Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:
1. ANAF a actualizat calendarul fiscal pe luna august 2023. Pe langa declaratiile specifice perioadelor fiscale se numara si depunerea raportarilor contabile semestriale pentru anumite categorii de societati. Termenul pentru depunerea acestora este data de 16 august 2023.
Au obligatia depunerii acestor raportari societatile care, in exercitiul financiar precedent, au inregistrat o cifra de afaceri neta mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro.
Nu întocmesc raportari contabile la 30 iunie 2023:
a) entitatile care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la 30 iunie 2023
b) entitatile care in tot semestrul I al anului 2023 s-au aflat in inactivitate temporara
c) entitatile infiintate in cursul anului 2023, precum si
d) persoanele juridice care se afla in curs de lichidare.
2. Documentele necesare radierii unei PFA de la ONRC sunt:
a) Cererea de inregistrare – formular, bifata la pct. 4 – radiere, cu indicarea motivului radierii
b) Documentul care atesta motivul radierii:
- la intreprinderi familiale, se va atasa actul aditional la acordul de constituire, din care sa rezulte ca mai mult de jumatate dintre membrii intreprinderii cer incetarea acesteia, ori documentele din care sa rezulte ca mai mult de jumatate dintre membrii intreprinderii se retrag din intreprindere.
- In cazul decesului PFA sau al intreprinzatorului titular al intreprinderii individuale ori a mai mult de jumatate din membrii intreprinderii familiale, se va/vor atasa certificatul/certificatele de deces in copie certificata de parte.
- Hotararea judecatoreasca privind radierea formei de organizare.
c) Daca este cazul, dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale.
3. S-a actualizat formularul declaratiei 300 (decontul de TVA) pentru a reflecta noutatile fiscale introduse de Legea 88/2023 pentru modificarea si completarea Codului fiscal in scopul introducerii unor scutiri de taxa pe valoarea adaugata pentru anumite operatiuni economice.
Astfel, prin completarea prevederilor art. 294 din Codul fiscal, s-a prevazut scutirea de taxa pe valoarea adaugata si pentru:
a) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti prestate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz;
b) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, altele decat cele prevazute la lit. c) si d), precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si cele efectuate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF in baza art. 25 alin. (4.1) din Codul fiscal, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz;
c) livrarea de proteze si accesorii ale acestora, cu exceptia protezelor dentare scutite de taxa conform art. 292 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;
d) livrarea de produse ortopedice.
4. Pensiile din sistemul public vor fi platite mai devreme in luna august, in contextul zilelor libere din perioada 12 – 15 august, acordate pentru sarbatoarea Adormirea Maicii Domnului.
Pensiile celor care au optat pentru plata prin mandat postal vor fi platite de Posta Româna între 1 – 11 august, iar pentru cei care primesc acest drept în cont bancar, alimentarea conturilor se va face în zilele de 9 si 10 august.
Alte beneficii, precum alocatia de stat pentru copii si indemnizatia pentru cresterea copilului, se platesc în perioada 8 – 10 august.
5. Incepand cu 1 ianuarie 2024, Romania va putea aplica general facturarea electronica. La 27 iulie 2023 a fost publicata în Jurnalul Oficial al UE nr. L 188, Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/1553 a Consiliului din 25 iulie 2023 de autorizare a Romaniei sa introduca o masura speciala de derogare de la articolele 218 si 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, fapt care face referire la facturarea electronica. Decizia permite Romaniei, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, sa introduca facturarea electronica obligatorie pentru toate tranzactiile efectuate intre persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei. Masura este aplicabila pâna la 31 decembrie 2026. In cazul in care considera necesara prelungirea masurii speciale, Romania poate transmite Comisiei o cerere de prelungire, impreuna cu un raport de evaluare a eficacitatii masurilor nationale din perspectiva combaterii fraudei si a evaziunii fiscale în domeniul TVA, precum si a simplificarii colectarii TVA.
Urmeaza a fi stabilite categoriile de operatori economici care au obligatia de a emite facturi electronice in relatia relatia business-to-business (B2B).
6. In mediul public a fost lansat draftul unui proiect de masuri fiscale discutate in Coalitie care aduc in discutie mai multe potentiale masuri fiscale, de crestere a taxelor aproape la toate categoriile de contribuabili.
Cateva din aceste masuri sunt:
La microintreprinderi:
- posibilitatea de a detine doar o entitate cu caracter de microintreprindere, nu 3 cum este in prezent
- Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor se propun a fi :
a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 300.000 lei inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:
- realizeaza venituri peste 300.000 lei
- desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 – Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activitati de editare a altor produse software, 6201 – Activitati de realizare a softului la comanda (software orientat client), 6209 – Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5610 – Restaurante, 5621 – Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 –Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 – Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 -Activitati juridice, pentru activitati ale notarilor si avocatilor, 8621 – Activitati de asistenta medicala generala, 8622 – Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 – Activitati de asistenta stomatologica, 8690 – Alte activitati referitoare la sanatatea umana.
- Obligatia de a trece de la micro la profit daca ai o rata a rentabilitatii de peste 30%
Impozit pe venit
- Eliminarea partiala a scutirii de impozit in IT (doar pana la 10.000 lei venitul ramane impozabil).
Beneficii
- Scade plafonul pentru beneficii neimpozabile de la 33% la 20%.
Contributii
- CAS: se propune introducerea unui al treilea plafon la CAS – cel de 36 de salarii minime. In prezent sunt 2 plafoane la CAS: 12 salarii, respectiv 24 salarii.
- CASS
Se elimina scutirea de CASS pentru angajatii din constructii, sectorul agricol si industria alimentara.
Se elimina plafoanele la CASS la PFA acestea urmand sa datoreze CASS 10% la venitul obtinut.
La celelalte venituri cum sunt cele din dividend, chirii, transferul de titluri, vor exista 4 plafoane: 6,12, 24 si 36 salarii.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.