Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
1. Potrivit unei recente modificari a Codului fiscal, pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzactii cu o persoana situata intr-un stat care, la data inregistrarii cheltuielilor, este inclus in anexa II din Lista Uniunii Europene a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, reprezinta cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal incepand cu trimestrul I al anului 2021, respectiv pentru determinarea rezultatului fiscal al anului 2021 in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata ale impozitului pe profit. In felul acesta s-a corectat o situatie creata la finalul anului precedent, cand tranzactiile cu statele din anexa II (incluzand aici Turcia) s-au aflat in situatia de a fi nedeductibile.
2. Persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si care au depasit in cursul lunii ianuarie 2021 plafonul de 2.250.000 lei, dar nu au depasit plafonul de 4.500.000 lei, nu vor fi radiate din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare (OUG 13/26.02.2021). Prevederile Codului fiscal au fost actualizate in 26.02.2021 astfel incat in tot cuprinsul actului normativ plafonul de TVA la incasare sa fie 4.500.000 lei.
3. Masurile de sprijin in sectorul HORECA au suferit o noua modificare. In 24.02.2021 s-a publicat o modificare la OUG nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentatie si agentii de turism, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, precum si privind unele masuri fiscale.
Printre modificari putem remarca eliminarea principiul primul venit, primul servit, apoi avem si o modificare la durata schemei. Schema de ajutor de stat se deruleaza pana la data de 31 decembrie 2021, plata sumelor corespunzatoare urmand a fi realizata pana cel tarziu la data de 30 iunie 2022, in limita creditului bugetar. Anterior, se mentiona ca schema se deruleaza pana la 30.06.2021, plata sumelor corespunzatoare urmand a fi realizata in 30 de zile, de la semnarea contractului de finantare.
4. Pentru perioada 1 aprilie 2021 – 31 martie 2022, acciza specifica la tigarete s-a stabilit la nivelul sumei de 428 604 lei/1000 tigarete (O 257 privind aprobarea accizei specifice la tigarete, MOF 196 / 26.02.2021).
5. Incepand cu 1 martie 2021, persoanele fizice vor putea achizitiona titluri emise de Ministerul Finantelor prin intermediul a doua programe, TEZAUR si FIDELIS.
Prin programul TEZAUR, disponibil in perioada 01-29 martie 2021, rezidentii pot subscrie pentru titluri de stat TEZAUR prin intermediul unitatilor Trezoreriei sau Postei, la dobanzi anuale de 2,85% pentru scadenta de 1 an, 3,10% pentru scadenta de 3 ani si 3,25% pentru scadenta de 5 ani. Titlurile de stat sunt emise in forma dematerializata, au valoare nominala de 1 leu, iar dobanda anuala este platita la termenele prevazute in prospectul de emisiune. Titlurile de stat emise in cadrul Programului TEZAUR sunt transferabile si se pot rascumpara in avans.
Prin programul FIDELIS, in perioada 01-19 martie 2021, bancile partenere BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comerciala Romana si B.R.D. Groupe Socit Gnrale vor pune in vanzare titluri de stat FIDELIS denominate in lei, dar si titluri de stat denominate in euro, care vor fi listate automat la BVB. Spre deosebire de TEZAUR, aici pot investi si persoane nerezidente. Titlurile sunt atat in lei, cat si euro. Dobanzile anuale pentru titlurile in lei sunt de 2,85% pentru scadenta de 1 an, 3,10% pentru scadenta de 3 ani si de 1,55% pentru titlurile de stat in euro cu o scadenta de 5 ani. Titlurile FIDELIS se vor fi lista la BVB.
6. ANAF a publicat doua ghiduri fiscale:
- primul explica modul de impozitare a veniturilor din premii si jocuri de noroc. Acesta este disponibil aici. Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri, sumele primite ca urmare a participarii la Loteria bonurilor fiscale, precum si din promovarea produselor/serviciilor ca urmare a practicilor comerciale. Veniturile din jocuri de noroc cuprind toate sumele incasate, bunurile si serviciile primite, ca urmare a participarii la jocuri de noroc, indiferent de denumirea venitului sau de forma in care se acorda, inclusiv cele de tip jack-pot.
- al doilea ghid vizeaza stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice. Nedepunerea la termen a chestionarului privind stabilirea rezidentei fiscale la persoane fizice la sosirea/plecarea in/din Romania se sanctioneaza cu amenda de la 50 de lei la 100 lei. Documentul este disponibil aici.
7. Trecerea de impozit pe profit la impozit pe veniturile microintreprinderilor in 2021. Persoanele juridice romane aplica impozitul pe veniturile microintrepriderilor incepand cu anul urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere. Declaratiile care se depun sunt: D010/D700 iar termenul de depunere este 31 martie 2021.
8. Incepand cu 23.02.2021 se aplica noi reguli pentru inregistrarea in scop de TVA (Ordinul 239 din 23.02.2021). Art. 316.din Codul fiscal face referire la inregistrarea in scop de TVA:
- inainte de realizarea unor astfel de operatiuni, daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de 300.000 lei sau daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara acestui plafon, dar opteaza pentru aplicarea regimului norma de taxa;
- daca in cursul unui an calendaristic atinge sau depaseste plafonul de 300.000 lei, in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon;
- daca cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de 300.000 lei dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.
Important legat de data inregistrarii in scop de TVA:
- inregistrarea conform lit. a) se considera valabila incepand cu data comunicarii certificatului de inregistrare in scopuri de TVA
- inregistrarea conform lit. b) si c) se considera valabila incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea
Documentele care trebuie depuse sunt:
Pentru inregistrarea conform lit. a):
- cererea de inregistrare in scopuri de TVA (formular 098), in cazul persoanelor impozabile care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului. In aceasta situatie, cererea de inregistrare in scopuri de TVA se depune la organul fiscal competent in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.
- declaratia de inregistrare fiscala, in cazul persoanelor impozabile care nu sunt supuse inmatricularii la registrul comertului. In aceasta situatie, declaratia de inregistrare fiscala se depune cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii, iar solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA se face prin completarea rubricii Date privind vectorul fiscal, sectiunea Taxa pe valoarea adaugata din declaratie.
Pentru inregistrarea conform lit. b) sau c) se depune:
- declaratia de mentiuni, avand completata rubrica Date privind vectorul fiscal, sectiunea Taxa pe valoarea adaugata. Cererea/Declaratia prin care se solicita inregistrarea in scopuri de TVA se depune la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire, ori prin intermediul internetului, pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa caz.
9. In ce priveste contractele colective de munca, potrivit Legii 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se aplica urmatoarele prelungiri de termene:
- Valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective de munca se prelungeste pe durata starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acesteia.
- In cazul contractelor si acordurilor colective de munca, partile au obligatia initierii negocierii colective in termen de 45 de zile de la incetarea starii de alerta, in conditiile legii.
10. De la 1 ianuarie 2021 pentru plantele si produsele vegetale importate in GB din UE se aplica controale sanitare si fitosanitare (SPS). Mai multe controale vor fi introduse in etape pana la 1 iulie 2021, acestea fiind adaptate in fiecare etapa pentru diferite tipuri de marfuri. De la 1 ianuarie 2021:
- sunt necesare notificari prealabile si certificate fitosanitare pentru plantele si produse vegetale cu prioritate ridicata
- verificarea documentelor este efectuata la distanta
- se efectueaza controale fizice pentru plantele si/sau produsele vegetale cu prioritate ridicata la locul de destinatie inregistrat sau in alte sedii autorizate;
- exportatorii din UE trebuie sa solicite un certificat fitosanitar de la autoritatea competenta relevanta din tara de origine
- Importatorii din GB trebuie sa trimita notificari de import inainte de sosirea produselor, impreuna cu certificatul fitosanitar. Verificarile sunt efectuate de inspectorii de sanatate a plantelor si a semintelor (PHSI) de la Agentia pentru Sanatatea Animalelor si Plantelor (APHA) si a Comisiei Silvice (FC) din Anglia si Tara Galilor si in Scotia de guvernul scotian. Aceste reguli sunt detaliate aici.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.