1. Incepand cu anul 2022, intra in vigoare prevederile Ordinului nr.1721/2021, privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, prin care ANAF a revizuit criteriile de selectie a acestora. Astfel, avem o noua lista de mari contribuabili, publicata pe pagina de internet a institutiei – aici.
Marii contribuabili care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie stabilite prin ordin, au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer.
Termenul de intocmire a dosarului preturilor de transfer este termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit, pentru fiecare an fiscal.
Pentru 2022, termenul este 25 iunie 2022, asa cum a fost modificat prin OUG 153/2020.
2. Ziua de 29 noiembrie 2021 a fost stabilita ca zi libera in sistemul public prin Hotararea 1237 din 26.11.2021. Pentru recuperarea zilei de munca stabilite ca zi libera, institutiile si autoritatile publice isi vor prelungi corespunzator timpul de lucru pana la data de 31 decembrie 2021 potrivit planificarilor stabilite.
3. ANAF intentioneaza modificarea formularului 093 adica a declaratiei de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratiei de mentiuni pentru persoanele impozabile care au sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar sunt stabilite in Romania prin sedii fixe.
Declaratia se completeaza si se depune de persoanele impozabile stabilite in Romania prin unul sau mai multe sedii fixe, care sunt obligate sa solicite inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata .
4. Data de 30 noiembrie 2021 este ultima zi pentru conectarea caselor de marcat la ANAF. Acest termen nu va fi prelungit. Nerespectarea obligatiei de conectare constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 8.000 si 10.000 lei.
5. ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna decembrie 2021. Acesta se poate accesa aici.
Luna decembrie 2021 are 22 de zile lucratoare si urmatoarele zile libere oficiale:
- 1 decembrie – ziua nationala a Romaniei – miercuri
- 25 decembrie – prima zi de Craciun – sambata
- 26 decembrie – a doua zi de Craciun – duminica
6. Ministerul muncii a publicat in 22.11.2021 un proiect de lege pentru reglementarea muncii desfasurate de persoanele fizice pentru activitati casnice. Acestea vor putea beneficia de remunerarea, exclusiv in tichete de activitati casnice, a activitatilor desfasurate.
Pentru veniturile realizate din desfasurarea activitatii de catre prestatorul casnic se datoreaza impozitul pe venit, precum si contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate. Obligatiile fiscale se calculeaza si se declara prin Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, se retin din contravaloarea aferenta tichetelor de munca preschimbate si se platesc, in numele prestatorilor casnici, de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare lunii in care tichetele de munca au fost preschimbate. In cazul in care se vor aproba, prevederile acestei legi privind plata prestatorului casnic prin intermediul tichetelor de activitati casnice se vor aplica incepand cu 1 ianuarie 2024.
7. Ministerul Finantelor a reglementat tipul de informatii despre companii pe care le va publica pe serverul propriu (Ordinul 1420/22.11.2021 privind publicarea pe serverul Ministerului Finantelor a informatiilor cu caracter public).
Informatiile cu caracter public se publica pe serverul Ministerului Finantelor, pentru a fi accesibile prin reteaua internet. Aceste informatii sunt extrase din documentele depuse de companii la unitatile Ministerului Finantelor si aflate in bazele de date centrale ale acestuia, actualizate conform normelor in vigoare. Publicarea datelor pe site-ul Ministerului Finantelor se face zilnic, astfel incat sa reflecte modificarile aparute in baza de date cu o intarziere de maximum 24 de ore.
Informatiile se stabilesc anual, in functie de indicatorii cuprinsi in situatiile financiare anuale/ raportarile contabile anuale intocmite de entitati conform reglementarilor contabile aplicabile. In cazul entitatilor care au obligatia sa intocmeasca raportari contabile anuale, informatiile publicate sunt cele extrase din raportarile respective. Perioada de publicare/actualizare a informatiilor este de doua ori pe an, respectiv la un interval de 6 luni. Datele raman publicate pe o perioada de 10 ani. Dupa acest interval datele nu vor mai pot fi vizualizate/ descarcate.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.