Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Vanzarea unui autoturism amortizat integral vs. neamortizat integral

autoturismul amortizat integral

Pentru buna desfasurare a activitatilor, numeroase societati detin in patrimoniu autoturisme inregistrate in contabilitate ca mijloace fixe si pentru care se inregistreaza lunar note contabile de amortizare conform catalogului cu duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.

Atat pentru autoturismele proprietatea firmei, cat si pentru autoturismele in leasing financiar, amortizarea se inregistreaza de catre companie. La celelalte forme cum ar fi: leasing-ul operational, contract de comodat – amortizarea o va face proprietarul.

Dupa cum stim, cheltuielile cu autovehiculele rutiere (daca exista documente justificative), fie ca vorbim despre cheltuielile cu intretinerea si punerea in functiune a acestora, fie ca vorbim despre inregistrarea unui contract de leasing sau combustibil, sunt cheltuieli deductibile limitat la calculul impozitului pe profit dar si a sumei de TVA astfel:

• Deductibile integral (100%) – daca autoturismul este folosit integral in scopul derularii activitatii firmei;

• Deductibile partial (50%) – daca autoturismul este folosit partial in scopul derularii activitatii firmei.

Din diverse motive, exista situatii in care administratorii societatilor decid sa dea spre vanzare autoturismul/autoturismele din patrimoniul societatii.

Autoturismul dat spre vanzare de catre o societate catre o alta persoana juridica sau catre o persoana fizica se poate afla, in momentul vanzarii, in doua ipostaze:

• autoturismul este amortizat integral;

• autoturismul nu este amortizat intergral (amortizare partiala).

Pentru cele doua situatii de mai sus se vor efectua inregistrari contabile diferite, dupa cum este mentionat mai jos:

Pentru autoturismul amortizat integral:

Inregistrarea operatiunii de vanzare:

461 „Debitori diversi” = %

7583 „Venituri din vanzarea activelor si alte operatiuni de capital”

4427 „TVA colectata”

Inregistrarea operatiunii de scoatere din gestiune:

2813 „Amortizarea instalatiilor si mijloacelor de transport” = 2133 „Mijloace de transport”

Pentru autoturismul neamortizat integral (amortizare partiala):

Inregistrarea operatiunii de vanzare:

461 „Debitori diversi” = %

7583 „Venituri din vanzarea activelor si alte operatiuni de capital”

4427 „TVA colectata”

Inregistrarea operatiunii de scoatere din gestiune:

% = 2133 „Mijloace de transport”

2813 „Amortizarea instalatiilor si mijloacelor de transport”

6583 „Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital”

Pe de alta parte, societatea care da spre vanzare autoturismul trebuie sa emita factura, iar in vederea stabilirii pretului de vanzare, acesta trebuie sa reflecte pretul de piata de la momentul vanzarii, in special daca vanzarea se face catre o persoana afiliata entitatii.

Pentru a demonstra valoarea de piata, societatea trebuie sa detina o serie de documente justificative precum:

• oferte de pret;

• documente care sa ateste evaluarea tehnica pentru autoturismul dat spre vanzare.

Incasarea contravalorii autoturismului se poate efectua atat prin intermediul bancii (transfer bancar) cat si in numerar, insa cu conditia ca valoarea incasata sa nu depaseasca plafoanele conform Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar.

Ce taxe va plati o microentitate care va vinde autoturismul?

• daca societatea este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, atunci aceasta va plati impozit pe micro de 1% (daca societatea are cel putin un angajat cu norma intreaga, sau mai multi cu fractiuni de norma care adunate echivaleaza o norma intreaga) sau de 3% (daca societatea nu are angajati) din veniturile realizate (inclusiv cele din vanzarea autoturismului) – impozitul se va declara si achita trimestrial;

• daca societatea este platitoare de TVA, atunci aceasta in momentul vanzarii va colecta TVA (suma de TVA se va evidentia pe factura) si va plati la bugetul de stat ce va ramane din diferenta TVA colectata – TVA dedusa pentru perioada respectiva – taxa pe valoare adaugata se declara si se plateste lunar sau trimestrial in functie de vectorul fiscal.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

25 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *