Vom continua mai jos sa explicam cativa termeni din domeniul transporturilor, utilizati in activitatea de zi cu zi a unei entitati.
1. Transport international
Din punct de vedere fiscal, prin transport international se intelege orice activitate de transport pasageri sau bunuri efectuate de o intreprindere in trafic international, precum si activitatile auxiliare, strans legate de aceasta operare si care nu constituie activitati separate de sine statatoare.
Nu este considerat transport international cazul in care transportul este operat exclusiv intre locuri aflate pe teritoriul Romaniei.
Transporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele.
Daca esti persoana juridica platitoare de TVA si prestezi servicii de transport international (de persoane), atunci trebuie sa comunici printr-o notificare scrisa (pana pe 25 februarie inclusiv a anului urmator) suma totala a veniturilor obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier cu locul de plecare din Romania.
Unde este considerat locul prestarii de servicii in cazul transportului international?
Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.
2. AWB (Air Waybill)
AWB sau Air Waybill este documentul care insoteste orice expediere, are un cod unic de identificare si permite urmarirea acesteia. AWB-ul contine datele de identificare ale expedierii cum ar fi:
- destinatar: denumire, adresa de contact, tara, judet, localitate, cod postal;
- expeditor: denumire, adresa de contact, tara, judet, localitate, cod postal, persoana de contact cu datele de identificare;
- cine plateste;
- numarul de plicuri / colete / paleti;
- greutate si descrierea continutului;
- daca marfa este asigurata si care este valoarea asigurata;
- instructiuni privind serviciile aditionale;
- data ridicarii expedierii.
Majoritarea curierilor ofera serviciul de AWB Tracking, in principal online, prin care se poate verifica statutul respectivei comenzi de exemplu: in etapa de preluare, preluat de curier, livrat la destinatar.
3. CMR (Scrisoare de transport international)
CMR-ul sau scrisoarea de transport international este un document destinat exclusiv transportului de marfuri cu autovehicule rutiere. Aceasta este dovada materiala a conditiilor prevazute in contractul de transport in traficul rutier intern si international de marfuri. Totodata aceasta este dovada primirii marfii de catre transportator.
Scrisoarea de transport se intocmeste de regula in patru exemplare, astfel: unul pentru expeditor, unul pentru caraus, unul trebuie sa insoteasca marfa si unul trebuie inmanat destinatarului.
Ce trebuie sa contina un CMR?
Un CMR ar trebui sa contina cel putin urmatoarele informatii:
- denumirea si adresa expeditorului si destinatarului;
- locul si data plecarii, precum si locul si data sosirii la destinatie a marfii;
- numarul coletelor;
- greutatea coletelor;
- modul de ambalare;
- mentiuni cu privire la mijlocul de transport;
- cheltuieli aferente transportului (pret de transport; taxe vamale etc.);
- natura produselor transportate (perisabile; fragile etc.);
- semnatura si stampila operatorului de transport;
- semnatura si stampila destinatarului.
Ce documente trebuie sa insoteasca un CMR?
Alaturi de CMR trebuie sa fie atasate si urmatoarele documente justificative:
- factura;
- certificatul de calitate al marfii;
- certificatul de origine;
- certificatul de sanatate;
- autorizatia de export/import.
Pentru a se justifica scutirea de taxa, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri, sunt necesare pastrarea si arhivarea CMR-urilor alaturi de facturile de livrare.
4. Foaie de parcurs
In vederea exercitarii dreptului de deducere a taxei pentru cheltuielile legate de autoturisme, in anumite situatii, societatea trebuie sa intocmeasca foaia de parcurs, un document justificativ care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
- categoria de vehicul utilizat;
- scopul si locul deplasarii;
- kilometrii parcursi;
- norma proprie de consum.
In ceea ce priveste dreptul de deducere a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei, se limiteaza la 50% daca vehiculele sunt utilizate atat in scopul societatii cat si in scopuri personale.
Dreptul de deducere a taxei in proportie de 100% a cheltuielilor cu vehiculele se poate realiza doar daca acestea sunt utilizate integral in scopul activitatii economice.
Prin cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile se inteleg orice cheltuieli direct atribuibile unui vehicul, cum sunt:
- cheltuielile cu reparatiile;
- cheltuielile de intretinere;
- cheltuielile cu lubrifianti;
- cheltuielile cu piesele de schimb;
- cheltuielile cu combustibilul (motorina/benzina).
Atentie! Nu sunt considerate cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile orice cheltuieli care nu pot fi direct atribuibile pentru un anumit vehicul (masa totala maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si nu are mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunul soferului).
5. Aviz de insotire a marfii
Avizul de insotire a marfii este un document financiar-contabil care insoteste bunurile expediate pe toata durata transportului in situatia in care factura a fost emisa ulterior expedierii marfurilor.
Avizul de insotire a marfii se utilizeaza ca:
- document de insotire a marfii pe parcursul transportului;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, existand situatii in care furnizorul nu poate sa emita pe loc factura, ci doar ulterior livrarii produselor;
- document de primire in gestiune;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, in cadrul aceleiasi unitati;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit (premii acordate in urma concursurilor organizate, distribuirea de materiale promotionale sau de mostre in cazul actiunilor de marketing si promovare, situatie in care avizul va purta mentiunea “fara factura”).
Un aviz de insotire a marfii trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
- seria si numarul avizului;
- data emiterii;
- datele de identificare ale furnizorului (nume societate, adresa, CUI);
- datele de identificare ale cumparatorului (nume societate, adresa, CUI);
- denumirea, cantitatea si pretul bunurilor livrate;
- numele delegatului, seria si numarul cartii de identitate, mijlocul de transport, ora efectuarii expeditiei;
- data primirii in gestiune si semnatura gestionarului primitor.
6. Tahograf
Tahograful este un dispozitiv de control, montat in autovehicul pentru inregistrarea vitezei de deplasare, precum si pentru verificarea respectarii, de catre conducatorul auto, a timpului de odihna si de lucru si a restrictiilor de viteza.
Toate vehiculele aflate la prima inmatriculare trebuie sa detina tahograf digital, incepand cu ianuarie 2007.
Tipuri de tahograf:
- analogice (mecanice);
- electronice;
- digitale.
Tahografele digitale omologate in UE sunt: Stoneridge Electronics, Siemens VDO, Actia. Diferentele dintre cele trei modele sunt nesemnificative (structura meniului, modul de utilizare si afisare).
7. Diurna externa
Codul muncii prevede faptul ca salariatii delegati au dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.
Astfel, daca salariatii fac deplasari in strainatate, ei au dreptul sa primeasca o diurna externa (indemnizatie de delegare externa) in valuta (moneda utilizata in tara in care are loc delegarea) si care se va determina in functie de mijlocul de transport utilizat.
Daca este utilizat avionul ca mijloc de transport, atunci la calculul diurnei externe, trebuie luate in considerare urmatoarele aspecte: ora decolarii avionului si ora aterizarii avionului.
Daca sunt utilizate trenul sau masina ca mijloc de transport, atunci, la calculul diurnei externe trebuie luate in considerare urmatoarele aspecte: ora trecerii prin punctele frontierei de stat a Romaniei.
Pentru fractiunile de timp care nu insumeaza 24 de ore, diurna se acorda astfel:
- 50% pana la 12 ore;
- 100% pentru perioada care depaseste 12 ore.
Atentie! Diurna externa (strainatate) trebuie sa acopere inclusiv transportul din interiorul localitatii.
Inaintea plecarii in delegatie, salariatul trebuie sa primeasca un avans in valuta respectiva, potrivit HG nr. 518/1995.
8. Curier
Curierul este persoana care transporta contra cost, cu ajutorul unui mijloc de transport, anumite bunuri (marfuri) de la beneficiar la destinatar in baza unui contract de prestari servicii.
9. Servicii accesorii transportului
Serviciile accesorii transportului sunt activitati optionale efectuate de personalul care asigura transportul marfurilor, cum ar fi: incarcarea marfii; descarcarea marfii; manipularea marfii; cantarirea marfii; sortarea marfii; depozitarea bunurilor sau alte servicii similare acestora.
Unde este considerat locul prestarii unor servicii accesorii de transport intracomunitar?
Se considera ca serviciile accesorii unui transport intracomunitar de bunuri au loc acolo unde sunt efectiv prestate sau, prin exceptie, in statul membru care a atribuit codul de TVA in baza caruia serviciul a fost prestat beneficiarului, daca serviciul este prestat unui beneficiar care comunica un cod valabil de TVA din alt stat membru decat cel unde au fost efectiv prestate serviciile accesorii.
Pe de alta parte, in cazul unor prestari de servicii accesorii de transport intracomunitar pentru care locul prestarii este Romania, prestatorul va fi cel obligat la plata TVA.
Exceptie: beneficiarul va fi cel obligat la plata TVA daca sunt indeplinite simultan urmatoarele conditii:
- prestatorul nu este stabilit in Romania, chiar daca este inregistrat in scopuri de TVA in Romania;
- beneficiarul este inregistrat in scopuri de TVA in Romania.