Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Persoane fizice cu averi mari, facilitati in constructii, agricultura si industria alimentara – Cronica antreprenoriala

facilitati in constructii

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Oficial, COVID-19 nu mai constituie o urgenta de sanatate publica pe teritoriul Romaniei, iar starea de risc epidemiologic si biologic generata de pandemia de COVID-19 inceteaza, potrivit unei hotarari publicate in MOF 595 din 29.06.2023.

2. Procedura de acordare a facilitatilor in constructii, sectorul agricol si in industria alimentara urmeaza a se modifica potrivit unor proiecte legislative publicate de Ministerul de Finante la finalul lunii iunie 2023.

In domeniul constructiilor se clarifica situatiile in care, desi salariul brut de incadrare este cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, de minimum 4.000 de lei lunar, salariatul realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor mai mici de 4.000 de lei/luna.

Astfel de cazuri sunt cele in care activitatea se desfasoara pentru o fractie din luna: contractul individual de munca incepe/inceteaza in cursul lunii, salariatul a beneficiat de concediu fara plata, etc.

In domeniul agricol si industria alimentara se aduc clarificari referitor la notiunea de angajator, in sensul in care aceasta include si orice entitate fara personalitate juridica, care desfasoara activitati definite de cel putin unul dintre codurile CAEN prevazute la art.60 pct.7, lit.a) din Codul fiscal si indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si, potrivit legii, poate sa incheie contracte individuale de munca (ex. statiunile didactice din structura institutiilor de invatamant superior agricol).

De asemenea, la determinarea cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea in sectorul agricol si in industria alimentara, se iau in calcul veniturile realizate din vanzarea produselor, inclusiv prin unitatile proprii de desfacere.

3. Un alt proiect legislativ publicat de ANAF prevede modificarea formularului D 300 (decontul de TVA).

Prin Legea nr. 88/2023 au fost aduse modificari si completari dispozitiilor privind TVA, in scopul introducerii unor scutiri de TVA pentru anumite operatiuni economice. Noul model va permite reflectarea acestor noi scutiri pentru:

a) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti prestate catre entitati nonprofit, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz;
b) livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor, altele decat cele  prevazute la punctele urmatoare, precum si adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, precum si cele efectuate catre entitati nonprofit;
c) livrarea de proteze si accesorii ale acestora, cu exceptia protezelor dentare scutite de taxa conform art. 292 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;
d) livrarea de produse ortopedice.

4. S-a aprobat Procedura pentru anularea obligatiilor fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 43/2023. Legea 43/2023 prevede anularea diferentelor de obligatii fiscale principale, precum si a obligatiilor fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, ca urmare a reincadrarii din categoria veniturilor din alte surse in categoria veniturilor din salarii si asimilate salariilor, a veniturilor din tichete cadou obtinute de catre persoanele fizice de la alte persoane decat angajatorii, pentru perioadele fiscale de la intrarea in vigoare a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa si, respectiv, a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, si pana la 31 decembrie 2020 inclusiv, si neachitate pana la data intrarii in vigoare a acestei legi.

5. Ordinul nr. 920 din 13 iunie 2023 privind persoanele fizice cu averi mari defineste drept persoana cu avere mare acea  persoana fizica rezidenta fiscal in Romania care detine o avere, atat in Romania, cat si in strainatate, estimata la o valoare mai mare de 25 de milioane de euro, echivalentul in lei, calculat la cursul mediu al euro din anul precedent estimarii averii, stabilit de BNR, pe baza datelor detinute/obtinute de ANAF.

Estimarea averii se face de catre ANAF pe baza datelor si informatiilor detinute sau obtinute de de aceasta cu privire la urmatoarele elemente patrimoniale:

a) bunurile imobile detinute;

b) bunurile mobile detinute;

c) activele financiare detinute.

In scopul asigurarii conformarii fiscale voluntare a acestor persoane, ANAF poate proceda la:

a) aplicarea unor tratamente fiscale alternative de crestere a conformării fiscale voluntare, pe baza riscurilor identificate;

b) selectarea, pe baza analizei de risc, a persoanelor fizice care prezinta risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile, in vederea efectuarii de verificari ale situatiei fiscale personale/verificari documentare, in conditiile legii.

Tratamentele fiscale alternative constau in:

a) indrumarea in scopul facilitarii conformarii fiscale voluntare

b) derularea unor programe de notificare a acestora, privind problemele de neconformare identificate.

6. Societatile care apeleaza la facilitatea de acordare a esalonarii la plata prin  formularele D7 „Cerere de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata” si D8 „ Cerere de acordare a esalonarii la plata” le vor transmite prin intermediul Formularului de contact accesibil din cadrul serviciul Spatiul Privat Virtual prin selectarea categoriei ”Asistenta si indrumare de specialitate in domeniul fiscal” (prima categorie).

Acestea nu se pot depune la fel ca restul declaratiilor prin site-ul e-guvernare si nici la ghiseu in format fizic.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *