Autentificare Cloud

Contact

Bill
Iti plac articolele noastre? Afacerea ta va iubi produsele SmartBill.       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – sistemul e-facturare, microgranturi sesiunea a doua

Cronica antreprenoriala

Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. ONRC a reamintit intr-un comunicat publicat pe site-ul institutiei in 09.09.2021 ca la data de 01 octombrie 2021 se incheie perioada de prelungire pentru indeplinirea obligatiei de depunere a declaratiei privind beneficiarii reali. Astfel, pana la aceasta data va trebui transmisa declaratia anuala privind beneficiarii reali ai persoanelor juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, prevazut la art. 56 alin. (4) din Legea nr. 129/2019.

Acest art. 56 alin.(4) prevede obligatia depunerii unei  declaratii anuale in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale, iar daca intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.

Totodata, potrivit dispozitiilor art. 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, astfel cum a fost modificat prin OUG nr. 191/2020 pentru prelungirea termenelor privind depunerea unor documente prevazute in sarcina asociatiilor si fundatiilor, precum si a persoanelor juridice inregistrate in registrul comertului, termenul pana la care se depune declaratia privind beneficiarii reali pentru societatile inregistrate in registrul comertului pana la data intrarii in vigoare a legii referite, este de maximum 90 de zile de la incetarea starii de alerta.

Declaratia se poate depune:

  • personal la oficiul registrului comertului
  • prin portalul de servicii al ONRC
  • prin e-mail la adresele de mail ale ORCT
  • prin corespondenta (posta/curier)

2. Ministerul Muncii a publicat in 09.09.2021 un proiect legislativ prin care se urmareste completarea prevederilor Ordinului nr. 2004/2018 privind aprobarea modelelor – cadru ale certificatului si contractului de internship, precum si al cererii pentru solicitarea primei de promovare a angajarii.

3. Prelungirea starii de alerta cu inca 30 de zile a fost aprobata in sedinta de Guvern din 9 septembrie 2021. Singura modificare se refera la prelungirea valabilitatii pentru testele antigen de la 24 la 48 de ore.

4. ONRC a anuntat existenta unui ghiseu special destinat depunerii/eliberarii cererilor/documentelor aferente operatiunilor de inregistrare/mentionare in registrul comertului de catre avocati, consilieri juridici, executori judecatoresti, practicieni in insolventa si notari publici.

5. Sistemul E-facturare urmeaza sa fie lansat in productie incepand cu luna octombrie 2021.

Acesta este un sistem de facturare electronica care va permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor emise de agentii economici in relatie cu institutiile publice (B2G) urmand a fi extins ulterior si asupra tranzactiilor dintre companii. Scopul acestei masuri este cresterea gradului de colectare a TVA si reducerea evaziunii fiscale.

6. Procedura de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 si art. 315.2 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare, s-a publicat in MOF in 07.09.2021 (Ordinul 1387/07.09.2021).

7. Cursul Euro a cunoscut un maxim istoric pe data de 7 septembrie 2021, valoarea inregistrata fiind de 4.9488 lei/eur.

8. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului va relansa  Masura 1 – Microgranturi.

In perioada 12-22 octombrie 2021, aplicatia de inscriere pentru a doua sesiune aferenta masurii 1 va fi disponibila aici.

Spre deosebire de prima sesiune, devin eligibili si beneficiarii din categoria II si IF, cu activitate economica in unul din domeniile prevazute in Anexa nr. 1 la OUG 130/2020.

Devin eligibili si beneficiarii din categoria profesionistilor, definiti si reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, care desfasoara profesii liberale reglementate prin acte cu putere de lege.

Valoarea grantului este de 2.000 euro/beneficiar.

9. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului a publicat un memorandum care contine o serie de masuri privind debirocratizarea pentru sprijinirea mediului de afaceri romanesc (6 septembrie 2021).

Masurile vizeaza o serie de simplificari in activitatea de zi cu zi a firmelor, precum: modificarea procedurii prin care se deconteaza concediile medicale, scutirea de sanctiuni pentru microintreprinderi, eliminarea obligatiei declararii sediilor secundare la ANAF, eliminarea obligativitatii tranzactiilor firmelor prin contul de trezorerie in relatia cu institutiile statului, eliminarea deductibilitatii limitate de 50% a combustibilului pentru autoturisme, a foii de parcurs, eliminarea obligatiei declararii posturilor vacante la ANOFM, simplificarea procesului de infiintare si de inchidere a firmelor, cresterea plafonului pentru care intervine obligatia dotarii cu POS-uri de la 50.000 euro la 100.000 euro, eliminarea procurii notariale necesare in indeplinirea obligatiilor declarative, eliminarea declararii reducerilor comerciale, a obligatiei de a pastra CIM-urile la punctele de lucru, a sanctiunilor pentru lipsa registrului de control etc.

 La toate acestea se adauga revizuirea tuturor actelor normative care impacteaza mediul de afaceri.

10. O 8/2021 aduce o modificare in calculul impozitului pentru cladirile cu utilizare mixta in proprietatea persoanelor fizice in sensul eliminarii conditiei ca cheltuielile cu utilitatile sa nu fie inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica .

Astfel, prevederea actualizata arata ca in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential, indicata prin declaratie pe propria raspundere, prin aplicarea cotei asupra valorii impozabile, fara a fi necesara stabilirea valorii prin depunerea raportului de evaluare.

11. Persoanele fizice se pot inregistra in SPV, cu nume de utilizator si parola, fara deplasarea la ANAF prin identificare vizuala online. Daca opteaza pentru aceasta varianta, persoana fizica va primi pe e-mail urmatoarele informatii:

  • instructiunile de desfasurare a sesiunii de identificare vizuala online
  • comunicarea faptului ca, in situatia in care nu poate participa la identificarea vizuala online la data si ora programate, acesta are posibilitatea de a solicita o reprogramare, prin accesarea aplicatiei de programari online
  • comunicarea faptului ca neprezentarea la ora si data ce vor fi comunicate va conduce la respingerea inregistrarii in SPV
  • reguli de conduita

In timpul sesiunii de identificare vizuala online functionarul public poate adresa intrebari specifice, cunoscute de ANAF si persoana fizica, iar in situatia in care persoana nu raspunde corect, cererea de inregistrare in SPV se respinge.

Testeaza SmartBill Conta programul nostru de contabilitate online si SmartBill ManagerConta, programul 100% gratuit prin care gestionezi rapid declaratiile catre ANAF si eficientizezi activitatile firmei tale de contabilitate.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.