Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Punctul de amenda in 2025, declararea contractelor de inchiriere la ANAF – Cronica antreprenoriala

declararea contractelor de inchiriere la ANAF

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Modificarea Procedurii de Inregistrare a Contractelor de Inchiriere la ANAF

S-a modificat procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere la ANAF in cazul in care exista mai multi coproprietari.

Ca element de noutate, se introduce prevederea ca, daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz.
Anterior acestei prevederi, daca bunul a carui folosinta se cedeaza era detinut in comun, fiecare coproprietar avea obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.

2. Majorarea Punctului de Amenda in 2025

Valoarea punctului de amenda incepand cu anul 2025 s-a majorat la 202,5 lei. Aceasta valoare este corelata cu valoarea salariului minim pe economie – respectiv reprezinta 5% din valoarea salariului minim. Pentru a calcula cuantumul unei amenzi rutiere, se inmulteste numarul de puncte de amenda corespunzator contraventiei cu valoarea unui punct de amenda.

3. Verificarea Aptitudinilor Salariatilor inainte de Angajare

ITM Salaj informeaza intr-un comunicat ca angajatorul are la dispozitie doua instrumente pentru verificarea competentelor profesionale si a abilitatilor personale ale salariatului:

a) verificarea prealabila a aptitudinilor care se efectueaza anterior incheierii contractului individual de munca, respectiv


b) perioada de proba care incepe din prima zi de lucru si continua pana la implinirea termenului stabilit de comun acord la incheierea contractului individual de munca.

Angajatorul poate sa incadreze o persoana fara a efectua o verificare prealabila propriu-zisa, bazandu-se exclusiv pe informatiile furnizate de viitorul salariat.

De asemenea, perioada de proba nu este obligatorie, dar ofera angajatorului posibilitatea de a se asigura ca a facut o alegere potrivita, iar salariatului, ca se poate adapta la cerintele postului.

4. Actualizarea Formularului 100 pentru Declararea Impozitelor la ANAF

ANAF a modificat formularul 100 pentru declararea impozitelor retinute la sursa (Ordinul nr. 114 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa).

Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat se completeaza cu urmatoarele pozitii:

– 109 Impozit suplimentar

– 110 Impozit suplimentar national

– 111 Impozit pe veniturile din transferul dezmembramintelor dreptului de proprietate sub conditie suspensiva retinut la sursa de catre persoanele juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila

– 112 Impozit pe constructii

5. Noul Format al Declaratiei 205 pentru 2024

ANAF a actualizat formatul pdf al declaratiei 205 pentru anul 2024 (OPANAF nr. 102/2025). Noul format a fost publicat pe data de 11.02.2025.

Declaratia 205 se utilizeaza pentru declararea impozitelor retinute la sursa (ex. dividende, chirii).

6. Actualizarea Indicele Preturilor de Consum pentru Impozitul pe Profit

Prin Ordinul 151 din 7 februarie 2025 se stabileste ca pentru anul 2025 Indicele Preturilor de Consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit este de 104,4%.

7. Termenele de Depunere a Situatiilor Financiare

Situatiile financiare ale societatilor comerciale, indiferent de marime: microentitati, entitati mici, mijlocii si mari, pot fi depuse la ANAF.

ANAF a actualizat formularele pdf aferente anului 2024.

Prin OUG 138/2024, au fost modificate termenele de depunere a situatiilor financiare, dupa cum urmeaza:

Societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state membre ale Spatiului Economic European, vor depune situatiile financiare pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare. Anterior, acest termen era de 150 de zile de la inchiderea exercitiului financiar.

Fiindca 31 mai este intr-o zi de sambata, termenul se proroga pe data de 2 iunie 2025.

8. Reglementari privind Inregistrarea in Registrul Comertului

ONRC anunta intr-un comunicat publicat pe site-ul propriu ca Legea nr. 265/2022 este actul normativ care reglementeaza competentele si procedurile privind inregistrarea in registrul comertului si care nu prevede posibilitatea ca expertii contabili sa asiste/reprezinte un beneficiar ori client in relatia cu oficiile registrului comertului in vederea efectuarii serviciilor profesionale.

Conform aceluiasi comunicat, prin imputernicit se intelege consilierul juridic salariat al persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, intreprinderii individuale sau intreprinderii familiale, avocatul imputernicit cu imputernicire avocatiala, persoana imputernicita cu procura speciala sau generala, in forma autentica, sa semneze si/sau sa depuna cereri in numele persoanei fizice sau juridice, alte persoane fizice salariate ale persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, intreprinderii individuale sau intreprinderii familiale, imputernicite pentru depunerea de cereri sau pentru ridicarea de documente la/de la registrul comertului (conform art. 3 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 265/2022).

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inregistreaza-te acum si fii la curent cu tot ce trebuie sa stii pentru a avea o afacere sanatoasa si voinica!

Sunt de acord cu prelucrarea datelor cu caracter personal in vederea transmiterii comunicarilor de marketing. Mai multe detalii aici.