
Pentru buna desfasurare a activitatilor, numeroase societati detin in patrimoniu autoturisme inregistrate in contabilitate ca mijloace fixe si pentru care se inregistreaza lunar note contabile de amortizare conform catalogului cu duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Atat pentru autoturismele proprietatea firmei, cat si pentru autoturismele in leasing financiar, amortizarea se inregistreaza de catre companie. La celelalte forme cum ar fi: leasing-ul operational, contract de comodat – amortizarea o va face proprietarul.
Dupa cum stim, cheltuielile cu autovehiculele rutiere (daca exista documente justificative), fie ca vorbim despre cheltuielile cu intretinerea si punerea in functiune a acestora, fie ca vorbim despre inregistrarea unui contract de leasing sau combustibil, sunt cheltuieli deductibile limitat la calculul impozitului pe profit dar si a sumei de TVA astfel:
• Deductibile integral (100%) – daca autoturismul este folosit integral in scopul derularii activitatii firmei;
• Deductibile partial (50%) – daca autoturismul este folosit partial in scopul derularii activitatii firmei.
Din diverse motive, exista situatii in care administratorii societatilor decid sa dea spre vanzare autoturismul/autoturismele din patrimoniul societatii.
Autoturismul dat spre vanzare de catre o societate catre o alta persoana juridica sau catre o persoana fizica se poate afla, in momentul vanzarii, in doua ipostaze:
• autoturismul este amortizat integral;
• autoturismul nu este amortizat intergral (amortizare partiala).
Pentru cele doua situatii de mai sus se vor efectua inregistrari contabile diferite, dupa cum este mentionat mai jos:
Pentru autoturismul amortizat integral:
• Inregistrarea operatiunii de vanzare:
461 „Debitori diversi” = %
7583 „Venituri din vanzarea activelor si alte operatiuni de capital”
4427 „TVA colectata”
• Inregistrarea operatiunii de scoatere din gestiune:
2813 „Amortizarea instalatiilor si mijloacelor de transport” = 2133 „Mijloace de transport”
Pentru autoturismul neamortizat integral (amortizare partiala):
• Inregistrarea operatiunii de vanzare:
461 „Debitori diversi” = %
7583 „Venituri din vanzarea activelor si alte operatiuni de capital”
4427 „TVA colectata”
• Inregistrarea operatiunii de scoatere din gestiune:
% = 2133 „Mijloace de transport”
2813 „Amortizarea instalatiilor si mijloacelor de transport”
6583 „Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital”
Pe de alta parte, societatea care da spre vanzare autoturismul trebuie sa emita factura, iar in vederea stabilirii pretului de vanzare, acesta trebuie sa reflecte pretul de piata de la momentul vanzarii, in special daca vanzarea se face catre o persoana afiliata entitatii.
Pentru a demonstra valoarea de piata, societatea trebuie sa detina o serie de documente justificative precum:
• oferte de pret;
• documente care sa ateste evaluarea tehnica pentru autoturismul dat spre vanzare.
Incasarea contravalorii autoturismului se poate efectua atat prin intermediul bancii (transfer bancar) cat si in numerar, insa cu conditia ca valoarea incasata sa nu depaseasca plafoanele conform Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar.
Ce taxe va plati o microentitate care va vinde autoturismul?
• daca societatea este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, atunci aceasta va plati impozit pe micro de 1% (daca societatea are cel putin un angajat cu norma intreaga, sau mai multi cu fractiuni de norma care adunate echivaleaza o norma intreaga) sau de 3% (daca societatea nu are angajati) din veniturile realizate (inclusiv cele din vanzarea autoturismului) – impozitul se va declara si achita trimestrial;
• daca societatea este platitoare de TVA, atunci aceasta in momentul vanzarii va colecta TVA (suma de TVA se va evidentia pe factura) si va plati la bugetul de stat ce va ramane din diferenta TVA colectata – TVA dedusa pentru perioada respectiva – taxa pe valoare adaugata se declara si se plateste lunar sau trimestrial in functie de vectorul fiscal.
Bun? seara!
Vin cu urm?toarea situa?ie: sunt PJ (pl?titoare de TVA) ?i de?in un autoturism cump?rat de un an de zile cu 10000 euro din Germania din care am recuperat tva-ul 1600 euro (pre? f?r? tva=8400 euro). La ce pre? minim o pot vinde dup? un an de zile unei persoane fizice? Cum procedez? Mul?umesc!
Buna ziua,
La vanzarea unui bon din gestiune ar trebui sa aveti in vedere pretul de piata pentru bunul respectiv, in principal sa nu il subevaluati, astfel incat sa fie reflectat corect venitul in contabilitate. Puteti solicita mai multe oferte similare ca documente justificative pentru pretul solicitate sau opinia unui evaluator.
Zi frumoasa!
Men?ionez c? SRL-ul pl?te?te impozit pe venit 1%.
Buna ziua,
Indiferent care este procentul de impozit la micro (1% sau 3 %), pretul stabilit trebuie sa reflecte valoarea de piata.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am urmatoarea situatie: sunt PFA, si in luna iunie am cumparat o autoutilitara cu 5000 Ron. Peste 2 luni am fost nevoita sa vand sub pretul de cumparare – cu 3000 Ron.Avand in vedere, ca in cazul PFA – avand contabilitate in partida simpla, achizitia de mijloace fixe nu se considera cheltuiala deductibila, doar amortizarea, care se calculeaza anual. Intrebarea mea este, venitul din vanzarea mijlocului fix se considera venit impozabil integral? Multumesc.
Buna ziua Anamaria,
Articolul 68 alin. (2) lit. c) arata ca venitul brut cuprinde castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii.
Asadar, se include in venitul brut doar castigul (pretul de vanzare-valoarea ramasa neamortizata), nu intreaga valoare a bunului.
Speram ca aceste informatii sa va fie de folos si va dorim un an nou plin de bucurii!
Buna ziua Miruna,
Va multumesc pentru raspuns, asa e mult mai clar. Va doresc asemenea un an nou plin de succese si impliniri!
Bun? ziua
Acum 2 ani am cump?rat un autoturism ?n valoare de 40000 lei pe o Inteprindere Individuala,acum 3 luni Inteprinderea Individuala sa radiat din oficiu (avea mai mult de 10 obiecte de inventar) ?i ma?ina a r?mas ?n aer.
Cum pot proceda pentru a putea ?ntra ?n legalitate cu ma?ina?
Cum se poate calcula valoarea de v?nzare din contabilitate.
A?tept cu mare interes r?spunsul dumneavoastr?
Va mul?umesc anticipat!!
Buna ziua Cristian,
Va recomandam sa contactati un contabil pentru a va spriini cu aceasta situatie. In principiu, puteti incerca reautorizarea daca doriti continuarea activitatii si apoi sa decideti in privinta autoturismului.
Zi frumoasa!
Buna ziua ,
Doresc s? cump?r o ma?in? de la o pers. Juridic? . Persoana in cauza mi a propus sa trecem un pre? mai mic pe factura ?i restul „separat” , f?r? acte in vederea unei eventuale negocieri. Eu ca ?i cump?r?tor pot pati ceva in cazul acesta? Multumesc
Buna ziua,
In aceasta situatie, persoana care efectueaza vanzarea se afla in situatia de a nu reflecta corect venitul in contabilitatea sa – in sensul ca isi subevalueaza venitul. Din punctul dumneavoastra de vedere, veti achita factura de achizitie, care constituie baza pentru declararea si apoi plata impozitelor si taxelor locale, pret care este mai mic decat cel real. Asadar, riscurile sunt pentru firma care efectueaza vanzarea.
Zi frumoasa!
Buna ziua, as avea nevoie de ajutor la o monografie contabila in legatura cu inregistrarea in contabilitate a unor active fixe primite prin transfer care nu sunt complet amortizate. Va multumesc mult!
Buna ziua,
Din punctul dumneavoastra de vedere, chiar daca bunurile sunt inregistrate prin transfer (probabil de la o entitate din cadrul grupului), de fapt vorbim de o achizitie. Dumneavoastra veti inregistra aceste bunuri, intocmai ca o achizitie, la valoarea facturata.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
daca societatea vinde autoturismul dupa ce acesta a fost integral amortizat. Factura este facuta la valoarea de piata. Societatea plateste impozit 1% pe venit.
Ce se intampla cu suma incasata, este asimitata la profit?
Buna ziua,
Prin vazarea autoturismului, societatea inregistreaza un venit din vanzare. Acest venit majoreaza profitul firmei. Cheltuiala cu scoaterea din evidenta nu va exista fiindca nu exista valoare ramasa neamortizata. Asadar, venitul din vanzare va creste profitul firmei.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Vreau sa vand un autoturism amortizat integral.
Cum il pot vinde unei persoane fizice in conditiile in care nu am casa de marcat si programul de facturare nu-mi permite sa vand catre persoane fizice?
Nu as duce masina la remat, pentru ca nu as incasa mai nimic pe ea
Multumesc!
Buna ziua
Pentru vanzarea masinii catre persoana fizica este nevoie sa intocmiti factura catre acea persoana fizica, nu este nevoie de casa de marcat, fiindca e o tranzactie ocazionala. Daca sunteti sau nu sunteti platitor de TVA, factura va contine sau nu va contine TVA.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
autoturism amortizat, societate platitoare de TVA si microintreprindere. Ce valoare a impozitului se plateste la vanzarea masinii ? ( masina s-a aflat in leasing pana la momentul vanzarii ).
Buna ziua Ana,
Pentru venitul din vanzarea masinii se datoreaza impozit pe venitul microintreprinderilor (1% sau 3% dupa caz). Trebuie ca valoarea masinii sa fie evaluata la valoarea de piata. Acesta ar trebui sa fie pretul de vanzare. Fiind platitoare de TVA, se va colecta si TVA pe factura de vanzare.
Zi frumoasa!