Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cote TVA in 2023, neaplicarea de sanctiuni in cazul intarzierii depunerii unor declaratii – Cronica antreprenoriala

Cronica antreprenoriala

Noutatile legislative din saptamana aceasta sunt prezentae pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. Ministerul Muncii a publicat proiectul hotararii prin care se stabilesc zilele lucratoare pentru care se acorda zile libere, altele decat zilele de sarbatoare legala, pentru anul 2023, in sectorul bugetar. Codul muncii prevede la art. 139 alin.(4) ca pana la data de 15 ianuarie a fiecarui an, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, pentru personalul din sistemul bugetar, zilele lucratoare pentru care se acorda zile libere, zile care preceda si/sau care succeda zilelor de sarbatoare legala in care nu se lucreaza, precum si zilele in care se recupereaza orele de munca neefectuate. Prin proiect se propune ca zilele de 23 ianuarie, 2 iunie si 14 august 2023 sa fie declarate zile libere, intrucat acestea se situeaza intre zilele nelucratoare de sarbatoare legala si perioadele de repaus saptamanal, conform legii. Institutiile publice si autoritatile publice isi vor prelungi corespunzator timpul de lucru pana la data de 28 februarie 2023, 30 iunie 2023, respectiv 31 august 2023, potrivit planificarilor stabilite. Prestarea muncii conform celor mentionate nu confera acordarea de timp liber corespunzator.

2. In MOF 1049 din 28.10.2022 s-a publicat OUG nr. 143 din 28 octombrie 2022 pentru modificarea art. 17 din OG nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania. Modificarile vizeaza introducerea unor reguli noi: un lucrator strain care are un contract individual de munca inregistrat de mai putin de un an, va putea ocupa un nou loc de munca la un alt angajator doar in baza acordului scris exprimat de angajatorul initial . In cazul in care lucratorul strain schimba locul de munca, dar ramane la acelasi angajator care a obtinut avizul de angajare initial, noul aviz se elibereaza angajatorului fara indeplinirea tuturor conditiilor generale si, dupa caz, fara indeplinirea tuturor conditiilor speciale pentru eliberarea unui astfel de document in cazul lucratorilor permanenti sau stagiari. In acelasi timp, un nou aviz de angajare se elibereaza unui alt angajator, pe perioada de valabilitate a permisului unic ori a Cartii albastre a UE, numai cu indeplinirea tuturor conditiilor generale sau speciale, dupa caz.
Aceste prevederi nu se aplica si in cazul in care incetarea CIM a intervenit din initiativa angajatorului anterior, prin acordul partilor ori prin demisia cetateanului strain, daca angajatorul nu isi indeplineste obligatiile asumate prin CIM, conform Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

3. In 31.10.2022 s-a inregistrat la Senat spre dezbatere o initiativa legislativa prin care se propune neaplicarea de sanctiuni in cazul intarzierii depunerii unor declaratii care urmare a unor intreruperi in functionarea serverului ANAF. Mai precis se propune completarea Codului de procedura fiscala cu prevederea ca nu se sanctioneaza contraventional persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, depun declaratiile fiscale in termen de 15 de zile calendaristice in oricare dintre situatiile urmatoare:

  • Formularele electronice reprezentand declaratiile care se depun in format electronic nu sunt finalizate de Ministerul Finantelor sau structurile sale subordonate cu cel putin 7 zile lucratoare inaintea termenului lor legal de depunere
  • Formularele electronice reprezentand declaratiile care se depun in format electronic au erori tehnice care impiedica declararea corecta a informatiilor solicitate de legislatia fiscala si, in consecinta, transmiterea lor in format electronic este imposibila cu minim 7 zile lucratoare inaintea termenului lor legal de depunere
  • Serverele Ministerului de Finante sau ale structurilor sale subordonate pe care trebuie transmise prin mijloace electronice de transmitere la distanta declaratiile fiscale, nu functioneaza o perioada cumulata de minim 20 de ore, in intervalul orar 8 – 20, in cele 5 zile lucratoare anterioare termenului legal de depunere
  • Serverele Ministerului de Finante sau ale structurilor sale subordonate, pe care trebuie transmise prin mijloace electronice de transmitere la distanta declaratiile fiscale nu functioneaza fara intreruperi tehnice cumulate mai mari de 2 ore in cele 2 zile lucratoare anterioare termenului legal de depunere
  • Perioadele de nefunctionare ale serverelor Ministerului de Finante sau ale structurilor sale subordonate pe care trebuie transmise prin mijloace electronice de transmitere la distanta declaratiile fiscale vor fi publicate pe paginile de internet ale Administratiei Nationale de Administrare Fiscala si Ministerului Finantelor

4. AJFP Vrancea reaminteste intr-un comunicat principalele noutati cu privire la cotele de TVA in vigoare de la 1 ianuarie 2023. Astfel, din 01.01.2023 se exclud de la cota de TVA de 9% bauturile alcoolice si bauturilor nealcoolice care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99. Se va aplica o cota de 9% TVA, in loc de 5%, pentru cazarea in sectorul hotelier, servicii restaurant, catering. Ingrasamintele chimice si pesticidele chimice de tipul celor utilizate in mod normal in agricultura, care se vor reglementa prin ordin comun MF/MADR se vor taxa cu 9%. Prevederea este valabila pana la 31 decembrie 2031.
Cota de 5% se aplica pentru livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice. Orice persoana fizica poate achizitiona, incepand cu data de 01.01.2023, in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, o singura locuinta a carei valoare nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de 5% (pana acum numarul locuintelor cu o valoare mai mica de 450.000 de lei, care se puteau achizitiona de o persoana fizica, cu o cota de 5% TVA era nelimitat, limita la o singura locuinta fiind impusa doar pentru achizitia cu o cota de TVA de 5% a locuintelor cu valoare intre 450.000 lei si 700.000 lei).

Prin derogare de la prevederile de mai sus, in anul 2023, cota redusa de TVA de 5% se aplica si pentru:

  • livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 450.000 lei, exclusiv TVA, achizitionate de persoane fizice, daca au incheiat pana la 01.01.2023 acte juridice intre vii care au ca obiect plata in avans pentru achizitionarea de astfel de locuinte
  • livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depaseste suma de 600.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, achizitionate de persoane fizice in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, daca au incheiat pana la 01.01.2023 acte juridice intre vii care au ca obiect plata in avans pentru achizitionarea unei astfel de locuinte

Cota de TVA de 5% pentru lemnele de foc, sub forma de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se incadreaza la codurile NC 4401 11 00 si 4401 12 00 livrate persoanelor fizice si persoanelor juridice se va aplica pana la 31 decembrie 2029.

5. In MOF 1062 din 02.11.2022 s-a publicat O 5.697 /02.11.2022 privind aprobarea Procedurii de inregistrare a activitatii de distributie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.
Inregistrarea activitatii de distributie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat se efectueaza la cerere, prin depunerea la autoritatea vamala a formularului „Cerere de inregistrare a activitatii de distributie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat”.
Societatile care doresc sa distribuie si sa comercializeze angro bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa detina spatii de depozitare corespunzatoare, in proprietate sau folosinta, in baza unui contract de locatiune, contract de comodat sau cu orice titlu legal
  • sa aiba inscrise in obiectul de activitate, activitatea de comercializare si distributie angro a bauturilor alcoolice si/sau activitatea de comercializare si distributie angro a produselor din tutun
  • sa se doteze cu mijloacele necesare depistarii marcajelor false sau contrafacute, in cazul comercializarii de produse supuse marcarii
  • sa nu fie declarati inactivi fiscal si sa fie in functiune
  • administratorul societatii sa nu aiba inscrise in cazierul judiciar sanctiuni penale din hotarari judecatoresti ramase definitive privind infractiuni de abuz de incredere, infractiuni de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare ori luare de mita in Romania sau in oricare dintre statele straine in care acesta a avut domiciliul/rezidenta in ultimii 5 ani, sa nu fi fost condamnat pentru o infractiune dintre cele reglementate de Codul fiscal, de Codul vamal al Romaniei, de Legea nr.241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, de Legea societatilor nr. 31/1990, de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului
  • in legatura cu activitatea operatorului economic sa nu fi fost pronuntata o hotarare definitiva pentru o infractiune dintre cele reglementate de Codul fiscal, de Codul vamal al Romaniei, de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, de Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, de Legea societatilor nr. 31/1990, de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului
  • sa nu inregistreze obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat de natura celor administrate de ANAF

Exista si cateva documente care trebuie sa insoteasca cererea:

  • dovada detinerii spatiului de depozitare
  • dovada dotarii cu mijloacele necesare depistarii marcajelor false sau contrafacute, in cazul comercializarii de produse supuse marcarii
  • cazierul judiciar al fiecarui administrator al societatii
  • cazierul judiciar al operatorului economic

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.