Ai mai jos noutatile cu impact pentru mediul de business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
1. Starea de alerta a fost prelungita pentru inca 30 de zile incepand cu 13 aprilie 2021 (Hotararea 432 din 09.04.2021, publicata in MOF 369 din 09 aprilie 2021).
S-au introdus prevederi speciale pentru zilele de 23 si 30 aprilie 2021 pentru operatorii care desfasoara activitati de comert si prestari servicii in spatii inchise si/sau deschise, publice si/sau private. Acestia isi pot organiza si desfasura activitatea in intervalul 5.00-20.00 iar in intervalul orar 20.00-5.00 pot activa doar in relatia cu operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu.
Va reamintim ca potrivit art. 4 alin. (5) al Legii 55/2020, valabilitatea documentelor eliberate de institutiile si autoritatile publice, precum si de entitatile private autorizate conform legii se mentine pe toata perioada starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acestei starisi nu necesita preschimbare.
2. Ministerul Economiei a actualizat in 9 aprilie 2021 listele cu inscrierile si platile aferente masurilor 1 si 2. Listele actualizate se gasesc aici. Un numar de 9190 de aplicanti se afla in continuare in stadiul de acceptat de principiu in lista de asteptare.
3. Au fost modificate normele de aplicare pentru programul IMM Leasing (H 421/09.04.2021)
Programul consta in acordarea de garantii de stat in favoarea fiecarui beneficiar participant in program pentru finantarile de tip leasing financiar destinate achizitionarii prin intermediul finantatorilor de bunuri mobile noi si/sau second-hand, garantate de catre stat, prin Ministerul Finantelor, astfel:
- in procent de maximum 80% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si alte cheltuieli aferente finantarii garantate, pentru achizitia de echipamente IT si tehnologia informatiei in cadrul unei operatiuni de leasing financiar.
- in procent de maximum 60% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si alte cheltuieli aferente finantarii garantate, pentru achizitia de utilaje si echipamente tehnologice, vehicule pentru transport marfuri si persoane, utilizate in scop comercial in cadrul unei operatiuni de leasing financiar.
Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi accesate de un beneficiar in cadrul programului este de 5.000.000 lei.
Prin H 421/09.04.2021 s-a aprobat un plafon al garantiilor care pot fi emise in anul 2021 in valoare de 2 miliarde lei.
4. Parintii care se vor intoarce la munca pana la implinirea varstei de sase luni a copilului, vor primi un stimulent de reinsertie de 1.500 de lei (OUG nr. 26 din 7 aprilie 2021 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, publicata in MOF 363 din 08.04.2021)
Parintii aflati in concediu pentru cresterea copiilor vor primi un stimulent de insertie majorat la 1.500 de lei, fata de 650 de lei cat este in prezent, daca revin in activitate inainte de implinirea de catre copil a varstei de 6 luni sau 1 an in cazul copilului cu handicap. Suma este acordata pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati. Acesta urmeaza sa fie acordat pe toata durata cat ar fi beneficiat de concediul pentru cresterea copilului.
5. A fost publicata Legea 58 privind aprobarea OUG nr. 182/2020 pentru completarea OUG nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 (MOF 352 din 06.04.2021).
6. S-au modificat formularele pentru solicitarea somajului tehnic: cererea, declaratia pe propria raspundere si lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatie.
Potrivit art.53.1 din Codul muncii, in cazul suspendarii temporare a activitatii si/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretarii starii de asediu sau starii de urgenta salariatii afectati de activitatea redusa sau intrerupta, care au contractul individual de munca suspendat, beneficiaza de o indemnizatie platita din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare, pe toata durata mentinerii starii de asediu sau starii de urgenta, dupa caz.
7. Au fost aduse noi modificari masurii de reducere a timpului de munca al salariatilor cu cel mult 80% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, prevazuta in contractul individual de munca pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu, precum si pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta/alerta/asediu.
Angajatii vor beneficia de 75% din salariul de baza brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru (kurzarbeit). In vechea formulare se arata ca angajatii vor beneficia de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut lunar prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut lunar aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
Acolo unde exista organizatii sindicale indreptatite sa negocieze contractul colectiv la nivel de unitate, astfel cum acestea sunt definite in Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau reprezentanti ai salariatilor, masura de reducere a timpului de munca se ia de angajator cu acordul organizatiei sindicale indreptatite sa negocieze contractul colectiv ori, in cazul in care aceasta nu exista, cu reprezentantii salariatilor.
Angajatorul poate modifica programul de munca ori de cate ori este necesar, cu obligatia de a justifica o astfel de modificare, in conditiile de mai sus.
8. O noua propunere legislativa inregistrata spre dezbatere la Senat vizeaza de aceasta data concediul paternal. Prin aceasta se propune ca numarul minimal de zile ce formeaza concediul paternal garantat sa fie majorat, de la 5 zile lucratoare, la 10 zile lucratoare. De asemenea, se propune acordarea posibilitatii tatalului copilului nou-nascut de a beneficia de concediul paternal cu ocazia nasterii unui copil, nu doar o singura data.
In ceea ce priveste cursul de puericultura, acesta ar trebui efectuat si absolvit o singura data.
9. Un nou proiect legislativ ANAF urmareste ca formularul de contact din cadrul SPV sa nu mai poata fi utilizat ca mijloc electronic de transmitere la distanta a cererilor pentru eliberarea certificatelor de rezidenta si a cererilor pentru eliberarea certificatelor de atestare a impozitului platit in Romania de nerezidenti. Acest mijloc de transmitere a fost utilizat ca alternativa, pana la informatizarea formularelor de cereri si certificate prevazute la articolul 1 din Ordinul ministrului finantelor publice nr.583/2016 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 230 si 232 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.