiscale, adoptata ca urmare a intrarii in faliment a societatii, de a ajusta anumite deduceri ale taxei pe valoarea adaugata (TVA) efectuate de aceasta companie inainte de intrarea sa in faliment.
Societatea a desfasurat o activitate economica in sensul Directivei TVA. Prin sentinta din 10 februarie 2015, Tribunalul Suceava a dispus deschiderea procedurii falimentului fata de societatea respectiva. Dupa intrarea in faliment, societatea a fost supusa unui control fiscal, prin care s-au impus anumite ajustari ale unor deduceri de TVA, autoritatile fiscale considerand ca societatea incetase sa desfasoare o activitate economica la momentul intrarii in faliment. Autoritatile respective au aratat, in aceasta privinta, ca o astfel de intrare in faliment implica o procedura de lichidare si de vanzare a bunurilor in vederea rambursarii datoriilor, operatiunile realizate in cadrul acestei proceduri neavand, prin ele insele, scop economic. Tot potrivit autoritatilor mentionate, este lipsit de relevanta faptul ca vanzarea de bunuri in cadrul procedurii de faliment a fost supusa TVA‑ului.
Curtea de Justitie a Uniunii Europene a aratat ca articolele 184-186 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata trebuie interpretate in sensul ca se opun unei reglementari sau unei practici nationale potrivit careia deschiderea unei proceduri de faliment fata de un operator economic, care implica lichidarea activelor sale in beneficiul creditorilor sai, determina in mod automat obligatia acestui operator de a regulariza deducerile de taxa pe valoarea adaugata pe care le‑a efectuat pentru bunuri si servicii achizitionate anterior intrarii sale in faliment, atunci cand deschiderea unei astfel de proceduri nu este de natura sa impiedice continuarea activitatii economice a operatorului mentionat, in sensul articolului 9 din aceasta directiva, printre altele in scopul lichidarii intreprinderii in cauza.
8. Directia Vamilor a publicat noile formulare pentru declararea numerarului insotit si neinsotit ca urmare a intrarii in vigoare a Regulamentului (UE) 1672/2018 din 23 octombrie 2018 privind controlul numerarului care intra sau iese din Uniune si de abrogare a Regulamentului 1889/2005. Astfel, incepand cu data de 3 iunie 2021 pentru declararea numerarului insotit si neinsotit in valoare de 10.000 EUR sau mai mult, se utilizeaza doua noi formulare de declarare:
- formular declarare numerar in cazul numerarului insotit
- formular de informare cu privire la numerar in cazul numerarului neinsotit care intra sau iese din Uniune in colete postale, expedieri de curierat, bagaje neinsotite sau marfuri containerizate.
Formularele (in limba romana si engleza) sunt disponibile pe websiteul www.customs.ro, in sectiunea INFO PUBLICE, 17 ”Protejarea frontierei – prohibitii sau restrictii in vederea protejarii sigurantei si sanatatii, a mostenirii culturale si a mediului inconjurator”, 09 ”Controlul numerarului”, 02 ”Formulare declarare numerar” si cel al Comisiei Europene sau pot fi puse gratuit la dispozitie, la cerere, de catre birourile vamale de frontiera.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.