Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – noutati privind indicarea pretului produselor, despre E-factura si SAF-T

SmartBill

1. Orice notificare de reducere a pretului va trebui sa indice clar pretul aplicat anterior de comerciant. Pretul anterior reprezinta cel mai scazut pret practicat de comerciant in perioada ultimelor 30 de zile inainte de data aplicarii reducerii de pret, se arata intr-un proiect recent publicat de MEAT.  Proiectul introduce un articol nou in HG nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare privind informatiile pentru consumatori legate de reducerile de pret.  Actul normativ prevede optiuni de reglementare la nivel national in ceea ce priveste bunurile care sunt susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid (in special alimentele), reducerile de pret continue si bunurile care au fost prezente pe piata mai putin de 30 de zile.

2. Au fost aduse cateva modificari anexelor 2 si 3 din HG 932 privind prelungirea starii de alerta incepand cu 10 septembrie 2021 prin Hotararea 990 publicata in Monitorul Oficial vineri 17.09.2021 .

Astfel, in judetele/localitatile in care incidenta cumulata la 14 zile este mai mare de 3/1.000 de locuitori si mai mica sau egala cu 6/1.000 de locuitori se instituie o serie de norme pentru desfasurarea activitatilor, permise doar cu participarea urmatoarelor categorii de persoane:

  • vaccinate impotriva virusului SARS-CoV-2 si pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare
  • care prezinta rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infectia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore
  • care se afla in perioada cuprinsa intre a 15-a zi si a 180-a zi ulterioara confirmarii infectarii cu virusul SARS-CoV-2

Printre noile reglementari amintim:

  1. in spatiile inchise sau deschise, competitiile sportive se pot desfasura pe teritoriul Romaniei cu participarea spectatorilor pana la 30% din capacitatea maxima a spatiului, cu asigurarea unei distante de minimum 1 metru intre persoane si cu purtarea mastii de protectie
  2. organizarea si desfasurarea activitatii in cadrul cinematografelor, institutiilor de spectacole si/sau concerte sunt permise cu participarea publicului pana la 50% din capacitatea maxima a spatiului si cu purtarea mastii de protectie
  3. organizarea de evenimente private (nunti, botezuri etc.) cu un numar de participanti de maximum 200 de persoane in interior si cu asigurarea unei suprafete de minimum 2 mp pentru fiecare persoana

3. ANAF a publicat in 16.09.2021 un proiect de ordin pentru a stabili natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal SAF-T, modelul de raportare al acestuia (D406), procedura de transmitere, precum si termenele de depunere si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa depuna fisierul standard de control fiscal.

Termenele de inceput ale obligatiei de depunere sunt:

  • pentru cei incadrati ca mari contribuabili la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2022
  • pentru cei incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2023;
  • pentru contribuabilii mici la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2025
  • pentru contribuabilii nou inregistrati/incadrati dupa data de referinta pentru fiecare categorie in parte, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data efectiva a inregistrarii, prima depunere a Declaratiei informative D406 urmand sa se faca in ultima zi a lunii care urmeaza perioadei pentru care se face raportarea, ulterior datei de referinta pentru categoria in care au fost inregistrati/incadrati

Declaratia informativa D406 se va depune in format electronic, prin intermediul serviciului public digital Servicii online Depunere declaratii al ANAF sau prin intermediul site-ului www.e-guvernare.ro.

Nu vor avea obligatia depunerii acestei declaratii:

  • persoanele fizice autorizate
  • intreprinderile individuale
  • intreprinderile familiale
  • persoanele fizice care desfasoara activitati cu scop lucrativ (PFL)
  • asociatiile familiale (ASF)
  • societatile profesionale de avocati cu raspundere limitata (SPAR)
  • societatile profesionale notariale si birourile individuale notariale
  • societatile profesionale practicieni in insolventa (SPI)
  • intreprinderile profesionale unipersonale cu raspundere limitata (URL)
  • institutiile publice (PUB), indiferent de sursa lor de finantare sau de categoria de contribuabili la care sunt incadrate
  • autoritatile administrative, indiferent de sursa lor de finantare

4. Noile discutii privind majorarea salariului minim prevad o crestere cu 8%, care ar urma sa se realizeze pana finalul anului, incepand cu 1 noiembrie sau 1 decembrie. Aceasta propunere vine din partea patronatelor.

Cresterea cu 8% ar conduce la un salariu minim de 2.484 lei.

5. Noi masuri de sprijin pentru formarea si angajarea persoanelor care beneficiaza de venit minim garantat precum si a tinerilor au intrat in vigoare prin publicarea in MOF a OUG 101/2021.

Se modifica definitia tanarului NEET ca fiind persoana cu varsta cuprinsa intre 16 ani si pana la implinirea varstei de 30 de ani (limita superioara de varsta a fost extinsa cu 5 ani), care nu are loc de munca, nu urmeaza o forma de invatamant si nu participa la activitati de formare profesionala.

In situatia in care persoanele apte de munca beneficiare de ajutor social se angajeaza cu contract individual de munca sau in baza unui raport de serviciu, pentru o perioada de cel putin 24 de luni, acordarea ajutorului social se prelungeste pentru o perioada de 6 luni, in cuantumul primit anterior angajarii.

Persoanele apte de munca beneficiare de ajutor social au obligatia sa se prezinte la agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca la fiecare 6 luni sau ori de cate ori sunt solicitate de aceasta.

Pentru facilitarea angajarii, precum si a participarii la cursuri de formare profesionala, in cazul persoanelor apte de munca beneficiare de ajutor social care nu au un nivel de educatie scolara sau cunostintele necesare potrivit Cadrului national al calificarilor prevazut in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului national al calificarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca recomanda, in cadrul serviciilor de informare si consiliere profesionala, inscrierea si parcurgerea cursurilor programului educational «A doua sansa» reglementate prin metodologia privind organizarea programului, elaborata si aprobata de catre Ministerul Educatiei.

Refuzul persoanelor apte de munca beneficiare de ajutor social de a participa la cursurile programelor educationale de tip «A doua sansa» conduce la incetarea dreptului la ajutorul social. Pentru persoanele apte de munca beneficiare de ajutor social care urmeaza cursurile programului «A doua sansa» la o distanta mai mare de 5 km fata de locuinta acestora, autoritatile administratiei publice locale asigura transportul acestora.

6. S-a modificat procedura de acordare a asistentei in completarea declaratiei unice – O 966/1.208 din 15.09.2021.

Organul fiscal central stabileste lista cu persoana/persoanele care va/vor colabora cu organul fiscal local in vederea acordarii asistentei privind completarea si/sau depunerea, precum si transmiterea declaratiei unice, precum si un calendar in care persoanele desemnate se deplaseaza la sediul organului fiscal local in acest scop, astfel incat cel putin o zi pe saptamana, la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale, sa fie prezent un functionar cu atributii de asistenta din cadrul organului fiscal central sau un alt functionar din cadrul organului fiscal central, de la data de 15 ianuarie si pana la implinirea termenului de depunere a declaratiei unice, prevazut de Codul fiscal.

7. Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronica“ a fost demarat in luna martie 2020 de catre Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in vederea eficientizarii colectarii impozitelor si taxelor, vizand in principal imbunatatirea si consolidarea gradului de colectare a TVA si prevenirea/combaterea evaziunii fiscale. Incepand din luna septembrie 2021, Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, va implementa, in cadrul unui program pilot, un sistem de facturare electronica ce va permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor emise de agentii economici in relatie cu institutiile publice, pentru operationalizarea cadrului normativ prevazut de Directiva 2014/55/UE privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice.

Ministerul de finante a publicat o documentatie tehnica privind factura electronica RO e-Factura.

Testeaza gratuit programele noastre: Facturare OnlineGestiune Online si Contabilitate Online si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *