Urmare fireasca a articolelor despre factura, bon fiscal si chitanta din seria documente vitale, cel comparativ are ca scop clarificarea punctuala a conditiilor de emitere a acestor documente. Acest articol este insotit de un infografic pe care te invitam sa-l descarci si sa-l consulti atunci cand ai vreo nelamurire.
Exista in randul participantilor la operatiuni economice confuzia intre chitanta, bon fiscal si factura. In randurile de mai jos vom incerca sa clarificam aceste aspecte si sa usuram astfel sarcina antreprenorilor.
Factura
Factura este documentul fiscal ce creeaza o obligatie de plata, intr-un anumit interval de timp. Factura este emisa de catre persoanele juridice, fie ca acestea sunt sau nu platitoare de TVA, dar si de catre PFA-uri. Din punct de vedere contabil, factura determina inregistrarea in contabilitatea furnizorului de bunuri sau servicii a unei creante, iar in cea a cumparatorului a unei datorii. Factura nu presupune predarea bunurilor sau prestarea serviciilor in acel moment si nici nu implica plata pe loc, desi acest lucru se poate intampla. Plata se va face in intervalul de timp stabilit contractual, in numerar sau prin transfer bancar.
Chitanta
Chitanta se elibereaza in momentul in care este realizata plata in numerar ce corespunde livrarii unui bun / prestarii unui serviciu sau in cazul in care se justifica intrarea unei sume in numerar in registrul de casa. Chitanta se elibereaza doar persoanelor juridice, eliberandu-se persoanelor fizice in cazurile exceptionale prevazute de lege. Chitanta stinge din punct de vedere contabil creanta din contul furnizorului si datoria aferenta acesteia din contul cumparatorului, in momentul in care este eliberata.
Bonul fiscal
Bonul fiscal este documentul eliberat de casa de marcat. Oricine are obligatia de a detine o casa de marcat si presteaza servicii direct catre populatie trebuie sa elibereze bonul catre clientii sai.
La cererea expresa a clientului, vanzatorul este obligat sa emita factura aferenta tranzactiei pentru care a eliberat initial bonul fiscal.
Se interzice operatorilor economici care au obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale și de a emite bonuri fiscale cu acestea, să înmâneze clienților documente care atestă plata contravalorii bunurilor achiziționate sau serviciilor prestate, altele decât bonurile fiscale, cu excepția situației in care casa de marcat se defecteaza.
Comparatie intre Factura | Bon fiscal | Chitanta
Cine elibereaza:
– Factura: persoanele juridice, PFA-uri
– Chitanta: persoanele juridice, PFA-uri
– Bonul fiscal: persoane juridice, PFA-uri
Cui se elibereaza:
– Factura: persoanelor juridice, fizice
– Chitanta: persoanelor juridice (dar si anumitor categorii de persoane fizice, exceptii de la interdictia de a emite chitanta persoanelor fizice)
– Bonul fiscal: persoanelor juridice sau persoanelor fizice
Actiune:
– Factura: plata de incasat (da nastere obligatiei de plata)
– Chitanta: plata efectuata (stinge obligatia de plata)
– Bon fiscal: plata efectuata (stinge obligatia de plata)
In anul 2021 s-a finalizat procedura de conectare a caselor de marcat la ANAF. Conectarea AMEF la serverele ANAF a presupus renunțarea la anumite declarații care se depuneau periodic de către contribuabili având ca efect o simplificare a obligațiilor declarative. Odata conectate, casele de marcat transmit automat catre ANAF informatii despre vanzari, odata cu emiterea raportului Z.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Buna ziua.
Ma puteti ajuta va rog cu o speta?
Daca am incasat de la un client persoana fizica prin virament bancar avans pentru produsele ce urma sa
le livrez cand imi soseau,imi puteti spune ce acte trebuie sa emit ca inregistrez corect tranzactia in contabilitea primara a firmei? Factura + bon fiscal? Doar bon fiscal?
Multumesc mult!!!
Buna ziua Monica,
Avand in vedere ca este vorba despre o persoana fizica, este suficient bonul fiscal. Se poate emite si factura fiscala in baza bonului fiscal, insa doar daca clientul solicita acest lucru.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Lucrez intr-o societate de peste 2 ani de zile pe contabilitate primara. In momentul in care m-am angajat, contabilul m-a instruit ce sa emit, cand, etc. De 2 ani incoace emit bon fiscal numai pentru persoane fizice si chitanta pentru PJ. Abia de anul acesta am inceput sa aud de faptul ca bonul fiscal trebuie emis obligatoriu si pentru vanzari catre persoane juridice. De cand s-a schimbat legislatia? Sau asa a fost dintotdeauna, iar contabilul meu nu a stiut acest lucru? (greu de crezut pentru ca este un om foarte capabil)
Buna ziua,
Puteti emite ca dovada a incasarii unor sume catre o persoana juridica atat chitante, cat si bonuri fiscale, ambele variante fiind corecte.
Daca aveti obligatia de a utiliza case de marcat (fiindca aveti si clienti persoane fizice), atunci cel mai simplu si comod pentru dumneavoastra ar fi sa emiteti si pentru persoanele juridice bonuri fiscale impreuna cu factura – atunci cand clientul va solicita acest document.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,vreau s? fiin?ez un PFA cu domeniul ?nchirieri atv-uri pe week-end pot folosi doar facturier pentru a emite facturi ?i s? nu mai cump?r casa de marcat?
Buna ziua,
Daca prin activitatea dumneavoastra incasati integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie, atunci sunteti obligat sa utilizati aparate de marcat electronice fiscale cu scopul de a elibera bonul fiscal.
Pe de alta parte, exista cateva exceptii de la utilizarea caselor de marcat, insa consideram ca nu va incadrati la niciuna dintre acestea.
Ar fi indicat sa consultati si urmatorul link pus la dispozitie de ANAF unde puteti regasi toate detaliile de care aveti nevoie:
http://www.mfinante.ro/pagina.html?categoriebunuri=legislatie-aparate-de-marcat,documente-aparate-de-marcat,lista-cu-operatori-economici-aparate-de-marcat,program-implementare-aparate-de-marcat-cu-jurnal-electronic&pagina=domenii&menu=accize&tab=1
O zi placuta!
Buna ziua
Am emis o factura acum doua luni catre o persoana juridica pe care am incasat-o astazi. Am batut un bon fiscal de valoarea sumei incasate si i l-am eliberat clientului. Este corect asa sau trebuia sa-i eliberez o chitanta? Am inteles ca mi se dubleaza veniturile cu bonul fiscal.
Buna ziua Dragos,
Pentru persoane juridice se poate elibera atat bon, cat si chitanta pentru decontare. Daca ati eliberat bon, atunci la inregistrarea lui in contabiltate veti inregistra nu un venit ci stingerea unei creante de la un client.
Deci, daca procedati cu atentie la inregistrarea bonului, nu veti dubla venitul.
Zi frumoasa!
BUNA Seara, Chitantierul se mai poate fo?osi catre clienti persoane incepand cu 2019?
Buna ziua,
Nu este foarte clara intrebarea. Ca sa va raspundem in general, in cazul in care entitatea vinde catre persoane juridice, de regula se emite si factura, iar pentru decontare se poate utiliza fie bonul, fie chitanta.
Daca prestati servicii direct catre populatie (persoane fizice), aveti obligatia de a detine casa de marcat si de a elibera bon fiscal.
Zi frumoasa!
Dac? am cump?rat un bilet pt.vacan?? ?i am pl?tit cu cardul,chitan?a de la pios este valabil? pt.decontare ?mpreun? cu factur? fiscal? f?r? bon fiscal?multumesc.
Buna ziua,
Da, se poate atasa ca document justificativ chitanta de la POS care arata ca ati efectuat plata facturii.
Zi frumoasa!
Buna ziua. Am o firma de artificii si foarte rar prestez servicii la persoane fizice maxim 2 3 ori pe an.Sunt obligat la casa de marcat sau pot emite factura plus chitanta ca la firme
Buna ziua Adrian,
Consideram ca este necesara dotarea cu casa de marcat si emiterea bonului conform OUG 28/1999. Puteti consulta Ordonanta aici: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/17431
Ca alternativa, puteti sa le solicitati sa plateasca in contul dumneavoastra bancar.
Zi frumoasa!
buna ziua!
am un SRL la inceput de drum, prestari servicii, abia zilele acestea am incheiat contractul pentru spatiu punct de lucru si inca nu am instalat casa de marcat (inca prinsi in formalitati).
cum rezolv problema facturarii unui serviciu pentru o persoana fizica care a achitat deja tariful prin virament in cont, neavand posibilitatea sa emit bonul fiscal?
multumesc
Buna ziua Sorana,
Daca persoana a efectuat viramentul in cont, atunci tot ce trebuie sa faceti este sa ii trimiteti factura. La incasarile prin virament in cont cu OP nu aveti obligatia de a le elibera bon fiscal si nici nu trebuie efectuat acest lucru, fiindca nu este o incasare directa. Extrasul de cont este documentul justificativ al efectuatii platilor. Daca ati marca si pe casa de marcat ati dubla incasarile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Sa presupunem ca as dori sa inchiriez una-doua camere, ocazional in regim hotelier, in apartamentul personal de 4 camere, conform Art. 85 CF, pentru care se plateste impozit norma de venit. Daca as lucra prin Booking, fara a lua bani cash, respectiv clientul plateste direct la Booking, dupa care Booking ar trebui sa plateasca suma in termen de maxim o luna. Din moment ce as plati impozit norma de venit, e cam imposibil sa ofer bon fiscal sau factura. Plus ca bonul fiscal sau factura se emit dupa plata banilor, bani pe care i-as primi dupa o luna.
Cum fac sa emit bon fiscal sau factura, din moment ce eu nu am efectiv banii in mana si nici in cont(decat in termen de o luna) ?
Va multumesc anticipat !
Buna ziua Ioan,
Multumim pentru intrebarea adresata.
Sunt 2 situatii diferite:
– daca incasarea o faceti dumneavoastra direct de la client, veti avea nevoie de casa de marcat;
– daca incasarea se face prin banca (ex. Booking incaseaza banii si apoi va vireaza banii in cont), atunci nu se mai emite bon fiscal. Insa va trebui sa emiteti factura pentru serviciile de cazare.
Factura se poate emite chiar daca banii nu sunt in cont, aceasta reprezentand documentul care atesta vanzarea, nu incasarea banilor.
Incasarea banilor se justifica fie cu bonul de casa daca avem incasari in numerar, fie cu extrasul de banca daca avem incasari prin banca.
Pe de alta parte, faptul ca sunteti inregistrat cu norma de venit nu exclude posibilitatea/obligatia emiterii facturii.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Voi fi si eu in situatia domnului Mircea, cel care a adresat intrebarea de mai sus (inchiriere de camere in regim hotelier cu incasarea banilor exclusiv prin virament bancar, de la booking). Voi incasa si eu banii pentru inchirierea unei garsoniere, exclusiv prin virament bancar, de la booking. Inteleg ca, in acest caz, nu este necesara casa de marcat. Insa, ca persoana fizica, cum pot emite facturi? Adica, ce demersuri trebuie sa fac pentru a putea emite facturi? Ma gandesc ca nu pot cumpara un facturier si emit facturi, pur si simplu.
Multumesc!
Buna ziua Anca,
Multumim pentru intrebarea adresata. In situatia pe care ati mentionat-o, in care incasati doar prin banca, in contul bancar, nu aveti nevoie de casa de marcat. Pe de alta parte, persoanele fizice simple (nu PFA) nu emit facturi. Puteti intocmi contract de inchiriere daca este nevoie de un document justificativ. Facturile se emit de catre persoane inregistrate – ex. PFA, SRL, II, IF, etc.
Zi frumoasa!
Multumesc!
Eu voi fi inregistrata la ANAF (impozit pe norma de venit). Nu pot emite factura pe baza de CNP, acesta fiind inregistrat la ANAF? Inteleg ca o casa de marcat se poate fiscaliza pe baza de CNP si se poate da bon insa, factura nu se poate da?
Daca un client imi va cere factura, ce ar trebui sa fac? Booking spune ca este datoria mea sa dau clientului factura.
Buna ziua Anca,
Intelegem ca dumneavoastra aveti ca forma de organizare o PFA inregistrata la ANAF cu norma de venit. PFA-urile pot emite factura, respectand prevederile codului fiscal – art. 319 in care sunt trecute toate mentiunile obligatorii (il puteti gasi aici: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_11022020.htm#A319)
Exista o diferenta intre persoana fizica simpla si PFA. Persoanele fizice simple nu emit factura. Factura se emite insa de persoanele fizice autorizate.
Zi buna!
Bun? seara! Va rog sa-mi spune?i ?n cazul ?n care desf??or o profesie liberala (medic), daca sunt obligat sa eliberez pentru serviciile medicale catre persoane fizice, chitanta sau factura+chitanta? O baza legala? Va mul?umesc! O seara buna!
Buna ziua Nicolae,
Art. 2 alin. f) al OUG 28/1999 prevede ca activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale nu sunt obligate sa detina casa de marcat. Asadar, nu aveti obligatia de a elibera bon daca indepliniti aceste conditii.
Art. 319 Cod fiscal prevede la alin. (6) alin. (2) lit. a) ca persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate. Prin exceptie persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei.
Le enumeram pe cele din domeniul medical:
a) spitalizarea, ingrijirile medicale si operatiunile strans legate de acestea, desfasurate de unitati autorizate pentru astfel de activitati, indiferent de forma de organizare, precum: spitale, sanatorii, centre de sanatate rurale sau urbane, dispensare, cabinete si laboratoare medicale, centre de ingrijire medicala si de diagnostic, baze de tratament si recuperare, statii de salvare si alte unitati autorizate sa desfasoare astfel de activitati;
b) prestarile de servicii efectuate in cadrul profesiunii lor de catre stomatologi si tehnicieni dentari, precum si livrarea de proteze dentare efectuata de stomatologi si de tehnicieni dentari;
c) prestarile de ingrijire si supraveghere efectuate de personal medical si paramedical, conform prevederilor legale aplicabile in materie;
d) transportul bolnavilor si al persoanelor accidentate, in vehicule special amenajate in acest scop, de catre entitati autorizate ?n acest sens.
Pentru toate aceste servicii de natura medicala nu este obligatorie factura, dar puteti opta pentru emiterea aceasteia. Evidenta veniturilor o veti face pe baza chitantei. Asadar, aveti obligatia emiterii chitantei.
Potrivit O 2634/2015 privind documentele financiar-contabile 😕 In conditiile in care sumele inscrise in chitanta sunt aferente livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii scutite fara drept de deducere conform prevederilor din Codul fiscal, formularul de chitanta este documentul justificativ care sta la baza inregistrarii veniturilor in contabilitate.?
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
O firma care vinde rar la persoane fizice si incaseaza doar prin virament sumele, poate sa faca asta fara sa aiba casa de marcat fiscalizata?
Buna ziua,
Conform OUG nr. 28/1999, daca prin activitatea desfasurata incasezi, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie, esti obligat sa utilizezi aparate de marcat electronice fiscale cu scopul de a elibera bonul fiscal.
Apreciem ca nu este nevoie de dotarea cu casa de marcat din moment ce incasarea nu se realizeaza in numerar, ci doar prin virament bancar.
Puteti regasi si mai multe detalii despre obligativitatea utilizarii caselor de marcat in articolul de la urmatorul link: https://blog.smartbill.ro/legislatie-case-marcat/
O zi placuta!
Eu nu inteleg nimic.Va rog ajutati-ma. Banca la care am avut credit mi-a eliberat chitante pentru plata ratelor lunare.Pe chitanta scrie ?plata rata?. Intrebarea mea esteurmatoarea ,in registru de casa ,banca inregistreaza suma d epe chitanta doar pentru rata asa cum scrie pe chitanta , ci nu ia din suma platita pentru rata, cate 10 bani pentru a-i considera a fi poprire la o alta banca, ori nu este asa!
Buna ziua,
Va rugam sa reformulati intrebarea, mai detaliat si putin mai clar, pentru a intelege despre ce este vorba si a va putea ajuta.
Multumim.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am si eu o nelamurire. O firma care nu are casa de marcat, poate sa foloseasca un aparat pos pentru incasari persoane juridice si fizice sau numai juridice?
Multumesc!
Buna ziua Madalina,
In acest sens va putem prezenta doua prevederi legislative:
Potrivit art. 1 alin. (3) din OUG nr. 193/2002 ? ?Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 50.000 euro in echivalent lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata si cardurile de debit, si cardurile de credit prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare?.
Pe de alta parte, esti obligat sa utilizezi case de marcat daca prin activitatea ta incasezi, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie (Ordonanta de Urgenta nr. 28 din 1999).
Pentru un raspuns concret va recomandam sa solicitati un raspuns de la ANAF.
O zi placuta!
Buna ziua . Am intampinat o problema in legatura cu decontarea serviciilor turistice . Am depus la financiar factura si bon fiscal de la pensiunea unde am fost in concediu iar domnul contabil mia transmis ca cine mia eliberat aceste documente nu figureaza la ANAF ca platitor de taxe si impozite . Credeti ca este normal asa ceva ?
Buna ziua Ionut,
Speta dumneavoastra este ceva mai complexa, iar informartiile furnizate nu sunt suficiente pentru a va putea oferi un raspuns. Va sfatuim sa va adresati unui consultant juridic care sa analizeze situatia descrisa.
O zi placuta!
Buna ziua,
O persoana care are o profesie libera ?i lucreaza exclusiv cu persoane juridice emite factura pentru serviciile prestate iar banii i se platesc doar in contul bancar, nu si numerar. Stiu ca nu are obligatia sa aiba casa de marcat (si sa emita bon fiscal) dar are cumva obligatia sa emita si chitanta pe langa factura? Nu se inregistreaza veniturile in contabilitate pe baza extrasului de cont bancar?
Va multumesc.
Buna ziua Dana,
Cat timp nu lucrati cu numerar, nu aveti obligatia de a utiliza casa de marcat. Daca aveti incasari exclusiv prin banca, atunci extrasul de banca este documentul care sa justifice incasarea. Nu trebuie emisa chitanta, fiindca ati dubla incasarile.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
La un service auto, se intocmeste deviz de lucrari atat pt. PJ cat si pentru PF. La finalizarea devizului se genereaza automat factura fiscala pentru PJ si PF. Facturile emisse catre PJ se incaseaza cu chitanta sau OP, cele emise catre PF cu bon fiscal (acesta fiind doar act de casa nu de inregistrare al veniturilor). Daca incasez factura cu card bancar, mai este necesar sa eliberez bonul fiscal care va avea obligatoriu selectat card bancar.
Raportul fiscal zilnic- Z de la casa de marcat reprezinta doar numerarul incasat. Declaratia 4200 este irelevanta in acest caz dpv al veniturilor.
Buna ziua,
Bonul fiscal trebuie sa fie emis si atunci cand clientul plateste cu cardul bancar, la POS. Pe casa de marcat aceasta va aparea distinct de numerarul efectiv, la fel pe raportul Z. Trebuie sa setati astfel casa de marcat, incat sa puteti identifica la final de zi cat este cash efectiv si cat incasare cu card la POS.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Poate nu m-am exprimat corect. De fiecare data se emite factura fiscala pentru persoane fizice, deci veniturile sunt inregistrate pe baza facturii. Bonul fiscal stinge obligatia de plata. Daca trebuie sa emit si bon fiscal la incasarea cu card o sa am: factura fiscala, bonul fiscal, chitanta de la POS. Casa de marcat are prevazut incasare cu card, dar ma gandeam ca, din moment ce inregistrarea veniturilor se face exclusiv pe baza facturii fiscale, ajunge chitanta de la POS.
Buna ziua Maria,
In cazul descris asa este, factura ar ajunge pentru inregistrarea veniturilor, insa legea este foarte clara in acest sens, si chiar daca ar fi suficienta factura, este obligatoriu sa emiteti bonul.
Zi frumoasa!
Multumesc frumos!
Bună ziua!
În cazul în care emiți o factura fiscala unei persoane juridice și aceasta o plătește cu cardul, ești obligat sa ii emiți bon fiscal? Mulțumesc!
Buna ziua,
Depinde cum are loc vanzarea – daca este o vanzare/prestare direct catre populatie si clientul achita cu cardul la POS-ul din magazin, atunci este necesar bonul fiscal. In cazul in care clientul achita online cu cardul – de exemplu direct din magazinul online, atunci nu mai aveti obligatia emiterii bonului fiscal, fiindca nu este considerata o vanzare realizata direct catre populatie.
Zi frumoasa!
Salutare,
Daca sunt pfa CAEN 6311, si fac niste modificari la site-ul unui client, sunt obligat sa ii intocmesc si contract, sau e suficient doar factura?
Va multumesc
Buna ziua Emil,
Contractul nu este obligatoriu, dar constituie un instrument util pentru dumneavoastra, ca sa va delimitati clar servciiile prestate, termenele de plata etc.
Zi frumoasa!
Bun? ziua! Va rog s? m? ajuta?i cu un r?spuns! Se poate t?ia chitanta f?r? a emite factur?? Am angajat o firm? de construc?ii, ne-am ?n?eles la un pre? ?i dup? terminarea anumitor lucr?ri ( in locuinta) am tot achitat cate o sum?. Respectiva firm? ?mi emitea chitan?e pt fiecare sum?. La finalul lucr?rii nu am primit factura , ci doar chitan?e. Este corect cum au procedat? Mul?umesc!
Buna ziua,
Chitanta este documentul care atesta incasarea unei sume. Pentru a-si putea inregistra veniturile, partenerul dumneavoastra trebuie sa emita o factura. Trebuie sa discutati cu partenerul dumneavoastra si sa ii solicitati sa va emita factura. Din punct de vedere legal, este obligat sa faca acest lucru.
Zi frumoasa!
Am achitat 5 tichete de vacan?? in valoare de 50 lei fiecare deci 250 lei ?i 10 lei numerar pentru o camera care costa 260 lei.Am primit factura cu suma de 260 lei si bon giscal de 10 lei trebuia bon de 260 sau nu.Mul?umesc
Buna ziua,
Casele de marcat pot fi programate astfel incat sa reflecte pe bon cat s-a incasat in numerar si cat s-a incasat prin alte mijloace, cum ar fi, de exemplu, tichetele de vacanta.
Asadar, trebuia sa primiti un bon de 10 lei pentru incasarea de numerar si un bon de 250 lei pe care sa se mentioneze voucher/tichet sau alta mentiune similara pentru contravaloarea tichetelor de vacanta.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Detin o firma de webdesign, unde lucram doar cu persoane juridice. De cateva ori pe an, ne intalnim cu anumiti clienti si acestia platesc numerar , iar noi oferim factura + chitanta. Este corect acest lucru sau trebuie sa emitem factura + bon fiscal?
Buna ziua Gabriel,
Este corect cum procedati. Casa de marcat este obligatorie doar daca livrati bunuri sau prestati servicii direct catre populatie. Daca tranzactiile sunt intre persoane juridice, atunci nu este incidenta aceasta obligatie.
Zi frumoasa!
Va multumesc pentru lamuriri.
Toate cele bune!
Buna ziua,
Am un apartament, pe care l-am inregistrat in regim hotelier la ANAF – persoana fizica. Eu nu incasez cash, deci nu am casa de marcat. lucrez cu bookingul/ airbnb care incaseaza banii de la client si apoi imi vireaza in cont suma aferenta. Un client imi cere factura ( bookingul l-a directionat catre mine) pentru cazarea efectuata. Cum o pot ajuta?! Multumesc
Buna ziua Oana,
Legislatia fiscala prevede obligatia emiterii facturii de catre persoanele juridice. Pentru dumneavoastra, in calitate de persoana fizica simpla (nu PFA), nu exista reglementari in acest sens. De regula, persoanele fizice nu emit factura, totusi in cazul dumneavoastra consideram ca puteti emite factura utilizand la furnizor datele dumneavoastra ca persoana fizica.
Zi frumoasa!
Bun? ziua
Emit o factur? c?tre o persoana fizica care spune c? azi vine ?i pl?te?te, din diverse motive nu vine azi si vine peste 2 zile. Fac bon fiscal? Sau anulez factura si o refac ?n data in care a venit ?i emit ?i bonul fiscal? Mul?umesc anticipat
Buna ziua Nicoleta,
In aceasta situatie puteti sa stornati factura emisa, sa emiteti peste 2 zile bonul, iar ulterior sa refaceti factura pe baza bonului. Nu puteti emite bonul decat atunci cand incasati efectiv banii. In ce priveste factura, emiterea ei este obligatorie doar in situatia in care clientul o solicita.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Bun? ziua,
Am un PFA (de fapt profesie liber?) ?i am cump?rat ceva de la un magazin online. Am primit factura con?in?nd datele PFA-ului meu ?i confirmarea pl??ii online cu cardul (con?ine num?rul de referin?? al tranzac?iei ?i bine?n?eles c? pot solicita ?i extrasul de cont aferent pl??ii).
?ntrebarea este dac? magazinul online trebuia cumva s?-mi emit? ?i bon fiscal sau e suficient? factura (?i extrasul de cont) pentru ?nregistrarea ?n contabilitate?
V? mul?umesc.
Buna ziua Dana,
Plata fiind efectuata online cu cardul, tranzactia se va reflecta pe extrasul de banca. In aceasta situatie, nu exista obligatia de emitere a bonului fiscal. Pentru a justifica cheltuiala aveti factura, iar pentru a inregistra plata aveti extrasul de cont ca documente justificative.
Sarbatori fericite!
Presedintele Asociatiei de Proprietari refuza sa compenseze factura-chitanta achitata pe loc de un locatar (emisa noaptea la 3 a.m. de echipa de interventie de urgenta chemata pentru a desfunda sifonul de pe acoperis in timpul unei ploi torentiale), esalonata cu cheltielile si taxele de bloc.
Ce sanctiuni se dau administratorului de bloc/Presedintelui daca nu au inregistrat factura-chitanta sau daca refuza sa compenseze sau plateasca locatarului acesta factura-chitanta?
Buna ziua Adrian,
Va recomandam sa discutati cu administratorul de bloc motivele pentru care nu accepta documentele – poate fi o eroare de intocmire sau o neintelegere legata de responsabilitatile in contractarea serviciilor externe. Nu cunoastem o obligatie sau o sanctiune legata de acest fapt, avand in vedere ca serviciul a fost contractat in nume personal, si nu in numele asociatiei de bloc.
Sarbatori fericite!
Pur si simplu nu doreeste din cauza amenintarilor unei doamne care este cenzor de care ii este frica (il ameninta cu proces daca face ceva). D-na respectiva are o atitudine de „securista” de bloc si a avut neintelegeri si cu alti vecini nu doar cu mine.
Al 2lea motiv este: de ce nu i-am spus (noaptea la 3) sa vina el si sa cheme echipa de interventie desi i-am spus ca un vecin afectat si el a aprobat interventia si chiar a trimis si el un specialist sa curete gaura de scurgere a apei complet.
Eu cred ca aceasta atitudine rezulta si din cateva sesizari, nerezolvate nici pana acum, pe care i le-am adresat politicos legate de perforarea membranei acoperisului blocului si scurgerea apei in structura de rezistenta a blocului, desprinderea placilor de tencuiala de la etajul 6 cu pericolul de a omora oamenii de pe strada sau distrugerea masinilor parcate, zugravirea casei scarilor nerealizata de mai multi ani; la care am primit permanent raspunsul ca nu sunt bani, nu este fond de rulment, nu este de acord Comitetul de bloc, Din nefericire Adunarile generale nu se pot tine pentru ca nu vine nimeni sa asiste la scandaluri personale si nu sunt statutare. Deci de ani de zile rapoartele, bugetele, etc. etc. sunt intocmite de Administrator(firma) si semnate de presedinte, cenzor
Eu i-am informat prin eMail atat pe ADMINISTRATOR (firma) cat si pe Presedinte in CC, trimitand factura echipei de interventie de urgenta scanata, apoi i-am dat-o. Nu am considerat ca va fi vreo problema legat de plata ei.
Am primit un raspuns de la ADMINISTRATOR ca Presedintele nu e de acord. Am raspuns ca nu trebuie sa plateasca imediat ci sa compenseze cu cheltuielile lunare de bloc. Cateva luni nu am primit raspuns apoi ADMINISTRATORUL mi-a spus ca nu e treaba lui ci a Presedintelui.
Lunar cand primeam situatia de plata pe eMail de la ADMINISTRATOR il rugam sa compenseze (cu copie la Presedinte).
In Noiembrie ADMINISTRATORUL a pus la suma datorata pentru cheltuieli de bloc si o serie de penalizari. L-am rugat prin eMail sa compenseze. Din nou mi-a spus ca va vorbi cu Presedintele.
In aceasta luna suma platita de mine de 1000 lei pentru INTERVENTIA ECHIPEI de URGENTA in timpul ploii torentiale a depasind cu cativa lei restantaa mea la plata taxelor de bloc. Desigur am platit aceasta diferenta si l-am informat pe administrator, rugandu-l sa compenseze factura platita de mine. Totodata i-am scris ca voi continua sa platesc urmatoarele cheltuieli lunare e bloc.
Acum m-am trezit cu un plic recomandat prin posta trimis de ASOCIATIA DE LOCATARI, cu 6 spampile pe el (ca pe vremea postei speciale a securitatii intreprinderii de acum de acum 40 de ani) in care era o NOTA de INVENTAR cu cod de bara al Oficiului postal continand:
– Notificare de plata, Imputernicire avocat Zilieriu Tudor din Cluj, Fisa penalitati, Liste de plata aferente perioadei mai 2019-noiembrie 2019 , Valoarea declarata TOTAL 20 lei (in cifre).
Ce ma deranjeaza in Notificare este propozitia: „Cu toate ca subscrisa am aratat disponibilitatea fata de dvs. si am incercat solutionarea acestui diferendum pe cale amiabila dvs. ati dat dovada de rea-credinta, refuzand astfel IN MOD NEJUSTIFICAT , sa achitati contravaloarea cheltuielilor de intretinere si a penalitatilor de intarziere inregistrand o restantace ce se ridica la o suma mare de bani, obligatia de plata ce este impusa in sarcina Dvs. in temeiul legii”
Deci, nici un cuvant despre plata facturi de catre mine pentru interventia de urgenta la inundatia pe bloc si nici propunerea mea de compensare din cele 7 emailuri (pe care le am si acum in SEND) pe care le-am trimis Administratorului si in copie la Presedinte.
Apoi, textul merge amenintator cu recuperarea prin instanta, procedura silita, suportarea cheltuielilor de judecata… daca nu platesc in 15 zile restanta cheltuielilor de bloc.
Ce sfat imi dati ? Pare o piesa de teatru absurd.
Buna ziua,
Consideram ca ceasta situatie poate fi rezolvata doar apeland la un serviciu juridic. Va sfatuim sa expuneti situatia unui avocat si sa discutati impreuna daca puteti avea castig de cauza in aceasta situatie. Intelegem ca pe cale amiabila partea opusa nu a dorit sa colaboreze in acest sens.
Din pacate, nu va putem ajuta mai mult.
Mult succes si la multi ani!
Factura a fost emisa de firma de interventie de urgenta dupa interventie la 4 dimineata pe numele si codul fiscal al Asociatiei de Locatari, V-am trimis povestea anterior.
Buna ziua! Am o nelamurire! De la un service auto mi s-a inmanat o factura fiscala aferenta serviciilor prestate de catre ei pt mine (persoana fizica) si cred ca ei nu vor inregistra factura deoarece m-au pus sa platesc o suma foarte mare pentru o mica dauna la masina. Cum pot verifica daca au inregistrat factura si cum pot sa imi recuperez banii care mi i-au luat nejustificat?
Buna ziua Cristina,
Din moment ce au emis factura catre dumneavoastra, ei au obligatia de a o inregistra in contabilitate. De asemenea, in situatia dumneavoastra trebuie sa verificati daca ati primit bon fiscal. In cazul serviciilor prestate direct catre populatie exista obligatia de emitere a bonului fiscal. Raportarea automata a bonurilor fiscale se face de pe casa de marcat, astfel incat se declara automat la ANAF.
Zi frumoasa!
Bun? ziua! Doresc sa ?nfiin?ez un PFA ?n domeniul instala?iilor sanitare. Scopul este sa realizez lucr?ri ?i interven?ii la clien?i acas? (persoane fizice ?i rareori persoane juridice). Plata se face Cash. Am nevoie de casa de marcat sau pot sa eliberez factura ?i chitan?a? Mul?umesc!
Buna ziua Ionut,
Potrivit alin. (l) art. (2) din OUG 28/1999 este scutita de obligatia de a detine casa de marcat persoana juridica ce desfasoara activitati de efectuare a lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte.
Asadar, va incadrati la exceptii, nu aveti nevoie de casa de marcat. Puteti elibera factura si chitanta.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Urmeaz? sa deschid o firma SRL pentru prest?ri servicii de Detailing auto (interior+exterior). Clien?ii vor fii at?t persoane fizice c?t ?i persoane juridice, iar plata aferent? prest?rii serviciilor, se va face pe loc, at?t in numerar c?t ?i plata prin POS.
Curiozitatile mele sunt urm?toarele:
1. In cazul acesta, pot emite numai bon fiscal + o factura (pt persoanele juridice, dac? solicita)? Sau mai bine spus, sunt obligat? sa de?in ?i o casa de marcat?
2. Pe viitor, ne g?ndim ?i la o varianta de plata in rate, in acest caz, presupun ca trebuie sa emit doar o factura..?
Mul?umesc!
Buna ziua Monica,
Avand in vedere ca prestati servicii direct catre populatie, aveti obligatia de a detine casa de marcat. Puteti elibera tuturor clientilor bon fiscal, iar la solicitarea lor, si factura. In cazul in care se va plati in rate, puteti emite factura si pe masura incasarilor fie emiteti bon fiscal, daca vor plati ratele in numerar la sediul dumneavoastra, fie veti avea ca document justificativ pentru incasari extrasul de banca, daca incasarea se face prin banca.
Zi frumoasa!
Bun? Miruna,
Dac? am cump?rat ni?te tricouri de la un magazin pe care inten?ionez s? le personalizez dup? bunul plac ?i apoi s? le rev?nd (men?ionez c? nu am cerut vreo factur?, pur ?i simplu le-am pl?tit cu cardul, nici m?car bonurile nu le mai am), dar am un SRL prin care pot vinde la tarab?,
(s? zicem c? mai am ?i ni?te halate ?i saco?e cusute de mine ?i personalizate dup? bunul plac), ?ntrebare :
Cum func?ioneaz? le pot totu?i ?nregistra pe srl sau PFA sau este imposibil, (prea t?rziu s? cer factur? la tricouri, mai ales c? nu mai am toate bonurile!)
Am wapp pe 0767521721
Mul?umesc mult
Buna ziua Mirela,
Pentru orice inregistrare in contabilitate trebuie sa existe un document justificativ – factura, bon fiscal, atfel nu exista o baza potrivit careia sa fie inregistrate.
Va recomandam sa va adresati magazinului si sa ii solicitati sa va emita o factura. Le puteti comunica data in care ati efectuat achizitia si pe baza istoricului de pe Z-ul casei de marcat poate va pot elibera acest document.
Mult succes!
Zi frumoasa
Bun? ziua, am un II prest?ri servicii fotografice,in special nunti. Am emis bon fiscal at?t pentru avans c?t ?i pentru restul banilor(cu contract prestari servicii pentru persoana fizica) Trebuie sa emit ?i factura pentru ca e contract de prest?ri servicii cu avans? sau e suficient bonul? Am norma de venit ?i am trecut ?n contabilitate raporturile z..! Mul?umesc.
Buna ziua,
Daca ati emis bonul fiscal nu trebuie sa emiteti factura, decat daca clientul va solicita. Daca acesta va solicita factura atunci aveti efectiv obligatia sa o emiteti.
Multa sanatate!
Buna ziua, am un magazin online si as dorii sa stiu in cazul unui PFA cu contabilitatea in partida simpla:
1. in registu-jurnal inregistrez o plata/cheltuiala prin factura primita de la furnizor sau chitanta/bon fiscal primit de la transportator(colete)? ,
2. achizitiile de bunuri de la site-uri online pt inregistrarea in contabilitate necesita ca plata sa fie facuta din cont bancar detinut de PFA si livrate catre PFA sau se poate si de catre persoana fizica sa fie facuta plata si primirea bunurilor/colet ?
3. platile cu card bancar (personal inregistrat pe persoana fizica nu PFA) catre furnizori site-uri online gen Amazon/Ebay,etc (produse care apoi le revand pe baza de factura) se pot inregistra direct la cheltuieli pe baza de extras bancar sau e nevoie in acest caz de borderou de achizitii de la producatori individuali (ar fi absurd ca as fi tot eu, doar ca as trece pe PFA bunurile respective)? ,
4. este obligatorie imprimarea facturilor in doua exemplare sau pot expedia factura clientului doar electronic iar factura mea sa o pastrez de asemenea tot electronic si doar sa o imprim la nevoie/control?
5. la cheltuieli se pot adauga si cheltuielile cu combustibilul, RCA, ITP, consumabile sau reparatii pt autoturism chiar daca acesta nu este inregistrat pe numele meu (este pe numele tatalui) desi eu l-am folosit in interes de afacere si am platit cheltuielile respective?
Multumesc !
Buna ziua Aurel,
1. Pentru inregistrarile in registrul jurnal de incasari si plati puteti sa anexati facturii documentul de plata de la transportator (chitanta) si impreuna sa constituie documentatia justificativa pentru operatiunea respectiva.
2. Factura pentru achizitiile efectuate se va solicita pe PFA – in schimb plata poate fi efectuata si din contul personal, daca nu aveti un cont separat pe PFA.
3. In cazul achizitiilor de pe Amazon si Ebay, va trebui sa comunicati datele PFA-ului pentru intocmirea facturii, pentru a se putea justifica inregistrarea pe PFA a achizitiei. Este important aici de mentionat daca furnizorii sunt sau nu din spatiul intracomunitar – fiindca daca achizitionati bunuri din UE, dincolo de un plafon de scutire de 34.000 lei anual, aveti si obligatii legate de solicitarea codului special de TVA. Practic, orice operatiune inregistrata in contabilitate trebuie sa aiba la baza un document justificativ prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii sau intrarii in gestiune.
4. Daca emiteti factura in format electronic, atunci nu se pune problema numarului de exemplare. Practic, dumneavoastra puteti trimite factura clientului pe email, doar in format electronic.
5. Puteti deduce unele cheltuieli cu autoturismul. Va trebui sa intocmiti un contract de comodat intre proprietar si PFA. Puteti deduce de exemplu 50% din cheltuielile cu combustibilul, reparatiile – caz in care facturile se emit pe PFA. Asigurarile, impozitul nu se pot deduce pe PFA, acestea fiind in sarcina proprietarului.
Speram ca raspunsurile noastre sa va fie de folos.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am o nelamurire, nu stiu daca ma veti putea ajuta, dar merita o incercare.
Am cumparat de la un magazin KiK o lampa solara si ziua urmatoare am constatat ca nu functioneaza cum trebuie, bateria nu tinea nici macar o ora, asa ca am decis sa o schimb. Problema ii ca nu am mai gasit bonul fiscal, insa am efectuat plata cu card bancar si in aplicatia de pe telefon al bancii imi apare plata, unde se vad datele magazinului, data si ora exacta a achizitiei, suma platita etc, deci pot dovedi faptul ca produsul a fost cumparat din acel magazin. Am mai patit in trecut la fel, la un alt magazain unde am fost nevoit sa schimb produsul cumparat, si ei folosind datele din aplicatia bancii de pe telefonul meu au reusit sa gaseasca in sistemul lor duplicatia bonului, si mi-a fost schimbat produsul.
Asa ca m-am gandit ca fa fi posibil si in acest caz, m-am intors la magazinul KiK si am incercat sa le explic care ii situatia, si vroiam sa ii intreb daca este posibil acest lucru sau nu, dar am intampinat doua vanzatoare, pot sa zic nesimtite, care practic m-au umilit de fata cu alti clienti, si din start dupa ce au auzit ca nu mai am bonul fiscal nici nu m-au ascultat pana la capat, si au vorbit cu mine ca si cu ultimul om, desi eu am fost politicos, si mi-am pastrat calmul chiar si in momentul in care au vorbit cu mine de parca as fi un dobitoc.
Intrebarea mea ar fi: din momentul in care eu pot dovedi faptul ca produsul a fost cumparat de la ei, si le pot furniza date precum suma, data, ora exacta a achizitiei, ei sunt sau nu obligati sa imi schimbe produsul?
Am apelat la ANCP dar ei nu stiau sa imi dea un raspuns sigur, spunand ca nu stiu daca ei au sau nu obligatia sa pastreze un duplicat la bonurile fiscale, si ca ar trebui sa intreb la ANAF.
Cu stima,
Norbert Tiponut
Buna ziua Norbert,
Din punct de vedere contabil avem art. 37 din Normele de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, care arata ca, in cazul returului de marfa, furnizorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
a) nota de receptie si constatare de diferente cod 14-3-1A, intocmita in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva;
b) dispozitia de plata-incasare catre casierie cod 14-4-4;
c) factura inregistrata in conditiile legii.
Asadar, se mentioneaza ca nota de receptie a produsului se intocmeste in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva. In cazul in care bonul s-a pierdut, dar exista dovada platii conform datelor din extrasul de cont – deci exista dovada clara a achiztiei bunului respectiv, consideram ca furnizorul are obligatia acceptarii returului. Aparatele de marcat nu pot elibera duplicat, dar tranzactia se inregistreaza pe casa de marcat, deci se pot accesa informatiile furnizate de dumneavoastra pentru verificare de catre furnizor.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am la firma la care lucrez ca si contabil o problema cu un client (persoana juridica) care a venit sa achite o factura din 2019 si caruia i-am emis bon fiscal pentru suma platita. Imi cere insistent sa anulez bonul fiscal si sa ii emit chitanta pe suma respectiva ca sa se poata inregistra in contabilitate. Nu este corect ca am emis un bon fiscal pentru stingerea unei datorii mai vechi? Multumesc!
Buna ziua Cristina,
In situatia in care lucrati cu casa de marcat, este in regula daca emiteti bon fiscal pentru incasarea care a avut loc. Doar sa aveti grija ca in contabilitate sa nu inregistrati de doua ori venitul – o data la factura si o data la emiterea bonului fiscal. Probabil clientul a cerut chitanta pentru a evita astfel de situatii, in sens invers, in contabilitatea lui, la inregistrarea achizitiei.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Multumesc Frumos!
Buna ziua, am tot cautat insa nu am gasit nimic clar asa ca incerc si aici,
Pentru un serviciu oferit online, o platforma digitala cum este si smartbill:
1. Se emite factura pentru pentru persoanele fizice? (Plata se face cu cardul, si se reinoieste automat lunar)
2. Pentru tva, se adauga tva pentru persoane fizice in functie de tara de unde provin, sau tva-ul este 19% firma fiind in Romania?
3. Pentru persoane juridice se aplica aceleasi reguli de tva ca la prestari servicii, sau vanzarea unui produs digital este diferita?
Am observat de exemplu ca Netflix emite doar o chitanta pe adresa de email si atat, nu au date legate de adresa, si aplica tva-ul din Romania. Cel mai important, nu cer CNP, o varianta propusa de catre contabila, factura pe CNP.
Multumesc,
Ionut
Buna ziua Ionut,
Si pentru persoane fizice se emite factura. CNP-ul nu este obligatoriu pe factura. Modul de facturare depinde de multe conditii – daca prestatorul este din Romania sau nu, de tipul serviciului (daca sunt servicii prestate pe cale electronica exista alte obligatii), de calitatea beneficiarului – persoana fizica sau juridica, din UE sau din afara, platioare de TVA sau nu. Daca o persoana juridica romana platitoare de TVA presteaza servicii printr-o platforma catre persoane fizice din Romania, va factura cu TVA din Romania. Daca serviciile sunt prestate catre o persoana juridica din UE, platitoare de TVA, atunci facturarea se face fara TVA, in regim de scutire.
Referitor la a doua intrebare, daca vorbim de servicii generale, atunci firma platioare de TVA din Romania va factura cu TVA 19 % catre persoane fizice din alte state. Un caz particular in randul serviciilor este cel al prestarii de servicii electronice catre persoane fizice, care au un tratament fiscal distinct, actualizat in 2019 (incepand cu 20.04.2019 – ca urmare a intrarii in vigoare a Legii 60/2019). Serviciile furnizate pe cale electronica includ:
1. Furnizarea si gazduirea de site-uri de Internet, mentenanta la distanta a programelor si echipamentelor;
2. Furnizarea de software si actualizarea acestora;
3. Furnizarea de imagini, texte si informatii si punerea la dispozitie a unor baze de date;
4. Furnizarea de muzica, filme si jocuri, inclusiv de jocuri de noroc si pariuri, si de emisiuni sau de manifestari politice, culturale, artistice, sportive, stiintifice si de divertisment;
5. Furnizarea de servicii de invatamant la distanta.
Exista o regula speciala de stabilire a locului taxarii cu TVA pentru aceste servicii: locul unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, indiferent de locul in care sunt stabilite persoanele neimpozabile, in Uniunea Europeana sau in afara acesteia.
Ce obligatii exista ca furnizor al acestor servicii?
Regula generala: obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in fiecare stat membru de consum in care beneficiarul persoana neimpozabila este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
Optional ? regimul UE: prestatorul care aplica regula speciala poate OPTA pentru utilizarea regimului special pentru servicii electronice (denumit REGIM UE) in Romania (stat membru de inregistrare) pentru toate serviciile electronice prestate persoanelor neimpozabile stabilite in Uniunea Europeana.
Factura se intocmeste cu cota de TVA datorata statului membru de consum.
Prestatorul de servicii electronice catre persoane neimpozabile stabilite in Uniunea Europeana care opteaza pentru utilizarea regimului UE:
– trebuie sa fie inregistrat in scopuri de TVA conform articolului 316 din Codul fiscal;
– nu mai are obligatia inregistrarii in fiecare stat membru de consum (in care beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita);
– in vederea utilizarii regimului UE si declararii TVA aferent prestarii de servicii electronice, are obligatia inregistrarii in Romania – stat membru de inregistrare;
– utilizeaza doar codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit conform articolului 316, pentru toate serviciile electronice supuse regimului special.
Organul fiscal competent pentru administrarea regimului UE este Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti.
Asadar, problematica este foarte complexa. Va recomandam sa analizati in detaliu aceste aspecte cu contabilul dumneavoastra.
Zi frumoasa!
bun? ziua!
?mi cer scuze pentru deranj!
Am cumparat recent de pe internet, iar factura a fost emisa pe Cabinetul Medical(CMI ), dar plata a fost efectuata cu cardul de debit al fiicei, a? putea prin vreo modalitate s? pot deconta suma respectiva? De exemplu prin extrasul de cont al contului ei de la banc?
exist? vreo reglementare prin care s? pot face acest lucru?
Cu stim?,
Claudia B.
Buna ziua Claudia,
Multumim pentru intrebarea adresata, cu siguranta nu ne deranjeaza!
Pentru a raspunde intrebarii dumneavoastra, credem ca in aceasta situatie puteti face un decont la care sa atasati factura si dovada platii de pe cardul respectiv care nu apartine PFA-ului.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am o firma ?ntreprindere Individual? cu statut de pfa pl?titoare de TVA. Lucrez exclusiv cu persoane Juridice pe prest?ri de servicii. Momentan le eliberez la fiecare serviciu factura si chitanta dar am dori pe viitor si plata cu cardul. Este necesar la ?nstalarea POS si achizi?ionare casa de marcat? Sau pot emite doar factura si bon POS (ca document justificativ sa am extrasul de cont). Men?ionez, cardul cu care se face plata este pe firma. Multumesc si astept raspuns.
Buna ziua,
Casa de marcat este necesara in cazul in care se presteaza servicii direct catre populatie. Daca aveti numai vanzare catre clienti persoane juridice, atunci nu aveti obligatia de a detine casa de marcat. Din perspectiva OUG 28/1999, in cazul in care exista POS conectat la casa de marcat, incasarea prin POS nu se asimileaza incasarii prin banca, ci este o incasare prin utilizarea cardurilor de debit/credit. Dar in cazul unui POS simplu, fara casa de marcat conectata, in opinia noastra, emiterea chitantei ar dubla incasarile – care o data s-ar reflecta in registrul de casa, si apoi s-ar reflecta si pe registrul de banca.
Asadar, consideram ca in aceasta situatia avem factura si extrasul de banca ca documente justificative pentru a reflecta vanzarea, respectiv incasarea.
Zi frumoasa!
Un SRL stomatologie, aflat in relatie contractuala cu CAS, ce presteaza servicii partial decontate (60% ) , ce documente si cum inregistreaza diferenta de 40% incasata de la pacient pentru serviciul medical prestat
Multumesc
Buna ziua Dana,
Pentru veniturile prestate, cabinetul trebuie sa fie dotat cu casa de marcat si aveti obligatia sa eliberati bon fiscal pentru suma incasata de la client. Aceasta suma se inregistreaza in contabilitate in baza bonului fiscal. Se poate utiliza contul 704 Venituri din servicii prestate.
Speram ca aceste informatii sa va fie de folos si regretam ca nu am fost in masura sa va raspundem mai devreme.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
De?in o societate comerciala care ??i desf??oar? activitatea ?n mediul online: v?nzare de produse, doar online. Facturile le emitem dintr-o platforma online de facturare ?i gestiune.
?ntrebarea mea este urm?toarea: pot emite din programul online factura ?i chitan?? c?tre persoanele fizice in momentul ?ncas?rii numerar sau e necesar? casa de marcat pentru emiterea bonului fiscal?
Mul?umesc!
Buna ziua,
Daca vanzarea este realizata exclusiv online, atunci ar trebui sa incasati totul in contul bancar. In aceasta situatie, nu aveti nevoie de casa de marcat. Daca realizati si incasari direct in numerar (deci nu prin curier) atunci aveti nevoie obligatoriu de casa de marcat.
Zi frumoasa!
Buna ziua. Va rog sa-mi spuneti, cu indicarea bazei legale, daca este posibila emiterea de catre un operator economic, atat a facturii cat si a bonului fiscal, la o data ulterioara prestarii serviciilor turistice catre o persoana fizica. De exemplu serviciile turistice au fost prestate in perioada 16-18 februarie, iar factura si bonul fiscal au fost emise la data de 29 martie. Mentionez ca plata facturii s-a efectuat cu numerar.
Multumesc, o zi frumoasa!
Buna ziua Mirela,
Teoretic, bonul fiscal se emite la data incasarii efective a numerarului, pentru a reflecta tranzactia respectiva. In practica se mai intalnesc situatii in care bonul se emite ulterior (clientul achizitoneaza seara, dupa ce furnizorul si-a facut inchiderea si atunci emite bonul a doua zi) insa nu exista o baza legala pentru acest decalaj.
Zi frumoasa!
Buna ziua, am un SRL si prestez servicii de consiliere/coaching (8559) exclusiv online. Clientii platesc direct prin aplicatie, cu cardul. In afara de factura, am obligatia de a mai emite vreun alt document? Este necesar sa am casa de marcat avand in vedere ca nu pot da bonul fiscal direct clientului
Buna ziua Ama,
Avand in vedere ca incasarile sunt exlusiv prin contul bancar (deci nu incasati numerar), nu aveti nevoie de casa de marcat. Dumneavoastra trebuie sa emiteti doar factura.
Mult succes!
Bună ziua!
Am câteva întrebări la cere vă rog frumos să mă lămuriți. Am un PFA cu actuvutate de consultanță și mentenanță IT. Dețin casă de marcat, facturiere, chitanțier, registru de intrare/ieșire și prestez activitîți către persoane fizice și juridice. Recent am încheiat un contract prestări servicii IT către o instituție publică pe bază de abonament lunar cu valoare fixă. La data stabilită prin contract trebuie să eliberez o factură și o anexă la factură cu ce s-a lucrat pe luna trecută. Plata se va face in contul PFA prin virament.
1- E necesar să eliberez bon de casă sau chitanță atunci când intră banii în cont? E posibil să-mi ceară instituția bon sau chitanță?
2- Are vreo importanță că factura e datată în luna aprilie dar banii se vor vira în luna mai? (decalat)
3- În registrul de intrări /ieșiri trebuie trecute toate documentele (facturi, chitanțe, etc) ale PFA-ului. Se trec și bonurile de casă emise de casa de marcat?
Mulțumesc anticipat pentru răspunsuri?
Buna ziua Iulian,
Multumim ca ne urmariti si pentru intrebarile adresate. Va raspundem punctual mai jos:
1. Daca incasati in cont, atunci dovada incasarii este extrasul de cont (nu veti avea nevoie nici de bon si nici de chitanta, deoarece acestea sunt specifice tranzactiilor cu numerar).
2. Aceasta nu reprezinta o problema. Puteti emite factura in aprilie, iar incasarea sa fie in lunile urmatoare.
3. Bonurile de casa sunt documente care atesta o vanzare (concomitent cu incasarea), astfel ele se vor trece in registrul de intrari/iesiri. Atentie insa, daca s-a solicitat si factura pentru aceeasi vanzare, sa nu se dubleze sumele.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Din ce am citit in recomandarile dvs., si anume ca se poate da catre o persoana juridica factura (document de recunoastere a venitului) si bon fiscal (document de recunoastere a incasarii), nu inteleg daca declararea catre ANAF, prin A4200 (raportul Z lunar) si D394, nu duce la declararea venitului de doua ori, chiar daca in contabilitatea, venitul a fost recunoscut doar pe baza facturii.
Caz concret: am emis factura catre o persoana juridica si singurul bon emis in Z-ul acelei zile a fost aferent facturii. Am inregistrat in contabilitate Z cu valoare zero, insa in A4200 a fost declarata valoarea incasata.
Nu ar fi mai corect incasarea cu chitanta de la peroane juridice?
Multumesc anticipat!
Alina
Buna ziua Alina,
Sunt doua declaratii distincte D394 si A4200 – utilizate in scopuri diferite de catre ANAF, dar cu siguranta nu se dubleaza veniturile raportate.
Zi frumoasa!
Buna ziua.
Am un SRL care vinde piese auto. Daca cineva imi achita o factura(ppers.juridica) cu numerar peste cateva zile atunci pot sa-i tai chitanta sau nu ?
Am auzit diverse pareri ca nu este corect sa dai chitanta ci trebuie sa tai bon ceea ce nu mi se pare corect.
Multumesc !
Buna ziua Cristian,
Intelegem din descrierea situatiei ca dumneavoastra ati emis o factura aferenta unei vanzari, iar ulterior, cateva zile mai tarziu, clientul vine si achita factura respectiva in numerar.
Redam aici prevederile OUG 28/1999, art. 1, alin. (9):
(9) Se interzice operatorilor economici care, potrivit legii, au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale si de a emite bonuri fiscale cu acestea, sa inmaneze clientilor documente care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, altele decat bonurile fiscale, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (8) (adica in cazul defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale).
Asadar, fiindca aveti aparat de marcat, va trebui sa emiteti bon fiscal la incasare si sa aveti grija ca in contabilitate sa nu dublati veniturile, raportandu-le o data ca factura si o data pe baza bonului fiscal.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Mi-am infiintat un SRL si prestez servicii in calitate de graphic designer.
Intrebarea mea este: Voi incasa fee-urile exlusiv prin transfer bancar (clientul imi va trimite banii in contul bancar al firmei). Pe langa facutra, ar mai fi nevoie de ceva?
Eu cred ca nu. Pentru ca nu incases numerar (nu am nevoie sa dau bon) si nici chitanta, asa este?
Este nevoie doar de factura.
Multumesc,
A.
Buna ziua Andrei,
Aveti nevoie doar de factura in acest caz, fiindca incasarile se justifica prin extrasul de banca. Nu aveti obligatia de a detine casa de marcat sau sa eliberati chitante.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Persoana juridica, proprietar apartament intr.un bloc cu Asociatie. Platile intretinerii le fac prin virament bancar in baza unor notificari pe care mi le da in baza lg 196… cea a asociatiilor. Asociatia este obligata sa.mi dea factura? La solicitarea mea, pentru a stinge plata facuta prin banca.
Buna ziua,
Apreciem ca puteti sa solicitati asociatiei factura pe PJ pentru platile efectuate prin transfer bancar. Am intalnit in practica astfel de situatii in care PJ a primit factura de la asociatie pentru astfel de cheltuieli achitate prin transfer.
Zi frumoasa!
Buna ziua. Sunt la început de drum, am deschis un PFA și scopul activității nostre este de a oferi cazare cu activitate sezonieră. Am cumparat o casă de marcat și am deschis un cont la banca pe CUI-ul acestui PFA pentru plățile care vor fi efectuate de către site-uri de turism – booking/airbnb. Din surse NESIGURE am înțeles ca există un plafon, respectiv o sumă maximă ce o pot încasa, pe care dacă o depășesc, sunt obligată să emit factura pe lângă bonul fiscal, chiar dacă nu mi se cere de către client. Doresc să vă întreb dacă această informație este valabilă și dacă da, care este suma maximă pentru care pot da un bon fără asocierea de factură? De asemenea doresc să vă întreb dacă pe bon respectiv pe factură, trebuie să trec obligatoriu CUI-ul? În legătură cu plățile efectuate de către booking/airbnb prin virament bancar, când sunt obligată să emit factura, în momentul prezentării clientului fizic la rezervare sau imediat ce a efectuat rezervarea online? Pentru clientul care dorește decontarea serviciilor de cazare și a efectuat plata prin virament bancar prin intermedierea de către site-ul booking/airbnb, e suficient pentru decont factura sau e nevoie si de bon fiscal???? Vă mulțumesc.
Buna ziua Simona,
Ca regula generala, la entitatile care au obligatia de a emite bonuri cu ajutorul casei de marcat, nu mai exista obligatia emiterii facturii. Art 319 alin. 10 din Codul fiscal prevede ca: (10) Prin exceptie de la prevederile alin. (6) lit. a), persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazului în care beneficiarul solicita factura:
a) livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Asadar, factura se emite doar daca beneficiarul solicita acest lucru. Nu exista un plafon pentru aceasta situatie. CUI-ul se trece pe bon doar la solicitarea beneficiarului. Daca emiteti factura, este obligatoriu sa treceti CUI-ul pe aceasta, desigur, daca vorbim de un beneficiar persoana juridica. In ceea ce priveste plafonul de care mentionati dumneavoastra de 100 euro, acela se refera la facturi simplificate. Se pot emite facturi in sistem simplificat daca valoarea facturii, inclusiv TVA, este mai mare de 100 euro, dar mai mica de 400 euro. Aceste facturi au un numar mai redus de informatii, comparativ cu celelalte.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua, doresc sa imi tin singura contabilitatea in partida simpla pentru PFA-ul nou infiintat avand ca si serviciu prestat-camere de inchiriat cu activitate sezoniera. E vorba de o casa mica cu 4 spatii de cazare. Doresc sa lamuresc cateva aspecte.
1. Situatia in care vin bani prin airbnb/booking si documentul justificativ e extrasul de cont lunar.
A. Daca primesc bani prin virament bancar este obligatoriu sa emit factura sau e suficient acel extras de cont?
B. De asemenea eu cand voi emite factura daca banii prin booking vin in data de 15 a lunii urmatoare?
C. Daca le emit in perioade diferite cum le trec in evident registru plati incasari fara a suprapune?
2. Situatia in care primesc bani cash si emit bon fiscal.
A. Exista vreo lege care ma obliga sa emit factura daca e depasit un anumit prag(SUMA) pe bonul fiscal chiar daca clientul NU solicita factura? (Exemplu: imi spunea cineva ca daca depasesc incasarea de 1000 lei pe bon atunci trebuie obligatoriu sa emit si factura)
B. Daca exista un plafon peste care sunt obligata sa atasez bonului si o factura, care este aceasta SUMA?
3. Documente justificative cheltuieli.
A. Cum solicit bonul fiscal pentru a fi valabil la justificarea cheltuielilor? E necesar bon special pe CUI-ul PFA-ului?
B. Daca PFA-ul meu nu e platitor de TVA pot atasa la cheltuieli deductibila bon fiscal FARA factura?
C. Exista si aici prag de suma la bon peste care e necesara factura?(exemplu: am auzit din surse nesigure ca daca achizitionez
produse peste 100 euro ar trebui obligatoriu factura)
4. Sunt obligata sa detin registru de evidenta fiscala si registru inventar?
5. Ce perioada este valabil registrul unic de control?
6. Daca am o luna de inactivitate trebuie sa depun declaratie sau pot scoate un raport Z periodic cu suma 0, care sa ma scuteasca de depunerea declaratiei de inactivitate?
Va multumesc si va respect pentru informatiile pe care le oferiti.
Buna ziua,
Intrebarea dumneavoastra este foarte complexa, de aceea vom pregati un articol detaliat cu aceste raspunsuri.
Zi frumoasa!
Buna Ziua! Sunt Antrenor Personal, lucrez la o sala de fitness la tert, am trecut de la PFD la SRL, am cumparat casa de marcat, deci o sa dau bon fiscal, iar intrebarea mea ar fi ca trebuie sa dau obligatoriu si factura sau chitanta la prestarile de servicii, ca din 10 locri primesc 10 raspunsuri diferite…
Sau tot asa doar la solicitarea clientiilor? Sau este o lege unde specifica acest lucru, sa nu ma duc dupa parerea oamenilor, si sa un lucru concret.
Multumesc mult!
Buna ziua,
Este suficient sa acordati bon fiscal. Daca clientul va solicita in mod expres si factura fiscala, atunci trebuie sa ii emiteti si factura fiscala in baza bonului.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Sunt profesor si mi-am infiintat un PFA. Elevii imi trimit banii in cont avand in vedere lucrul online. Mai am nevoie de casa de marcat? Pot sa ofer o factura online? Cum sa procedez?
Buna ziua Elena,
In situatia in care incasati exclusiv prin contul bancar, nu este necesara dotarea cu casa de marcat. Desigur, puteti emite factura online si sa o trimiteti clientilor in format electronic, pe mail.
Zi frumoasa!
Bună ziua,
Va deranjez cu o întrebare/situatie:
– firma noua, domeniu principal de activitate curierat, cel secundar „transport marfa”
– dețin casa de marcat ce trimite automat la finanțe
– sunt solicitat sa transport o marfa de la firma X la firma Y, plata transportului fiind în seama firmei X, care, solicita factura, plata facandu-se direct în contul bancar al firmei (a mea).
Cum se face?
Cumpăr un set de tipizate facturi (gen Metro, Selgros etc), completez, las originalul la firma X (copie păstrez eu) și aștept sa între banii în cont. În momentul cand banii au întrat, „bat” în casa (am înregistrată poziție „Transport marfa”) un bon fiscal cu valoare sumei întrate în cont?
Sau cum se face ca să justific acei bani și sa fie înregistrați la finanțe. Sunt neplatitor de tva, srl.
Va mulțumesc pentru ajutor.
Buna ziua Victor,
Puteti emite factura tipizat (pe care sa o completati manual) sau puteti sa facturati cu ajutorul unui sistem de facturare, de exemplu programul nostru, preferat de peste 60 000 de firme din Romania: SmartBill Facturare 🙂
Daca emiteti factura si plata se realizeaza prin virament bancat, atunci nu mai este nevoie sa bateti in casa de marcat, dovada platii fiind pe extrasul de cont al firmei.
Zi frumoasa!
Bună ziua! Se pot deduce din cheltuieli facturi la care nu am atașat nici chitanță, nici bon fiscal, plătite cash curierului la livrare? Mulțumesc!
Buna ziua Andreea,
Curierul ar trebui sa va dea o dovada pentru platile efectuate – o chitanta ramburs care sa dovedeasca primirea sumelor respective. Nu este legal sa incaseze suma si sa nu acorde un document justificativ.
Zi frumoasa!
Buna ziua. As avea nevoie de putin ajutor, daca se poate.
Suntem IF si producem seturi creative pentru copii. Vrem sa livram si in tara, cu factura pe persoana fizica (nu PFA). Livrarea se va face cu posta romana, ramburs. Intrebarea mea este cum inregistrez in registrul jurnal de incasari si plati chitanta pe care o primesc de la posta in momentul in care vine suma ramburs. Cand livram persoanelor juridice (ex.scoala) facem factura si chitanta, la magazin emitem bon fiscal, doar in cazul rambursurilor cu posta, nu stiu cum sa inregistez in jurnal. Multumesc frumos.
Buna ziua Ramona,
Inrregistrarea sumelor se face in momentul in care dumneavoastra incasati sumele cu ramburs.
Zi frumoasa!
Buna ziua.
Am deschis o florarie de cateva luni si mereu am luat produsele (biroul de lucru, vasele, accesoriile) inclusiv florile pe factura.
Am inteles ca ce achizitionez sub 100 euro, nu este necesara factura, fiind suficient BF cu CUI inscris pe el.
Firma este SRL, neplatitoare de TVA si as vrea sa stiu daca am mai multe beneficii pt firma cumparand de acum incolo pe bon fiscal si nu pe factura chiar daca voi cumpara flori si plante? Cumva daca iau pe factura ma oblig de anumite plati mai mari catre stat decat daca le-as lua pe BF?
Ma puteti lamuri si pe mine, va rog cum e mai bine sa procedez?
Va multumesc
O zi frumoasa!
Buna ziua,
Din punctul nostru de vedere, nu este nicio diferenta intre a primi bonuri fiscale cu CUI pe ele (facturi simplificate) sau factura, important este ca achizitiile facute sa fie in scopul firmei si sa apara CUI-ul firmei pe respectivele bonuri fiscale si datele complete ale firmei pe facturi.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am deschis de curand un SRL cu CAEN 7911, iar la sediu nu se vor desfasura activitati fizice. In mare, ma ocup cu rezervarea de camere de hotel sau servicii logistice pentru evenimente medicale internationale. Este de ajuns sa eliberez facturi pentru clienti sau trebuie si chitante? Bon fiscal nu cred ca trebuie caci nu folosesc POS si nici nu am contact cu clienti in forma fizica.
Referitor la decontari, se poate deconta pe firma cursuri educationale sau taxa de gradinita a copilului?
Multumesc!
Buna ziua Andrei,
Daca facturile le incasati prin banca doar, atunci nu aveti nevoie de casa de marcat. Emiteti factura catre clienti si incasati prin contul bancar. Se poate deconta formarea profesionala pe firma. Taxa de gradinita nu se poate deconta pe firma.
Zi frumoasa!
Bună ziua, dacă am un magazin online iar firma mea are ca domeniu principal de activitate comerțul cu amănuntul prin intermediul internetului am înțeles ca nu este necesară achiziționarea unei case de marcat deoarece plata este făcută de către persoana fizica direct prin ramburs la curier eu doar trebuie sa atașez coletului factura pentru produsul respectiv. Întrebarea mea este dacă persoana alege plata cu cardul direct de pe site atunci este necesară emiterea unui bon fiscal/chitanta sau este suficientă factura la fel ca și în cazul plății prin ramburs la curier?
Buna ziua Cristian,
Casa de marcat este necesara doar daca se livreaza bunuri/presteaza servicii direct catre populatie. In cazul magazinelor online, in care incasarea se face platind cu cardul online, nu este necesara casa de marcat. Documentul justificativ ester extrasul de banca, acesta atesta incasarea efectuata si astfel nu mai trebuie sa eliberati alte documente care sa justifice incasare. Se emite doar factura.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Sunt PFA in sistem real, contabilitate in partida simpla, cod CAEN 8690 – Alte activitati referitoare la sanatatea umana (Cabinet psihologic individual) si vroiam sa stiu despre obligativitatea emiterii de facturi catre clienti PF (si eventual si PJ – inca nu am avut). Cu clientii se incheie un contract de servicii si incasarile se desfasoara prin transfer bancar in contul cabinetului. Avand in vedere specificul de activitate este necesara emiterea facturii pentru incasarile prin banca (cu o anumita frecventa, de ex lunar pe client)? Eu consider suficient ca dovada a tranzactiei extrasul de cont, iar contractul de servicii acopera cadrul de derulare al serviciilor prestate. In cazul incasarilor in numerar prezum ca este necesara eliberarea unei chitante, corect?
In plus as vrea sa mai stiu daca formarea profesionala, trainingurile si tot ce inseamna pregatirea profesionala a psihologului ce detine cabinetul sunt cheltuieli integral deductibile fara plafon.
De asemenea vroiam sa verific cu dvs, daca in cazul meu, Registrul de Evidenta Fiscala este obligatoriu de completat? Dar Registrul Unic de Control este obligatoriu sa fie achizitionat?
Multumesc de clarificari,
Buna ziua Oana,
Art. 1 alin. (1) din OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Potrivit art 2 lit f) din OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1) incasarile efectuate din urmatoarele activitati:
f) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale.
Asadar, fiind vorba despre incasari de la persoane fizice, efectuate de o persoana fizica si nu de o societate comerciala, nu este obligatorie detinerea casei de marcat fiscala. Veti intocmi chitante pentru incasarile cu numerar de la persoane fizice si juridice. Registrul unic de control si registrul de evidenta fiscala sunt obligatorii. In ceea ce priveste factura, apreciem ca este obligatorie emiterea sa, fiindca serviciile psihologice nu se incadreaza in exceptiile aferente serviciilor medicale.
Mult succes!
Bună ziua
Sunt unitate de cazare SRL, primesc banii de la booking pe rezervări, este obligatoriu să emit factura catre turist, sau este suficient extrasul de cont?,sau să emit bon fiscal turistului? Mulțumesc
Buna ziua,
Este obligatorie emiterea facturii pentru serviciile de cazare efectuate. Pentru incasare, fiind serviciu prestat direct catre populatie, aveti nevoie sa eliberati bonul fiscal numai daca se incaseaza in numerar contravaloarea serviciilor de cazare. Daca se incaseaza numai prin banca, atunci nu aveti nevoie de casa de marcat. Extrasul de cont este suficient pentru a reflecta incasarea.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Este necesar sa detin casa de marcat pentru codul CAEN 7410- Activitati de design specializat sau e in regula doar cu emitere factuta?
Multumesc.
Buna ziua Cristina,
Obligatia de dotare cu casa de marcat apare nu in functie de codul CAEN al firmei, ci de faptul daca se presteaza servicii serviciile direct catre populatie. Pe de alta parte, daca incasati numai prin banca, este suficienta factura. Daca incasati numerar sau cu cardul, este necesar sa detineti casa de marcat.
Sarbatori fericite!
Buna ziua.
1. In cazul unei taxe plătită la posta, s-a emis factura pe persoana fizica, plata s-a făcut cu cardul bancar și s-a eliberat chitanță POS. Daca vreau sa decontez aceasta taxa e suficient sa atașez la Decont factura și chitanță POS?
2. Iar daca la cu o zi înainte am mai platit o factura emisa pe numele meu, dar achitata cu cardul sotiei , credeți că o pot adăuga la decont? Mulțumesc
Buna ziua Cristi,
Atat in cazul 1, cat si cazul 2 se poate deconta factura respectiva cu atasarea dovezii platii (indiferent daca este cardul dumneavoastra sau al sotiei). Documentele de la POS atesta doar dovada efectuarii platii si se pot atasat la decont, alaturi de factura primita.
Sarbatori fericite!
Bună ziua.
Pfa prestări servicii de bucătar diferite evenimente, am făcut contract, factura și chitanță. Acuma mi-am cumpărat casă de marcat, având în vedere că lucrez cu persoane fizice.
Mai trebuie sa fac contract de prestări servicii, sau emit direct bon fiscal către persoana fizică care îmi solicita serviciile de bucătar.
Mulțumesc
Buna ziua Mariana,
Puteti sa emiteti in aceasta situatia bon fiscal catre persoanele fizice.
Mult succes!
Buna ziua sunt persoana juridica administrator al firmei mele am o intrebare si va rog sa ma ajutati Am executat o lucrare de acoperis la o persoana fizica am incheiat contractul de prestari servicii iar la finallul lucrarii am primit banii in numerar iar beneficiarul refuza sa semneze factura si chitanta ce obligatii imi revin mie ca executant si persoana juridica?
Buna ziua Marius,
Dumneavoastra inregistrati in contabilitate documentele respective fara semnaturile respective.
Nu este necesar ca facturile sa fie semnate, iar chitanta se semneaza doar de catre casier pentru primirea sumei.
Mult succes!
Buna,
Pt o firma SRL care vinde produse in format Online – nu se faca plata cu incasare directa, incasarile se fac in formar ramburs prin firma de curierat cu virarea baniilor in cont/ sau prin plata online directa pe site-ul de produse. In acest caz emitem factura in momentul solicitarii comenzii.
Trebuie sa emitem si bon fiscal in aceste situatii sau am dubla veniturile?
Care sunt conditiile sau situatiile in cazul nostru cand trebuie sa emitem bon fiscal ? Noi dispunem deja de o casa de marcat.
In situatia in care trebuie sa emitem si bon fiscal, valoarea acestuia trebuie sa coincida cu valoarea fixa de pe factura ? ( factura include si transportul iar pe bon nu stiu daca trebuie sa apara si valoarea transportului sau nu?
Multumesc,
Adela
Buna ziua Adela,
In situatia descrisa nu se mai emite bon fiscal, fiindca se dubleaza veniturile. Casa de marcat se utilizeaza atunci cand se incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
Puteti gasi toate detaliile referitoare la obligatiile si exceptiile in utilizarea casei de marcat in OUG 18/1999 disponibila la urmatorul link: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/17431
In situatia in care aveti o operatiune care necesita emiterea bonului, valoarea bonului va trebui sa cuprinda intreaga valoare incasata de la client. Asadar, daca se incaseaza si contravaloarea transportului, se va trece si trasportul pe bon.
Mult succes!
La incasari prin OP de la persoane fizice este obligatoriu si emiterea bonului fiscal ??
Buna ziua Ionela,
Daca se incaseaza prin banca, cu ordin de plata, atunci nu se mai emite bon fiscal.
Mult succes!
Buna ziua,pentru cod CAEN 4391 (lucrări de învelitori, șarpante si terase la construcții)este obligatorie casa de marcat pentru clientii persoane fizice? Sau este suficienta factura+ chitanta?
Buna ziua Elena,
OUG 28/1999 prevede ca sunt exceptate de la obligatia de dotare cu casa de marcat: „i) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
–-
l) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte”.
Asadar, prin natura activitatii descrise consideram ca va incadrati la exceptia de la obligatia de dotare cu casa de marcat.
Mult succes!
Buna ziua!
Va sunt recunoscator daca puteti explica pasii pt urm situatie:
– apartament de inchiriat in regim hotelier pe perioada verii in Constanta (pers fizica) ce va plati impozit folosind metoda norma venit
– Conform Anaf, persoanele fizice ce ofera aceste servicii trebuie sa emita bon fiscal si factura la cerere
Se mai plateste vreun impozit catre ANAF in urma emiterii bonurilor si a facturilor in afara impozitului aplicat pt norma de venit?
Multumesc!
Buna ziua Cristian,
Dumneavoastra veti datora impozit pe venit si in plus, se va datora si contributia la sanatate in functie de depasirea plafoanelor de 6 salarii, 12 sau 24 salarii minime.
Aici este un ghid pe 2022 de la ANAF- https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_chirii_2022_05.pdf. Trebuie sa tineti cont de faptul ca s-au modificat plafoanele la CASS incepand cu anul 2023.
Mult succes!
Buna ziua
daca un client nu are cont bancar si cumpara produse de peste 10000 lei (ex. 12000 lei) ,si imi da banii iar eu ii depun la bancomat prin inermediul cardului de la societate (caci de la ghiseu ma trimite la bancomat) este bine?
mentionez ca firma este intreprindere individuala.
Buna ziua,
Exista o Lege 70/2015 care limiteaza tranzactiile in numerar. Art. (4) alin.(1) prevede ca operatiunile de incasari in numerar efectuate de persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte finantari, precum si contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana. Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie iar in cazul unui control se sanctioneaza cu amenda de 10% din suma incasata/platita care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 100 lei. Asadar, dumneavoastra conform acestei legi nu puteti incasa mai mult de 10.000 lei in numerar, dar daca o faceti riscati o amenda de 10%*(12.000-10.000 lei)= 200 lei
Mult succes!
Buna ziua ,
un PFA neplatitor tva, prestator servicii, cu conta in partida simpla, este OBLIGAT a emite factura persoanelor fizice, client, sau poate fi emis doar chitanta de incasare ?
Buna ziua,
Daca prestati servicii direct catre populatie trebuie sa tineti cont ca trebuie sa va dotati cu casa de marcat.
Este necesar sa verificati daca nu va incadrati cumva intr-o categorie exceptata de la obligatia dotarii cu casa de marcat. Exceptiile se regasesc in OUG 28/1999. Daca aveti obligatia de emite bon, atunci factura se emite doar la cererea clientilor.
Mult succes!
Pentru comenzile plasate ONLINE cu PLATA LA LIVRARE- este obligatorie factura sau pot emite doar bon fiscal?
Livrarea se realizeaza prin mijloace proprii.
Am casa de marcat mobila.
Buna ziua Cristina,
Este suficient bonul, dar la solicitarea clientului este obligatioriu sa emiteti si factura, doar la data emiterii bonului. Dupa aceasta data nu mai aveti aceasta obligatie.
Mult succes!
Buna ziua. Lucrez in domeniu Horeca și la emiterea facturii pentru serviciul de cazare clientul a plătit parțial Cash și parțial card. Pe factura și bon fiscal apar cele 2 modalități de plata. Din contabilitate mi se spune ca sunt greșite și ca nu putem emite astfel de bonuri/facturi. Apar probleme la import sau nu reușesc sa facă importul corect. Ce este de făcut?
Buna ziua Daniela,
Aici este important sa discutati cu departamentul de contabilitate pentru a identifica ce probleme concret apar la import iar dupa identificarea situatiei exacte sa contacteze serviciul suport SmartBill pentru a gasi o solutie in situatia dumneavoastra.
Mult succes!
Buna ziua, eu fac mobila la comanda, am incasari doar prin OP.
Cum este ok cu factura, creez una pe toata suma si o incasez odata partial (avansul mobilierului) iar cand iau restul o trec iar ca incasare si ramane cu status achitata? Este bine asa?
Buna ziua Robert,
In aceasta situatie puteti face facturi de avans – le incasati cu op – iar cand este gata lucrarea, faceti o factura cu situatia finala si stornati avansurile achitate. Facturile de avans se inchid cu OP-urile, iar la factura finala care va avea o linie cu plus si una sau mai multe linii cu „-” (stornarile de avans) veti avea un rest de plata care se va inchide tot cu OP.
Mult succes!
Buna Ziua!
V-as ruga frumos, daca ma puteti ajuta cu un raspuns la urmatoarea intrebare:
Un laborator dentar, neplatitor de TVA, organizat in SRL, poate sa emita o factura catre o persoana fizica, sau doar catre cabinetele medicale?
Multumesc tare frumos!
Buna ziua Monica,
Facturile se pot emite atat catre persoane fizice cat si catre persoane juridice.
Mult succes!