Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – certificatele de TVA pentru achizitii intracomunitare de mijloace de transport

Cronica antreprenoriala

Noutatile legislative din saptamana aceasta sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. S-a aprobat procedura de eliberare a certificatelor privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, precum si pentru aprobarea unor formulare. Procedura se aplica pentru eliberarea certificatelor necesare inmatricularii in Romania a mijloacelor de transport achizitionate din statele membre ale Uniunii Europene de catre persoanele care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal. Nu se aplica pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal si nici pentru mijloacele de transport achizitionate din Romania sau importate din afara Uniunii Europene.

Pentru a solicita eliberarea Certificatului privind TVA aferenta achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport (Certificat ce fie ar atesta plata taxei pe valoarea adaugata, fie nedatorarea taxei pe valoarea adaugata in Romania), persoanele care au efectuat achizitia intracomunitara de mijloace de transport trebuie sa depuna o cerere la organul fiscal competent.

Solicitantul unui certificat depune cererea de eliberare a certificatului dupa depunerea Decontului special de taxa pe valoarea adaugata si achitarea taxei datorate. Certificatul se elibereaza in maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii.

2. Legea concediului paternal nr. 210 din 31 decembrie 1999 a fost modificata recent printr-o ordonanta care aduce urmatoarele noutati:

  • acordarea concediului paternal si a indemnizatiei aferente va fi conditionata de calitatea de lucrator si nu de calitatea de asigurat in cadrul sistemului asigurarilor sociale de stat.
  • se extinde concediul paternal de la 5 la 10 zile lucratoare, iar in cazul tatilor care au obtinut atestat de absolvire a cursului de puericultura, aceasta se majoreaza cu inca 5 zile, pentru fiecare copil, si nu doar pentru primul nascut.
  • pe perioada concediului paternal, tatal beneficiaza de o indemnizatie egala cu salariul corespunzator perioadei respective, indemnizatie care se suporta de catre angajator.
    Angajatorii care nu aproba concediul paternal risca o amenda cuprinsa intre 4.000 si 8.000 lei iar incetarea de catre angajator a raporturilor de munca sau de serviciu in perioada in care lucratorul se afla in concediu paternal din alte motive decat cele referitoare la reorganizarea judiciara sau falimentului angajatorului se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 3.000 lei la 10.000 lei.

3. O propunere legislativa inregistrata la Senat spre dezbatere vizeaza extinderea facilitatilor care se acorda in prezent in agricultura si industria alimentara si pentru sectorul Fabricarea bauturilor, mai precis cele care activeaza pe cod CAEN 11: Fabricarea bauturilor.

4. O 1.348/784/07.09.2022 completeaza Clasificarea ocupatiilor din Romania cu urmatoarele 13 ocupatii: arhitect in domeniul tehnologiei blockchain 251109, designer jocuri digitale 216614, dezvoltator interfata cu utilizatorul 251211, dezvoltator in domeniul tehnologiei blockchain 251210, dezvoltator jocuri digitale 251307, expert in optimizarea motoarelor de cautare 251306, inginer de date complexe (Big data) 251212, inginer de integrare 251106, inginer in domeniul tehnologiilor cloud 251209, inginer viziune computerizata 251108, manager de continut web 251305, proiectant de sisteme informatice inteligente pentru TIC 251107, tehnician TIC 351203.

5. Incepand cu 1 ianuarie 2023 intra in vigoare cateva modificari la reglementarile contabile ca urmare a necesitatii transpunerii unei noi directive europene care stabileste obligatia prezentarii de catre anumite entitati de informatii privind impozitul pe profit. Principala prevedere a directivei se refera la grupurile multinationale si, dupa caz, la anumite entitati autonome, care ar trebui sa furnizeze publicului un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit atunci cand depasesc un anumit nivel al cifrei de afaceri nete/al veniturilor, pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive, in functie de veniturile consolidate ale grupului sau de veniturile entitatii autonome. In mod simetric, o astfel de obligatie nu se mai aplica atunci cand indicatorii respectivi inceteaza sa depaseasca cuantumul relevant pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive.

6. S-a publicat o noua procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene (Ordinul 1610/2022 al presedintelui ANAF privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 809/2016).

7. DGRFP Brasov anunta intr-un comunicat din 05.09.2022 noile reguli privind taxarea contractelor part-time care se aplica incepand cu luna august 2022. Contributia de asigurari sociale (CAS) si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorate de persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, nu pot fi mai mici decat nivelul contributiilor sociale calculate asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza aceste contributii sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.

Daca contributiile sociale obligatorii (CAS) si (CASS) calculate pentru veniturile din salarii sau asimilate salariilor obtinute in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial sunt mai mici decat contributiile sociale obligatorii calculate asupra salariului minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care acestea se datoreaza, diferenta se plateste de catre angajator/platitorul de venit in numele angajatului/beneficiarului de venit.

Daca la unul dintre angajatori/platitori de venit baza lunara de calcul al CAS si al CASS aferente veniturilor realizate din salarii si asimilate salariilor, corespunzatoare numarului de zile lucrate in luna, este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara garantat in plata, salariatii nu au obligatia depunerii declaratiei pe propria raspundere la angajatorul/platitorul respectiv.

Declaratia pe propria raspundere constituie document justificativ pentru fiecare angajator/platitor de venituri, in vederea stabilirii CAS si a CASS datorate pe perioada in care salariatul se afla in situatia in care realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.