Iata ce noutati avem pentru voi in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
- Au fost publicate pragurile valorice pentru care exista obligatia depunerii declaratiei Intrastat in anul 2021. Astfel, in anul 2021 acestea sunt:
- 900.000 lei pentru expedieri intra-UE de bunuri si respectiv
- 900.000 lei pentru introduceri intra-UE de bunuri. Aceste praguri sunt aceleasi cu cele de la nivelul anului 2020 si 2019.
- A fost modificata Legea contabilitatii in sensul eliminarii obligatiei de a depune raportari contabile semestriale pentru firmele cu cifra de afaceri sub 1.000.000 euro (Legea 238/2020). In anul 2020 au avut obligatia depunerii acestor situatii firmele cu cifra de afaceri la 2019 peste plafonul de 220.000 lei.
- Potrivit OUG 192/06.11.2020 pentru modificarea Legii nr. 55/2020, angajatorii vor trebui sa dispuna munca la domiciliu sau in regim de telemunca, iar acolo unde nu este posibil, sa decaleze programul de lucru daca au peste 50 de angajati. Munca la domiciliu se poate desfasura si cu echipamentele telesalariatului. Ordonanta mai prevede obligativitatea purtarii mastii de protectie in spatiile publice, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca. Inspectia Muncii a publicat in 06.11.2020 un ghid cu privire la desfasurarea activitatii in regim de telemunca, munca la domiciliu si program de lucru individualizat.Acesta este disponibil aici.
- Incepand cu 9 noiembrie 2020 au intrat in vigoare noi restrictii impuse prin Hotararea nr. 935 din 5 noiembrie 2020 pentru modificarea si completarea anexelor nr. 2 si 3 la Hotararea Guvernului nr. 856/2020 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 15 octombrie 2020, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Acestea vizeaza in toate localitatile interzicerea circulatiei persoanelor in afara locuintei/gospodariei in intervalul orar 23:00-5:00, cu anumite exceptii, suspendarea activitatii pietelor agroalimentare in spatii inchise, targurilor, balciurilor, pietelor mixte si volante si a talciocurilor dar si alte masuri.
- Incepand cu 5 noiembrie 2020 a intrat in vigoare inlaturarea cerintei cu privire la capitalul social minim de 200 RON la constituirea unei societati cu raspundere limitata(SRL) (Legea 223/2020). Potrivit unui comunicat ONRC valoarea capitalului social al unei societati cu raspundere limitata nu poate fi mai mica de 1 leu, avand in vedere teza finala a art. 11 alin. (1) care stipuleaza faptul ca acesta se divide in parti sociale egale. De asemenea, la inmatricularea unei societati cu raspundere limitata (SRL) a fost eliminata obligatia de a face dovada efectuarii varsamintelor in conditiile actului constitutiv, respectiv art. 36 alin. (2) lit. b) s-a modificat in sensul ca la inmatricularea societatilor cererea va fi insotita de () b) dovada efectuarii varsamintelor in conditiile actului constitutiv,cu exceptia societatilor cu raspundere limitata;. In comunicat se mai arata ca inregistrarea in registrul comertului a transmiterii dreptului de proprietate asupra partilor sociale catre persoane din afara societatii se face intr-o singura etapa, prin utilizarea cererii de inregistrare, fiind astfel eliminata etapa depunerii si mentionarii hotararii adunarii generale a asociatilor privind transmiterea partilor sociale catre persoane din afara societatii.
- In prezent, impozitul pe cladirile/terenurile aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice cu caracter sezonier, pe o durata de cel mult 6 luni in cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplica in anul fiscal urmator celui in care este indeplinita aceasta conditie. Scopul acordarii acestor scutiri este sprijinirea celor care datorita caracterului activitatii nu pot incasa venituri in mod continuu pe parcursul unui an, ci doar pe parcursul unei perioade limitate de timp. Incepand cu 1 ianuarie 2021 se aduce o modificare acestei prevederi in sensul clarificarii duratei – astfel ca noua formulare arata ca impozitul pe cladirile/terenurile aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice,pe o durata de cel mult 180 de zile consecutive sau cumulate, in cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%.
- Sectorul transporturi a fost tinta unor controale din partea Inspectiei Muncii la finalul lunii octombrie, care au aratat ca cele mai frecvente neconformitati ale legislatiei au fost:
- neconcordanta intre evidenta orelor de munca efectiv prestate de conducatorii auto conform cardurilor tahograf si evidenta orelor de munca intocmita in conformitate cu prevederile art. 119 din Codul muncii
- neacordarea sporurilor privind munca efectuata in timpul repausului saptamanal, munca de noapte, orele suplimentare, concediul de odihna etc.
- nerespectarea prevederilor privind obligatia angajatorului de incheiere a contractului individual de munca anterior inceperii activitatii de catre salariat si neinregistrarea in registrul general de evidenta a salariatilor a contractului individual de munca, cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii
- neinitierea negocierii contractului colectiv de munca la nivel de unitate
- nerespectarea clauzelor contractului individual de munca cu timp partial
- nerespectarea prevederilor art. 6 alin. 3) din OG nr. 37/2007, privind obligatia de a descarca si stoca la sediu, cel mai tarziu la fiecare 28 de zile, datele din cartelele tahografice ale conducatorilor auto
- In cursul lunii noiembrie 2020 exista o zi libera legala, data de luni 30 noiembrie 2020 (Sf. Andrei). Urmatoarea zi libera legala este 1 decembrie 2020 (marti) Ziua nationala a Romaniei.
- Casa Nationala de Pensii Publice anuntat intr-un comunicat ca pentru obtinerea documentului portabil A1 se poate utiliza platforma dezvoltata pe portalul CNPP (www.cnpp.ro) in sectiunea Comunicare cu publicul, Depunericereri sidocumente. Utilizarea platformei asigura un grad mai mare de conformitate fata de cerintele de continut al dosarului, luand in considerare ca formularul de cerere prevede explicit documentele care trebuie sa insoteasca cererea si confirmarea vizualizarii solicitarii depuse.
- ONRC a reamintit intr-un comunicat publicat pe site-ul institutiei noile termene pentru depunerea declaratiei privind beneficiarul real. Termenul pana la care se depune declaratia privind beneficiarul real prevazut la art. 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, este de maximum 90 de zile de la incetarea starii de alerta. In termenul acesta, declaratiile privind beneficiarul real prevazute la art. 56 alin. (1) si (4) si la art. 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, pot avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si pot fi transmise la oficiul registrului comertului prin mijloace electronice, cu semnatura electronica, sau prin servicii de posta si curier. Declaratiile pot fi date si in fata reprezentantului oficiului registrului comertului sau se pot depune, personal sau prin reprezentant, avand data certa, data de notarul public ori atestata de avocat.
- A fost publicata Legea 222/2020 pentru abrogarea obligatiei declararii adaosului comercial. Prin Legea 222/2020, a fost abrogata in intregime Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati de productie, comert sau prestari de servicii ilicite. Aceasta lege mai prevedea in afara de obligatia declararii adaosului comercial si alte fapte care consituiau contraventii precum:
- efectuarea de activitati de productie, comert sau prestari de servicii, dupa caz, fara indeplinirea conditiilor stabilite prin lege
- vanzarea ambulanta a oricaror marfuri in alte locuri decat cele autorizate de primarii, consilii judetene sau prefecturi
- conditionarea vanzarii unor marfuri sau a prestarii unor servicii de cumpararea altor marfuri ori de prestarea de servicii
- efectuarea de activitati de productie, comert sau prestari de servicii, dupa caz, cu bunuri a caror provenienta nu este dovedita, in conditiile legii. Documentele de provenienta vor insoti marfurile, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii. Prin documente de provenienta se intelege, dupa caz, factura fiscala, factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale, factura externa sau orice alte documente stabilite prin lege
- omisiunea intocmirii si afisarii in unitate, la locurile de desfacere sau servire, de catre operatorii economici a preturilor si tarifelor, a categoriei de calitate a produselor sau serviciilor ori, acolo unde este cazul, a listei de preturi si tarife
- neexpunerea la vanzare a marfurilor existente, vanzarea preferentiala, refuzul nejustificat al vanzarii acestora sau al prestarii de servicii cuprinse in obiectul de activitate al operatorului economic
- acumularea de marfuri de pe piata interna in scopul crearii unui deficit pe piata si revanzarii lor ulterioare sau al suprimarii concurentei loiale
- depasirea de catre orice operator economic a adaosurilor maxime stabilite prin hotarari ale Guvernului, la formarea preturilor de vanzare cu amanuntul
- falsificarea ori substituirea de marfuri sau orice alte produse, precum si expunerea spre vanzare ori vanzarea de asemenea bunuri, cunoscand ca sunt falsificate sau substituite
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.