Noutatile legislative sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala din saptamana aceasta:
- In 01.04.2022 s-a publicat in MOF 324 Ordinul 340 pentru punerea in aplicare a Deciziei (UE) 2021/2.313 a Comisiei din 22 decembrie 2021 privind scutirea de taxe la import si exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru marfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 in cursul anului 2022.
Lista contine 45 de tipuri de produse, de la dispozitive medicale, monitoare, pompe, pana la spitale mobile modulare. De aceasta scutire pot beneficia organizatiile cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de ANAF.
- Persoanele fizice pot depune formularul 230 – Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat – pana cel tarziu la data de 25 Mai 2022. Acesta se poate depune prin intermediul SPV, portalul e-guvernare, la organul fiscal in raza caruia contribuabilul isi are domiciliul, prin posta cu confirmare de primire, direct la registratura organului fiscal sau se poate opta pentru depunerea cererii la entitatea nonprofit/unitatea de cult, beneficiara sumei. Entitatea nonprofit care primeste cereri de la contribuabili are obligatia de a transmite la organul fiscal competent doar prin mijloace electronice de transmitere la distanta, formularul Situatie centralizatoare a datelor cuprinse in formularul 230. In aceasta situatie, originalul cererilor 230, in format hartie, se pastreaza de catre entitatile nonprofit si sunt puse la dispozitia fiscului la solicitarea acestuia.
- S-a stabilit valorarea sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale, de cresa si de masa pentru semestrul I al anului 2022
Astfel:- pentru semestrul I al anului 2022, valoarea sumei care se acorda lunar, respectiv ocazional, sub forma de tichete culturale, este de maximum 170 de lei/luna, respectiv de maximum 350 de lei/eveniment
- incepand cu luna aprilie 2022, valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa, este de 520 de lei;
tot incepand cu luna aprilie 2022, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi cuantumul de 20,17 lei. Anterior, valoarea tichetelor de masa era de 20.09 lei.
Noile valori se aplica si pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2022, respectiv august 2022 si septembrie 2022.
- O noua modificare a legii pensiilor a fost publicata in 5 aprilie 2022. In prezent, admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisa de casa teritoriala de pensii, in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii.
Decizia cuprinde temeiurile de fapt si de drept in baza carora se admite sau se respinge cererea de pensionare. In termen de 30 de zile de la comunicare, decizia de pensie poate fi anulata la cererea titularului. Decizia casei teritoriale de pensii se comunica persoanei care a solicitat pensionarea, in termen de 5 zile de la data emiterii. Aceste prevederi se completeaza prin introducerea obligatiei casei de pensii de a emite angajatorului in acelasi termen de 5 zile, a unei informari cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limita de varsta, anticipata partiala sau de invaliditate. Informarea cuprinde numele si prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare precum si data emiterii acesteia. - In MOF 344 din 07.04.2022 s-a publicat OUG 38 pentru modificarea si completarea unor acte normative in vederea eficientizarii gestionarii deseurilor.
Arderea, incendierea, ingroparea de deseuri se incadreaza in categoria infractiunilor, iar abandonarea deseurilor va fi sanctionata contraventional, atat pentru persoane fizice, cat si juridice. Decizia a fost luata in contextul in care Romania se confrunta cu un fenomen extins al abandonarilor si incendierilor de deseuri in aer liber.
Actul normativ arata ca ingroparea deseurilor de orice fel este interzisa. De asemenea, se interzice incendierea oricarui tip de deseu si/sau substanta sau obiect.
Acestea se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 5 ani sau cu amenda. - Guvernul a aprobat in 8 aprilie 2022 proiectul de Ordonanta de urgenta a Ministerului Finantelor prin care se stabileste implementarea sistemului electronic integrat
RO e-Transport de monitorizare a mijloacelor de transport marfa.
Sistemul va monitoriza in timp real deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul Romaniei, astfel:- transportul bunurilor achizitionate si livrate intracomunitar
- transportul bunurilor care fac obiectul operatiunilor vamale
- transportul bunurilor intre doua locatii situate pe teritoriul national
Sistemului RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de inregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi si alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier si componente software pentru analiza integrata a datelor. Sistemul va utiliza date si informatii detinute la nivelul institutiilor sau autoritatilor publice cu atributii in domeniul transportului rutier si va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau Autoritatii Vamale Romane.
- Ministerul de finante a publicat in 07.04.2022 un proiect legislativ care contine instructiunile privind solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale.
Prin Legea 295/2020 s-a dispus ca Ministerul Finantelor Publice sa preia de la ANAF, in termen de 6 luni de la data publicarii, activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal, posturile si personalul aferent acesteia.
Termenul de de tranzitie a fost prorogat succesiv. In prezent, termenul de preluare a activitatii de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ – fiscale emise de organul central fiscal, este 31 martie 2022.
Prin proiectul de Ordin se aduc clarificari privind competenta de solutionare a contestatiilor, precum si organizarea acesteia atat la nivel central, cat si regional si totodata se aproba Instructiunilor de aplicare a titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.