Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Angajare cetateni non UE, aplicarea facilitatilor in IT – Cronica antreprenoriala

Angajare cetateni non UE

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Cetatenii apartinand unui stat non-UE au drept de munca in Romania in baza unei autorizatii de munca obtinute de catre angajator de la Inspectoratul General pentru Imigrari.

Se poate lucra fara autorizatie de munca, in baza unui contract individual de munca avizat de Inspectoratul Teritorial de Munca, in anumite situatii: persoana respective are drept de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei, a obtinut statut de refugiat, beneficiaza de alta forma de protectie internationala, se afla in procedura de solutionare a cererii de azil sau se regaseste in alte categorii de persoane mentionate pe website-ul IGI: https://igi.mai.gov.ro/obtinerea-avizului/

2. DGRFP Cluj reaminteste intr-un comunicat prevederile privind salariul minim:

a) salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata s-a majorat la 3.300 lei lunar, fara indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru, fata de 3.000 lei cat era in vigoare in perioada 1 ianuarie 2023–30 septembrie 2023.

b) incepand cu 1 noiembrie 2023, se majoreaza cuantumul salariului minim brut pe tara garantat in plata pentru un program normal de lucru, pentru sectorul constructii, iar majorarea este la 4.582 lei, de la 4.000 lei cat a fost reglementat initial prin OUG nr. 168/2022 .

c) pentru sectorul agricol si industria alimentara, majorarea pentru un program normal de lucru este la nivelul a 3.436 lei, fata de 3.000 lei, cat a fost reglementat initial prin Legea 135/2022 .

Indiferent de domeniul in care isi desfasoara salariatul activitatea, acordarea deducerii personale de baza si a deducerii personale suplimentare, sau avantajele salariale, se raporteaza la acelasi nivel al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, respectiv cel aprobat prin hotarare a Guvernului.

3. Fiscul intentioneaza reconsiderarea criteriilor de incadrare a contribuabililor in mijocii sau mici, astfel:

a) pentru contribuabilii mari, renuntarea la criteriul de continuitate si la criteriul investitional. Se propune excluderea din randul marilor contribuabili a contribuabililor care au fost selectati anterior in baza criteriului de continuitate si sa se reglementeze excluderea din randul contribuabililor mari a contribuabililor care, pana la data de 31 decembrie 2023, se afla intr-una din urmatoarele stari: insolventa, insolvabilitate, inactivitate fiscala conform prevederilor art.92 din Codul de procedura fiscala, sau ca urmare a suspendarii activitatii la Registrul Comertului.

b) pentru contribuabilii mijlocii se propune renuntarea la criteriul de continuitate, ca urmare a aportului redus al acestor contribuabili in totalul veniturilor bugetare colectate si completarea O 5610/2016, prin similitudine cu criteriile de eligibilitate ale marilor contribuabili, cu prevederi care sa reglementeze excluderea din randul contribuabililor mijlocii a contribuabililor care, pana la data de 31 decembrie 2023, se afla intr-una din urmatoarele stari: insolventa, insolvabilitate, inactivitate fiscala conform prevederilor art.92 din Codul de procedura fiscala sau ca urmare a suspendarii activitatii la Registrul Comertului.

Aceste masuri au fost publicate sub forma unui proiect publicat pe site-ul Ministerului de Finante pe data de 9 noiembrie 2023.

4. ANAF a elaborat un ghid util privind aplicarea facilitatilor in IT incepand cu luna noiembrie 2023.

Ghidul este disponibil aici:

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/GHID_facilitati_fiscale_IT.pdf.

5. Inspectorii Directiei generale antifrauda fiscal au sesizat in cazul a trei operatori economici din Bucuresti si Constanta care activeaza pe piata de transport alternativ de persoane ca exista indicii temeinice conform carora administratorii acestora s-au sustras de la indeplinirea obligatiilor fiscale, prin diminuarea bazei de impunere privind impozitele si taxele datorate bugetului general consolidat al statului, precum si taxele datorate aferente sumelor de bani platite catre salariati. Prejudiciului estimat cauzat bugetului de stat este in cuantum de 52.060.388 de lei.

6. Pot avea calitate de beneficiar al muncii prestate de zilieri urmatoarele entitati: persoana juridica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala si intreprinderea familiala, precum si unitatile administrativ-teritoriale.

Beneficiarii pot desfasura activitati necalificate cu caracter ocazional cu zilieri numai in domeniile prevazute de lege. Beneficiarul are obligatia  sa inregistreze si sa transmita Registrul electronic de evidenta a zilierilor inspectoratului teritorial de munca, zilnic, inainte de inceperea activitatii de catre fiecare persoana. Aceasta operatiune se face in fiecare zi pentru fiecare zilier care se prezinta la lucru.

Cuantumul remuneratiei brute orare poate fi negociat intre parti, dar nu poate fi mai mic decat valoarea orara a salariului minim. Astfel, cresterea salariului minim brut pe tara, din 1 octombrie 2023, determina si o crestere a tarifului minim orar pentru zilieri, de la 18,145 lei/ora la 19,960 lei/ora. Astfel, pentru o zi de lucru, munca unui zilier trebuie platita cu minimum 159,68 lei.

Remuneratia se acorda, de regula, la sfarsitul fiecarei zile de lucru, dar prin exceptie este posibila si plata la finalul unei saptamani de munca, la finalul perioadei de lucru sau la finalul lunii, dar numai cu acordul scris al zilierului.

7. DGRFP Brasov a publicat un material informativ cu privire la noutatile introduse de Legea 296/2023 privind e-Factura.

Documentul poate fi descarcat aici:

https://static.anaf.ro/static/10/Brasov/Brasov/factura_electronica.pdf

8. Guvernul a aprobat in 16.11.2023 o  lege prin care Romania va adera la Conventia  nr.190/2019 a  Organizatiei Internationale a Muncii privind eliminarea violentei si a hartuirii in lumea muncii, adoptata la Geneva la 21 iunie 2019.

Scopul acestui act normativ este prevenirea si eliminarea violentei si a hartuirii la locul de munca. Prin violenta si hartuire se inteleg abuzul fizic, abuzul verbal, hartuirea si mobbingul, hartuirea sexuala, amenintarile si urmarirea/supravegherea.

O noutate este aceea ca inclusiv comunicarile on-line sunt circumscrise locului de munca si pot face obiectul actelor de hartuire.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *