Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Echipamentul de protectie, reincadrare fiscala diurne, scadente de plata 26 iunie 2023 – Cronica antreprenoriala

echipamentul de protectie

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Angajatorii trebuie sa stie ca reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei neasigurarea de catre angajator a echipamentelor individuale de protectie pentru salariati. Prin echipament individual de protectie se intelege orice echipament destinat sa fie purtat sau tinut de lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sa ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de munca, precum si orice element suplimentar sau accesoriu proiectat in acest scop si care trebuie sa fie utilizat atunci cand riscurile nu pot fi evitate sau limitate suficient prin mijloace tehnice de protectie colectiva ori prin masurile sau metodele de organizare a muncii. Echipamentul individual de protectie se acorda in mod gratuit de catre angajator. Acesta trebuie sa asigure si buna sa functionare si o stare de igiena satisfacatoare a acestuia si totodata trebuie informeaza lucratorul despre riscurile impotriva carora il protejeaza purtarea echipamentului individual de protectie.

2. ITM reaminteste intr-un comunicat ca exista doua situatii in care se poate ajunge la o reincadrare a diurnelor, prin termenul generic de diurna intelegandu-se indemnizatia de delegare, indemnizatia de detasare, indemnizatia de detasare transnationala si indemnizatia de mobilitate.

a) o situatie este cea in care inspectorii de munca deruleaza actiuni de control la angajatorii care platesc diurne salariatilor. In baza documentelor furnizate de angajatori la verificari, inspectorii ITM stabilesc natura veniturilor acordate sub forma de diurne, respectiv daca se incadreaza in prevederile legale incidente sau daca aceste venituri sunt, de fapt, de natura salariala.Procesele-verbale incheiate de inspectorii de munca  sunt transmise apoi, in maximum 45 de zile lucratoare, la ANAF, pentru a fi avute in vedere la inspectiile fiscale viitoare. In urma verificarilor, reincadrarile sunt reflectate in decizii de impunere prin care angajatorii sunt obligati la plata de taxe salariale pentru diurnele recalificate (impozit pe venit si contributii sociale obligatorii).

b) a doua situatie este aceea in care ANAF deruleaza pe cont propriu verificari la angajatori si identifica situatii de acordare a diurnelor va cere ITM ca in maximum 15 zile lucratoare, sa efectueze controale si sa confirme natura concreta a veniturilor. Dupa finalizarea controalelor inspectorilor de munca si transmiterea proceselor-verbale, personalul de control al ANAF poate derula propriile verificari pentru a emite decizii de impunere pentru reincadrarea diurnelor, acolo unde este cazul.

3. 26 iunie 2023 este termenul final pentru depunerea declaratiilor de impozit pe profit /venitul microintreprinderilor/impozit specific si de plata aferente trimestrului 4 2022.

Pe perioada aplicarii prevederilor OUG 153/2020 (anii 2021-2025) termenele pentru depunerea declaratiilor si pentru plata impozitului pe trimestrul 4 sunt: 

a) pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, 

b) pentru contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor termenul pentru depunerea declaratiei aferente trimestrului IV si plata impozitului aferent acestui trimestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator;

c) pentru platitorii de impozit specific (pentru anul 2022) unor activitati termenul pentru depunerea declaratiei aferente semestrului II si plata impozitului aferent acestui semestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator.

In anul 2022 termenul de 25 iunie este intr-o zi  nelucratoare (duminica) astfel ca scadenta devine 26 iunie 2023.

4. Salariile de baza din sanatate, asistenta sociala, aparare, ordine publica si securitate nationala se majoreaza de la 1 iunie conform OUG 54/08.06.2023

Mai precis, incepand cu data de 1 iunie 2023, salariile personalului prevazut in Anexa nr. II – Familia ocupationala de functii bugetare “SANATATE SI ASISTENTA SOCIALA” din Legea-cadru nr. 153/2017, se stabilesc la nivelul celor prevazute de aceasta lege pentru anul 2022.

Tot de la 1 iunie cresc si soldele si salariile de functie ale personalului prevazut in Anexa nr. VI – Familia ocupationala de functii bugetare “APARARE, ORDINE PUBLICA SI SECURITATE NATIONALA” din Legea-cadru nr. 153/2017 care se stabilesc, de asemenea, la nivelul celor prevazute pentru anul 2022.

5. Intr-un recent proiect de act normativ publicat de Ministerul Muncii se are in vedere o modificare a HG nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor.

Potrivit prevederilor art. 341 din Codul muncii fiecare angajator are dreptul de a-si organiza activitatea de resurse umane si salarizare prin una dintre modalitatile reglementate de lege, respectiv prin asumarea de catre angajator a atributiilor specifice, prin desemnarea unuia sau mai multor angajati carora sa le repartizeze, prin fisa postului, atributii privind activitatea de resurse umane si salarizare sau prin contractarea unor servicii externe specializate in resurse umane si salarizare (inclusiv servicii externe de contabilitate autorizate de CECCAR) si activitatea de completare si transmitere a datelor in registru se poate realiza in una dintre modalitatile enumerate anterior, cu informarea in termen a inspectoratului teritorial de munca in legatura cu incheierea, sau dupa caz, incetarea contractelor de furnizare servicii.

Se va stabili obligatia serviciilor externe, ca la incetarea contractului de furnizare servicii sa elibereze angajatorului baza de date in format electronic care contine toate inregistrarile facute de prestator pe durata contractului.

Se va stabili obligatia angajatorului de a transmite suspendarea contractului individual de munca ca urmare a absentelor nemotivate, in termen de 3 zile lucratoare de la data emiterii deciziei de suspendare, in conditiile prevazute la art. 51 alin. (2) din Codul muncii.

Se va stabili posibilitatea angajatorilor de a solicita inspectoratului teritorial de munca o copie a datelor existente in registru, in format electronic sau letric, pentru situatia in care, din diferite motive nu mai detin aceste date.

6. ANAF a publicat lista seminariilor web care se vor desfasura in luna iunie 2023.

Lista este disponibila aici: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/intalniri.htm

7. Prin HG nr.355/2023 s-au modificat si completat Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG. nr. 479/2003.A fost stabilita configuratia, precum si caracteristicile tehnice si functionale ale aparatelor de marcat electronice fiscale integrate in echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, in vederea testarii si avizarii acestora de catre Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica – ICI Bucuresti.

Au fost modificate dispozitiile care reglementeaza procedura pe care trebuie sa o urmeze utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale la incetarea activitatii acestora, precum si in situatia in care aparatul de marcat se transfera de la un punct de lucru la altul.

Au fost introduse noi dispozitii legale care trebuie respectate atat de catre operatorii economici care au obligatia emiterii de bonuri fiscale , cat si de catre unitatile de service acreditate , respectiv de catre distribuitorii autorizati ai aparatelor de marcat electronice fiscale.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *