Asocierea in participatiune reprezinta o forma de colaborare intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice care isi unesc resursele pentru a realiza o activitate economica comuna.
Se pot asocia inclusiv institutii publice cu operatori economici privati.
Conform Codului Civil, contractul de asociere in participatie este un contract prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde.
Aceasta poate fi folosita pentru diverse scopuri, cum ar fi dezvoltarea unui proiect specific, partajarea riscurilor si beneficiilor, sau maximizarea resurselor si expertizei fiecarui participant.
Contractul de asociere trebuie sa se realizeze in scris.
Important!
– Asocierea in participatie nu poate dobandi personalitate juridica si nu constituie fata de terti o persoana distincta de persoana asociatilor. Este practic un acord contractual intre parti.
– Tertul nu are niciun drept fata de asociere si nu se obliga decat fata de asociatul cu care a contractat.
Exemple de aplicare:
– Proiecte de constructii: mai multe companii de constructii se pot asocia pentru a dezvolta un complex rezidential sau comercial.
– Proiecte de cercetare si dezvoltare: companii din sectorul tehnologic pot colabora pentru a dezvolta noi produse sau tehnologii.
– Exploatarea resurselor naturale: companii din industria petrolului si gazelor naturale se pot asocia pentru explorarea si exploatarea unui zacamant.
Raporturile dintre asociati si fata de terti
Asociatii, chiar daca actioneaza pe contul asocierii, contracteaza si se angajeaza in nume propriu fata de terti. Cu toate acestea, daca asociatii actioneaza in aceasta calitate fata de terti sunt tinuti solidar de actele incheiate de oricare dintre ei.
Asociatii exercita toate drepturile decurgand din contractele incheiate de oricare dintre ei, dar tertul este tinut exclusiv fata de asociatul cu care a contractat, cu exceptia cazului in care acesta din urma a declarat calitatea sa la momentul incheierii actului.
Orice clauza din contractul de asociere care limiteaza raspunderea asociatilor fata de terti este inopozabila acestora.
Regimul aporturilor
In ce priveste aporturile aduse in asociatie, asociatii raman proprietarii bunurilor puse la dispozitia asociatiei.
Acestia pot conveni insa ca bunurile aduse in asociere, precum si cele obtinute in urma folosirii acestora sa devina proprietate comuna.
Bunurile puse la dispozitia asocierii pot trece, in tot sau in parte, in proprietatea unuia dintre asociati pentru realizarea obiectului asocierii, in conditiile convenite prin contract si cu respectarea formalitatilor de publicitate prevazute de lege. Ulterior, asociatii pot stipula redobandirea in natura a bunurilor la incetarea asocierii.
Avantaje ale acestor asocieri:
– participantii isi pot combina resursele si expertiza pentru a realiza un proiect mai mare si mai complex decat ar putea fiecare individual.
– riscurile si costurile sunt partajate intre toti participantii, reducand impactul asupra fiecarei parti.
– structura contractuala a asocierii permite o mare flexibilitate in stabilirea termenilor si conditiilor de colaborare.
Dezavantaje:
Exista si cateva dezavantaje ale asocierilor in participatiune cum ar fi:
– lipsa de control complet deoarece fiecare participant trebuie sa isi coordoneze actiunile cu ceilalti, ceea ce poate duce la conflicte de interese.
– lipsa personalitatii juridice poate conduce la probleme legale si fiscale in gestionarea asocierii.
– de obicei asocierea este pentru un proiect specific ceea ce inseamna ca relatia de colaborare este temporara.
Aspecte contabile:
Ordinul 1802/2014 privind reglementarile contabile prevede ca la organizarea si conducerea contabilitatii asocierii in participatie trebuie avute in vedere atat Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cat si cerintele care rezulta din alte prevederi legale.
Evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant.
Societatea care conduce evidenta asocierii in participatie tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii.
In cazul asocierilor in participatie incheiate intre o persoana juridica romana si o persoana juridica straina, contabilitatea se tine de catre persoana desemnata de asociati, care raspunde potrivit legii.
In ceea ce priveste imobilizarile corporale si necorporale puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate.
Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul dintre asociati.
La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.
La data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor asocierii in participatie, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.