Autentificare Cloud

Contact

#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – mai putine documente la unele microintreprinderi, contractul cadru de munca, zile libere legale 2021

Cronica antreprenoriala

Iata care sunt noutatile cu impact pentru mediul de business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

  1. Ministerul muncii pregateste doua masuri care vizeaza simplificarea relatiilor de munca. Acestea se regasesc in proiectele a doua ordonante de urgenta care vizeaza:
  • eliminarea pentru acele microintreprinderi care au sub 9 salariati a obligativitatii intocmirii urmatoarelor documente:
  1. fisa postului
  2. condica de prezenta
  3. regulamentul intern
  • folosirea semnaturii electronice avansata sau calificata, insotita de marca temporala, in incheierea contractelor de munca, in relatiile cu institutiile statului, pentru angajatori sau angajati si posibilitatea ca angajatorul sa achizitioneze semnatura electronica pentru angajat.
  • simplificarea unor activitatil in sistemul de telemunca.

2. Ministerul Finantelor a publicat recent un proiect legislativ care reglementeaza procedura de aplicare a prevederilor referitoare la scaderea din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate, a sumelor reprezentand cheltuieli cu educatia timpurie care depasesc impozitul pe profit datorat, care au fost in vigoare pana la 1 aprilie 2021.

Termenul de declarare a impozitului pe profit aferent perioadei ianuarie – martie 2021 este pana la 25 aprilie 2021.

Suma respectiva se scade, in ordine, din:

  1. impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati
  2. din taxa pe valoarea adaugata datorata sau
  3. din accizele datorate

cu data scadentei acestora declarate in Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, in decontul de TVA, respectiv in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, care au acelasi termen de depunere cu cel al declaratiei prin care s-a efectuat scaderea acestor cheltuieli din impozitul pe profit datorat.

3. Urmatoarele zile libere legale pe calendarul muncii sunt:

  • 30 aprilie – Vinerea mare (vineri)
  • 1 mai – Ziua Muncii ( sambata)
  • 2 si 3 mai -Pastele (duminica, luni)

Salariatilor care lucreaza in zile libere legale li se asigura compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile.

In cazul in care, din motive justificate, nu se acorda zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru.

4. Ministerul muncii urmareste modificarea modelului cadru al contractului individual de munca cu o noua obligatie pentru angajator:  sa informeze angajatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrate privat.

Acest model cadru al contractului individual de munca este cel prevazut in anexa la Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 64/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 139 din 4 martie 2003.

5. Ministerul Finantelor a anuntat lansarea unei platforme on-line de tip ”monitoring tool”, prin care se vor putea transmite toate documentele necesare accesarii unui ajutor de stat in baza H.G. nr.807/2014 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economie.

Prin aceasta platforma, disponibila din 14.04.2021 se asigura:

  • transmiterea on-line a documentatiilor aferente cererilor de acord pentru finantare si de plata a ajutorului de stat
  • informatizarea procesului de analiza a documentatiei transmise
  • monitorizarea in timp real a gradului de implementare si de respectare a conditiilor de mentinere a investitiilor si a locurilor de munca aferente proiectelor aprobate spre finantare de catre Ministerul Finantelor

6. Ministerul Economiei a publicat proiectul procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat in turism si alimentatie potrivit OUG 224/2020.

Obiectivul schemei de ajutor de stat il reprezinta acordarea de sprijin financiar din fonduri publice nationale si/sau din fonduri externe pentru intreprinderile din domeniul turismului si alimentatiei publice, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei COVID 19.

Aceast ajutor se acorda in baza Ordonantei de urgenta nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului si alimentatiei publice, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, precum si ale Hotararii Guvernului nr. 315/2021 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului.

Prin procedura se detaliaza implementarea schemei instituite prin aceasta ordonanta.

7. In MOF 377 din 12.04.2021 s-a publicat O 551 privind modificarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic.

Sunt 47 de obligatii care se pot plati in contul unic. Prin acest ordin s-a eliminat taxa pe activele financiare din Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic disponibil, taxa care a fost abrogata prin OUG nr. 1/2020 si s-au introdus platile anticipate ale impozitului pentru unele venituri din activitati independente.

8. Ministerul Economiei a publicat o situatie actualizata la 16.04.2021 privind inscrierile si platile pentru Masura 1 – Microgranturi si Masura 2 – Granturi pentru Capital de lucru.

Listele actualizat pot fi consultate aici.

Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *