Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cronica antreprenoriala – ghidul SAF-T, One Stop Shop lansat de ANAF

cronica antreprenoriala

Vezi mai jos ce noutati avem pentru voi in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Starea de alerta a fost prelungita pentru inca 30 de zile incepand de luni, 12 iulie 2021, prin Hotararea 730 publicata in MOF vineri, 09.07.2021.

Pe langa prelungirea starii de alerta, incepand cu 1 iulie s-a mai aprobat prelungirea valabilitatii certificatului de vindecare pentru Covid pana la 180 de zile (pana acum acesta era valabil intre 14 si 90 de zile) iar in ce priveste organizarea si desfasurarea activitatii institutiilor publice sau private de cultura care administreaza spatii speciale destinate activitatilor cultural-artistice in aer liber, se permite pana la 1.000 de persoane pe scaune. La organizarea de evenimente private – nunti, botezuri – suprafata pe persoana a fost modificata de la 4 mp la 2 mp , la organizarea de evenimente private aferente meselor festive, 2 mp in loc de 4 mp,  la locurile de joaca pentru copii nu se va mai solicita ca insotitorii sa fie vaccinati.

2. Ministerul finantelor a publicat o prima versiune a Ghidului contribuabilului pentru pregatirea si depunerea declaratiei informative D406 – Fisierul Standard de Control Fiscal -SAF-T. Acesta este un standard international pentru schimbul electronic de date contabile intre societati/organizatii si autoritatile fiscale si a fost conceput de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica in 2005, iar de atunci a suferit o serie de perfectionari, versiunea cea mai recenta fiind OECD SAF-T 2.0.

3. O noua lege in domeniul registrului comertului asteapta promulgarea la Presedinte. Este vorba de o lege care aproba O 195/2020 cu anumite modificari, astfel:

Prelungirea aplicarii masurilor de mai jos pe durata starii de alerta, precum si un an dupa incetarea acesteia.

  • activitatea oficiului registrului comertului se deruleaza in principal prin mijloace electronice si prin corespondenta, in conditiile legii. Activitatea de lucru cu publicul la ghiseele institutiei se deruleaza in cadrul unui program, de 4 ore, fractionat in doua intervale orare, iar in perioada cuprinsa intre acestea se dezinfecteaza spatiile afectate lucrului cu publicul. Accesul publicului se realizeaza in mod organizat, in limita numarului ghiseelor afectate lucrului cu publicul, cu prezenta unei singure persoane la ghiseu.
  • declaratiile pe proprie raspundere care se anexeaza la cererea de inregistrare/alte cereri pot avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si pot fi transmise la oficiul registrului comertului fara nicio alta formalitate, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier. De asemenea, declaratiile pot fi si in forma autentica, certificata de avocat sau date la oficiul registrului comertului.
  • specimenul de semnatura, acolo unde legea prevede, se transmite la oficiu legalizat de notarul public sau certificat de avocat ori sub forma unui inscris sub semnatura privata, fara nicio alta formalitate sau se poate da la oficiul registrului comertului.

Se abroga prevederile legii societatilor comerciale care arata ca:

  • la inmatricularea societatii si la schimbarea sediului social se va prezenta la sediul ORC documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social. Dupa inregistrarea in registrul comertului, ORC transmite documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social la organul fiscal din cadrul ANAF in a carui circumscriptie se situeaza imobilul cu destinatie de sediu social.
  • informatiile privind calitatea de asociat unic si indeplinirea conditiilor privind sediul social se inregistreaza in registrul comertului pe cheltuiala solicitantului.

4. Recent, la ministerul muncii au avut loc dezbateri privind reglementarea activitatilor casnice. Datele oficiale arata ca 39% din populatie este inactiva si se estimeaza ca in jur de 1,2 milioane de persoane ar putea obtine anumite drepturi odata ce activitatile casnice, in prezent desfasurate majoritar la negru, vor fi reglementate corespunzator. In comunicatul publicat de Ministerul Muncii se mai arata ca legalizarea acestor activitati va duce la reducerea muncii nedeclarate prin introducerea de categorii profesionale care in prezent nu se regasesc pe piata muncii si  implicit contributia acestora la sistemul de asigurari sociale pentru a avea acces la servicii medicale ori la obtinerea unui drept de pensie .

5. ANAF a publicat proiectul procedurii de implementare a grupului fiscal unic in domeniul impozitului pe profit. Posibilitatea constituirii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit a fost introdusa prin L296/2020. Grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit se constituie din cel putin doua dintre urmatoarele entitati, denumite membri:

  • o persoana juridica romana sau cu sediul social in Romania infiintata potrivit legislatiei europene si una sau mai multe persoane juridice romane/persoane juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene la care aceasta detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot al acestora
  • cel putin doua persoane juridice romane la care o persoana fizica romana detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot
  • cel putin doua persoane juridice romane detinute, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica/fizica, rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii
  • cel putin o persoana juridica romana detinuta, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii si sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania al acestei persoane juridice straine

Proiectul procedurii de implementare a grupului fiscal unic in domeniul impozitului pe profit a fost publicat de ANAF in 01.07.2021.

In cadrul procedurii de constituire se vor utiliza urmatoarele formulare:

  • 173 Cerere privind grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit
  • 174 Decizie privind aprobarea/respingerea implementarii/mentinerea grupului fiscal si continuarea sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit
  • 175 Decizie privind modificari ulterioare in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit

6. Ministerul de Finante a crescut plafoanele si a prelungit valabilitatea Programului IMM Invest, in baza aprobarii obtinute de la Comisia Europeana. Astfel, se prelungeste Programul IMM Invest Romania si Subprogramul Agro IMM Invest, incepand cu 1 iulie 2021 pana la data de 31 decembrie 2021 si majorareaza plafoanele schemei de ajutor de stat de la 800.000 euro la 1.800.000 de euro pentru fiecare intreprindere.

7. In vederea implementarii pachetului TVA privind comertul electronic, a devenit operational sistemul electronic One Stop Shop (Regimul special de TVA) incepand cu 1 iulie 2021.

Sistemul OSS intermediaza inregistrarea si declararea electronica, precum si plata TVA aferenta anumitor categorii de bunuri si servicii, in comertul transfrontalier Business-to-Consumer (B2C).

8. Constituie contraventie desfasurarea activitatii la unul dintre angajatori in perioada in care la celalalt sau ceilalti angajatori  persoana a prezentat certificat/certificate de concediu medical. Aceasta contraventie se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei, precum si neplata/recuperarea indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate, conform unei recente modificari aduse O 158/2005 (OUG nr. 74 din 30 iunie 2021).

9. La data de 23.05.2021, s-a implinit termenul de 6 luni in care cooperativele Agricole existente au obligatia sa isi actualizeze actele constitutive in conformitate cu prevederile Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004+, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum este prevazut de prevederile art. IV al Legii nr. 265/2020 pentru modificarea si completarea Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004.

Testeaza gratuit programele noastre: Facturare OnlineGestiune Online si Contabilitate Online si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *