Autentificare Cloud

Contact

Bill
Iti plac articolele noastre? Ei bine, sa stii ca afacerea ta va iubi produsele SmartBill!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – 14 masuri cu impact pentru antreprenori

Cronica antreprenoriala

In ultimele  zile au fost publicate mai multe masuri care vor avea impact in activitatea de zi cu zi a firmelor, astfel:

  1. Prelungirea termenului de depunere a situatiilor financiare ale companiilor pana la 31 iulie 2020 inclusiv. Anterior, termenul era 29 mai 2020. (OUG 48/2020)
  2. Microintreprinderile pot beneficia de deducerea sumelor reprezentand sponsorizari catre institutii publice doar in baza contractului de sponsorizare, fara a exista pentru beneficiari obligatia inscrierii in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, asa cum era pana acum. Aceasta masura va simplifica procesul de sprijin financiar al institutiilor de stat care au nevoie de resurse in aceasta perioada. Deducerea se face pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective. (OUG 48/2020)
  3. Numarul de contracte de munca suspendate a inregistrat o scadere la ultimele 2 date de raportare: 901.623 la data de 16 aprilie si 970.005 la 15 aprilie, anterior acestor zile numarul depasind 1.000.000 (comunicat Ministerul Muncii)
  4. Starea de urgenta a fost prelungita prin Decretul 240/2020 pe perioada 15.04.2020-14.05.2020. Acest lucru inseamna ca se va prelungi corespunzator si perioada pentru care angajatii se pot afla in somaj tehnic, cu indemnizatia suportata de stat.
  5. A fost publicat un nou model al declaratiei pe propria raspundere pentru solicitarea certificatului pentru situatii de urgenta. (O 872/2020)
  6. S-a prelungit termenul pentru solicitarea indemnizatiei aferente lunii martie cu 5 zile lucratoare pentru profesionistii definiti de Codul civil. Pentru categoriile nou introduse, avocatii, respectiv cooperatiile care vor putea depune documentatia pentru persoanele cu care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, termenul in care poate fi solicitata indemnizatia este de 10 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a actului normativ. (OUG 48/2020, intrat in vigoare in 16 aprilie 2020)
  7. Nu se impoziteaza si nici se aplica contributii sociale pentru avantajele in natura acordate persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a ocuparii unor functii considerate de catre angajator/platitor esentiale pentru desfasurarea activitatii si care se afla in izolare preventiva la locul de munca sau in zone special dedicate in care nu au acces persoane din exterior, pentru o perioada stabilita de angajator/platitor, in cazul instituirii starii de asediu sau de urgenta, potrivit legii. (OUG 48/2020)
  8. Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati (hoteluri, restaurante, alimentatie publica, care nu sunt microintreprinderi) nu datoreaza impozit specific pentru perioada in care acestia intrerup activitatea total sau partial pe perioada starii de urgenta decretate. Trebuie sa indeplineasca doua conditii: prima este sa intrerupa activitatea total sau partial si sa detina certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei iar a doua, sa nu se afle in insolventa.
  9. In ceea ce priveste TVA, aceasta se ramburseaza de ANAF, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale (aplicarea acestei prevederi inceteaza la 30 de zile de la data incetarii starii de urgenta). Prevederea nu se aplica totusi in cazul:
    • in care pana la data intrarii in vigoare a OUG 48/2020 (16 aprilie 2020), a fost inceputa inspectia fiscala in vederea solutionarii rambursarii;
    • deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, depuse de contribuabilii mari si de contribuabilii mijlocii, care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care: (i) contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni; (ii) organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite; (iii) pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
    • deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, depuse de alti contribuabili decat cei prevazuti la lit. b), care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care: (i) contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni; (ii) organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite; (iii) pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale; (iv) contribuabilul depune primul decont cu sume de rambursare, dupa inregistrarea in scopuri de TVA; (v) soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale.
  10. Pentru sumele rambursate in conformitate cu prevederile prezentului articol, inspectia fiscala ulterioara se decide in baza unei analize de risc. Au fost modificate cateva prevederi legate de programul IMM Invest Romania prin care antreprenorii pot beneficia de credite garantate de stat cu subventionarea dobanzii. Astfel, prin OUG 42/2020 care a intrat in vigoare in 04.04.2020 se modifica criteriile de acordare. Se mai modifica perioada de subventionare a dobanzii de catre stat (procentul de subventionare ramane 100%). Perioada de subventionare este pana la 31 decembrie 2020 (anterior era 31 martie 2020). Devin mai stricte criteriile de eligilitate si, in plus, antreprenorul trebuie sa depuna un document scris prin care se angajeaza sa nu disponibilizeze personalul existent , pana la 31 decembrie 2020. Durata maxima a finantarilor este de 72 de luni in cazul creditelor pentru investitii si de 36 de luni in cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru. Creditele/liniile de credit pentru capitalul de lucru pot fi prelungite cu maximum 36 de luni, urmand ca in ultimul an de prelungire, sa fie rambursate in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
  11. Incepand cu luna aprilie 2020, nu se vor acorda facilitati fiscale la indemnizatia de somaj tehnic (scutiri de taxe pentru sectorul contructiilor, IT, persoane cu handicap). (OUG 48/2020)
  12. Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, prin somatie, a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite in care intervin aspecte de natura penala (savarsirea de infractiuni). Masura inceteaza la 30 de zile de la data incetarii starii de urgenta. (OUG 48/2020)
  13. Solicitarile de recuperare a sumelor pentru concedii medicale se vor putea transmite catre Casa de sanatate in format electronic (Ordinul nr. 633/470/2020).
  14. Incepand cu 21 aprilie 2020, firmele vor putea face plati din contul deschis la Trezorerie, utilizand Ordinul de plata multiplu, formular care se poate descarca de pe site-ul Ministerului de Finante.

Daca vrei sa fii la curent cu modificarile care impacteaza mediul de business in aceasta perioada, urmareste articolele noastre din categoria #decriza.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.