Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
1. Pe calendarul zilelor libere din 2022 urmeaza cateva zile libere. In sistemul privat, sunt libere doua zile: 30 noiembrie 2022 (miercuri) si 1 decembrie 2022 (joi). In sistemul bugetar, in plus fata de cele doua zile, s-a stabilit ziua de 2 decembrie 2022 (vineri) sa fie tot zi libera.
2. Ministerul Muncii a publicat proiectul pentru stabilirea salariului minim valabil din 2023. Astfel, incepand cu data de 1 ianuarie 2023 se propune ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art.164 alin. (1) din Legea nr.53/2003 – Codul muncii sa se stabileasca in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 18,145 lei/ora. De majorarea salariului de baza minim de 3.000 de lei vor beneficia un numar de 2.181.134 salariati, potrivit notei de fundamentare care insoteste proiectul.
3. Incepand cu anul 2024 intra in vigoare o noua modificare la Codul fiscal, in baza Legii nr. 309/2022. Modificarea vizeaza veniturile din pensii. Prin legea 309 se includ in categoria veniturilor din pensii, alaturi de cele enumerate mai sus si drepturile primite in conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupationale, cu completarile ulterioare.
4. Se anunta noi modificari la Codul fiscal, care modifica prevederile Ordonantei nr. 16/2022, potrivit unui proiect adoptat de Camera Deputatilor in 16.11.2022. Printre modificari se numara:
- aplicarea plafonului de 500.000 euro la microintreprinderi incepand cu veniturile aferente anului 2023 si nu pe baza situatiei la 31.12.2022.
- modificarea plafonului pentru care intervine obligatia, incepand cu anul 2023 de dotare cu POS-uri. Noul plafon va fi de 50.000 lei in loc de 10.000 euro si nu se mai compara cu cifra de afaceri, ci cu incasarile in numerar. Astfel, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice.
- taxele locale in 2023 se vor calcula la fel ca in 2023. Se proroga aplicarea Ordonantei 16/2022 pana in anul 2025.
- Se elimina restrictia la incadrarea ca microintreprindere a veniturilor din consultanta fiscala – CAEN 6920 – Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal.
- Se modifica prevederile privind impozitul datorat in cazul veniturilor obtinute ca urmare a participarii la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slotmachine si lozuri, cu valoare mai mare decat plafonul neimpozabil de 1.000 lei: acesta se determina prin aplicarea baremului asupra fiecarui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obtinut se scade suma de 30 lei. Potrivit O 16/2022, impozitul datorat in cazul veniturilor obtinute ca urmare a participarii la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slotmachine si lozuri, cu valoare mai mare decat plafonul neimpozabil de 66.750 lei, se determina prin aplicarea baremului prevazut la alin. (2) asupra fiecarui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obtinut se scade suma de 11.650 lei.
- referitor la dividendele se introduce clarificarea in cazul dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2022, cota de impozit pe dividende este de 5%, fara recalcularea impozitului pe dividendele respective, dupa regularizarea acestora pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2022, aprobate potrivit legii.
5. Se aduc cateva clarificari conceptului de locuinte care in momentul livrarii pot fi incadrate la cota redusa de TVA 5%.
Locuintele care in momentul livrarii pot fi locuite ca atare, reprezinta locuintele care la data livrarii indeplinesc urmatoarele conditii:
- detinatorii acestora au acces liber individual la spatiul locuibil, fara tulburarea posesiei si a folosintei exclusive a spatiului detinut de catre o alta persoana sau familie
- au acces la energie electrica si apa potabila, evacuarea controlata a apelor uzate si a reziduurilor menajere
- sunt formate cel putin dintr-un spatiu pentru odihna, un spatiu pentru pregatirea hranei si un grup sanitar, indiferent care sunt dotarile existente si gradul de finisare la data livrarii, in vederea aplicarii art. 291 alin. (3) lit. c) pentru aplicarea cotei reduse de TVA
6. ITM Salaj anunta intr-un comunicat ca prin Legea nr. 283/2022, care a intrat in vigoare din 22 octombrie, s-au introdus in continutul Codului muncii doua noi tipuri de concedii pentru salariati. Concediul de ingrijitor, care este diferit de cel medical pentru ingrijirea pacientului oncologic, are o durata de cel mult cinci zile lucratoare pe an si va trebui acordat de catre angajatori, la cerere, salariatilor care ingrijesc ori sprijina o ruda sau o persoana cu probleme grave de sanatate ce sta in aceeasi locuinta. Prin legi speciale sau prin contractul colectiv de munca aplicabil se poate stabili pentru concediul de ingrijitor o durata mai mare de 5 zile. Regulile acordarii concediului si problemele medicale grave ale rudelor se vor stabili printr-un ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului sanatatii.
Pentru urgentele familiale, salariatii vor putea cere 10 zile lucratoare intr-un an calendaristic cu conditia informarii anterioare a angajatorului. Aceste zile trebuie recuperate ulterior de salariat, modalitatea de recuperare urmand sa se faca de comun acord cu angajatorul.
Drepturile dobandite de salariat inainte de intrarea in concediul de crestere a copilului, de ingrijire a copilului bolnav, de acomodare pentru adoptia copilului, paternal, de formare profesionala si de ingrijitor vor trebui mentinute pe toata durata concediilor respective. Aceeasi regula se aplica si atunci cand salariatul absenteaza pentru urgente familiale.
Concediul de ingrijitor, concediul paternal si absenta de la locul de munca pentru urgentele familiale sunt considerate, incepand din 22 octombrie, perioade de activitate prestata care nu afecteaza numarul zilelor de concediu de odihna.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.