Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Somajul tehnic in 2022 – indemnizatie, circuit de decontare

somaj-smartbill-conta

Masura somajului tehnic a fost reintrodusa in anul 2022, ca urmare a continuarii interzicerii, suspendarii sau limitarii activitatilor economice din cauza epidemiei de SARS-CoV-2 (OUG 2/2022).

Perioada pe care se poate aplica masura este 20 ianuarie 2022 – 31 martie 2022.

Beneficiarii acestei ordonante sunt atat salariatii, cat si alte categorii precum profesionistii (reglementati la art. 3 alin. (2) din Codul civil), persoanele fizice care obtin venituri din drepturile de autor si drepturile conexe, persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii cooperatiei, sportivii, antrenorii, medicii, asistentii medicali, maseurii, kinetoterapeutii si cercetatorii din domeniul sportiv .

Indemnizatia – calcul, plafon

In ceea ce priveste salariatii, pe durata suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii (adica in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare), ca urmare a efectelor produse de coronavirus, acestia vor putea beneficia de o indemnizatie de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022.

Acest salariu mediu brut pe anul 2022 a fost stabilit la nivelul sumei de 6.095 lei, ceea ce face ca plafonul maxim al indemnizatiei sa fie stabilit la 75%* 6.095 lei = 4.571 lei.

Calculul se face proportional cu numarul de zile in care activitatea a fost  suspendata, dar nu mai tarziu de 31 martie 2022.

Din indemnizatia bruta se retin impozit si contributii sociale (CAS si CASS).

Cine poate beneficia de aceasta indemnizatie?

De aceste masuri pot beneficia:

  • salariatii angajatorilor pe durata intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, ca urmare a implementarii masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei.
  • salariatii angajatorilor a caror activitate a fost suspendata ca urmare a anchetei epidemiologice efectuata de directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu exceptia salariatilor aflati in concediu medical si care primesc indemnizatia de asigurari sociale aferenta.

Cine nu poate beneficia de aceasta indemnizatie?

Nu beneficiaza de indemnizatie salariatii din:

  1. institutii si autoritati publice
  2. angajatorii care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau asupra carora sunt impuse restrictii din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2

Declaratii fiscale

Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a CAS si CASS o realizeaza angajatorul prin depunerea D112.

Termenul de plata si declarare ale obligatiilor fiscale aferente indemnizatiei este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.

Angajatorul nu datoreaza CAM pentru aceasta indemnizatie.

Situatii particulare

  • Daca un angajat are mai multe CIM, dar are cel putin un contract activ pe perioada in care se aplica OUG 2/2022 , atunci nu va putea beneficia de indemnizatie
  • Daca un angajat are mai multe CIM si toate sunt suspendate, va beneficia de indemnizatie la locul unde are drepturile cele mai avantajoase
  • Angajatorul poate suplimenta indemnizatia daca are resursele financiare sa o faca

Circuitul de decontare a sumelor

  • Angajatorii depun prin posta electronica la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie. Modelul documentelor urmeaza sa fie publicat in MOF. Documentele se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.
  • Plata indemnizatiei se va face catre conturile deschise de angajatori la institutiile de credit, in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor.
  • Plata de catre angajator a indemnizatiei catre salariati se efectueaza in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *