Va prezentam mai jos cele mai noi informatii prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:
1. Pentru anul fiscal 2023, indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual a fost stabilit la nivelul de 109,6%.
2. ANAF a actualizat in 08.02.2023 pe site-ul propriu formatul electronic al declaratiei 168 care se utilizeaza pentru declararea contractelor de inchiriere la ANAF.
3.Termenele de pastrare a documentelor contabile s-au redus la 5 ani, potrivit Legii 36 din 11 ianuarie 2023 pentru modificarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Mai precis, registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate se pastreaza in arhiva timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii. De asemenea, arhiva electronica se va pastra pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.
Acelasi termen de 5 ani se aplica si pentru memoria fiscala.
4. Termenele pana la care societatile trebuie sa depuna situatiile financiare aferente anului 2023 sunt:
- pentru societatile, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar (30 mai 2023)
- ONG-uri, asociatii, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar (2 mai 2023)
- pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare depun o raportare contabila anuala in termen de 90 de zile de la incheierea anului calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor (31 martie 2023).
5. In MOF 119 din 10.02.2023 s-a publicat O 165/7/1.272/456 care reglementeaza noul model al declaratiei 112 utilizat pentru declararea contributiilor salariale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
Noul model se va utiliza incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.
6. Incepand cu anul 2023, exista 8 tipuri de beneficii care se pot acorda limitat, in regim de scutire de taxe. Mai precis, se plafoneaza LUNAR la nivelul a 33% din salariul de baza al angajatului, urmatoarele venituri:
a) prestatiile suplimentare primite de salariati in baza clauzei de mobilitate
b) contravaloarea hranei acordate de catre angajator pentru angajatii proprii, in alte situatii decat cea referitoare la hrana acordata de angajatori angajatilor, in cazul in care potrivit legislatiei in materie este interzisa introducerea alimentelor in incinta unitatii. Prevederile nu sunt aplicabile angajatilor care beneficiaza de tichete de masa.
c) cazarea si contravaloarea chiriei pentru spatiile de cazare/de locuit puse de catre angajatori la dispozitia angajatilor propria in anumite conditii.
d) contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, regulamentul intern, sau primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, in limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentand nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate. Castigul salarial mediu brut pe 2023 este de 6.789 lei.
e) contributiile la un fond de pensii facultative potrivit suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
f) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoana;
g) sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca. Sumele sunt acordate fara necesitatea de prezentare a documentelor justificative.
h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.
7. ANAF a publicat in 07.02.2023 un proiect legislativ care vizeaza modificarea unor prevederi referitoare la inregistrarea in scop de TVA. Pe scurt, societatile care vor dori sa se inregistreze in scop de TVA inca de la infiintare vor putea face acest lucru la ONRC, odata cu inmatricularea, completand cererea de inregistrare in Registrul Comertului si inregistrarea fiscala.
8. ANAF a publicat in 13.02.2023 un proiect de ordin pentru modificarea formularului 224 Declaratie privind veniturile sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania, formular care se va utiliza incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.