Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Dotarea cu casa de marcat si POS – obligatii legale si noutati

casa marcat

Casa de marcat

OUG nr. 28 din 25 martie 1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale prevede ca operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

Doar in situatia in care aparatele se defecteaza, in intervalul pana la repunerea in functiune, operatorii economici utilizatori sunt obligati sa inregistreze intr-un registru special toate operatiunile efectuate si sa emita chitante, pentru respectivele operatiuni si facturi, la cererea clientului.

Legislatia mai prevede interdictia operatorilor economici care au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale si de a emite bonuri fiscale cu acestea, sa inmaneze clientilor documente care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, altele decat bonurile fiscale.

In cazul in care operatorii economici nu inmaneaza clientului bonul fiscal sau inmaneaza un alt document decat bonul fiscal, cu exceptia situatiei in care casa de marcat se defecteaza, clientul este obligat sa solicite operatorului economic inmanarea bonului fiscal.

Exista cateva exceptii de la obligatia de utilizare a casei de marcat:

  • comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie efectuat de catre producatorii agricoli individuali, autorizati, in piete, targuri, oboare sau alte locuri publice autorizate
  • vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati
  • transportul public (metroul, transport local de persoane prin curse regulate) pe baza de bilete sau abonamente tiparite
  • in activitatile unde incasarile se fac pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii – bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare
  • activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora
  • activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale
  • vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult
  • comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda
  • serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului
  • vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii
  • incasarea contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei si canalizarii, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet
  • efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte
  • transport feroviar public de calatori in trafic intern si international pe baza de bilete sau abonamente
  • jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede
  • parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede
  • comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile
  • transportul rutier international contra cost de persoane

Din punct de vedere al costurilor, entitatile suporta costul achizitiei acestor aparate de marcat electronice fiscale insa au urmatoarele facilitati la calculul impozitului pe profit/micro:

  • microintreprinderile care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale scad costul de achizitie al acestora din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului datorat pentru trimestrul respectiv.
  • la platitorii de impozit pe profit, cheltuielile reprezentand costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale este cheltuiala nedeductibila dar contribuabilii care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale scad costul lor de achizitie din impozitul pe profit datorat pentru trimestrul in care au fost puse in functiune, in cazul in care acestia datoreaza impozit pe profit trimestrial, sau din impozitul pe profit anual, in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit potrivit prevederilor prezentei litere se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.

Cele mai frecvente tipuri de contraventii ale acestei legi se refera la nedotarea cu casa de marcat si neemiterea bonului fiscal.

Neemiterea bonului fiscal se sanctioneaza diferit in functie de suma bonului:

  • cu avertisment, in situația in care suma nejustificata este de pana la 300 lei inclusiv, dar mai mica de 3% inclusiv din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate
  • cu amenda de 1.500 lei, in situația in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contravenției este de pana la 300 lei inclusiv, dar mai mare de 3% din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate
  • cu amenda de 2.000 lei, in situația in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este cuprinsa intre 300 lei – 1.000 lei inclusiv, dar mai mica de 3% inclusiv din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate
  • cu amenda in cuantum de 10.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este cuprinsa intre 300 lei si 1.000 lei inclusiv, dar mai mare de 3% din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate
  • cu amenda in cuantum de 5.000 lei, in situația in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contravenției este mai mare de 1.000 lei, dar mai mica de 3% inclusiv din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate
  • cu amenda in cuantum de 20.000 lei, in situația in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este mai mare de 1.000 lei si mai mare de 3% din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate

Pentru nedotarea cu casa de marcat sanctiunile sunt:

  • amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei
  • suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator, precum si confiscarea sumelor pentru care nu au fost emise documente justificative

Dotarea cu POS

Incepand cu anul 2023, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 euro in echivalent lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice.

Obligatia de acceptare de catre persoanele juridice a cardurilor de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, se naste incepand cu trimestrul urmator celui in care incasarile din cursul anului respectiv au depasit pragul de 10.000 euro. Cursul de schimb valutar pentru determinarea echivalentului in lei este cel comunicat de Banca Nationala a Romaniei in ultima zi a anului precedent.

Pentru anul 2022, plafonul este de 50.000 euro.

In cazul in care, timp de 2 ani consecutivi, pragul nu a fost depasit, entitatile nu mai au obligatia de acceptare a cardurilor de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare.

Cheltuielile cu achizitionarea si instalarea terminalelor de plata vor fi suportate de catre institutiile acceptante.

Refuzul persoanelor juridice de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 7.500 lei.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *