Unul dintre indicatorii prin care se masoara valoarea unei afaceri este rata de crestere a acesteia de la o perioada la alta, perioada care cel mai adesea este anul. O afacere este mult mai bine valorizata de un potential investitor daca exista indicii puternice cu privire la o crestere sustinuta a cifrei de afaceri si a profitului.
Exista diferite modalitati de a masura cresterea, modalitati care pot lua in calcul inclusiv inflatia, dar si numarul de clienti sau rezultatul din exploatare. Cei mai importanti si des utilizati indicatori de analiza a cresterii unei activitati sunt rata de crestere a vanzarilor si respectiv a profitului.
Rata de crestere a vanzarilor
Cresterea vanzarilor este probabil cel mai des urmarit indicator al unei afaceri.
Analiza cresterii trebuie sa tina cont de inflatie, in special in acele tari in care aceasta se regaseste la un nivel ridicat. Cu alte cuvinte, daca exista un nivel ridicat al inflatiei, societatile vor inregistra cresteri ale vanzarilor care vin ca urmare a cresterii preturilor.
Exista o modalitate de a ajusta calculul ratei de crestere a vanzarilor cu aceasta inflatie, pentru a putea obtine date comparabile cu cifrele raportate in perioada urmatoare.
Exemplu:
O entitate opereaza intr-o tara in care exista un nivel ridicat al inflatiei.
In anul 2020 indicele preturilor de consum a fost de 115. In anul 2021, indicele preturilor de consum a ajuns la 130.
In anul 2020, vanzarile au fost de 10.000.000 euro. In anul 2021 vanzarile au fost de 12.500.000 euro.
Cum se poate calcula rata de crestere a vanzarilor ajustata cu inflatia?
Vanzarile pe 2021 ajustate cu inflatia = 12.500.000 euro * 115/130 =11.057.692 eur.
Rata de crestere ajustata= (11.057.692 eur-10.000.000 eur)/10.000.000 eur =0.11 sau 11%.
Daca ar fi sa calculam rata de crestere fara a tine cont de inflatie, cifra raportata ar fi de (12.500.000 eur -10.000.000 eur)/10.000.000 eur =0.25 sau 25%.
Rata Inflatiei = Indicele preturilor de consum – 100
Cresterea cifrei de afaceri de la an la an este un bun indicator al managementului atent si totodata un indiciu bun ca intr-o perspectiva rezonabila de timp, vanzarile vor continua sa creasca in acelasi ritm. Indica o evolutie previzibila favorabila in viitor.
Cresterea cifrei de afaceri se poate urmari si pe perioade mai scurte, de exemplu pe fiecare luna sau la nivel de trimestru, insa utilizarea unei perioade mai mari de calcul, de exemplu anul, inlatura eventualele fluctuatii cauzate de elementele de sezonalitate si astfel informatia furnizata este mai relevanta.
Nu doar inflatia poate influenta cifrele raportate drept crestere a vanzarilor. De exemplu, pot exista cresteri de preturi la anumite produse (in afara inflatiei), conform deciziei managementului.
Daca se tine cont de aceste lucruri si se ajusteaza indicatorul cu aceste cresteri, se pot obtine concluzii importante – de multe ori se poate ajunge la concluzia ca entitatea a vandut in realitate mai putin, insa cresterea cifrei de afaceri se datoreaza cresterii preturilor.
Exemplu:
Societatea X SRL a raportat in anul 2021 o crestere a cifrei de afaceri de 11.5%, de la 10.000.000 euro cat a raportat in 2021 la 11.500.000 lei in anul 2021.
La inceputul anului 2021, a realizat o crestere cu 10% a preturilor produselor.
Cresterea in suma bruta rezultata ca urmare a cresterii preturilor = 11.500.000 *10/110 = 1.045.454 lei.
Cresterea ajustata cu schimbarea de pret = (11.500.000 lei-10.000.000 lei – 1.045.454 lei)/10.000.000 lei = 0,045 sau 4,5%.
Asadar, analizand cifrele ajustate se observa ca in fond, cea mai mare parte a cresterii cifrei de afaceri se datoreaza majorarii de pret si nu cresterii volumului vanzarilor.
Rata de crestere a profitului
O firma poate inregistra cresteri bune ale cifrei de afaceri dar pe de alta parte, per ansamblu, poate sa inregistreze pierdere, fapt care poate rezulta din lipsa unui bun control asupra cheltuielilor. Doar analiza corelata a celor doi indicatori luati impreuna: cresterea vanzarilor si cresterea profitului, poate conduce la concluzii pertinente cu privire la evolutia societatii respective.
Rata de crestere a profitului este (profitul net al perioadei curente – profit net al perioadei precedente) /profitul net al perioadei precedente
Pentru orice afacere este destul de dificil sa inregistreze cresteri constante ale profitului de la o perioada la alta fiindca acest lucru inseamna, atat o capacitate de a controla cresterea vanzarilor prin toate metodele, cat si un management atent al cheltuielilor. Din acest punct de vedere, cresterea profitului de la perioada la alta este un indicator care ofera informatii mai complexe decat rata de crestere a vanzarilor.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.