Iata care sunt noutatile cu impact pentru mediul de business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
1. Persoanele fizice pot sa acceseze formularul 212 – Declaratia unica – intr-o forma precompletata cu anumite informatii pe care fiscul le detine deja despre contribuabil. Documentul are un rol orientativ si poate fi descarcat in aceasta forma doar daca persoana fizica are cont in SPV. Informatiile completate in declaratie se refera la venituri realizate pentru anul 2020, impozit pe venit si contributii sociale, respectiv venituri estimate pentru anul 2021.
Sursa acestor informatii o reprezinta datele deja declarate de contribuabil si rezulta din existenta unui contract de inchiriere, derularea de activitati independente sau agricole.
In cadrul SPV, se mai pot gasi si informatii despre veniturile anilor anteriori, impozitate la sursa, precum venituri din salarii, din dividende, din dobanzi sau altele.
2. Codul Muncii a fost completat cu o prevedere noua referitoare la comunicarea in REVISAL a incetarii contractelor de munca si eliberarea adeverintelor in cazul in care angajatorul se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare. In aceste situatii, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat sa elibereze salariatilor documentul care atesta activitatea desfasurata de acestia (durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate) sa inceteze si sa transmita in REVISAL incetarea contractelor individuale de munca.
3. Un nou proiect ANAF, publicat in 11 mai 2021 vizeaza procedura de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscala.
In ce priveste audierea contribuabilului inaintea luarii unei decizii, Codul de procedura fiscala prevede in doua locuri distincte pe de o parte faptul ca audierea se considera indeplinita daca contribuabilul nu se prezinta, din orice motiv, la doua termene consecutive stabilite de organul fiscal in vederea audierii, iar la art. 130 se reglementeaza comunicarea instiintarii pentru discutia finala asupra constatarilor si consecintelor fiscale urmare inspectiei fiscale (care reprezinta in fapt audierea contribuabilului/platitorului).In vederea armonizarii celor doua prevederi , prin proiectul de ordin se are in vedere eliminarea transmiterii a doua instiintari pentru discutia finala prin modificarea formularului Instiintare pentru discutia finala, in continutul acesteia existand mentiunea ca in situatia in care contribuabilul nu se prezinta la primul termen stabilit pentru discutia finala, se stabileste cel de-al doilea termen pentru a avea loc discutia finala.
4. Prin Legea 131/2021 publicata in MOF 495 din 12 mai 2021 s-a introdus prevederea ca in cazul in care se reprogrameaza un eveniment sau festival, participantul la eveniment/ festival va putea folosi biletul de acces achizitionat, beneficiind de toate drepturile conferite de biletul de acces la data reprogramarii evenimentului sau festivalului. Termenul de aducere la cunostinta publicului a datei reprogramarii evenimentului sau festivalului este de maximum 6 luni de la data incetarii perioadei de suspendare a dreptului de organizare a evenimentelor si festivalurilor. De asemenea. in cazul in care voucherul nu este folosit pentru achizitionarea de produse sau servicii pana la epuizarea termenului prevazut mai sus, organizatorul va rambursa toate sumele pe care le-a primit din partea consumatorului in termen de 90 de zile calculat din ultima zi a termenului de reprogramare.
5. ANPC propune noi reguli de afisare a informatiilor in cadrul pietelor, intr-un proiect publicat in 11.05.2021. Astfel, administratorul pietei va afisa intr-un loc vizibil, langa orarul de functionare, la punctele principale de acces, un afis cu rolul de informare a consumatorului, repectiv consiliere a comerciantului.
Afisul are urmatoarea formulare:
„In atentia operatorilor economici si a consumatorilor
Este important sa va asigurati ca mijloacele de masurare sunt verificate metrologic, potrivit reglementarilor legale;
Este important sa va asigurati ca pretul produselor este afisat, este vizibil si inscris intr-o forma clara;
Este important sa va asigurati ca denumirea produselor ce se comercializeaza este in limba romana;
Este important sa va asigurati ca produsele se comercializeaza in cadrul datei durabilitatii minimale;
Este important sa stiti ca laptele, produsele lactate, carnea, produsele din carne, pestele, ouale se comercializeaza in structuri de vanzare special amenajate, dotate astfel incat sa fie asigurate normele de igiena in vigoare si conditiile de depozitare stabilite de producator;
Este important sa stiti ca vinul se comercializeaza exclusiv in spatii comerciale autorizate in acest scop, care sa asigure mentinerea caracteristicilor fizico-chimice si organoleptice ale vinului;
Este important sa va adresati pentru consiliere in domeniul protectiei consumatorilor, structurii teritoriale pentru protectia consumatorilor de pe raza de functionare a pietei. ”
6. Ministerul Economiei, a publicat proiectul unui ordin prin care declaratia privind beneficiarii reali sa fie amanata pana la 1 octombrie 2021.
Ordonanta mai prevede ca declaratiile privind beneficiarul real vor putea avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si vor putea fi transmise la oficiul registrului comertului prin mijloace electronice, cu semnatura electronica, sau prin servicii de posta si curier. Declaratiile vor putea fi date si in fata reprezentantului oficiului registrului comertului sau se vor putea depune, personal sau prin reprezentant, avand data certa, data de notarul public ori atestata de avocat.
7. Ministerul Finantelor a publicat recent un proiect care prevede obligativitatea inrolarii in Spatiul Privat Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asocierilor si a altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, conform cu OUG nr. 44/2008.
In prezent, inregistrarea in SPV este optionala. Dupa termenul care va fi prevazut in actul normativ, cererile, inscrisurile sau orice alte documente depuse la fisc in format letric nu vor mai fi luate in considerare.
8. Ministerul economiei a publicat o situatie actualizata a granturilor la 14.05.2021. Astfel, Masura 1 – Microgranturi are stadiul de evaluare si plati definitivat .Au fost evaluati 29.250 de aplicanti, din care 17.329 au fost platiti, 45 de aplicanti au contractul semnat si NU s-au prezentat la institutiile de credit pentru deschiderea conturilor dedicate masurii de sprijin, iar 11.876 au fost respinsi.
In ce priveste masura 2, au fost procesate toate cele 22.226 cereri, au fost semnate doar 8.147 cereri din care 7.981 au fost platite. Cele mai multe cereri (16.823) au starea de admise sau admise in lista de asteptare.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.