Obligatiile antreprenorilor variaza in functie de tipul entitate detinuta (PFA, SRL SA etc.), de industrie (exista unele domenii in care sunt necesare avize, autorizatii specifice), de existenta sau nu de angajati pe entitatea respectiva.
Mai jos sunt prezentate regulile generale pentru societati comerciale care au angajati, referitor la contabilitate, salarizare, SSM.
Activitatea de contabilitate
Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara.
Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
Exista doua modalitati in care se poate organiza contabilitatea.
De regula, aceasta se orgaizeaza in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
Ca alternativa, contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Cine este responsabil pentru aplicarea corespunzatoare a reglementarilor contabile?
Daca organizarea contabilitatii se face printr-un departament intern, raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine.
In cazul externalizarii contabilitatii prin contract de prestari de servicii incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale.
In stransa legatura cu activitatile de contabilitate se afla responsabilitatile in zona inventarierii patrimoniului care trebuie sa se desfasoare cel putin o data pe an.
In baza Ordinului 2861/2009, raspunderea pentru buna organizare a inventarierii revine administratorului. La nivel documentar, administratorul trebuie sa aprobe procedurile dupa care se deruleaza activitatea de inventariere, adaptate specificului entitatii.
Activitarea de salarizare
Fiecare angajator are dreptul de a-si organiza activitatea de resurse umane si salarizare in urmatoarele moduri:
a) prin asumarea de catre angajator a atributiilor specifice;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor angajati carora sa le repartizeze, prin fisa postului, atributii privind activitatea de resurse umane si salarizare;
c) prin contractarea unor servicii externe specializate in resurse umane si salarizare.
Sanatatea si securitatea in munca
Angajatorul are obligatia sa asigure securitatea si sanatatea salariatilor in toate aspectele legate de munca.
Daca un angajator apeleaza la persoane sau servicii exterioare, aceasta nu il exonereaza de raspundere in acest domeniu.
Obligatiile salariatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu pot aduce atingere responsabilitatii angajatorului.
In cadrul responsabilitatilor sale, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii in munca.
Angajatorul desemneaza unul sau mai multi lucratori pentru a se ocupa de activitatile de protectie si de activitatile de prevenire a riscurilor profesionale din intreprindere si/sau unitate.
Lucratorii desemnati nu trebuie sa fie prejudiciati ca urmare a activitatii lor de protectie si a celei de prevenire a riscurilor profesionale.
Acestea sunt doar cateva dintre obligatiile generale ale antreprenorilor. Este important ca fiecare antreprenor sa se informeze cu privire la regulamentele specifice din fiecare domeniu de activitate si sa consulte experti in diferite domenii pentru a se asigura ca indeplinesc toate cerintele legale si etice ale afacerii lor.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.