Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
1. Masuri de sprijin pentru HORECA. Guvernul a aprobat in 04.12.2020 o OUG privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentatie si agentii de turism, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei COVID-19, prin care se instituie o schema de ajutor de stat privind acordarea de finantare din fonduri publice nationale si/sau din fonduri externe nerambursabile pentru intreprinderile din acest domeniu, afectate de efectele pandemiei.
Inregistrarea pentru obtinerea ajutorului de stat se realizeaza prin parcurgerea unor etape de catre solicitant, astfel: inregistrarea in sistemul informatic dedicat, completarea formularului de inscriere, depunerea declaratiei pe propria raspundere cu privire la ajutoarele de stat, depunerea declaratiei pe propria raspundere cu privire la faptul ca firma nu era in dificultate la 31 decembrie 2019, depunerea on-line a balantelor de verificare lunare pentru urmarirea trasabilitatii platilor, a raportarilor contabile semestriale, depunerea certificatului de atestare fiscal, a declaratiei pe propria raspundere a beneficiarului, conform Recomandarii Comisiei Europene .
Semnarea contractului de finantare cu beneficiarul se va face pana cel tarziu la data de 30 iunie 2021, iar plata sumelor in 30 de zile de la semnarea contractului de finantare, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2021.
2. Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor anunta o intesificare a actiunilor de control in perioada 03.12.2020 07.01.2021, cu scopul prevenirii aparitiei toxiinfectiilor alimentare si al prevenirii raspandirii virusului Pestei Porcine Africane (PPA) din zonele de restrictie unde este diagnosticata aceasta boala, prin comertul ilegal cu porcine/carne si produse din carne de porc (provenite de la animale bolnave). Sunt vizate pietele agro-alimentare, abatoarele si unitatile de transare a carnii, unitatile de procesare si depozitare a alimentelor de origine animala si nonanimala, precum si unitatile de vanzare cu amanuntul (carmangerii, macelarii), unitatile de alimentatie publica, pizzerii, unitati tip catering, cofetarii, patiserii, laboratoare de cofetarie/patiserie, unitatile de tip hotelier si pensiunile turistice, unitatile de tip hipermarket/supermarket, magazinele alimentare si alte tipuri de unitati care comercializeaza produse alimentare.
3. Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal a emis in 02.12.2020 cateva clarificari pe tema Prelucrarii datelor de catre asociatiile de proprietari, disponibile aici.
Clarificarile vizeaza instalarea unui sistem de supraveghere video de catre asociatia de proprietari, dezvaluirea datelor precum numele si prenumele proprietarilor/locatarilor la avizierul scarii de bloc si inregistrarea datelor personale in cartea de imobil.
4. MEEMA anunta ca beneficiarii Masurii 2 (granturi pentru capital de lucru) care au primit notificarea de admitere la finantare trebuie sa transmita dovada detinerii cofinantarii. Aplicantii vor trebui sa intre in aplicatie, sa descarce contractul de finantare, sa il semneze cu semnatura electronica si apoi sa il reincarce semnat in aplicatie in maxim 20 zile de la primire, dar nu mai tarziu de data limita prevazuta in schema de ajutor/OUG nr 130/2020 , impreuna cu dovada co-finantarii (extras de cont bancar, scrisoare de aprobare a creditului sau contract de credit). De asemenea, MEEMA a publicat o procedura privind depunerea electronica a dovezii de cofinantare pentru beneficiarii acestei masuri.
5. OUG 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti a fost modificata, astfel ca din 05.12.2020 se adauga o conditie in plus pentru ca parintii sa poata beneficia de aceste zile libere, si anume locul de munca ocupat sa nu permita munca la domiciliu sau telemunca.
De asemenea, se modifica prevederile pentru parintii care lucreaza in domenii speciale, astfel: in situatia in care unul dintre parinti isi desfasoara activitatea in unul dintre domeniile: sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala, penitenciare si personalul din unitatile sanitare publice, acesta are dreptul la o majorare acordata suplimentar drepturilor salariale cuvenite, in cuantum de 75% din salariul de baza/salariul de functie/solda de functie corespunzatoare unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, corespunzator numarului de zile lucratoare din perioada suspendarii activitatilor didactice, cu conditia ca celalalt parinte sa nu beneficieze, la randul sau, de zile libere.
In cazul in care ambii parinti isi desfasoara activitatea in unul dintre domeniile enumerate anterior, doar unul dintre acestia are dreptul la majorarea acordata, potrivit prezentului alineat, suplimentar drepturilor salariale cuvenite.
6. Joi, 3 decembrie 2020, ora 10.00 s-a lansat etapa de inscriere in cadrul masurii 3 Granturi pentru investitii din cadrul schemei de ajutor de stat instituita prin Ordonanta de Urgenta nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19. Formularul de inscriere va ramane activ pana vineri, 29 ianuarie 2021 ora 20.00.
7. Guvernul a aprobat in sedinta din 04.12.2020 doua acte normative prin care a prelungit pana la 30 iunie 2021 acordarea indemnizatiei pentru timpul redus de munca al salariatilor (Kurzarbeit), a celei pentru reducerea activitatii profesionistilor, precum si a indemnizatiei de somaj tehnic pentru angajati si alte categorii de profesionisti.
Astfel, se va prelungi acordarea somajului tehnic (OUG 30/2020) pentru domeniile restrictionate din cauza pandemiei Covid-19, pana la 30 iunie 2021. De asemenea, masura privind timpul redus de munca pentru salariati/profesionisti (OUG 132/2020) se prelungeste pana la aceeasi data.
In ce priveste indemnizatia pentru timp redus de munca, au fost adoptate o serie de completari, astfel:
- cele 5 zile in care reducerea timpului de munca este obligatorie nu mai trebuie sa fie consecutive
- angajatorul va putea reduce timpul de munca al salariatilor cu cel mult 80% din durata prevazuta in contractul individual de munca
- interdictia de angajare sau subcontractare pentru activitati similare supuse reducerii timpului de munca se va aplica strict la nivelul locurilor de munca afectate de aceasta masura si nu la nivelul angajatorului in ansamblul sau, ca in prezent
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.