Autentificare Cloud

Contact

Bill
Iti plac articolele noastre? Afacerea ta va iubi produsele SmartBill.       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – restrictii privind accesul la ANAF si ONRC, procedura de inscriere in registrul RO e-factura

cronica antreprenoriala

Noutatile legislative din saptamana aceasta sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. Incepand cu 25 octombrie 2021 au intrat in vigoare restrictiile impuse de H nr. 1.130 din 22 octombrie 2021 pentru modificarea anexelor nr. 2 si 3 la HG nr. 1.090/2021 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 10 octombrie 2021, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Totodata, prin  H 2.282/156/25.10.2021 se reintroduce obligatitivatea purtarii mastii, astfel incat sa acopere nasul si gura, in toate spatiile publice inchise si deschise, precum si la locul de munca si in mijloacele de transport in comun.

Se excepteaza de la aceasta masura urmatoarele categorii de persoane:

  • copiii cu varsta mai mica de 5 ani
  • persoanele care la locul de munca sunt singure in birou
  • prezentatorii TV si invitatii acestora, cu conditia respectarii distantei de 3 metri intre persoane
  • reprezentantii cultelor religioase, in timpul slujbelor, cu conditia respectarii distantei de 3 metri intre persoane
  • persoanele care desfasoara activitati fizice intense si/sau in conditii de munca solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta etc.) sau activitati sportive

2. Accesul in incinta ANAF a fost restrictionat de luni, 25 octombrie 2021. Astfel, vor avea acces:

  • persoanele care fac dovada vaccinarii impotriva virusului SARSCoV-2 si pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare
  • persoanele care prezinta rezultatul negativ al unui test RTPCR pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore
  • persoanele care se afla in perioada cuprinsa intre a 15-a zi si a 180-a zi ulterioara confirmarii infectarii cu virusul SARS-CoV-2

3. In mod similar incepand cu data de 25 octombrie 2021, pe durata starii de alerta, accesul in incinta ONRC, sediilor ORCT si sediilor birourilor teritoriale, cu exceptia angajatilor, este permis doar persoanelor fizice care fac dovada vaccinarii prin intermediul certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID-19, pe suport hartie sau in format electronic, dupa caz, a documentului care atesta trecerea prin boala  intre a 15-a si a 180-a zi sau rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore. Dovada indeplinirii acestor conditii, insotita de cartea de identitate, este prezentata agentului de paza sau, dupa caz, persoanei desemnate special in acest sens.

4. ANAF a publicat in 27.10.2021 un proiect legislativ prin care se stabileste procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura. Se mai reglementeaza modelul, continutul si instructiunile de completare ale formularului 084 care va fi utilizat  pentru inregistrarea in Registrul RO e-factura.

Entitatile care desfasoara activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii, care emit facturi electronice catre alti operatori economici (relatii B2B), pot opta pentru transmiterea acestora catre destinatari folosind sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.Cei care opteaza pentru acest mod de transmitere sunt obligati sa se inregistreze in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura (Registrul RO e-Factura).

Sistemul functioneaza doar daca atat emitentul cat si beneficiarul sunt inregistrati in acest registru.

5. In proiectul Legii care vizeaza aprobarea Ordonantei 111/2021 privind acordarea de zile libere parintilor, adoptat de Senat in 27.10.2021, se prevede o modificare care vizeaza acoperirea si a perioadelor de vacanta dispuse la recomandarea CNSU. In forma actuala a OUG 111, vacantele scolarea sunt excluse din perioada pentru care se pot acorda zile libere.

Proiectul a fost inaintat mai departe Camerei Deputatilor, care este Camera decizionala.

6. Ministerul muncii a anuntat intr-un comunicat publicat in 27.10.2021, doua aspecte importante referitoare la domeniul pensiilor si masurile de reformare a legislatiei in acest domeniu:

  • nu se va majora varsta de pensionare prin viitoarea lege. Proiectul contine insa o prevedere care da posibilitatea ramanerii in activitate pana la 70 de ani celor care doresc acest lucru.
  • nu se va modifica stagiul complet de cotizare. Actuala lege a pensiilor publice (Legea nr. 263/2010) prevede ca stagiul complet de cotizare este de 35 de ani si va va ramane neschimbat in viitoarea lege.

7. Potrivit prevederilor Ordinului nr. 2.213 din 19 octombrie 2021 ,se prelungeste pana la finalul lunii in care inceteaza starea de alerta declarata potrivit legii, in contextul epidemiei cu virusul SARS-CoV-2, termenul de valabilitate al unor documente a caror valabilitate expira pana la aceasta data, precum : biletele de trimitere pentru specialitati clinice, inclusiv pentru specialitatea medicina fizica si de reabilitare, biletele de trimitere pentru specialitati paraclinice. recomandarile medicale pentru ingrijiri medicale la domiciliu, ingrijiri paliative la domiciliu, precum si pentru dispozitive medicale, tehnologii si dispozitive asistive, ce se depun/se transmit la casa de asigurari de sanatate, deciziile de aprobare pentru procurarea dispozitivelor medicale, tehnologiilor si dispozitivelor asistive.

8. Consiliul UE a aprobat in 28.10.2021 Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei. Dupa acest pas urmeaza inceperea procedurii de acces la prima transa de finantare.

Planul vizeaza masuri pe urmatoarele domenii:

  • Managementul apei
  • Paduri si protectia biodiversitatii
  • Managementul deseurilor
  • Transport sustenabil
  • Valul renovarii
  • Energie
  • Transformarea digitala
  • Reforma fiscala si reforma sistemului de pensii
  • Suport pentru sectorul privat si CDI
  • Fondul local
  • Turism si cultura
  • Sanatate
  • Reforme sociale
  • Buna guvernanta
  • Educatie

9. Pe data de 25 octombrie 2021 la ora 10:00 s-a deschis sesiunea a doua – Microgranturi – care va ramane activa pana la data de 23 noiembrie 2021, ora 20:00. Documentatia  privind procedura de implementarea a masurii se regaseste aici.

10. ANAF a publicat in 29.10.2021 varianta electronica a formularului 173 – Cerere privind grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit, formular care se depune de catre reprezentantul legal al persoanei juridice responsabile a grupului în vederea constituirii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit. Acest formular se transmite la organul fiscal, numai în format electronic, cu cel putin 60 de zile înainte de inceperea perioadei pentru care se solicita aplicarea consolidarii fiscale.

Testeaza SmartBill Conta programul nostru de contabilitate online si SmartBill ManagerConta, programul 100% gratuit prin care gestionezi rapid declaratiile catre ANAF si eficientizezi activitatile firmei tale de contabilitate.

About author

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *