Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Costurile fixe si costurile variabile ale unei afaceri

Active circulante si fixe

Pentru orice antreprenor care isi urmareste cu atentie costurile, delimitarea intre costuri fixe si costuri variabile este primul pas in efectuarea analizei costului total. Costurile fixe ale unei firme sunt acelea care raman neschimbate pe o anumita perioada de timp, indiferent de nivelul activitatii. Practic, ele nu variaza cu volumul vanzarilor. Costurile variabile sunt acele costuri care evolueaza, de regula proportional cu volumul activitatii (productiei).

Iata mai jos un exemplu: firma X produce scaune de lemn, pentru care utilizeaza ca materie prima lemn si suruburi. Pentru fiecare scaun produs utilizeaza o cantitate fixa de materie prima.

Costuri variabile

Cu cat volumul scaunelor produse va creste, cu atat va creste si consumul de materie prima. De exemplu, daca se dubleaza productia, se dubleaza automat si consumul de materie prima. Acesta este un cost variabil pentru firma X. In aceasi situatie se afla costurile cu ambalajele sau cu alte materiale auxiliare utilizate in proces.

Alte exemple de costuri variabile:

  • costurile cu salariile personalului direct productiv
  • taxele de plata (de exemplu, impozitul pe venitul microintreprinderilor care este corelat cu valoarea cifrei de afaceri), taxele pentru salariile personalului productiv
  • comisioanele agentilor de vanzari (acestea fiind corelate cu valoarea vanzarilor)
  • masa calda servita angajatilor din productie
  • transportul aferent livrarilor

Aceste costuri variabile au o flexibilitate ridicata, fiindca se adapteaza usor nivelului productiei (de exemplu, materia prima se comanda doar pe masura necesitatilor).

Un alt aspect care trebuie mentionat este faptul ca acelasi cost poate avea atat o componenta fixa, cat si una variabila. Exemplul clasic este cel al achizitionarii unui abonament de telefonie, unde tariful pana la un anumit nivel este fix, dupa care creste proportional cu volumul consumului.

Un alt exemplu este onorariul profesionistilor (ex. avocati, contabili) care poate cupride o suma fixa lunara (un minim agreat) si o parte variabila, proportionala cu numarul de ore lucrate in plus.

Costuri fixe

Daca firma isi desfasoara activitatea intr-un spatiu inchiriat, atunci chiria este un cost fix, fiindca indiferent de modul in care evolueaza productia, ramane constant.

Alte exemple de costuri fixe:

  • chiria echipamentelor de lucru utilizate
  • asigurarea pentru bunurile firmei
  • abonamentul la internet
  • ratele la creditele contractate
  • amortizarea: indiferent ca se utilizeaza sau nu la capacitate maxima, amortizarea echipamentelor este fixa. La fel, amortizarea cladirii in care isi desfasoara activitatea firma
  • mentenanta echipamentelor
  • licentele de operare

Toate aceste costuri vor exista, chiar daca firma nu produce nimic intr-o anumita perioada. Diferentierea intre fix si variabil se face pentru fiecare entitate in parte, fiindca un tip de cost ce pentru o anumita entitate poate fi variabil, pentru alta poate avea caracter fix.

Scopul pentru care se face aceasta delimitare este:

  • pentru a oferi informatii importante in stabilirea pretului pentru produsele si serviciile firmei
  • pentru a putea face economii de scara in sensul ca, pe masura ce volumul productiei creste, costurile fixe se repartizeaza asupra unui numar mai mare de produse, si astfel, costul total al realizarii unui produs (fix + variabil) va fi din ce in ce mai mic
  • pentru a putea calcula punctul de break even adica acel punct la care firma nu obtine nici profit nici pierdere in urma activitatii desfasurate

Nivelul productiei la break even  =  costurile fixe / (pret – costurile variabile)

Pentru fiecare firma, proportia costurilor fixe si variabile in total cost este diferita. Unele firme pot avea un procent de 90% al costurilor fixe in total cost si cele variabile de numai 10% sau situatia poate fi exact invers. Nu exista o proportie buna sau mai putin buna totul difera de industria in care activeaza firma si de situatia ei concreta.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.