Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – vechimea in munca la PFA, majorarea salariului minim cu 200 lei netaxabili

Cronica SmartBill

Iata care sunt noutatile legislative din saptamana aceasta, prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:

1. In data de 06.05.2022 s-a publicat Legea 128/2022 care aduce cateva modificari OUG nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. Furnizorii de servicii de utilitate publica, precum si institutiile si autoritatile publice indiferent de modul de finantare si subordonare, care incaseaza impozite, taxe, contributii, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, penalitati, tarife, alte obligatii de plata si sume pentru serviciile prestate sau intermediate, au obligatia sa accepte incasari si prin intermediul cardurilor de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS, cat si prin aplicatii care faciliteaza acceptarea platilor electronice. Se impune astfel obligatia introducerii posibilitatii de plata prin toate modalitatile incluzand ca element de noutate fata de versiunea precedenta a legii: cardurile preplatite, terminalele POS, cat si aplicatiile care faciliteaza acceptarea platilor electronice. In termen de 6 luni de la data la care urmeaza sa intre in vigoare aceasta lege, acesti furnizori au obligatia de a implementa sistemul electronic modern de plata la distanta.
Pe de alta parte, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 50.000 euro in echivalent lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice. Pentru aceste societati nu este impus un termen limita.

2. Legislatia PFA-urilor (OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale) a fost completata prin Legea 125/2022 care introduce ca element de noutate recunoasterea vechimii in munca la PFA-uri , in anumite conditii.
Perioada in care o persoana fizica autorizata desfasoara activitati economice in temeiul ordonantei mentionate constituie vechime in specialitate cu indeplinirea urmatoarelor conditii:

  • activitatea economica pe care o desfasoara a produs venituri nete in anul supus recunoasterii vechimii a caror valoare este cel putin egala cu nivelul a de 12 ori salariul minim brut pe tara garantat in plata stabilit potrivit legii in anul respectiv
  • este inregistrata la registrul comertului cu un singur cod CAEN de activitate sau cu codul CAEN principal de activitate pentru care se doreste recunoasterea vechimii. Vechimea in munca si, dupa caz, vechimea in specialitate este considerata perioada in care PFA a desfasurat activitate economica si a achitat contributiile, taxele si impozitele legale, nefiind luata in considerare perioada in care PFA nu a avut activitate generatoare de venit sau a avut activitatea suspendata

3. Categoriile de vehicule rutiere care vor face obiectul monitorizarii in sistemul Ro e-Transport sunt cele care au o masa maxima autorizata de minim 3,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului, potrivit unui proiect legislativ publicat in 04.05.2022 si care vizeaza aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.

4. Ministerul de Finante a publicat in 04.05.2022 un proiect legislativ care vizeaza posibilitatea majorarii salariului minim incepand cu 1 iunie 2022 cu 200 de lei, suma care sa nu fie supusa taxelor salariale.
Mai precis, incepand cu data de 1 iunie 2022, in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale bligatorii pentru o suma de 200 lei reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

  • angajatorii majoreaza voluntar, oricand in perioada 1 iunie – 31 decembrie 2022, inclusiv, nivelul salariului de baza lunar brut cu suma de 200 lei, respectiv de la 2550 lei la 2750 lei, pentru salariatii care desfasoara activitate in baza contractelor individuale de munca, in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in care nivelul salariului de baza lunar brut la aceeasi data, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin Hotararea Guvernului nr. 1071/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata
  • nivelul salariului de baza lunar brut stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri este de 2750 lei, in cazul persoanelor nou angajate in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si pana la data de 31 decembrie 2022, inclusiv
  • Suma de 200 de lei nu se ia in calcul pentru aplicarea deducerilor personale

5. Furnizorii de servicii postale de trimitere contra ramburs ar putea avea noi obligatii declarative catre ANAF, in baza unui proiect legislativ recent publicat de ANAF. Acestia ar putea fi obligati sa furnizeze organului fiscal central, periodic, informatii referitoare la trimiterile postale pentru care destinatarul achita expeditorului, prin intermediul retelei postale, contravaloarea bunului care face obiectul trimiterii postale inregistrate.
Prin proiect urmareste eliminarea unor riscuri fiscale din domeniul comertului online astfel:

  • neinregistrarea fiscala si nedeclararea veniturilor
  • anonimitatea: comerciantii pot construi un site sau un cont pe o platforma de vanzari fara sa fie obligati sa furnizeze foarte multe informatii despre ei insisi
  • avantaje concurentiale incorecte
  • vanzarea de produse ilegale/contrafacute si/sau introducerea in circuitul comercial a unor produse care nu au provenienta legala (nu exista documente justificative sau exista documente care nu atesta provenienta reala)

6. Ministerul Finantelor a publicat in 03.05.2022 un proiect legislativ prin care propune o schema de ajutor de stat pentru compensarea cresterii pretului la combustibil din cauza situatiei internationale. Valoarea ajutorului acordat este de 50 bani pe litrul de combustibil, dar nu mai mult de 400.000 euro per intreprindere, echivalent in lei. Termenul limita de depunere a cererilor de compensare este 1 decembrie 2022.
Sunt eligible companiile care indeplinesc cumulative urmatoarele conditii:

  • sunt licentiati in Romania sau in alte state membre UE
  • detin cel putin un vehicul eligibil
  • nu figureaza inactivi / nu se afla in inactivitate temporara, inscrisa in Registrul Comertului si nu beneficiaza de alte compensatii pentru activitatea de transport desfasurata cu vehiculele eligibile, cu exceptia celor care efectueaza transport public local
  • nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care au fost emise asemenea decizii, acestea au fost puse in aplicare conform prevederilor legale in vigoare
  • alimenteaza vehiculele eligibile dupã cum urmeaza: de la statiile de distributie ale operatorilor economici sau din rezervoarele pentru consum propriu detinute
  • nu se afla in procedura de executare silita, faliment, dizolvare, inchidere operationala sau lichidare
  • nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleasi costuri eligibile
  • operatorii licentiati in alte state membre ale UE trebuie sa prezinte o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca efectueaza transport rutier de marfuri in cont propriu, precum si o lista a vehiculelor eligibile utilizate pentru transportul rutier de marfuri in cont propriu si detin o licenta comunitara, pentru transportul rutier de marfuri contra cost si pentru transportul de persoane

7. O nr. 802 din 29 aprilie 2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport a fost publicat in MOF nr. 430 din 3 mai 2022. Bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin sistemul RO e-Transport sunt:

  • Legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare, care se incadreaza la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv
  • Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se incadreaza la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv
  • Bauturi, lichide alcoolice si otet, care se incadreaza la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv
  • Sare, sulf, pamanturi si pietre, ipsos, var si ciment, care se incadreaza la codurile NC 2505 si 2517
  • Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv
  • Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv
  • Incaltaminte, ghetre si articole similare; parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv
  • Fonta, fier si otel, care se incadreaza la codurile NC 7213 si 7214

8. Incepand cu 01 ianuarie 2023 se vor aplica noi reguli pentru castigul din transferul titlurilor de valoare. Veniturile sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, pentru transferuri/operatiuni efectuate prin entitatile prevazute la art. 961 alin. (1) CF (adica intermediarii, societatile de administrare a investitiilor sau societatile de investitii autoadministrate, administratorii de fonduri de investitii alternative, rezidenti fiscali romani) se vor impune prin retinere la sursa, astfel:

  • in cazul titlurilor de valoare:
    • prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile inclusiv, de la data dobandirii
    • prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii
  • in cazul operatiunilor cu instrumente financiare derivate:
    • prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mare de 365 de zile inclusiv, de la data dobandirii
    • prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii

      Pentru determinarea perioadei in care au fost detinute se considera ca titlurile de valoare si instrumentele financiare sunt instrainate/rascumparate in aceeasi ordine in care au fost dobandite, respectiv primul intrat-primul iesit, pe fiecare simbol.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.